Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

24 minutes ago, :utakt said:

Prøv en "bransje" der feil avgjørelse pga stress kan føre til at noen i verste fall dauer. 

Jeg tror ikke vi skal sammenlikne, egentlig. Selv om det er kritisk nok hvis et eller annet viktig datasystem konker ut, det er ikke det. 

Har du prøvd saker i pasientskade erstatning? Ja man kan påvirke folks helse betraktelig i stor negativ retning men jeg kjenner få som har fått erstatning for alvorlig feilbehandling.

Du er kanskje heller ikke klar over at "Liv og helse" kan stå i fare når datasystemer og kommunikasjonsutstyr i viktige instanser faller ut? Du har ikke jobbet i slike instanser forstår jeg.

Men nok om det. Helseskadelig arbeidsbelastning går ikke bare på "hvor farlig det er" at man ikke gjør jobben sin på forventet måte.

EDIT:
Ellers ordla jeg meg feil  når jeg sier at jeg ikke har sympati med folk som har tøffe jobbdager. Selvfølgelig har jeg det da jeg kjenner til det selv og lett kan sette meg inn i det. Ikke bare i IT bransjen for instanser hvor det kan stå om liv og helse om noe svikter. Men jeg har også jobbet i krigssoner med helt andre arbeidsoppgaver i felten.

Jeg mener kun at det er ikke slik at det er kun 1 gruppe i arbeidslivet som utsettes for vanskelig stress og arbeidsbelastning over tid. Det er også forskjellige typer negativt stress og arbeidsbelastning som kan påvirke helsen din og den verste formen trenger ikke oppstå i situasjoner man utenfra ser som "verst".

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (1 time siden):

Hva er feil med dette? 

Dette er jo eksempel på et veldig lite inngripende lokale tiltak som myndighetene anbefaler at man heller prøver i stedet for at det skal bli nødvendig med nasjonale tiltak. De innfører heller ikke andre tiltak, men oppfordrer til bruk av munnbind slik at man kan få kontroll på den økte smitten i Trondheim. Slik at man skal slippe mer inngripende tiltak som f.eks. går utover folks fritid.

Du ønsker jo ikke nasjonale tiltak og nå gjør jo Trondheim akkurat det man blir anbefalt å prøve for å hindre dette og strengere lokale tiltak. Hva mener du de skal gjøre i stedet?

Endret av Fnugle
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Du drar det kortet ja. 

Så da synest du det er bedre at skattebetalerene i stedet skal betale for at mange blir sykemeldt, eventuelt arbeidsuføre i mange år fremover, i tillegg til å måtte betale for å ansette masse vikarer og rekruttering og opplæring av nytt personell siden vi har slitt ut de andre? I stedet for å kanskje holde litt avstand, bruke munnbind, holde deg hjemme når du er syk i en kortere periode når det er lokalt utbrudd der du bor?

Jeg tror fort du hadde blitt litt mer solidarisk om du stod i den situasjonen at en planlagt behandling hadde blitt utsatt pga. overbelastningen i helsevesenet, som gjorde til at du måtte leve i smerter i flere måneder til. Eller dersom noen du er glad i, ikke fikk rask nok hjelp på akuttmottaket og døde som følge av at de ikke fikk kommet til raskt nok eller ble liggende ekstra lenge på sykehuset pga. alvorlig forløp. Eller at at kreft blir oppdaget for sent eller behandling utsatt pga. at helsevesenet ikke har kapasitet tl å følge opp tidligere. Eller at dør av av behandlingsfeil på sykehus som følge av at personellet har jobbet 60 timers uke, er søvndeprimert og så stresset at de ikke klarer å tenke klart.

Forøvrig mener jeg at dette med at alle skal tåle arbeidspress og jobbe til man er utslitt er en skikkelig uting i norsk arbeidsliv som bare bidrar til utbrenthet og depresjoner. Men det får være en annen diskusjon som ikke er relevant her.

Hva i all verden er dette for en haug med stråmenn?

Som jeg allerede har skrevet i et annet innlegg: Sykehus har, fra tidenes morgen, gjennomgått perioder med økt press. Dette er helt vanlig! Vi har hatt mange influensasesonger i Norge bare de siste 25 årene hvor intensivavdelingene har kommet under svært høyt press på veldig kort tid. I løpet av vintersesongen i år 2000 ble på kun tre uker rundt 400 personer innlagt bare på Haukeland sykehus alene! Likevel var det aldri noe snakk om å holde avstand, avlyse aktiviteter, innføre munnbind, etc. Det er slik tilværelsen rett og slett er.

