Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (22 minutter siden):

Noroviruset ødela en hel jul her i huset. Holder meg langt unna slikt. Da pga. en besøkende på familiemidddag 22. desember ikke opplyste om at de hadde hatt det og smittet alle som var tilstede. Det har rammet oss 2-3 ganger i løpet av vinteren og skyr det som pesten.  

Kronidioter!

Tror ikke du er alene om å få jula spolert av oppkast og diaré. Men det er som sagt veldig lite farlig for de aller fleste. Noroviruset herjer gjerne hardt rundt juletider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (22 minutter siden):

Ja, så partilederdebatten i Arendal. Skulle tro det var reprise på en debatt fra 2017.

Nå har det vært forhåndssatte temaer i partilederdebattene. Den eneste som prøvde å snakke om noe annet enn temaet var Listhaug som forsøkte vri det inn på innvandring under klimadebatten. Det er bred enighet blant partiene på Stortinget om hovedlinjene i håndteringen av pandemien her i Norge, så det havner et stykke bak de sakene det faktisk strides en del om.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Smitten stiger igjen – derfor er ikke helsebyråden bekymret
https://www.tv2.no/nyheter/14177313/

Sitat

Smittetallet i Oslo lørdag er det høyeste registrert på én dag i siden april. Men situasjonen er en ganske annen, ifølge helsebyråd Robert Steen (Ap).

Steen: Annen karakter

Helsebyråd Robert Steen (Ap) i Oslo mener likevel at situasjonen er veldig annerledes nå.

– Smitten i april var av en annen karakter enn den er nå. Det er først og fremst vaksineringen som er den store forskjellen, sier han til NTB.

87,3 prosent av Oslos innbyggere har nå fått første vaksinedose, mens 54 prosent er fullvaksinert.

– Det har ført til at pandemien har gått over i en ny fase, sier Steen.

Sitat

Færre koronapasienter

Blant annet er det langt færre innlagte koronapasienter på sykehusene i Oslo enn det var da smitten var tilsvarende høy i april måned.

Fredag var det tre koronapasienter innlagt på Oslo universitetssykehus (OUS), mens det var fire på Akershus universitetssykehus (Ahus), ifølge Helsedirektoratets oversikt.

På det meste i april måned var det 70 innlagte på Ahus og 56 på OUS.

I Bergen har byrådet iverksatt koronatiltak for å få bukt med smitten etter sommerferien. Men det er ikke aktuelt nå å iverksette nye smitteverntiltak i Oslo, ifølge Steen, som likevel gjerne skulle sett at smittetallene var noe lavere.

Han minner i stedet folk på å holde meteren, bruke munnbind i kollektivtrafikken og ha generelt godt smittevern for å gjøre smittesporingen enklere for kommunen.

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Nå har det vært forhåndssatte temaer i partilederdebattene. Den eneste som prøvde å snakke om noe annet enn tema temaet var Listhaug som forsøkte vri det inn på innvandring under klimadebatten. Det er bred enighet blant partiene på Stortinget om hovedlinjene i håndteringen av pandemien her i Norge, så det havner et stykke bak de sakene det faktisk strides en del om.

Ja, det har jeg fått med meg. Så det blir nok en blank stemme i år. Eller kanskje jeg skal stemme Liberalistene - som en ren proteststemme. Ikke fordi jeg er enig i anti-velferdsstatsprogrammet deres; det er jeg absolutt ikke; men kun som en proteststemme mot coronanedstenginen. Jeg vet de ikke vil få innflytelse og neppe komme inn heller, men - altså som en proteststemme. Jeg er absolutt ikke libertarianer, men jeg sier bare fra hva jeg synes om unntakstilstanden med den stemmen.

Eller kanskje Rødt; har fått med meg at en del personer i Rødt også mener at det holder med nedstenginger nå og at det er på tide å gå videre.

Som sagt; jeg er hverken liberatrianer eller kommunist men avslutning av unntakstilstanden er det som er sak nummer 1 som vil avgjøre hva jeg stemmer på i år, ikke ideologi.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
7 minutes ago, William_S said:

Tror ikke du er alene om å få jula spolert av oppkast og diaré. Men det er som sagt veldig lite farlig for de aller fleste. Noroviruset herjer gjerne hardt rundt juletider.

Jeg har ikke trodd at jeg var alene om det? Hvor sier jeg at Noroviruset er farlig for de aller fleste?

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Det er ihvertfall ikke noe mer useriøst forslag enn det forslaget om å tvangsende barn til leirer for at de ikke skal smitte vaksinerte foreldre nå i sluttfasen av massevaksineringen.

Jeg tenker det handler om foreldre som ikke har fått dose 2.

Leirskole for å hindre spredning av en smittsom sykdom var kanskje litt drøyt. Barn bør dra på leirskole fordi det er gøy.

Ellers er det vel hurtigtesting som gjelder nå. I hvert fall kan ungdom teste seg før de går på skolen å holde seg hjemme hvis de er smittet, så det er en stor forbedring.

