Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (22 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hva du her mener med relativt unge mennesker. Nå skrev jeg at ingen barn har død eller blitt alvorlig syke av corona, skrev ikke noe om relativt unge, hva du nå mener med det.

Det har vært innleggelser av <18år her lokalt. Og de er mange historier av barnedød og svært syke barn fra hele verden. Så risikoen er absolutt der, og covid er ikke ferdig den muterer stadig. Det ble jo estimert at barn var de neste ut til å bli syke nå pga mutering og at de ikke har vaksine. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (Akkurat nå):

En vesentlig forskjell er at i mars var toppen nådd, fordi tiltak var innført. Vi er forbi rekorden i mars og har ikke tiltak. Ingen vet hvor toppen er nå, det er skummelt og den stiger veldig bratt, for - vi har omtrent ingen tiltak, folk er tiltaksleie! Selv om ser vaksineeffekt på sykehusinnlagte, er vi et stykke unna å ha fullvaksinert en del og mange vil fortatt legges inn.

Bølgen skjer nå, og den skjer fort. Tror ikke man skal bli sjokkert om man ser over 100 innlagte snart, selv om det er betydelig bedre enn de 300-400 vi kanskje ellers hadde sett uten vaksine, spørsmålet er om vaksinen vil virke raskt og effektivt nok til at vi klarer å peile oss inn på en kontrollert vinter uten så stort press på sykehusene når influensapasientene begynner strømmer inn. 

Vi har også en bølge gående hos en uvaksinert del av befolkning, barna! Og her sitter vi å tvinner tommeltotter ang. vaksinering av barn ned i 12-årsalderen. Det er 1,5 uke siden skolen startet og i dag leser jeg altså i avisen at hele 6% av de innlagte den siste uken er barn!

Ja jeg deler absolutt dine bekymringer om barn. Vi har en som startet på ungdomsskolen sist uke(fort smitte på skolen) og barnehage start neste uke. Stor klump i magen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Morromann said:

Nå vet ikke jeg hva du her mener med relativt unge mennesker. Nå skrev jeg at ingen barn har død eller blitt alvorlig syke av corona, skrev ikke noe om relativt unge, hva du nå mener med det.

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-33-16.08---22.08.21.pdf

79 barn har vært innlagt med akutt covid-19. 14 på intensivavdeling. 2 dødsfall (dog her går intervallet til 19 år). I tillegg er det jo noen som har fått MIS-C som jo er en alvorlig tilstand. 

Det er greit at det ikke er svært mange, men slutt å spre løgner  

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Det har vært innleggelser av <18år her lokalt. Og de er mange historier av barnedød og svært syke barn fra hele verden. Så risikoen er absolutt der, og covid er ikke ferdig den muterer stadig. Det ble jo estimert at barn var de neste ut til å bli syke nå pga mutering og at de ikke har vaksine. 

Risikoen er der selvfølgelig; og det er andre viruser som er blant oss og som har vært blant oss som har vært det siden tidenes morgen som også kan være farlige - og i aller verste konsekvens dødelig. Men sjansen er veldig liten tross alt; det er viktig å huske. Ja, covid kommer alltid til å mutere; det er helt sikkert og noe vi må leve med for alltid.

At det har vært noen innleggelser i Norge har jeg ikke vært helt klar over; jeg trodde ikke det hadde vært det, men det er snakk om veldig sjeldene tilfeller og det er alltid tris når det skjer. Men det er ikke sannsynlig.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja jeg deler absolutt dine bekymringer om barn. Vi har en som startet på ungdomsskolen sist uke(fort smitte på skolen) og barnehage start neste uke. Stor klump i magen. 

Ja, det må være en stor bekymring å være foreldre om dagen.

En liten presisering, fant artikkelen jeg leste, og det er 6% siste måneden og ikke siste uken og det er barn under 18 år, så vi vet ikke helt alderen. Synest likevel det er ganske urovekkende mye siden man ikke egentlig har sett effekten av smittespredning blant barn enda:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a7v2w4/nakstad-om-corona-hoesten-deler-den-fjerde-smitteboelgen-i-to-faser

Sitat

Øker mest blant de unge

«Forekomsten av nye smittede øker primært i de yngre aldersgruppene», skriver FHI i sin rapport onsdag.

