Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (1 time siden):

Det kjem an på kor mykje smitte det er i utlandet i forhold til i Norge. Dersom smittenivået er det same på begge sider av grensa er det ikkje så stor vits i grensekontroll eller innreisekarantene lenger.


Et argument tidligere har jo vært å hindre import av nye varianter, men det ser heller ikke ut til å fungere særlig bra, så jeg er forsåvidt enig, per i dag har grensekontrollen trolig ikke så mye for seg, annet enn at den åpenbart begrenser folks ferieturer, som kan være positivt i en pandemi.

En full åpning av grensene vil vel bety et skred av utenlandsferier utover høsten, som kan være uheldig for smittespredningen, men hvem vet, det virker som om resten av Europa i stor grad har redusert grensekontrollene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Det kjem an på kor mykje smitte det er i utlandet i forhold til i Norge. Dersom smittenivået er det same på begge sider av grensa er det ikkje så stor vits i grensekontroll eller innreisekarantene lenger.

Jeg håper du har feil og vi ikke kommer i samme båt som israel + flere er i nå.

Vet ikke folk i norge med å ikke reise unødvendig?

Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Det kjem an på kor mykje smitte det er i utlandet i forhold til i Norge. Dersom smittenivået er det same på begge sider av grensa er det ikkje så stor vits i grensekontroll eller innreisekarantene lenger.

Ein logisk brist det der. Det er ikkje smittenivået i naboland som bestemmer kor mykje smitte vi får i norge. Det er enkelt sagt grensekontrollen som styrer tilført smitte og smittenivå i norge. Det er nok at ein idiot tek smitten med seg inn til landet, spesiellt for delta-mutasjonen som har R-tall på ca 8-9. Slipper smitten inn ukontrollert vil lokale tiltak ikkje fungere og man får ganske fort ein total kollaps. Vi ser allereie nå konturane av at mange kommuner sliter med smittesporing og opp i dette blir di oppmoda om å heller sette vaksine, skjønt med mange i karantene og stadig nye smitta blir det vel færre og færre som kan få vaksinen di ville ha. Samtidig er nye retningslinjer for skulebarn innført noko som antyder tengele-light versjon der erna & co meir eller mindre lar smitten auke ukontrollert, mens di slår seg i panna over at barn blir smitta. Erna & co kan snart ikkje handtere pandemien stort værre, men sjølvsagt har di muligheten for å kutte ut siste rest av grensekontroll og. I så fall får du kanskje oppleve kor stor vits det er i grensekontroll...

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Vaksinen viser seg virkelig om dagen, smitte rekord i dag og knapt 'noen' på intensiven. Går vell opp for sølvhattfolket snart får en håpe.

La oss håpe sykehusinnleggelsene holder seg lave. Man blir jo ikke innlagt samtidig som man tester positivt, så at vi har sett rekordhøye tall de siste dagene sier jo ikke så mye slik sett.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

La oss håpe sykehusinnleggelsene holder seg lave. Man blir jo ikke innlagt samtidig som man tester positivt, så at vi har sett rekordhøye tall de siste dagene sier jo ikke så mye slik sett.

Ja absolutt, men når vi har vært i slike situasjoner tidligere har innleggelsene vært på ett høyere nivå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (6 timer siden):

Ein logisk brist det der. Det er ikkje smittenivået i naboland som bestemmer kor mykje smitte vi får i norge. Det er enkelt sagt grensekontrollen som styrer tilført smitte og smittenivå i norge. Det er nok at ein idiot tek smitten med seg inn til landet, spesiellt for delta-mutasjonen som har R-tall på ca 8-9. Slipper smitten inn ukontrollert vil lokale tiltak ikkje fungere og man får ganske fort ein total kollaps. Vi ser allereie nå konturane av at mange kommuner sliter med smittesporing og opp i dette blir di oppmoda om å heller sette vaksine, skjønt med mange i karantene og stadig nye smitta blir det vel færre og færre som kan få vaksinen di ville ha. Samtidig er nye retningslinjer for skulebarn innført noko som antyder tengele-light versjon der erna & co meir eller mindre lar smitten auke ukontrollert, mens di slår seg i panna over at barn blir smitta. Erna & co kan snart ikkje handtere pandemien stort værre, men sjølvsagt har di muligheten for å kutte ut siste rest av grensekontroll og. I så fall får du kanskje oppleve kor stor vits det er i grensekontroll...

