Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (9 minutter siden):

 

At folk er duster er kanskje delvis myndighetenes skyld. Bedre opplæring i å skille mellom fakta og fiksjon, kritisk sans, burde kanskje styrkes i skoleverket, men jeg tror også mange voksne kunne hatt godt av det samme.

Kanskje de med full tiltro til myndighetene er de dumme ?

Hva kaller du egentlig at de med viten og vilje skjuler hva man skal få når man drar til et vaksinesenter? Noe majoriteten opplevde rundt kryss vaksinering de første 4ukene.

At man ikke får beskjed på sms, ikke beskjed i døra når man registerer seg, ikke når man blir anvist til plass for vaksinering inne i selve vaksinesenteret.

Jeg kaller det psykisk tvang, på den måten at mange ble lurt da de forventet noe og fikk noe annet, de som ønsket vite ble informasjonen tilbakeholdt til det minst gunstige tiden å snu om man ikke ønsket det.

Og nå sier dem at alle under 30år burde velge pfizer ? Ja hvor var dette valget når de mer eller mindre påtvang folk et valg med moderna  ? Der moderna i følge de "lærde" var like trygt som pfizer, men ikke nå lenger tydeligvis.

Du kan gjerne for min del latterliggjøre en skrivefeil, jeg synker sjeldent så dypt at jeg gjør slikt mot meddebattanter🙂

Sitat

 

FHI: Derfor bør menn under 30 bør velge Pfizer

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=75019

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (51 minutter siden):

Hva kaller du egentlig at de med viten og vilje skjuler hva man skal få når man drar til et vaksinesenter? Noe majoriteten opplevde rundt kryss vaksinering de første 4ukene.

At man ikke får beskjed på sms, ikke beskjed i døra når man registerer seg, ikke når man blir anvist til plass for vaksinering inne i selve vaksinesenteret.

Jeg kaller det psykisk tvang, på den måten at mange ble lurt da de forventet noe og fikk noe annet, de som ønsket vite ble informasjonen tilbakeholdt til det minst gunstige tiden å snu om man ikke ønsket det.

 

Her er jeg enig med deg.

Fikk Pfizer som førstedose. Ønsket det samme som andredose. Hadde avtale time for vaksinering mandag forrige uke, og var innstilt på at da skulle jeg ta det jeg ble tilbudt - uavhengig av hva det var (for at en dose som var klargjort for meg på den dagen ikke skulle måtte gå til spille).

Men i uken før - hvor det var åpent for dropin - ville jeg forsøke å se om jeg var heldig og fant en dag hvor de tilbød Pfizer. Og i så fall ta denne, og kansellere den avtalte timen.

Så jeg ringte vaksinasjonssenteret om morgenen, og på ettermiddagen rett før dropin-åpningstid, for å høre. På telefonen fikk jeg litt ulike svar avhengig av hvem jeg ble møtt av. Men to hovedvarianter: En at de ikke lenger kunne se dette i systemene sine (en kodeendring rett og slett). En annen at de ikke kunne opplyse om det lenger, at man måtte møte opp og heller snu når man hadde stått lenge nok i køen til å komme til tavla hvor dagens meny sto oppført.

Jeg ga det ett forsøk, den dagen var det Moderna. Gikk "the walk of shame" ut igjen. Tok samme vaksine (Moderna) den avtalte dagen.

Man kan mene det er rett eller galt å bruke skam som virkemiddel i en situasjon som denne. Men at det ble brukt som virkemiddel - i hvert fall av min bydel (tviler på at dette er noe "helsemyndighetene" lenger opp har gitt instrukser om) - det er det ikke noen tvil om.

Endret av Cinemarxism
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (35 minutter siden):

Og nå sier dem at alle under 30år burde velge pfizer ? Ja hvor var dette valget når de mer eller mindre påtvang folk et valg med moderna  ? Der moderna i følge de "lærde" var like trygt som pfizer, men ikke nå lenger tydeligvis.