– Nå er det veldig mange unge mennesker i 20-årene, og ikke minst ungdommer, og ganske mange barn som tester positivt. Det er de uvaksinerte, og en del med én dose vaksine som ser ut til å bli smittet i Norge, sier Espen Nakstad.

70 prosent av de innlagte de siste to ukene var uvaksinerte. Seks prosent av de innlagte med coronavirus som hovedårsak den siste måneden har vært under 18 år gamle.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 timer siden):

Det är uppenbart lavare nivåer nu. Frågan är väl snarare hvis de er tillräckligt lave för det man gör nu och planerar att göra i september.

Det er vel ingen tvil om at vi styrer mot og forbi det høyeste antall samtidig sykehusinnlagte så det synger. For én uke siden, den 18. august, ble det registrert 612 smittede. Vi har i dag 56 innlagte på sykehus. Hvis vi antar at det i snitt går en uke mellom registrering av positiv test og sykehusinnleggelse, vil gårsdagens 1294 smittede resultere i 118 innlagte.

Jeg registrerer riktignok at økningen i syvdagerssnittet er mindre enn den noe over hundre prosents ukesvise økningen tallene jeg bruker her ville innebære, men de siste par dagenes smittetall synes å vitne om et klart brudd med den ellers ganske jevnt stigende trenden vi har sett så langt i august. 

Gitt et forhold mellom smittetall og innleggelser som skissert over, vil det å passere det foreløpige toppnivået på 324 sykehusinnlagte fra april 2020, ikke kreve mer enn ytterligere halvannen uke med hundre prosent ukesvis økning i smitten fra gårsdagens smittenivå - selv om det jo vil gå ytterligere én uke før smitteøkningen resulterer i at innleggelsesrekorden overgås.

Om smitteøkningen holder seg på femti prosent i uken, vil vi passere 400 innlagte om fire uker.

Ytterligere fremskrivninger av tallet på sykehusinnlagte, er veldig lite oppmuntrende.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (14 minutter siden):



Det er greit at det ikke er svært mange, men slutt å spre løgner  

Jeg løy ikke. Jeg tok feil og har korrigert meg på dette punktet. Man kan tro feil, men det er ikke det samme som å spre løgn. Det var altså noen tilfeller; noe jeg ikke var klar over og der tok jeg feil og erkjenner det. Og det tar jeg selvrkitikk på.

Endret av Morromann
  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

I dag er det rekord, sist vi hadde rekord var i midten av mars. Da var det flere hundre innlagt...

Ja, sier det emot det jag skrev på noe som helst måte? Du kunde väl ha kommenterat det viktiga i mitt inlägg istället för att bara hålla med i det första jag skrev?

Nu er det 1/4 del så många inlagda och på respirator som vid föra rekorden och 1/3 så många på intensiven. 

Är den forskjellen tillräckligt stor för att vi ikke kommer få lika många inlagda denna gången hvis man ikke gör noe mer än vi gör nu och till och med slipper opp allt om några uker? Jag är skeptisk men vi får se.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Det viser jo at vaksinene virker. Og nøyaktig som de skal. Og det er jo fantastisk og positivt.

Nøyaktigt som de skal? 

I min värld där ikke allt är svart vitt så skulle jag villat att vaksinerna hade fungerat bättre och jag tror de fungerade bra mycket bättre på alpha varianten än de gör på delta varianten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (52 minutter siden):

Ja, sier det emot det jag skrev på noe som helst måte? Du kunde väl ha kommenterat det viktiga i mitt inlägg istället för att bara hålla med i det första jag skrev?

Nu er det 1/4 del så många inlagda och på respirator som vid föra rekorden och 1/3 så många på intensiven. 

Är den forskjellen tillräckligt stor för att vi ikke kommer få lika många inlagda denna gången hvis man ikke gör noe mer än vi gör nu och till och med slipper opp allt om några uker? Jag är skeptisk men vi får se.