 

Jeg synes ikke noe om å omtale mennesker som har vært i utlandet som "idioter". I sterk og meget klar kontrast til i 2020 hvor vi var i en fundamentalt annerledes situasjon enn i 2020 har mange av oss nå tatt vaksinen. Mange av de som har vært i utlandet i år har vært det fordi de er vaksinerte; mange er eldre mennesker som isolerte seg gjennom hele 2020 fordi de ikkke var beskyttet; nå er de det og benytter seg av froiheten som vaksinen gir dem; de har bare dette ene livet; mange av dem er i livets høst og får ikke tilbake det året de isolerte seg og jeg unner dem virkelig å reise altså; det gjør jeg virkelig uten at noen bør sette slike stempler og merkelappper. De har gjort alt riktig; de deltok i dugnanden og nå har de fått vaksinen som er dugnadens diplom og gjør det de har lov til.

Full kollaps? Med andre ord; igjen så arguemtnerer du som om det er  2020 nå; ikke august 2021 og som om dette er det farligste som noen gang har rammet oss; vaksine eller ikke. Selv om både regjeringen, FHI og Helsedirektoratet mener noe annet.

R-tallet? Ja, regjeringen. FHI og HDI fører ikke politikken like mye basert på positive PCR-tester som for et år siden og hvorfor? Vaksinen? Derfor. Fordi linken mellom smitte og alvorlig sykdom/død svekkes betydelig av vaksinen.

Men igjen; covid-19 har kommet for å bli; for alltid; uansett hvor mye vi fortsetter å føre en pre-vaksineringspolitikk med stengte grenser; massetesting og karantenetvang. Og det er så ufattelig skadelig for økonomien på langt sikt at jeg ikke tror folk helt klarer å ta det innover seg. Og om man fortsetter slik ustanselig svekkes, og etterhvert kollapser økonomien slik at det ikke blir penger til å holde slike tiltak ved like.

Kommuner sliter med smittesporing? Å ha smittesporing for et virus som ikke er noe i nærheten av å være en trussel mot samfunnet slik det var før massevaksineringen skjøt fart er et frivillig valg og samunnet vårt kollapser ikke om det fases ut. Og jeg tror; jeg håper ihvertfall at det fases ut.

Du sier Erna & co. ikke "kan håndtere stort verre"; vel; da tror jeg du vil bli skuffet om du oppdager at også regjerignen Støre ikke kommer til å føre noen zero-covid-politikk de heller da dette aldri har vært noe uttalt mål fra noe norsk parti på Stortinget. Australske tilstander er det ingen hverken i regjeringen, Stortinget, FHI eller HDI som går inn for. Kanskje mer frittalende debattanter som Gunhild Nyborg men ikke noen med relle maktposisjon. Og det er jeg selvfølgelig veldig glad for.

Derosm du synes det er rart at mennesker oppfører seg mer "ansvarsløst" enn i 2020; vel så så er det på grunn av vaksinen. Og de yngre som ikke er fullt vaksinerte heller er også mer "ansvarsløse" fordi fjorårets argument om å beskytte besteforeldrene for å få corona og dø nå ikke lenger er relevant; besteforeldrene er fullvaksinerte. Det er like greit å venne seg til at det er slik det er nå først og sist. 2020-forsiktighteten kommer ikke tilbake; selv om det praktiseres av enkelte fortsatt og sannsyngligvis vil være det en god stund fremover; kanskje for alltid. Det er fortsatt en stor del av befolkningen som fortsatt er veldig redde for corona og kanskje alltid kommer til å være det selv om det finnes langt farligere sykdommer der ute. Det er jo trist synes jeg; jeg ser godt voksne/eldre som går med munnbind på og holder seg til siden fortsatt; ute også; de er garantert fullvaksinerte men likefullt fortsatt redd for corona.

