Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

23 hours ago, DaniNichi said:

Jeg personlig har synset om at de med et sterkt immunforsvar(unge mennesker og folk som tar helsen på alvor) ikke har godt av den vaksinen(moderna) så er man veldig frisk, sjeldent syk, gjerne spiser bra, trener ofte så får man kraftigere bivirkninger av moderna fordi den trigger immunforsvaret for mye.

Dette er kun observasjoner jeg har gjort blant mine venner og bekjente.

Myndighetene har rett å slett driti seg ut rundt dette i Norge og at det kunne vært gjort bedre er det null tvil om.

 

På dette punktet så er jeg enig med deg. Gir deg tommel jeg også.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Morromann said:

Jeg også. Det får bli kryssimmunitet med meg isåfall om det skal bli noe mer.

Jeg har tenkt på det med langtidsvirkninger. Jeg har kjent en del voldsom puls i det siste selv om det er 3 mpneder siden siste dose; begge doer var forøvrig Pfeizer. Lurer på om slike sene bivirkninger er en mulighet eller om det forhåpentligvis bare er tilfeldigheter? Vet ihvertfall at jeg er veldig kritisk eller negativ til om jeg må ta en booster. Merk at jeg er for at veldig gamle og veldig syke skal få en booster om det er for risikabelt for disse å få corona, men å presse det på hele befeolkningen slik vi ser Israel gjør; det er jeg veldig grunnleggende negativ til nå.

Jeg reagerer på at du kaller det å presse det på hele befolkningen. Har de ikke fritt vaksinevalg i Israel, likt som i Norge da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Mistenker du koronasmitte? Frå no av blir du oppmoda til å ta heimetest

Øystein Furnes. Kommuneoverlege og smittevernlege i Sunnfjord kommune.
NY ORDNING: I staden for PCR-testing, som har vore fast ordning sidan koronapandemien braut ut, går Sunnfjord kommune no over til hurtigtesting, forklarar smittevern- og kommuneoverlege Øystein Furnes. Foto: Bent Are Iversen
07.10.21 15:57
Åpne deleknapper for artikkelen

Sunnfjord kommune går over til ny testordning etter gjenopninga.

 For abonnentar

Etter halvtanna år med korona og test-strategi, går no fleire kommunar over til heimetesting.

No gjer Sunnfjord kommune det same, forklarar smittevern- og kommuneoverlege Øystein Furnes.

– Vi gjer det for å avlaste pågangen ved mikrobiologisk laboratorium, og fordi vi ser at færre og færre testar seg etter gjenopninga, seier han.

Nedgang i testing

Etter gjenopninga av samfunnet har Furnes sett ein nedgang i talet folk som testar seg ved teststasjonen. Vidare har han observert at det framleis er mange som testar seg utan å ha symptom, men gjer det «for å vere på den sikre sida».

Dette seier han er unødvendig.

– Det har lite hensikt å bruke ressursar, som eigentleg allereie er litt knappe, på dette. Er ein utan symptom, treng ein ikkje å teste seg. Ein må teste seg når ein har symptom, seier han.

Men, det er fleire som trur at sidan dei er fullvaksinerte, treng dei ikkje å teste seg.

– Vi har opplevd fleire gonger at folk møter på legesentera med luftvegssymptom som trur det er greitt fordi dei er fullvaksinerte. Har ein symptom, skal ein halde seg unna legesenteret og teste seg, strekar han under.

Slik funkar det

Fram til no har norma vore at folk som ønsker å teste seg for covid-19, bestiller time gjennom Sunnfjord kommune si heimeside. Deretter møtte ein ved teststasjonen ved Førde sentralsjukehus.

Dette vil framleis vere mogleg, men då for folk som har behov for det. For eksempel folk som av ulike grunnar ikkje kan gjennomføre hurtigtest heime, eller folk som allereie har testa positivt på ein hurtigtest og må testast på nytt. Folk som treng å avlegge negativ PCR-test før reise, kan også gjere dette, forklarar Furnes.