Angrer på at jeg overbeviste studenten i familien om at det var hipp som happ med Pfizer eller Moderna som dose to. Det handlet om å bli fullvaksinert så fort som mulig. Ingen hjertebetennelse her i gården, så da går det vel greit

Når to naboland har ulik vaksinepolitikk/vurderinger, begynner man å tvile på egne myndigheters valg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Angrer på at jeg overbeviste studenten i familien om at det var hipp som happ med Pfizer eller Moderna som dose to. Det handlet om å bli fullvaksinert så fort som mulig. Ingen hjertebetennelse her i gården, så da går det vel greit

Når to naboland har ulik vaksinepolitikk/vurderinger, begynner man å tvile på egne myndigheters valg.

Jeg personlig har synset om at de med et sterkt immunforsvar(unge mennesker og folk som tar helsen på alvor) ikke har godt av den vaksinen(moderna) så er man veldig frisk, sjeldent syk, gjerne spiser bra, trener ofte så får man kraftigere bivirkninger av moderna fordi den trigger immunforsvaret for mye.

Dette er kun observasjoner jeg har gjort blant mine venner og bekjente.

Myndighetene har rett å slett driti seg ut rundt dette i Norge og at det kunne vært gjort bedre er det null tvil om.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg hadde Moderna. Hele pakken med smerte i bryst osv. Det greie er at det går som regel over, men er totalt unødvendig når man heller kan få pfizer.

Over snittet opptatt av trening. Er vesentlig tilbakesatt i treningsform etter 3 uker med redusert form. Blir endel å bygge opp igjen. Spesielt kondisjon er nedsatt.

Trodde at jeg slapp unna det verste etter at den høyeste feberen slapp. Så feil kan man ta.

Endret av Wisd0m
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Jotun said:

Samme her. Fra pers på mila til kollaps. Helt vilt forfall i kondisjon over natta. 

Hvilepuls har steget 10 slag i snitt på dagen etter 2 dose. 

Hvilepulsen min har vært endel høyere den også.

Det verste har vært lett aktivitet. Litt småarbeid på kjøkkenet har fått hjertet ganse mye i gang. 100-120. Vanligvis kunne jeg gjort slikt og fortsatt vært nede på 80.

Jeg har tatt min siste dose med vaksine mot korona. Det er iallfall sikkert. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (35 minutter siden):

Jeg hadde Moderna. Hele pakken med smerte i bryst osv. Det greie er at det går som regel over, men er totalt unødvendig når man heller kan få pfizer.

Over snittet opptatt av trening. Er vesentlig tilbakesatt i treningsform etter 3 uker med redusert form. Blir endel å bygge opp igjen. Spesielt kondisjon er nedsatt.

Trodde at jeg slapp unna det verste etter at den høyeste feberen slapp. Så feil kan man ta.

 

Jotun skrev (30 minutter siden):

Samme her. Fra pers på mila til kollaps. Helt vilt forfall i kondisjon over natta. 

Hvilepuls har steget 10 slag i snitt på dagen etter 2 dose. 

Bedt flere venner sjekke det om de bruker Apple Watch etc og samtlige rapporterer om det samme ang hvilepuls.

Veldig individuelt når det roer seg ned og går tilbake til normalt.

Har selv fått mye mer SVES i tillegg til noe forandret hvilepuls, kondisen er på en måte forandret også , jeg kan plutselig få sikkelig høy puls, ikke når selve aktiviteten burde tilsi høy puls så noe skummelt, klarte nå 185 i makspuls her om dagen så det blir bedre.

Jeg tror personlig dette er forbigående hos de fleste og man vil nok få svar snart om det ikke er tilfelle.

 

Lenke til kommentar

@DaniNichi : Hva er SVES?

Edit: ligger 5-10 slag i hvilepuls over normalen. Høres kanskje ikke så ille ut, men det er jo en økning på 10-20 prosent. Hvis dette medfører økt slitasje på hjerte i samme størelsesorden er det mildt sagt dårlig nytt.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (11 timer siden):

Hvilepulsen min har vært endel høyere den også.

Det verste har vært lett aktivitet. Litt småarbeid på kjøkkenet har fått hjertet ganse mye i gang. 100-120. Vanligvis kunne jeg gjort slikt og fortsatt vært nede på 80.