Og det med barn som smittes har jeg vel nevnt før; det er ingen katastrofe siden dette ikke er noe farlig for barn.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja, absolutt.  Var det jeg mente:)

Ja, og det betyr at det det bare er å fortsette for regjeringen å iverksette avslutningen for unntakstilstanden og de iverksette avslutningen i slutten av september som de har annonsert. Helst før om du spør meg;); jeg hadde ikke vært noe negativ om de avsluttet det i dag. Vaksinesentrene er det viktig at vi har, men testsentrene må gjerne stenge dørene sine i dag og teltene pakkes ned i ettermiddag for min del.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Ja, og det betyr at det det bare er å fortsette for regjeringen å iverksette avslutningen for unntakstilstanden og de iverksette avslutningen i slutten av september som de har annonsert. Helst før om du spør meg;); jeg hadde ikke vært noe negativ om de avsluttet det i dag. Vaksinesentrene er det viktig at vi har, men testsentrene må gjerne stenge dørene sine i dag og teltene pakkes ned i ettermiddag for min del.

Jeg er bekymret for de yngre, uten vaksine. Samt nye varianter. Men det er absolutt lovende det her. Vi har to barn i hus, så halve huset er enda svært utsatt

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg er bekymret for de yngre, uten vaksine. Samt nye varianter. Men det er absolutt lovende det her. Vi har to barn i hus, så halve huset er enda svært utsatt

Nå er det ingen barn i Norge som har død av covid og heller ikke blitt alvorlig syke slik jeg har fått det med meg.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Nå er det ingen barn i Norge som har død av covid og heller ikke blitt alvorlig syke slik jeg har fått det med meg.

Har vært en  liten håndfull på intensiven med underliggende sykdommer  men det er ingenting sammenligna med antall barn som har blitt smitta . Var vel en ettåring på Haukeland eller no. Men for uvaksinerte barn er dette mindre farlig enn influensa i det store og det hele 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Tja det er relativt unge mennesker som har blitt utsatt, både her og i andre land

Nå vet ikke jeg hva du her mener med relativt unge mennesker. Nå skrev jeg at ingen barn har død av covid, og selv om det har vært noen alvorlige tilfeller; slik jeg har fått med meg nå nylig at det har vært så betyr ikke dette at det er noen veldig stor risko eller noe man skal betrakte som sannsynlig.

Edit: jeg har skjønt det slik at det har vært 79 tilfeller av barn som hadde et tilfeller av covid som var alvorlige, jeg var ikke klar over det, men jeg korrigerer meg selv der. Jeg skrev opprinnelig at det ikke var noen tilfeller av alvorlig sykdom blant de yngste, men jeg tok altså feil der og korrigerer derfor meg selv og tar full selvkritikk på det punktet.

Endret av Morromann
korrigerer feiltakelser. opprinnelige innlegg antok feilaktig at det ikke hadde vært noen alvorlige tilfeller, men det var en feiltakelse og er rettet opp i for ikke å bidra til et feil inntrykk eller informasjon som kan brukes feil
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

I dag er det rekord, sist vi hadde rekord var i midten av mars. Da var det flere hundre innlagt...

En vesentlig forskjell er at i mars var toppen nådd, fordi tiltak var innført. Vi er forbi rekorden i mars og har ikke tiltak. Ingen vet hvor toppen er nå, det er skummelt og den stiger veldig bratt, for - vi har omtrent ingen tiltak, folk er tiltaksleie! Selv om en ser vaksineeffekt på sykehusinnlagte, er vi et godt stykke unna å ha fullvaksinert en del og mange vil fortsatt legges inn.

Bølgen skjer nå, og den skjer fort. Tror ikke man skal bli sjokkert om man ser over 100 innlagte snart, selv om det er betydelig bedre enn de 300-400 vi kanskje ellers hadde sett uten vaksine, spørsmålet er om vaksinen vil virke raskt og effektivt nok til at vi klarer å peile oss inn på en kontrollert vinter uten så stort press på sykehusene når influensapasientene begynner strømmer inn. 

Vi har også en bølge gående hos en uvaksinert del av befolkning, barna! Og her sitter vi å tvinner tommeltotter ang. vaksinering av barn ned i 12-årsalderen. Det er 1,5 uke siden skolen startet og i dag leser jeg altså i avisen at hele 6% av de innlagte den siste måneden er barn!

Endret av Fnugle
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...