Men får du symptom og ønsker å teste deg for covid-19 frå no av, får du gjennom den nye ordninga to val.

Du kan hente ein gratis hurtigtest på teststasjonen ved Førde sentralsjukehus kvar dag mellom klokka 12.30 og 13.30, eller ved legekontora på Sande, Skei og Naustdal mellom klokka 08.00 og 15.30.

Du kan bestille time til PCR-test, men vil bli oppmoda til å ta heimetest.

https://www.firda.no/mistenker-du-koronasmitte-fra-no-av-blir-du-oppmoda-til-a-ta-heimetest/s/5-15-1301444

Smittetalet blir mindre og mindre reelt. Det interessante er talet på innlagde.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

https://www.firda.no/mistenker-du-koronasmitte-fra-no-av-blir-du-oppmoda-til-a-ta-heimetest/s/5-15-1301444

Smittetalet blir mindre og mindre reelt. Det interessante er talet på innlagde.

De hjemmetestene er så lite pålitelige at jeg ikke forstår hvorfor vi i det heletatt bruker de. Alle jeg kjenner som har blitt smittet de siste par ukene (som skremmende nok er flere) i et større smitteutbrudd i kommunene rundt her har testet negativt på antigen hurtigtest men positivt på PCR. En av dem hadde 2 negative antigen test prøver før den 3. ble positiv etter han ble syk. Så enten så er folk ikke flinke nok til å bruke de riktig eller så er de lang mer unøyaktige enn hva produsenter sier. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Andelen full-vaksinerte innlagte på sykehus er nå høyere enn for u-vaksinerte

(FHI ukerapport 39)

Vaksinasjonsstatus var tilgjengelig for 46 nye pasienter innlagt med covid-19 som hovedårsak
i uke 39. Av disse 46 var

22 (48 %) uvaksinert
1 (2 %) delvaksinert
23 (50 %) fullvaksinert

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Tolker det som sutring. Myndighetene har altså fått tilgang på noen partier vaksiner og deler disse ut gratis. Det har jo vært mye venting på vaksinene, så da er det jo naturlig å rulle ut det man har for hånden.

Når folk ikke har tålmodighet til å vente, så må de jo bli litt snurt. Du har jo anledning til å vente til Pfizer kommer. Det å bare ha den staben som er satt til å drive vaksinesentrene er jo krevende både økonomisk og hvordan det skal avvikles.

Jeg vet ikke om det er meg du mener "ikke har tålmodighet til å vente". Jeg skulle gjerne ventet til jeg kunne få velge selv. Men budskapet som har blitt forkynt er at man bør ta det man kan få; det er viktig at så mange som mulig vaksinerer seg så tidlig som mulig. Det er et budskap jeg er enig i.

Når man da samtidig åpner opp for en "dropin"-ordning, men bydelen ikke ønsker å informere folk om hvilken vaksine som gis den aktuelle dagen før etter at man har tatt turen til vaksinasjonssenteret opp og stått tjue minutter i kø, så opplever jeg det som både irrasjonelt fra et kost/nytte-perspektiv (man samler en haug mennesker i en smittesituasjon, vel vitende om at en del av dem vil gå hjem igjen og returnere flere ganger) og også som en anvendelse av skam som virkemiddel (spekulerer i at noen av de som har møtt opp med en opprinnelig preferanse uansett vil ta vaksinen når de har stått i kø og er omgitt av andre "dugnadsdeltagere"). I liten skala, selvsagt, men jeg mener det prinsipielt sett er galt å gjøre det på den måten. Det kan godt hende at det kvalifiserer som "sutring" i din bok, men det er ikke ulovlig å ha to tanker i hodet samtidig (sutring != feil).