Og spar meg for all denne patosretorikken om helsevesenet. Her spiller du virkelig på verdens minste fiolin. Samme retorikk kunne vært brukt om en hel haug med andre samfunnskritiske tjenester. Tror du ikke ingeniører, veiarbeidere, trailersjåfører, lærere, osv., alle gjennomgår perioder med stort stress? Så hvorfor kan vi ikke bli enige om å stoppe distribueringen av varer et par uker når sjåførene er utslitt? Eller hvorfor kan vi ikke bli enige om å holde ungene hjemme fra skolen noen uker når lærerne når bristepunktet med arbeidspresset? Dette må da vel være bedre enn at ungene må forholde seg til et utbrent lærer som ikke klarer å yte en god jobb. Eller hvorfor kan vi ikke klare oss noen timer på dagen uten strøm? Da avlaster vi tross alt alle som jobber med å drifte strømnettet vårt slik at disse ikke blir utslitt og gjør feil som kan skape store tekniske problemer. Og så videre, og så videre.

Alle som har fulgt litt med i timen vet at det å jobbe i helsevesenet vil medføre perioder med mye arbeid og stress. Man kan gjerne hevde at dette er en uting og at man burde utvidet kapasiteten og bemanningen i helsevesenet (noe jeg også støtter), men enn så lenge er dette noe alle vet forekommer. Så når noen bevisst velger å utdanne seg til lege, sykepleier, osv., så vet man godt hva man går til og at man må forvente perioder med hardt arbeid, særlig i løpet av vintersesongen.

Slik har det altså vært i alle år. Men plutselig er altså ikke dette greit lenger, og hele folket må stille opp på "dugnad" for å hjelpe helsevesenet i hektiske perioder. Og bare så det er sagt, så gjør det ikke meg noe å være litt obs på avstand på butikken, hoste med munnen tildekket eller holde meg hjemme når jeg er syk. Det som gjør meg noe er når staten begynner å innføre avstandsregler som "meteren", når dette faktisk har store økonomiske konsekvenser for mange virksomheter, idretter og planlagte arrangementer.

I en tilnærmet fullvaksinert befolkning er dette galskap å sette som presedens. Nettopp fordi Covid-19 etter alt å dømme vil bli endemisk og dermed komme tilbake hver eneste vinter i årevis. Muligens resten av livene våre. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Har du prøvd saker i pasientskade erstatning? Ja man kan påvirke folks helse betraktelig i negativ retning men jeg kjenner få som har fått erstatning for alvorlig feilbehandling.

Du er kanskje heller ikke klar over at "Liv og helse" kan stå i fare når datasystemer i viktige instanser faller ut? Du har ikke jobbet i slike instanser forstår jeg.

Men nok om det. Helseskadelig arbeidsbelastning går ikke bare på "hvor farlig det er" at man ikke gjør jobben sin på forventet måte.

Om man skal ha den helsemodellen man har i dag og få gratis behandling på sykehus så er det kanskje bra at man ikke gir erstatning i hytt og pine for feilbehandling som feks. skyldes manglende rutiner eller underbemanning. Det blir jo alltid et spørsmål hvem som har skyld. Selv om det f.eks. er en lege som har tatt en feil beslutning så er det ikke sikkert at man skal legge skylden på legen om det er eksterne faktorer som dårlige rutiner, underbemanning, høyt arbeidspress over tid som gjør til at man gjør den ene feilen. Disse eksterne faktorene er det gjerne politikere som har ansvar for når de har ført helsepolitikk og kuttet i budsjetter eller et helsestyret som har gjort dårlige prioriteringer. Det er viktig i slike tilfeller å prøve å komme til bunns hvordan det kan ikke skal skje igjen og feks. sette inn tiltak som da kan koste penger for å sikre kvalitet. Om man skal drive og gi erstatning for feilbehandling over en lav sko så vil det nødvendigvis denne kostnaden bli dekket inn på andre måter som igjen kan bety kutt andre steder i helsevesenet og årlige tilbud og kvalitet i helsevesenet og da blir det en ond sirkel igjen der feilbehandling blir realiteten så har man det gående. Ikke særlig kontruktivt og lærende for helsevesenet om det bare på sikt gjør til man samme feil igjen. Jeg er sikker på at det eksisterer en pott for erstatningsskader som begrenser hvor mange som kan få eller i hvilken størrelse.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (18 minutter siden):

Hva er feil med dette? 