Det ser ut til det ja siden vi nå har rekord og sist gang vi hadde rekord var det langt mer... Så en kan konkludere. Men én kan få 4 mill smittede neste uke og flere på intensiven enn sist rekord. Men det er vell åpenbart. 

Målet må vell være å holde flest mulig friske.

Lenke til kommentar

Vanskelig for en ufaglært å si noe fornuftig om sannsynlige innleggelsestall fremover. Ta i betraktning at de fleste som smittes nå er barn, unge og u- eller delvaksinerte unge voksne. Innleggelsesraten i disse gruppene er mye lavere enn i den eldre delen av befolkningen. 

Jeg vil hvertfall ikke spå noe som helst, annet enn at det nok kommer til å øke. Men om det vil øke mye eller bare litt? Aner ikke.

For å være ærlig tror jeg ikke helsemyndighetene er helt sikre heller ... 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, SuperKrokodille said:

Det er vel ingen tvil om at vi styrer mot og forbi det høyeste antall samtidig sykehusinnlagte så det synger. For én uke siden, den 18. august, ble det registrert 612 smittede. Vi har i dag 56 innlagte på sykehus. Hvis vi antar at det i snitt går en uke mellom registrering av positiv test og sykehusinnleggelse, vil gårsdagens 1294 smittede resultere i 118 innlagte.

Jeg registrerer riktignok at økningen i syvdagerssnittet er mindre enn den noe over hundre prosents ukesvise økningen tallene jeg bruker her ville innebære, men de siste par dagenes smittetall synes å vitne om et klart brudd med den ellers ganske jevnt stigende trenden vi har sett så langt i august. 

Gitt et forhold mellom smittetall og innleggelser som skissert over, vil det å passere det foreløpige toppnivået på 324 sykehusinnlagte fra april 2020, ikke kreve mer enn ytterligere halvannen uke med hundre prosent ukesvis økning i smitten fra gårsdagens smittenivå - selv om det jo vil gå ytterligere én uke før smitteøkningen resulterer i at innleggelsesrekorden overgås.

Om smitteøkningen holder seg på femti prosent i uken, vil vi passere 400 innlagte om fire uker.

Ytterligere fremskrivninger av tallet på sykehusinnlagte, er veldig lite oppmuntrende.

Jeg kommer frem til lignende tall. Men det bør sees mer detaljert på sammensetningen av de som legges inn på sykehus. Om "alle" de som havner på sykehus er delvaksinerte over 18 vil det kunne tyde på at fullvaksinering av alle over 18 kan slå ned innleggelsene. Og det skjer i all hovedsak i løpet av de neste fire ukene.

Mens om alle de innlagte er fullvaksinerte over 70, så vil ikke situasjonen bli nevneverdig bedre enn den er nå. I hvert fall ikke før man får gitt dose 3. Jeg tenker nok at vi snakker om en god miks av delvaksinerte, fullvaksinerte og uvaksinerte.

Akkurat hva det betyr gjenstår det å se, men at vi ser et tresiffret antall sykehusinnleggelser innen 1-2 uker tror jeg er ganske sikkert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Delta-smitten lurte seg inn i et nedstengt Norge. En supersmitte-kjede får mye av skylden for den fjerde bølgen.

Sitat

Først i april kom deltavarianten for alvor til Norge, til tross for noen av de strengeste innreisereglene i Europa.

40 prosent av delta-smitten i Norge kan føres tilbake til én eneste reise.

Sitat

På den ene siden viser gen-analysene at de drastiske innreisereglene har bremset importen av delta-viruset. Uten dem ville fjerde bølge startet tidligere da færre var vaksinert.

På den andre siden kan analysene også tolkes dithen at det er nærmest umulig å stoppe viruset, selv med Europas strengeste tiltak. Noen svært få tilfeller var nok til at delta-varianten fikk fotfeste og utløste den fjerde bølgen av pandemien i Norge.

Sitat

Innreiserestriksjonene har vært blant de mest omdiskuterte tiltakene. 52.000 mennesker har vært isolert på karantenehotell. 380.000 har vært i karantene eget hjem.

