Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Morromann said:

Jo, men det er kanskje tilfelle når det gjelder smitte også. Spesielt innenfor diskusjonen om long - covid. At mye av det som raporteres sannsynligvis, slik jeg antar ihvertfall er psykosomatiske plager.

Bevisbyrden står på deg når du hevder det.

 

WHO anbefaler følgende oppfølging i fra helsevesenet for long covid:

https://www.youtube.com/watch?v=0p-FOLJH8Ag&t=116s

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (31 minutter siden):

Bevisbyrden står på deg når du hevder det.

 

WHO anbefaler følgende oppfølging i fra helsevesenet for long covid:

https://www.youtube.com/watch?v=0p-FOLJH8Ag&t=116s

 

Poenget hverken jeg eller Morromann prøver å legge frem er å ikke å så tvil om eksistensen til longcovid, men at opplevelsen mange vil ha av longcovid vil være psykosomatisk, noe som garantert er tilfelle. Men igjen er psykosomatiske lidelser faktisk reelle helselidelser som fører til fysiologiske endringer i kroppen, så en snakker ikke om folk som tror de er syke, men det er faktisk folk som er syke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Evil-Duck Jeg kjenner til psykosomatiske lidelser hva dere forsøker å beskrive. Men, det er fort gjort å lempe reelle sykdommer som da blir underdiagnostisert fordi det er lett å strekke seg til en sånn utydelig sekkepost som psykosomatiske opplevelser.

Det kan også misbrukes av den vanlige mannen i gata som ikke forstår seg helt på det. Eller onde mennesker som med overlegg sier, at "åh det er bare noe psykosomatiske greier vedkommende sliter med".

Jeg har respekt for at folk kan mene det, men da bør de også kunne bla opp med noe som støtter det. Det blir en for diffus diagnose, og for lett å ty til når man ikke gidder å utrede det grundigere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (18 minutter siden):

@Evil-Duck Jeg kjenner til psykosomatiske lidelser hva dere forsøker å beskrive. Men, det er fort gjort å lempe reelle sykdommer som da blir underdiagnostisert fordi det er lett å strekke seg til en sånn utydelig sekkepost som psykosomatiske opplevelser.

Det kan også misbrukes av den vanlige mannen i gata som ikke forstår seg helt på det. Eller onde mennesker som med overlegg sier, at "åh det er bare noe psykosomatiske greier vedkommende sliter med".

Jeg har respekt for at folk kan mene det, men da bør de også kunne bla opp med noe som støtter det. Det blir en for diffus diagnose, og for lett å ty til når man ikke gidder å utrede det grundigere.

Dette du beskriver her er jo veldig mye av problemet med psykosomatisk sykdom, fordommer, fordommer og atter fordommer. Psykosomatisk sykdom er ikke "bare noen greier", du kan bli alvorlig fysiologisk syk av det. Problemet som jeg oppfatter er ikke at psykosomatikk er en sekkepost folk kastes i, det er noe som en finner en årsakssammenheng til etter grundig somatisk utredning. Problemet oppstår når en møter slike holdninger som dette her å en ikke kommer seg noe videre ved at en fortsetter å overbevise seg  selv om at det er noe alvorlig galt med en, da samfunnet vil se ned på deg om du lider av noe som kan beskrives som psykosomatisk. 

Det virker sådan som du heller ikke helt forstår hva en psykosomatiske tilstander faktisk kan utvikle seg til, vi snakker da om hjerte og karsykdommer, diabetes, en flust autoimmune sykdommer, magesår og utallige andre somatiske lidelser. Vi har nødt til å få en holdningsendring rundt psykisk sykdom og de fysiologiske effektene de kan ha på kroppen, å ikke prøve å male det som en scapegoat å et ikkeproblem. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg jo ikke ME selv. Men har hørt folk ytre at det er jo bare å gå på et kort kurs fordi det bare er noe psykosomatiske greier. Og det kan jo være noe de har hørt noe om også har de laget sin egen røre av hva og hvordan ting henger i sammen. Jeg kjenner forøvrig ikke godt nok til hva ME er for noe selv. Men, jeg kjenner noen som har noe liknende som det.

Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Nå har jeg jo ikke ME selv. Men har hørt folk ytre at det er jo bare å gå på et kort kurs fordi det bare er noe psykosomatiske greier. Og det kan jo være noe de har hørt noe om også har de laget sin egen røre av hva og hvordan ting henger i sammen. Jeg kjenner forøvrig ikke godt nok til hva ME er for noe selv. Men, jeg kjenner noen som har noe liknende som det.

Men her må du ikke blande sammen psykisk sykdom og psykosomatisk sykdom. ME pasienter har lenge kriget mot psykologiseringen av sykdommen sin, som jeg igjen tror i stor grad skyldes veldig mye misforståelser rundt disse betegnelsene og det at folk skjems over å lide av psykisk sykdom da det er så tabu belagt som det er. De aller fleste som blir diagnosert med ME lever i en psykososial stresstilstand som de ikke kommer seg ut av, dette er noe som kan behandles så jeg syns det er leit at mange ME pasienter ikke vil prøve denne behandlingen men heller tviholder på at de lider av en uhelbredelig sykdom som de umulig kan bli kvitt, når kanskje kognitiv atferdsterapi kunne hjelpt de å håndtere sykdommen bedre. Men dette blir nå langt utenfor trådens tema, hele poenget her er at en prosentandel av de som lider av longcovid og en prosentandel som lider av langvarige vaksine bivirkninger vil ha hatt en psykosomatisk trigger som har gjort de syke uten at det nødvendigvis er vaksinen eller sykdomen sin feil, men de er likevel fortsatt syke. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ja en skal ikke kimse av psykens påvirkning. Er enig med dere på det. Håper det ikke misbrukes i mot selve tilstanden long covid i de tilfellene viruset har "spist opp hjernemassen" hos pasient. Det er jo noe hjernesvinn de gjetter at denne forsvinnende luktekapasiteten skyldtes, enn så lenge. Til de evt. konkluderer med det eller en helt annen ny forklaring.

Ser nesten aldri på tiktok, men en Nrk-artikkel fikk meg til å myse litt. kom over denne:

https://www.tiktok.com/@bigboysebastian69/video/7001382255729839365

Forsøkte embedded, men skjønner ikke kodingspråket til å velge riktig.

:wee: https://www.tiktok.com/@memehub2546/video/7001755220405505286

Endret av G
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/OrjBRb/en-smittemaate-er-helt-dominerende-for-corona 

Syns dette har vært et rart fenomen gjennom hele pandemien, denne konstante fornektelsen av at Viruset var luftbåren, helt tilbake til pandemiens spede begynnelse ble det postet informasjon i tråder her på forumet som så langt som det går bekreftet at viruset var luftbårent, spesielt det som stikker seg ut var en rekke japanske eksperiment som kom veldig tidlig på banen. Syns det virker snålt da at denne teorien som nå er bekreftet har blitt så fornektet av WHO og ellers verdens helsemyndigheter.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (50 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/OrjBRb/en-smittemaate-er-helt-dominerende-for-corona 

Syns dette har vært et rart fenomen gjennom hele pandemien, denne konstante fornektelsen av at Viruset var luftbåren, helt tilbake til pandemiens spede begynnelse ble det postet informasjon i tråder her på forumet som så langt som det går bekreftet at viruset var luftbårent, spesielt det som stikker seg ut var en rekke japanske eksperiment som kom veldig tidlig på banen. Syns det virker snålt da at denne teorien som nå er bekreftet har blitt så fornektet av WHO og ellers verdens helsemyndigheter.

Astrid Meland har skrevet fryktelig mye rart i det siste. Tror det nærmest har rablet for henne etter gjenåpningen. Så har uansett mye av bruken av munnbind rundt om kring i verden vært totalt uvitenskapelig forankra. Mye av argumentasjonen har rett og slett gått på at tannleger bruker munnbind, kirurger bruker munnbind  derfor må alle andre bruke munnbind for å sette det litt på spissen. Men det er ikke sånn at Mattilsynet godkjenner vanlige folks kjøkken og det er heller ikke samme hygienekrav for folk flest som det er på et sykehus. I profesjonelle settinger aksepterer vi langt mindre risiko heldigvis. Å dra på butikken er ikke en setting hvor munnbind burde være naturlig uansett nærmest. Vi har ikke et strengt påbud om å ta på seg beskyttelsesutstyr bare man går ut fordi man aksepterer at det er en risiko der. Men man har det på byggeplasser fordi det har en viktig funksjon der.  Jeg ser fortsatt folk med munnbind på i butikker og busser her i Oslo. 