Dette er jo eksempel på et veldig lite inngripende lokale tiltak som myndighetene anbefaler at man heller prøver i stedet for at det skal bli nødvendig med nasjonale tiltak. De innfører heller ikke andre tiltak, men oppfordrer til bruk av munnbind slik at man kan få kontroll på den økte smitten i Trondheim. Slik at man skal slippe mer inngripende tiltak som f.eks. går utover folks fritid.

Du ønsker jo ikke nasjonale tiltak og nå gjør jo Trondheim akkurat det man blir anbefalt å prøve for å hindre dette og strengere lokale tiltak. Hva mener du de skal gjøre i stedet?

Det foreligger fremdeles ikke et fnugg av bevis for at munnbind har noe som helst å si i henhold til smitteutvikling hvis man foretar en korrelasjonsstudie hvor man sammenligner land som har hatt strenge munnbindtiltak med land som ikke har hatt det. Pluss at selv om munnbind på mikronivå oppfattes som et lite inngripende tiltak da det gjerne kun er snakk om at man må gå med det noen minutter for dagen, så er munnbind på makronivå et ekstremt forsøplende tiltak. Allerede er det publisert fagfellevurderte artikler som viser at dette tiltaket har bidratt med enorme mengde søppel i havene våre, og flere økosystemer har blitt ødelagt:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8064874/

I tillegg har man en studie nylig publisert i Physics of Fluids som viser at den typen munnbind nesten alle nordmenn går med (engangsmunnbind og tøymunnbind) kun filtrerer bort cirka 10% av aerosolene. Med andre ord vil 90% av den luften man puster ut spre seg til omgivelsene selv om man går med munnbind. Ettersom det nå er et etablert faktum at Covid-19 spres via nettopp aerosoler, så er dette igjen en indikasjon på at munnbind har særdeles begrenset effekt. Bruker man N95-munnbind øker beskyttelsen, men det er knapt en kjeft her til lands som bruker denne typen munnbind.

Lenke til studien: https://aip.scitation.org/doi/10.1063/5.0057100

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det egentlig så merkelig at man må ha litt ekstraordinære tiltak som telt og korridorpasienter når vi er i en pandemi? Er målet at det skal være "normaltilstand" i helsevesenet til tross for et nytt og ekstremt smittsomt virus?

Hadde egentlig forventet at det skulle være verre, særlig når man så katastrofescenariene som ble forelagt oss i starten av pandemien i fjor.

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fnugle said:

Om man skal ha den helsemodellen man har i dag og få gratis behandling på sykehus så er det kanskje bra at man ikke gir erstatning i hytt og pine for feilbehandling som feks. skyldes manglende rutiner eller underbemanning. Det blir jo alltid et spørsmål hvem som har skyld. Selv om det f.eks. er en lege som har tatt en feil beslutning så er det ikke sikkert at man skal legge skylden på legen om det er eksterne faktorer som dårlige rutiner, underbemanning, høyt arbeidspress over tid som gjør til at man gjør den ene feilen. Disse eksterne faktorene er det gjerne politikere som har ansvar for når de har ført helsepolitikk og kuttet i budsjetter eller et helsestyret som har gjort dårlige prioriteringer. Det er viktig i slike tilfeller å prøve å komme til bunns hvordan det kan ikke skal skje igjen og feks. sette inn tiltak som da kan koste penger for å sikre kvalitet. Om man skal drive og gi erstatning for feilbehandling over en lav sko så vil det nødvendigvis denne kostnaden bli dekket inn på andre måter som igjen kan bety kutt andre steder i helsevesenet og årlige tilbud og kvalitet i helsevesenet og da blir det en ond sirkel igjen der feilbehandling blir realiteten så har man det gående. Ikke særlig kontruktivt og lærende for helsevesenet om det bare på sikt gjør til man samme feil igjen. Jeg er sikker på at det eksisterer en pott for erstatningsskader som begrenser hvor mange som kan få eller i hvilken størrelse.

Dette var ikke for å starte en lang diskusjon om pasientskade erstatning. Men at man i noen belastende yrker har et vesentlig bedre vern mot personlige konsekvenser av "arbeidsuhell" enn i andre. Ellers er det forskjell på knapt lillefingeren og hele hånda, men den diskusjonen gidder jeg ikke ta her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
basillen skrev (4 minutter siden):

Alle som har fulgt litt med i timen vet at det å jobbe i helsevesenet vil medføre perioder med mye arbeid og stress. Man kan gjerne hevde at dette er en uting og at man burde utvidet kapasiteten og bemanningen i helsevesenet (noe jeg også støtter), men enn så lenge er dette noe alle vet forekommer. Så når noen bevisst velger å utdanne seg til lege, sykepleier, osv., så vet man godt hva man går til og at man må forvente perioder med hardt arbeid, særlig i løpet av vintersesongen.