Jeg har tatt min siste dose med vaksine mot korona. Det er iallfall sikkert. 

Jeg også. Det får bli kryssimmunitet med meg isåfall om det skal bli noe mer.

Jeg har tenkt på det med langtidsvirkninger. Jeg har kjent en del voldsom puls i det siste selv om det er 3 mpneder siden siste dose; begge doer var forøvrig Pfeizer. Lurer på om slike sene bivirkninger er en mulighet eller om det forhåpentligvis bare er tilfeldigheter? Vet ihvertfall at jeg er veldig kritisk eller negativ til om jeg må ta en booster. Merk at jeg er for at veldig gamle og veldig syke skal få en booster om det er for risikabelt for disse å få corona, men å presse det på hele befeolkningen slik vi ser Israel gjør; det er jeg veldig grunnleggende negativ til nå.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (5 timer siden):

@DaniNichi : Hva er SVES?

Edit: ligger 5-10 slag i hvilepuls over normalen. Høres kanskje ikke så ille ut, men det er jo en økning på 10-20 prosent. Hvis dette medfører økt slitasje på hjerte i samme størelsesorden er det mildt sagt dårlig nytt.

Nå er jeg ingen ekspert, men jeg har inntrykk av at hvilepuls kan variere veldig fra tid til en annen pga. flere ting. Om det påvirker hjertet i negativ forstand med slitasje, kommer vel sikkert an på også hva hvilepulsen var i utgangspunktet. Jeg er ikke spesielt godt trent, men jeg har alltid hatt genetisk lav hvilepuls. På natten synker den til rundt 45. Fitbiten min bruker å måle min daglige hvilepuls et sted mellom 52-56. De sier jo at normalområdet er ca. 60-80, så om hvilepulsen min hadde økt med 5-10 slag i gjennomsnitt så ville jeg fremdeles vært godt innenfor normalen? Jeg har også enkeltdager der hvilepulsen har vært noe høyere, og det sammenfaller ofte hos meg med stress, lite søvn etc. 

Ser jo den at man kan bli bekymret om man f.eks. har 80 i hvilepuls og den plutselig begynner å ligge på 90. Da kan det være verdt å ta turen til legen for å dele bekymringene rundt høy hvilepuls.

Lurer litt på dere som har merket pulsendring, regner med dere måler det på pulsklokke. Tror dere hadde merket den økte endringen om dere ikke hadde målt det? Tror det er fort å henge seg opp i noe man ser tall på, uten at man egentlig hadde merket så mye til det om det ikke var for klokka.

Så skal man ikke undervurdere hvor mye bekymringer og stress rundt det med hjertet kan påvirke pulsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Fnugle said:

Nå er jeg ingen ekspert, men jeg har inntrykk av at hvilepuls kan variere veldig fra tid til en annen pga. flere ting. Om det påvirker hjertet i negativ forstand med slitasje, kommer vel sikkert an på også hva hvilepulsen var i utgangspunktet. Jeg er ikke spesielt godt trent, men jeg har alltid hatt genetisk lav hvilepuls. På natten synker den til rundt 45. Fitbiten min bruker å måle min daglige hvilepuls et sted mellom 52-56. De sier jo at normalområdet er ca. 60-80, så om hvilepulsen min hadde økt med 5-10 slag i gjennomsnitt så ville jeg fremdeles vært godt innenfor normalen? Jeg har også enkeltdager der hvilepulsen har vært noe høyere, og det sammenfaller ofte hos meg med stress, lite søvn etc. 

Ser jo den at man kan bli bekymret om man f.eks. har 80 i hvilepuls og den plutselig begynner å ligge på 90. Da kan det være verdt å ta turen til legen for å dele bekymringene rundt høy hvilepuls.

Lurer litt på dere som har merket pulsendring, regner med dere måler det på pulsklokke. Tror dere hadde merket den økte endringen om dere ikke hadde målt det? Tror det er fort å henge seg opp i noe man ser tall på, uten at man egentlig hadde merket så mye til det om det ikke var for klokka.

Så skal man ikke undervurdere hvor mye bekymringer og stress rundt det med hjertet kan påvirke pulsen.