Dessuten er de munnbindene folk flest har brukt i Norge av latterlig dårlig kvalitet.  nesten ingen bruker FFP2  masker og lignende

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Småbarnsforeldre reagerer på at skrekkfilm-aktige figurer vandrer rundt i Dyreparken i Kristiansand.

BoahY--mwlabenqiwRWBNweyBi_6h0tBix7xNWVd

https://www.nrk.no/sorlandet/skumle-dager-i-dyreparken-far-kritikk-av-foreldre.-1.15682556

Jaja, folk klager nå på det meste. Her prøver de å få litt liv i barna etter en tung nedstengt pandemihverdag, også får de den typen takk.

____

Pandemikjæledyr forsømmes:

Dyrebeskyttelsen opplever ei bølgje av forsømde kjæledyr. Avdelinga i Sogn og Fjordane må stoppa inntak av dyr på grunn av enorm pågang.

https://www.nrk.no/vestland/sprengt-kapasitet-etter-dumping-av-pandemi-kjaeledyr-1.15676726

___

8 prosent av landets helsepersonell har fortsatt ikke tatt koronavaksinen. Kommunene kan innføre sterkere tiltak for de som jobber med pasienter uten å ha vaksine, sier KS.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/en-av-ti-helsearbeidere-er-ikke-fullvaksinert_-_-usolidarisk_-mener-kommuneoverlege-1.15678762

Endret av G
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Astrid Meland har skrevet fryktelig mye rart i det siste. Tror det nærmest har rablet for henne etter gjenåpningen. Så har uansett mye av bruken av munnbind rundt om kring i verden vært totalt uvitenskapelig forankra. Mye av argumentasjonen har rett og slett gått på at tannleger bruker munnbind, kirurger bruker munnbind  derfor må alle andre bruke munnbind for å sette det litt på spissen. Men det er ikke sånn at Mattilsynet godkjenner vanlige folks kjøkken og det er heller ikke samme hygienekrav for folk flest som det er på et sykehus. I profesjonelle settinger aksepterer vi langt mindre risiko heldigvis. Å dra på butikken er ikke en setting hvor munnbind burde være naturlig uansett nærmest. Vi har ikke et strengt påbud om å ta på seg beskyttelsesutstyr bare man går ut fordi man aksepterer at det er en risiko der. Men man har det på byggeplasser fordi det har en viktig funksjon der.  Jeg ser fortsatt folk med munnbind på i butikker og busser her i Oslo. 

Dessuten er de munnbindene folk flest har brukt i Norge av latterlig dårlig kvalitet.  nesten ingen bruker FFP2  masker og lignende

FFP2/3 og tilsv. gir brukeren av masken relativt god beskyttelse, men når motivasjonen til å bruke munnbind er kildekontroll (dempe spredning ut) i en situasjon med en viss grad av spredning i samfunnet, så er faktisk munnbind et billig, enkelt, lite inngripende og hensiktsmessig tiltak for å oppnå dette. Men som med så mange andre ting er det ikke et helt sort-hvitt skille når en tar på seg et munnbind, da det ikke er et 100% tiltak, og lite effektivt om en står veldig nær andre. Om en tar dette med i vurderingen så gir det mer mening. Men jeg ser også at dette er en diskusjon som har gått lenge, at folk har forskjellige meninger om det som hos noen sitter godt fast, så jeg gidder sjelden å pirke på noe om dette lengre.
Noe jeg syns er mer pussig er den argumentasjonen endel "tilsynelatende innbitte" motstandere av munnbind under pandemien har kommet med gjentatte ganger, at spredningen i all hovedsak ikke var luftbåren og ikke skjedde via aerosoler, og diverse argumenter basert på denne idéen, lenge etter at både CDC, WHO og FHI hadde endret sin kommunikasjon vedr. aerosoler og covid, basert på informasjon som allerede hadde vært bredt distribuert i rundt et års tid på det tidspunktet, og selvfølgelig motarbeidet av folk som av en eller annen grunn hadde sterke aversjoner mot å akseptere dette som smittevei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
xRun skrev (55 minutter siden):