TLDR: Jeg er ikke misfornøyd med at jeg ikke selv fikk velge hvilken vaksine som ble satt som andredose, og tok som sagt den vaksinen som ble tilbudt den dagen jeg hadde time. Jeg er misfornøyd med at informasjon om hvilken vaksine som ble tilbudt for en gitt dag (informasjon de har klart tilgjengelig på starten av dagen) aktivt ble tilbakeholdt inntil man fysisk møtte opp og ventet i kø.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (21 minutter siden):

Andelen full-vaksinerte innlagte på sykehus er nå høyere enn for u-vaksinerte

(FHI ukerapport 39)

Vaksinasjonsstatus var tilgjengelig for 46 nye pasienter innlagt med covid-19 som hovedårsak
i uke 39. Av disse 46 var

22 (48 %) uvaksinert
1 (2 %) delvaksinert
23 (50 %) fullvaksinert

 

Nå har jeg ikke gjort regnestykket, men justert for antall av befolkningen som er del- og fullvaksinerte er vel fortsatt de uvaksinerte i klart overtall?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cinemarxism skrev (14 minutter siden):

 

TLDR: Jeg er ikke misfornøyd med at jeg ikke selv fikk velge hvilken vaksine som ble satt som andredose, og tok som sagt den vaksinen som ble tilbudt den dagen jeg hadde time. Jeg er misfornøyd med at informasjon om hvilken vaksine som ble tilbudt for en gitt dag (informasjon de har klart tilgjengelig på starten av dagen) aktivt ble tilbakeholdt inntil man fysisk møtte opp og ventet i kø.

Nettopp dette.

Drive aktivt skjule hva folk skal få i et desperat forsøk på sprøyte en overflod av moderna inn i folk var et stort feilgrep.

At noen synes det er greit hva de gjorde beviser bare for meg hvor blåst i huet mange mennesker er.

Lenke til kommentar
Cinemarxism skrev (13 minutter siden):

 

Nå har jeg ikke gjort regnestykket, men justert for antall av befolkningen som er del- og fullvaksinerte er vel fortsatt de uvaksinerte i klart overtall?

tja, kan man regne slik?

mener, hvis vaksine gir 80-90% beskyttelse, så er det vel 15-20% gruppa man skal sammenligne med u-vaksinerte? Men kan godt hende vaksine-populasjon kommer bedre ut, "selv i en slik" sammenstilling da. Jeg er ikke den skarpeste i matematikk, så det får andre evt. regne ut.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (38 minutter siden):

tja, kan man regne slik?

mener, hvis vaksine gir 80-90% beskyttelse, så er det vel 15-20% gruppa man skal sammenligne med u-vaksinerte? Men kan godt hende vaksine-populasjon kommer bedre ut, "selv i en slik" sammenstilling da. Jeg er ikke den skarpeste i matematikk, så det får andre evt. regne ut.

Ta et tenkt scenario hvor du har en befolkning på 6 millioner. 99% av befolkningen er fullvaksinert, 1% er uvaksinert (for å holde det enkelt antar vi at ingen er delvaksinert). I samme scenario er det 100 personer som er innlagt på sykehus med covid-19, 51 av de innlagte fullvaksinerte, mens de resterende 49 er uvaksinerte.

Det ville blitt en feilslutning å på bakgrunn av disse tallene dra en slutning om at vaksinene ikke beskytter godt ("det er flere fullvaksinerte enn uvaksinerte som er innlagt"). Da størrelsesforskjellen på de to populasjonene er såpass ekstrem (5 940 000 fullvaksinerte mot 60 000 uvaksinerte). I den fullvaksinerte befolkningen er 0,0085 innlagte per tusende innbygger, mens tallet for de uvaksinete befolkningen er 0,82 innlagte per tusende innbygger. Altså er sannsynligheten 95 ganger høyere for at en innlagt pasient er uvaksinert enn fullvaksinert.

Dette er et fiktivt og ekstremt eksempel, jeg har ikke regnet på de reelle tallene. Poenget var egentlig bare at det å se på prosent av totalen gir et for enkelt bilde.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (7 timer siden):

Sa ikke at det var innbilt, jeg svarte bare på det med slitasje, og at jeg tror det skal noe mer til for det, men som sagt kommer det an på utgangspunktet.

Dette er ikke rettet mot noen spesifikke i tråden her.