Gjesp. Enda en som skal komme å fortelle at dette er innbilt 😂 Kommer noen hver gang det er snakk om bivirkninger av dette slaget. Ikke rart hvis det blir underrapportert.

Jeg har merket det på formen. Så hadde vist det uansett.

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (30 minutter siden):

Gjesp. Enda en som skal komme å fortelle at dette er innbilt 😂 Kommer noen hver gang det er snakk om bivirkninger av dette slaget. Ikke rart hvis det blir underrapportert.

Jeg har merket det på formen. Så hadde vist det uansett.

Sa ikke at det var innbilt, jeg svarte bare på det med slitasje, og at jeg tror det skal noe mer til for det, men som sagt kommer det an på utgangspunktet.

Kjedelig at du har merket det på formen, håper det går over og at det bare er kroppen som jobber.

Om det er noen trøst, så har jeg hatt myokarditt etter virus og det har gått helt fint. Jeg hadde hjertebank døgnet rundt i 2 måneder, både SVES og VES,  fikk 150 i puls bare av å stå opp om morningen, hadde nedsatt pumpefunksjon på hjertet bekreftet på ultralyd etc. Det gikk over, men det tok selvsagt tid. Men hjertet er sterkt, og klarer å fikse seg selv.

Nå skal jeg ikke prøve å undergrave dine opplevelser og bivirkninger av vaksiner, men gitt data som tyder på at det er mye mindre hyggelig å få myokarditt av covid-19 versus vaksine og gitt mine egne opplevelser med myokarditt og endringer i adferd på hjertet, så tror jeg ikke det nødvendigvis skulle være noe verre å få bivirkninger av vaksinen. Men jeg kan fint relatere meg til hvor ufattelig kjipt og skremmende det kan være at hjertet oppfører seg annerledes og at man blir bekymret for om langtidvirkninger. Skal ikke lyve, det tok meg minst 1 år før jeg klarte å tro på at hjertet ikke hadde tatt skade og at jeg kunne leve som normalt. At jeg hadde oppfølgende ultralyd som viste at hjertet hadde normalisert seg, gikk med 24-timers EKG etc. hadde ikke effekt før lenge etterpå.

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (7 timer siden):

@DaniNichi : Hva er SVES?

Edit: ligger 5-10 slag i hvilepuls over normalen. Høres kanskje ikke så ille ut, men det er jo en økning på 10-20 prosent. Hvis dette medfører økt slitasje på hjerte i samme størelsesorden er det mildt sagt dårlig nytt.

5-10 slag er nok helt ufarlig.

Man må vite at normal puls regnes fra 60-100, synes selv den øvre grensen er noe høy..

Har hatt hvilepuls på så lavt som 40 for noen år tilbake og nå er den gått fra 52 som normalt pre vaksine, til 57-65. Første ukene etter vaksinen var den steady på 65 så går nedover..

Klarte makspuls for min alder her om dagen etter stagnert på veldig lave 165 etter vaksinen.

 

Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (På 18.9.2021 den 13.26):

Som @Gouldfan skriver, får folk hjerte- og hjerteposebetennelser av koronainfeksjon også. Sist jeg så på tall for dette, var det mange ganger høyere sannsynlighet for å få en slik i forlengelse av koronasykdom, som etter vaksine.

Jeg vet at hjerterytmeforstyrrelser kan være kjipe, men det er vel noe tidlig å trekke konklusjoner om langvarigheten til eventuelle slike man pådrar seg etter vaksine. Og ikke minst, fem sekunder med google forteller meg: "Early studies suggest that coronavirus disease 2019 (COVID-19) is associated with a high incidence of cardiac arrhythmias. Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 infection may cause injury to cardiac myocytes and increase arrhythmia risk."

(https://www.heartrhythmjournal.com/article/S1547-5271(20)30594-4/fulltext)

Slike problemstillinger er for øvrig noe vi må leve med inntil vi klarer å eliminere dette viruset. At vi ikke har gjort det allerede vitner vel om i hvor ekstremt liten grad vi evner å finne oss i et midlertidig ubehag for å unngå et langt større akkumulert fremtidig onde.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/6/2021 at 2:41 PM, DaniNichi said:

Godt at de klarte "tvangs" injiserer utallige mennesker under 30år med Moderna og ubevist gjøre masse folk skeptiske til vaksiner generelt.Selv er jeg klar over at vaksinene ikke er problemet, men hvordan myndighetene håndterte dette og hvordan det ble fordelt ut.