FFP2/3 og tilsv. gir brukeren av masken relativt god beskyttelse, men når motivasjonen til å bruke munnbind er kildekontroll (dempe spredning ut) i en situasjon med en viss grad av spredning i samfunnet, så er faktisk munnbind et billig, enkelt, lite inngripende og hensiktsmessig tiltak for å oppnå dette. Men som med så mange andre ting er det ikke et helt sort-hvitt skille når en tar på seg et munnbind, da det ikke er et 100% tiltak, og lite effektivt om en står veldig nær andre. Om en tar dette med i vurderingen så gir det mer mening. Men jeg ser også at dette er en diskusjon som har gått lenge, at folk har forskjellige meninger om det som hos noen sitter godt fast, så jeg gidder sjelden å pirke på noe om dette lengre.
Noe jeg syns er mer pussig er den argumentasjonen endel "tilsynelatende innbitte" motstandere av munnbind under pandemien har kommet med gjentatte ganger, at spredningen i all hovedsak ikke var luftbåren og ikke skjedde via aerosoler, og diverse argumenter basert på denne idéen, lenge etter at både CDC, WHO og FHI hadde endret sin kommunikasjon vedr. aerosoler og covid, basert på informasjon som allerede hadde vært bredt distribuert i rundt et års tid på det tidspunktet, og selvfølgelig motarbeidet av folk som av en eller annen grunn hadde sterke aversjoner mot å akseptere dette som smittevei.

Munnbind er slettes ikke lite inngripende slik som du påstår. Det er ikke det mest inngripende tiltaket, men det er likevel inngripende nok. Det har antagelig blitt generert ekstremt mye søppel av det der, søppel som igjen har funnet veien til havet. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Om folk velger å bruke munnbind skal de få lov til det uten at noe skal dømme de for det mener jo jeg. At enkelte henger seg slik opp i andres bruk av munnbind er over min forståelse vert fall. At en kan føle sinne og frustrasjon mot et tiltak som krever at du selv må bruke munnbind er en ting, men å reagere og irriteres over andres frivillige bruk av munnbind kan en drite loddrett i. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 6
Lenke til kommentar
William_S skrev (31 minutter siden):

Munnbind er slettes ikke lite inngripende slik som du påstår. Det er ikke det mest inngripende tiltaket, men det er likevel inngripende nok. Det har antagelig blitt generert ekstremt mye søppel av det der, søppel som igjen har funnet veien til havet. 

Det er relativt lite inngripende. Jeg pleier vanligvis å inkludere ordet "relativt", og da er det gjerne et poeng å forholde seg til hva dette er relativt til, altså i forhold til hva. Munnbind er relativt lite inngripende ift. en rekke forskjellige mer inngripende tiltak. Det blir fort et langt lerret å bleke om en skal gå igjennom hvert tiltak det er relativt mindre inngripende i forhold til, så her er det tillatt å legge godviljen til og prøve å forstå hva som menes.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Inngripende og inngripende. Det er i alle fall ubehagelig å gå med og legger en ganske stor demper på stemningen. Som med alt annet, må man vurdere om gevinsten er større enn bryderiet. I Norge har det heldigvis i stor grad vært frivillig å bruke munnbind (det er mer selvjustis enn justis som har regulert det), mens i andre land har de gått mer drastisk til verks med knallhard håndheving og påbud selv utendørs (som er helt idiotisk).

Lenke til kommentar

Det var jo en som oppriktig mente at søstera hans ville dø om man ikke brukte munnbind da jeg ytra min motstand mot munnbindpåbud på min FB profil. Fyren sletta meg senere som venn da. Kanskje like greit, men folk var generelt ekstremt hissige  på det der i favør munnbind. Siden omtrent ingen brukte det i første bølge burde det jo egentlig være helt unødvendig. Vi har som sagt data på hvor mange butikkansatte som ble syke under første bølge og det er ikke mange, så det er tydelig at butikken ikke er noe særlig til smittearena (kilde https://frifagbevegelse.no/nyheter/fa-butikkansatte-har-blitt-smittet-av-korona--vi-har-lyktes-svart-godt-med-smitteverntiltakene-6.158.708140.ad4ea988eb ) 