Jeg tror ikke alle som jobber på sykehusene er helt enig med deg i dette. Av de jeg kjenner på Rikshospitalet og Ullevål så har de aldri opplevd lignende tilstander noensinne som de gjør nå, og tilstanden de har hatt på jobb siden pandemiens start i Norge - nærmest uten pause. Én ting er økt arbeidsmengde, en annen ting er sykefraværet som gjør at man må ta langt flere ekstravakter og jobbe hver eneste helg. Når dette pågår over lang tid, flere år, er det klart at det er en stor påkjenning og kan gå utover behandlingen av pasienter. Mange har slutta og flere vil slutte i tiden som kommer om dette fortsetter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Høy turnover og utslitte/nedslitte ansatte i slike situasjoner er å forvente. Det gjør ikke situasjonen bedre.

Det er heller ikke uvanlig at ledelse ikke gjor nok for å motvirke dette selv når det pågår over lang tid. Det man i starten kaller "unntakstilstander" kan fort bli den "nye normalen" og som regel er det de ansatte som betaler "kostnaden". Når man begynner å se lyset i tunellen og tror det verste er over er det ikke unormalt at det bare såvidt har begynt.

Slike forhold i arbeidslivet forekommer og nå er det helsevesenet som opplever det. Forskjellen er et vesentlig mediafokus på situasjonen fordi det påvirker hele samfunnet.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her er litt innsikt, artikkel fra starten av oktober:
https://www.dagbladet.no/nyheter/pa-ingen-mate-over/74283949

Sitat

Våren 2021 ble Oslo universitetssykehus (OUS) drevet på gult nivå. Da ble blant annet operasjonsaktiviteten redusert med omtrent 25 prosent. Flere sykepleiere og leger ble også omdisponert internt, for å bidra med overvåkning av pasienter på covid-avdelingene.

Det har det blitt en slutt på nå, for sykehuset er ikke lenger i beredskap.

- Tidligere var OUS i beredskap, og da fikk vi generert ressurser fra andre sykehus og avdelinger, som kunne avlaste oss i hverdagen. Per nå er vi i vanlig drift, noe som gjør at vi ikke har en buffer utover eget personell, sier Finsand.

Sjöberg forklarer at den konstante pågangen av covid-pasienter også har gått ut over sykefraværet til intensivpersonellet i hele OUS.

Sitat

- Sykepleierne er slitne. De har stått i dette i ett og et halvt år som gruppe. Vi hadde en periode i sommer med et høyt sykefravær, og det er nærliggende å tenke at dette kommer av slitasje. Vi er avhengige av ekstravakter og overtid, og det er et evig press på de ansatte å få spørsmål om de kan jobbe overtid hele tiden, sier han.

Ifølge Finsand blir det en del brudd på arbeidsmiljøloven for å klare og ha nok intensivsykepleieressurser tilgjengelig for å ivareta pasientene og pasientsikkerheten.

Sitat

- Stiller opp uansett

De er begge bekymret over hvor mye corona-perioden kan tære på intensivsykepleierne. I Norge var det en mangel på denne sykepleierkompetansen allerede før pandemien og Finsand er bekymret for at de nå kommer til å miste enda flere.

- Mitt personell har gjort en enorm innsats gjennom hele pandemien. De har jobbet ekstremt mye overarbeid og merarbeid for å få det til å gå opp, så er det mange som kjenner på bekymringer rundt gjenåpningen og hva dette vil by på av utfordringer for oss de nærmeste ukene, sier hun.

Sitat

I over 560 dager har alle de ansatte jobbet langt mer enn det normale.

Litt etter litt forsvinner smittevernreglene på sykehuset, og besøksrestriksjonene og smitteteltet utenfor sykehusene ble fjernet 1. oktober.

For de ansatte i intensivavdelingen, i fjerde etasje på Rikshospitalet, er det derimot ikke satt en sluttdato for når den siste covid-pasienten kan reise hjem.

- Jeg tror mange føler at de går i en konstant beredskap. Vi vet ikke hvor lenge det varer, og vi vet ikke når det er behov. Man vet aldri når man kan oppleve det og mange opplever nok at de aldri kan ta helt fri, sier Sjöberg.