At Moderna gir for kraftig immunrespons er kjent og min personlig mening er det Moderna burde kun gies til 40+, immunkompromitterte pasienter og eldre.

 

Hvem har kompromittert dem?

https://snl.no/kompromittere

  

On 10/6/2021 at 3:25 PM, DaniNichi said:

Du kan gjerne for min del latterliggjøre en skrivefeil, jeg synker sjeldent så dypt at jeg gjør slikt mot meddebattanter🙂

 

Tolket det Simen1 gjør, er å ha ordlek. Han har jo selv skrevet komprimert. Som betyr sammenpresset. Da kan ihvertfall jeg gjøre det som er riktig. Å informere om ordet du kanskje lette etter. Ja, dette er ikke enkle ord å hverken huske eller å stave riktig. Han er vel ingeniør-ett-eller-annet tror jeg. Ihvertfall mitt inntrykk etter å ha fulgt hans innlegg over noen år. Da er jo kompresjon et artig konsept fra fysikkens lære, eksempelvis. Noe de lærer en del om på ingeniørhøyskoler. Her er nok ordet du lette etter å bruke:

https://sml.snl.no/immunsuppresjon

Endret av G
Lenke til kommentar
On 10/6/2021 at 3:48 PM, Cinemarxism said:

 

Her er jeg enig med deg.

Fikk Pfizer som førstedose. Ønsket det samme som andredose. Hadde avtale time for vaksinering mandag forrige uke, og var innstilt på at da skulle jeg ta det jeg ble tilbudt - uavhengig av hva det var (for at en dose som var klargjort for meg på den dagen ikke skulle måtte gå til spille).

Men i uken før - hvor det var åpent for dropin - ville jeg forsøke å se om jeg var heldig og fant en dag hvor de tilbød Pfizer. Og i så fall ta denne, og kansellere den avtalte timen.

Så jeg ringte vaksinasjonssenteret om morgenen, og på ettermiddagen rett før dropin-åpningstid, for å høre. På telefonen fikk jeg litt ulike svar avhengig av hvem jeg ble møtt av. Men to hovedvarianter: En at de ikke lenger kunne se dette i systemene sine (en kodeendring rett og slett). En annen at de ikke kunne opplyse om det lenger, at man måtte møte opp og heller snu når man hadde stått lenge nok i køen til å komme til tavla hvor dagens meny sto oppført.

Jeg ga det ett forsøk, den dagen var det Moderna. Gikk "the walk of shame" ut igjen. Tok samme vaksine (Moderna) den avtalte dagen.

Man kan mene det er rett eller galt å bruke skam som virkemiddel i en situasjon som denne. Men at det ble brukt som virkemiddel - i hvert fall av min bydel (tviler på at dette er noe "helsemyndighetene" lenger opp har gitt instrukser om) - det er det ikke noen tvil om.

Tolker det som sutring. Myndighetene har altså fått tilgang på noen partier vaksiner og deler disse ut gratis. Det har jo vært mye venting på vaksinene, så da er det jo naturlig å rulle ut det man har for hånden.

Når folk ikke har tålmodighet til å vente, så må de jo bli litt snurt. Du har jo anledning til å vente til Pfizer kommer. Det å bare ha den staben som er satt til å drive vaksinesentrene er jo krevende både økonomisk og hvordan det skal avvikles.

At sentrale myndigheter kunne ha lagt opp et bedre opplegg. Ja det kan jeg være enig i. Datasystemer og på utkjøring. Men, du kan neppe skylde på kommunen din. Rett kritikken til FHI som har fått ansvaret med vaksinene.

Jeg forstår at folk ønsker samme type vaksine. F.eks. Pfizer som nevntes. Man er jo utrolig heldig egentlig som har fått til vaksine utrulling allerede vår/sommer/høst 2021.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...