Så hvorfor myndighetene spredte rundt seg med munnbindpåbud i butikken i senere runder er en gåte. Kanskje med unntak av tredje bølge så var første bølge den røffeste på sykehusene (som er den beste indikatoren vi har fra første bølge siden ingen fikk teste seg omtrent). Vi passerte dog aldri sykehusrekorden fra første runde i noen av de andre bølgene som kom.  Tredje bølge var nesten der.  Det er derfor grunnlag å spørre om hva munnbindet har gjort for å dempe smitte når omtrent nesten ingen ble syke av butikkansatte i den første bølgen da ingen brukte munnbind. 

Man kan sette opp et regnestykke  der hvor 1 er tiltak som har god effekt, mens 0 er tiltak som ikke har eller har liten effekt. 1+0+0+0+0 er fortsatt 1. Et annet nokså tåpelig munnbindtiltak var da det var påbudt å ha det på på serveringssteder mens man ikke satt på bordet. Logikken var tydeligvis at man var kjempesmittefarlig når man gikk på do, mens når man satt ved bordet med mat og drikke var man ikke det.

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det jo og verdt å nevne at testing under første bølgen var nesten ikke eksisterende og stort sett forbehold ekstremt syke eller helsepersonell, så hvor mange som faktisk var smittet under første bølgen vet en vel ikke helt. Antistoff tester av butikkansatte viser et estimat på 3% butikkansatte var smittet i oslo området mellom Mars og Mai/Juni. Sample sizen er liten i det aktuelle studiet men fungerer likevel som en indikasjon på skjult smitte blant butikkansatte under første bølgen.

https://stami.no/koronasmitte-blant-skole-og-butikkansatte-under-forste-pandemibolge/

Videre så endret jo viruset seg betydelig i det Alpha mutasjonen fikk fotfeste og ble dominant og deretter delta varianten som begge var langt mer smittsom en den originale varianten som herjet under første bølgen. Så å slå noen konklusjoner rundt munnbind bruk basert på smittespredning av den originale varianten helt i starten av pandemien når folk knapt ble testet er nok en logisk brist. 

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Nå er det jo og verdt å nevne at testing under første bølgen var nesten ikke eksisterende og stort sett forbehold ekstremt syke eller helsepersonell, så hvor mange som faktisk var smittet under første bølgen vet en vel ikke helt. Antistoff tester av butikkansatte viser et estimat på 3% butikkansatte var smittet i oslo området mellom Mars og Mai/Juni. Sample sizen er liten i det aktuelle studiet men fungerer likevel som en indikasjon på skjult smitte blant butikkansatte under første bølgen.

https://stami.no/koronasmitte-blant-skole-og-butikkansatte-under-forste-pandemibolge/

Videre så endret jo viruset seg betydelig i det Alpha mutasjonen fikk fotfeste og ble dominant og deretter delta varianten som begge var langt mer smittsom en den originale varianten som herjet under første bølgen. Så å slå noen konklusjoner rundt munnbind bruk basert på smittespredning av den originale varianten helt i starten av pandemien når folk knapt ble testet er nok en logisk brist. 

 

 

Nei det er ikke en logisk brist på noen som helst måte. Jeg vet ikke hvordan dine handleturer er men jeg opplever veldig sjeldent at folk løper rundt og hoster meg i trynet når jeg handler. At kravet til smittevern er helt annerledes på sykehus, tannlegeklinikker enn butikker osv er helt naturlig! Det samme gjelder krav til kjøkken på restauranter sammenlignet med kjøkkenet man har i heimen. Antagelig var den lange nedstengingen av butikker i Osloområdet  på nyåret helt unødvendig. Den eneste gangen nordmenn har gjort nevneverdig opprør mot nedstenginger var interessant nok da Polet ble stengt, da snudde regjeringen på timen nærmest. Noen særlig samfunnskritisk funksjon kan ikke Polet sies å ha, men er klart for virkelig tunge alkoholikere så kan det å miste tilgang til alkohol på dagen bli livstruende (delirium tremens) . Men så  var det neppe de tunge alkoholikerne som gjorde opprør. 

Endret av William_S
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...