Endringer i puls, form og energinivå er aldri innbilt i seg selv, men det er viktig at en får skilt ut psykosomatiske symptomer fra vanlige somatiske/medisinske symptomer i konteksten av å vurdere om en medisin/vaksine er trygg, noe som ikke er lett uten å tråkke på noen tær. Å få en beskjed om at symptomer en ser og føler på mest trolig er psykosomatiske kan oppleves som flaut og nedverdigende, å en vil naturlig gå i en forsvarsposisjon før en kanskje aksepterer at det er tilfelle, men da er en som regel komt langt i prosessen med å bli bedre.  Psykosomatiske lidelser gjør forøvrige faktiske fysiske endringer med kroppen og dens funksjoner, konseptet av å tenke seg syk er nok svært surrealistisk for mange, men i slike tilfeller er det er fult mulig å gjøre ting som å svekke immunforsvaret som og kan sette i gang flere autoimmune sykdommer å faktisk gi deg ting som betennelser, feber, diare, høyt blodtrykk, hudutslett osv osv. En har ofte et navn på det, spesielt på arbeidsplasser hvor en kaller det å bli utbrent, som ikke er et lite tabubelagt uttrykk, men det er i utgangspunktet det samme som at en har tenkt/stresset seg syk. 

Norge er på jumboplass av utviklede land når det kommer til å behandle slike lidelser før det får utvikle seg så langt at det er vanskelig å få snudd om på det. Jeg fikk selv diagnosen post traumatisk stress lidelse for en tid tilbake å har måtte svelge mye stolthet for å klare å komme meg videre i prosessen med å bli bedre, så jeg tror jeg forstår denne sammenhengen bedre en veldig mange. I konteksten av korona, vaksiner og annet hvor en hver minste ting og detalj rundt bivirkninger, langtidssykdom, longcovid osv blir postet om i media til enhver tid, så tror jeg nok det er svært mange mennesker der ute som har tenkt seg syke, både etter vaksinering og etter covid, uten at det er noe galt i det eller gjør de til mindreverdige mennesker, den menneskelige kropp og hjerne er en snodig greie som ikke er så lett å forstå seg på. Samtidig er det og selvfølgelig viktig å ta de bivirkningsmeldingene som kommer inn seriøst å heller ikke automatisk legge de inn som psykosomatiske tilfelle, jeg misunner ikke de som blir satt til å prøve å finne ut av alt dette. Debatten rundt dette er naturlig nok betent, mye på grunn av psykisk sykdom er såpass tabubelagt og lite forstått av mannen i gate som det dessverre fortsatt er. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mr.M said:

Andelen full-vaksinerte innlagte på sykehus er nå høyere enn for u-vaksinerte

(FHI ukerapport 39)

Vaksinasjonsstatus var tilgjengelig for 46 nye pasienter innlagt med covid-19 som hovedårsak
i uke 39. Av disse 46 var

22 (48 %) uvaksinert
1 (2 %) delvaksinert
23 (50 %) fullvaksinert

:blink: og i fra dette tolker du at å være delvaksinert er best?

Tipper det er som med all statistikk, før eller siden så dukker det opp rare tallkombinasjoner. Gambling har et bra begrep for nettopp dette. "Det store talls lov".

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, Cinemarxism said:

<snip> ..så opplever jeg det som både irrasjonelt fra et kost/nytte-perspektiv (man samler en haug mennesker i en smittesituasjon, vel vitende om at en del av dem vil gå hjem igjen og returnere flere ganger) .. <snip>

Forøvrig et veldig godt poeng det der med å forsøke å unngå å samle folk unødvendig. Gitt de kommunalt ansatte/innkalte, så antar jeg at dette er menneskelig svikt, at de rett og slett ikke har greid å tenke tanken som du har gjort deg. FHI som er planlegger burde ha greid å tenke også slike tanker. Det er for dårlig fra FHI.

Endret av G
Lenke til kommentar

Lenke til vekerapportane:

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

I følgje FHI held talet på vaksinerte som blir innlagt seg stabilt, medan talet på uvaksinerte som blir innlagt fell i takt med at vaksinasjonsgraden aukar.