Da heter det at vi er i en fjerde smittebølge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Må innrømme at det er litt skummelt å slenge unga under bussen og satse på at det går fint. Det går jo ikke fint med alle. Det gjelder jo alle virusinfeksjoner, men denne ser vi komme. Fatter ikke hvorfor man ikke kjører gule skoler/barnehager for å begrense det noe. Personlig kommer jeg ikke til å sende unga tilbake ved smittetilfeller i kohorten før situasjonen er over. Det er bare ikke noe vits å ta sjansen om man ikke må.

Endret av Skrekkugle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (2 minutter siden):

Må innrømme at det er litt skummelt å slenge unga under bussen og satse på at det går fint. Det går jo ikke fint med alle. Det gjelder jo alle virusinfeksjoner, men denne ser vi komme. Fatter ikke hvorfor man ikke kjører gule skoler/barnehager for å begrense det noe. Personlig kommer jeg ikke til å sende unga tilbake ved smittetilfeller før situasjonen er over. Det er bare ikke noe vits å ta sjansen om man ikke må.

Nei. Sånn som det er nå skulle jeg gjerne sett at jeg bodde på en mindre plass der sannsynligheten for utbrudd var mindre. Men her hvor jeg bor florerer det med smitte allerede, så jeg går egentlig bare og venter på at ungen skal teste positivt. Så får vi satse på at vi er av de heldige som det går greit med. 

På litt sikt skulle det vært interessant å se statistikk for innleggelser og dødsfall blant barn av korona vs andre barnesykdommer som vi vaksinerer mot, f.eks. meslinger. Om man ser det store bildet var det jo ikke "mange" barn som døde eller ble alvorlig skadet av meslinger heller i de siste årene før vi begynte å vaksinere, men det var mange nok til at vi ville skåne barna fra det. 

Covid er ca. like smittsomt. Og kanskje like farlig, om vi tar med risikoen for følgesykdom? Men det er tydeligvis helt greit å bare kjøre over ungene. 

Jeg liker det ikke.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Nei. Sånn som det er nå skulle jeg gjerne sett at jeg bodde på en mindre plass der sannsynligheten for utbrudd var mindre. Men her hvor jeg bor florerer det med smitte allerede, så jeg går egentlig bare og venter på at ungen skal teste positivt. Så får vi satse på at vi er av de heldige som det går greit med. 

På litt sikt skulle det vært interessant å se statistikk for innleggelser og dødsfall blant barn av korona vs andre barnesykdommer som vi vaksinerer mot, f.eks. meslinger. Om man ser det store bildet var det jo ikke "mange" barn som døde eller ble alvorlig skadet av meslinger heller i de siste årene før vi begynte å vaksinere, men det var mange nok til at vi ville skåne barna fra det. 

Covid er ca. like smittsomt. Og kanskje like farlig, om vi tar med risikoen for følgesykdom? Men det er tydeligvis helt greit å bare kjøre over ungene. 

Jeg liker det ikke.

Covid er ikke like smittsomt som meslinger. Det er regelrett feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

79 elever ved Foss videregående skole i Oslo har testet positivt for covid-19. Det skriver Avisa Oslo. Også lærere er smittet i utbruddet. Alle elevene og lærerne som er smittet er i isolasjon, men skolen har ikke oversikt over hvor mange som er i karantene.

https://www.nrk.no/nyheter/79-smittet-pa-oslo-skole-1.15624876

Tar med en postiv:

Sitat
  • Selv om smitten øker, er langt færre innlagt på sykehus enn ved tidligere smittebølger.

 

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

BENT HØIE KALLER INN TIL PRESSEKONFERANSE

Helse- og omsorgsdepartementet kaller inn til pressekonferanse om coronasituasjonen fredag klokken 12. Det skriver departementet i en pressemelding.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H), helsedirektør Bjørn Guldvog og assisterende direktør i Folkehelseinstituttet Geir Bukholm vil være tilstede.

  •  

Hmmmm... blir noe om vaksiner da sien Bukholm er der? Vaksine ned i 12-årsalderen?

Mulig de også skroter hele opplegget med grønt nivå på skoler og skulle teste seg ut av karantene fordi testkapasiteten holder på å bryte sammen i flere kommuner? Blir vel kanskje tilbake til gult nivå over hele landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...