Artikkel fra september:

- Mange har sluttet
https://www.dagbladet.no/nyheter/mange-har-sluttet/74282504

Sitat

Intensivsykepleiere slutter fordi de er utslitte, sier avdelingsleder Dag Jacobsen ved Ullevål sykehus, og ber neste regjeringen om å ta grep.

- Pandemien er ikke over på intensivavdelingene. Her har de ansatte blitt utsatt for et hardkjør i halvannet år som følge av pandemien og mangel på intensivsykepleiere. I tillegg har mange intensivsykepleiere nå sluttet fordi de er utslitte, sier Jacobsen til Dagbladet, og legger til at dette har medført redusert drift på deres avdeling.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke alle som jobber på sykehusene er helt enig med deg i dette. Av de jeg kjenner på Rikshospitalet og Ullevål så har de aldri opplevd lignende tilstander noensinne som de gjør nå, og tilstanden de har hatt på jobb siden pandemiens start i Norge - nærmest uten pause. Én ting er økt arbeidsmengde, en annen ting er sykefraværet som gjør at man må ta langt flere ekstravakter og jobbe hver eneste helg. Når dette pågår over lang tid, flere år, er det klart at det er en stor påkjenning og kan gå utover behandlingen av pasienter. Mange har slutta og flere vil slutte i tiden som kommer om dette fortsetter.

Mener du nå, eller under pandemien generelt? Det inntrykket jeg fikk av å lese utsagn fra leger på Haukeland sykehus som behandler Covid-19 pasienter er at den siste tiden har vært roligere enn tidligere ettersom de fleste innlagte Covid-19 pasienter trenger kortere behandlingstid og blir raskere skrevet ut. Mye fordi vaksinene er effektive i å forhindre alvorlig sykdomsforløp:

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/pWMrP6/foer-vaksinen-laa-koronapasienter-paa-sykehus-i-uker-naa-kan-de-skrives-u

Lenke til kommentar
basillen skrev (4 minutter siden):

Hva i all verden er dette for en haug med stråmenn?

Som jeg allerede har skrevet i et annet innlegg: Sykehus har, fra tidenes morgen, gjennomgått perioder med økt press. Dette er helt vanlig! Vi har hatt mange influensasesonger i Norge bare de siste 25 årene hvor intensivavdelingene har kommet under svært høyt press på veldig kort tid. I løpet av vintersesongen i år 2000 ble på kun tre uker rundt 400 personer innlagt bare på Haukeland sykehus alene! Likevel var det aldri noe snakk om å holde avstand, avlyse aktiviteter, innføre munnbind, etc. Det er slik tilværelsen rett og slett er.

Og spar meg for all denne patosretorikken om helsevesenet. Her spiller du virkelig på verdens minste fiolin. Samme retorikk kunne vært brukt om en hel haug med andre samfunnskritiske tjenester. Tror du ikke ingeniører, veiarbeidere, trailersjåfører, lærere, osv., alle gjennomgår perioder med stort stress? Så hvorfor kan vi ikke bli enige om å stoppe distribueringen av varer et par uker når sjåførene er utslitt? Eller hvorfor kan vi ikke bli enige om å holde ungene hjemme fra skolen noen uker når lærerne når bristepunktet med arbeidspresset? Dette må da vel være bedre enn at ungene må forholde seg til et utbrent lærer som ikke klarer å yte en god jobb. Eller hvorfor kan vi ikke klare oss noen timer på dagen uten strøm? Da avlaster vi tross alt alle som jobber med å drifte strømnettet vårt slik at disse ikke blir utslitt og gjør feil som kan skape store tekniske problemer. Og så videre, og så videre.

Alle som har fulgt litt med i timen vet at det å jobbe i helsevesenet vil medføre perioder med mye arbeid og stress. Man kan gjerne hevde at dette er en uting og at man burde utvidet kapasiteten og bemanningen i helsevesenet (noe jeg også støtter), men enn så lenge er dette noe alle vet forekommer. Så når noen bevisst velger å utdanne seg til lege, sykepleier, osv., så vet man godt hva man går til og at man må forvente perioder med hardt arbeid, særlig i løpet av vintersesongen.