Det er nemnt at det var eit utbrot i Møre og Romsdal av deltavariant med endringar i eit område av viruset som gjer at det kan unnsleppe immunitet. Ein kan jo gjere seg sine tankar om overvakinga av slike nye variantar vil bli like god no når det blir stadig mindre testing og meir bruk av hurtigtest framfor pcr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (15 timer siden):

Andelen full-vaksinerte innlagte på sykehus er nå høyere enn for u-vaksinerte

(FHI ukerapport 39)

Vaksinasjonsstatus var tilgjengelig for 46 nye pasienter innlagt med covid-19 som hovedårsak
i uke 39. Av disse 46 var

22 (48 %) uvaksinert
1 (2 %) delvaksinert
23 (50 %) fullvaksinert

Og det behøver ikke ha noen vanskeligere forklaring at det tross alt er langt flere vaksinerte enn uvaksinerte i Norge nå. De aller fleste vaksinerte er godt beskyttet mot et alvorlig forløp, likevel er det de som desverre faller igjennom; de som er såpass svake fra før at vaksinen har liten effekt, personer som er langt opp i 90-årene med alvorlig svekket generell almentilstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 timer siden):

Dette er ikke rettet mot noen spesifikke i tråden her.

Endringer i puls, form og energinivå er aldri innbilt i seg selv, men det er viktig at en får skilt ut psykosomatiske symptomer fra vanlige somatiske/medisinske symptomer i konteksten av å vurdere om en medisin/vaksine er trygg, noe som ikke er lett uten å tråkke på noen tær. Å få en beskjed om at symptomer en ser og føler på mest trolig er psykosomatiske kan oppleves som flaut og nedverdigende, å en vil naturlig gå i en forsvarsposisjon før en kanskje aksepterer at det er tilfelle, men da er en som regel komt langt i prosessen med å bli bedre.  Psykosomatiske lidelser gjør forøvrige faktiske fysiske endringer med kroppen og dens funksjoner, konseptet av å tenke seg syk er nok svært surrealistisk for mange, men i slike tilfeller er det er fult mulig å gjøre ting som å svekke immunforsvaret som og kan sette i gang flere autoimmune sykdommer å faktisk gi deg ting som betennelser, feber, diare, høyt blodtrykk, hudutslett osv osv. En har ofte et navn på det, spesielt på arbeidsplasser hvor en kaller det å bli utbrent, som ikke er et lite tabubelagt uttrykk, men det er i utgangspunktet det samme som at en har tenkt/stresset seg syk. 

Norge er på jumboplass av utviklede land når det kommer til å behandle slike lidelser før det får utvikle seg så langt at det er vanskelig å få snudd om på det. Jeg fikk selv diagnosen post traumatisk stress lidelse for en tid tilbake å har måtte svelge mye stolthet for å klare å komme meg videre i prosessen med å bli bedre, så jeg tror jeg forstår denne sammenhengen bedre en veldig mange. I konteksten av korona, vaksiner og annet hvor en hver minste ting og detalj rundt bivirkninger, langtidssykdom, longcovid osv blir postet om i media til enhver tid, så tror jeg nok det er svært mange mennesker der ute som har tenkt seg syke, både etter vaksinering og etter covid, uten at det er noe galt i det eller gjør de til mindreverdige mennesker, den menneskelige kropp og hjerne er en snodig greie som ikke er så lett å forstå seg på. Samtidig er det og selvfølgelig viktig å ta de bivirkningsmeldingene som kommer inn seriøst å heller ikke automatisk legge de inn som psykosomatiske tilfelle, jeg misunner ikke de som blir satt til å prøve å finne ut av alt dette. Debatten rundt dette er naturlig nok betent, mye på grunn av psykisk sykdom er såpass tabubelagt og lite forstått av mannen i gate som det dessverre fortsatt er. 

Jo, men det er kanskje tilfelle når det gjelder smitte også. Spesielt innenfor diskusjonen om long - covid. At mye av det som raporteres sannsynligvis, slik jeg antar ihvertfall er psykosomatiske plager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...