Slik har det altså vært i alle år. Men plutselig er altså ikke dette greit lenger, og hele folket må stille opp på "dugnad" for å hjelpe helsevesenet i hektiske perioder. Og bare så det er sagt, så gjør det ikke meg noe å være litt obs på avstand på butikken, hoste med munnen tildekket eller holde meg hjemme når jeg er syk. Det som gjør meg noe er når staten begynner å innføre avstandsregler som "meteren", når dette faktisk har store økonomiske konsekvenser for mange virksomheter, idretter og planlagte arrangementer.

I en tilnærmet fullvaksinert befolkning er dette galskap å sette som presedens. Nettopp fordi Covid-19 etter alt å dømme vil bli endemisk og dermed komme tilbake hver eneste vinter i årevis. Muligens resten av livene våre. 

Nå er det du som drar frem argument her som ikke er relevante i det hele tatt.

Nå drar du frem og sammenligner tidligere perioder i helsevesenet under normalår, uten en gang å ha tatt innover deg at presset er langt over det som er normalt for tidligere år.

Hadde du fulgt litt mer i media så hadde du kanskje fått med deg at den bølgen vi opplever av RS-virus aldri har startet så tidlig som nå, og det er langt over normalår allerede, og det før sesongen en gang har begynt.

Som det har vært nevnt mange ganger før, så krever covid-19 mye mer av ressurser enn feks. influensa både med tanke på intensiv og isolering. 

Det beste vi kan gjøre er faktisk å lytte til fagfolk og de som faktisk står opp i dette, folk i helsevesenet selv som forteller hvordan dette IKKE er normalt og som er bekymret for hvordan vinteren blir.

I denne perioden vi har vært i som har helsevesenet opplevd å ikke få bedre kapasitet enn tidligere, men dårligere, fordi det er mindre tilgang på vikarer fra utlandet og fordi mange har blitt sykmeldt som følge av å fått covid-19 eller blitt utbrent.

Det er ikke snakk om å sette presedens og sette unødvendige tiltak, men gjøre nødvendige tiltak når det trengst. Da hjelper det ikke å se på vaksinestatus om effekten ikke er god nok. Igjen: Samfunnet har vært helt gjenåpnet nå og man snakker om å gjøre noen få, enkle og lite inngripende tiltak for å avlaste helsevesenet i en periode om det blir nødvendig. På bakgrunn av dette går folk helt av skaftet og klager over at de har blitt lurt og hvordan friheten deres blir så veldig innskrenket og at de mener at de har blitt lovd å slippe å forholde seg tiltak så lenge de har tatt vaksinen. Jeg skjønner at man er lei, men det beste er om alle kan støtte opp om de få og enkle tiltakene man har, så slipper man mer inngripende tiltak fordi mange nekter å innrette seg etter anbefalingene nesten bare av prinsipp.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er virkelig synd på intensivsykepleierne. De gjør et bokstavelig talt livsviktig arbeid, og det er ikke deres feil at de ikke får ressursene de trenger. Tipper det er veldig krevende med så hardt arbeidspress, og det til og med på terskelen til en ny vintersesong.

Det blir likevel feil å pålegge hele samfunnet å avlaste de. Det er politikerne sin oppgave å styrke helsevesenet og gi de ressursene de trenger. Det har ikke manglet på midler til alt annet det siste halvannet året. Pengene har nærmest sprutet ut av statskassa, så det skulle bare mangle at de ble satt inn der det er mest prekært.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Her er litt innsikt, artikkel fra starten av oktober:
https://www.dagbladet.no/nyheter/pa-ingen-mate-over/74283949

 

 

Tror du ikke dette gjelder andre yrkesgrupper også? Hvor mye mer ekstraarbeid har f.eks. lærere og barnehageansatte hatt det siste halvannet året? Her har man måtte forholde seg til stadig nye regler, kohorter, digital undervisning, osv. Jeg kjenner folk som jobber i disse yrkene og mange av disse føler seg også fullstendig utbrent etter å ha måttet jobbe langt utover det som var vanlig før pandemien.

Så hvis vi skal trå til for å avlaste helsevesenet, hvorfor skal vi ikke da trå til for å avlaste lærerne? Er disse mindre viktige for samfunnet?

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (9 minutter siden):

Går ut ifra det foregår massive rekrutteringskampanjer til helsesektoren og lønn+frynsegoder har gått betraktelig opp siden mars 2020?

Ja, det har blitt gjort, og store summer er satt av men lønna har jo dessverre ikke gått opp bortsett fra at man nå får lønn under utdanning.

100 nye utdanningsstillinger for intensivsykepleiere er fordelt
https://sykepleien.no/2021/02/100-nye-utdanningsstillinger-intensivsykepleiere-er-fordelt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...