Jeg synes det er bra at avviklingen av tiltakene går i et rolig tempo, da føler jeg meg trygg på at samfunnet tar Covid på alvor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Helt uenig. Menneskerettigheter og legitimiteten til lovverket kan aldri vente til etter et valg og det er aldri noen utsettelse eller begrunnelse som er god nok på noe såpass grunnleggende. Dette er prinsipper jeg ikke er med på å kompromissere om. Menneskerettigheter er kompromistløst. Alltid. Og definitivt ikke om et virus som vi nå er godt vaksinerte mot og som mer enn 99% overlever.

Menneskerettigheter synes jeg du bør ta opp med FN som jobber kontinuerlig med de. Den prosessen går uavhengig av valg hos de enkelte medlemslandene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (55 minutter siden):

Ja, det har jeg fått med meg. Så det blir nok en blank stemme i år. Eller kanskje jeg skal stemme Liberalistene - som en ren proteststemme. Ikke fordi jeg er enig i anti-velferdsstatsprogrammet deres; det er jeg absolutt ikke; men kun som en proteststemme mot coronanedstenginen. Jeg vet de ikke vil få innflytelse og neppe komme inn heller, men - altså som en proteststemme. Jeg er absolutt ikke libertarianer, men jeg sier bare fra hva jeg synes om unntakstilstanden med den stemmen.

Jeg ser ingen grunn til å blande covid inn i valgkampen. Fikk du ikke med deg hvordan det gikk i USA?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva slags smitte Ahus er opptatt av for tiden fra innkallingsbrev.

Hjelp oss å hindre smitte

Sitat

Ring oss før timen hvis du

  • har vært i utlandet de siste 10 dagene
  • har hatt kontakt med noen som er koronasmittet de siste 10 dagene
  • hoster, har tung pust, rennende nese, tap avlukt/smak, feber, sår hals eller diaré/magesmerte med ukjent årsak

Test deg for motstandsdyktige bakterier

Sitat

Test deg for motstandsdyktige bakterier hos fastlegen hvis du de siste 12 månedene har vært hos lege eller tannlege i utlandet, har jobbet på utenlandsk sykehus,vært på barnehjem eller i flyktningleir. Testen er gratis.
Ring oss så fort som mulig hvis du vet at du selv eller noen du bor sammen med, har eller har hatt motstandsdyktige bakterier

Selv om Covid er på tapeten finnes også annet som må bekjempes.

----------

Har du reist i utlandet i løpet av de siste ti dager, må du også ta kontakt før du møter til timen. Dette gjelder reiser til alle land.

Endret av Subara
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg ser ingen grunn til å blande covid inn i valgkampen. Fikk du ikke med deg hvordan det gikk i USA?

Fordi oppheving av tiltakene nå handler om politikk. Den akutte faren er over for lengst.

Nå er spørsmålet utelukkende hvor stor risiko man er villig til å ta i samfunnet. For tiden er risikoaksepten ekstremt mye lavere enn tidligere år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (12 minutter siden):

Fordi oppheving av tiltakene nå handler om politikk. Den akutte faren er over for lengst.

Nå er spørsmålet utelukkende hvor stor risiko man er villig til å ta i samfunnet. For tiden er risikoaksepten ekstremt mye lavere enn tidligere år.

Risikoen i framtiden ligger i om det kommer ny mutasjon. Nå er det ingen risiko. Nå er det matematikk. Hvor mange ekstra døde synes du vi burde ha?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, G said:

Nei. Men sende brorparten av barna så langt leirkapasitet tillater. Det gir rom for individuell frihet. Det går også an å informere foreldrene om hvor bra og trygt opplegg, og hvor mange ekstra ansatte som blir satt på oppgaven til å tilrettelegge.

Dette er ment som forslag til alternativ løsning til status quo. Jeg tror aldri det kommer til å skje, men da skader det også mindre å få diskutert det.

Neste måned så kan jeg temmelig sikkert lene meg tilbake å si "hva var det jeg sa" ☺️

Kva var det du håpa på at leirskule for brorparten av barna sku oppnå?

Lenke til kommentar

Mann (19) stakk av fra karantenehotell – smittet 75 personer
https://www.tv2.no/nyheter/14177500/

Sitat

Politimesteren i Sør-Øst har ilagt mannen en bot på 30.000 kroner. I september skal saken opp for retten.

Det kommer frem i et forelegg fra politimesteren i Sør-Øst som TV 2 har fått innsyn i.

Ifølge forelegget forlot mannen et karantenehotell i Oslo sentrum fredag 2. juni, og tok deretter toget til en by i Vestfold. Mannen skulle imidlertid vært i karantene fra 30. mai til minimum 6. juni, forutsatt negativ test for covid-19.

Sitat

Massiv smittekjede

Den 7. juni testet mannen positivt.

Smittesporing gjennomført av den aktuelle Vestfold-kommunen mannen var hjemmehørende i viser at smittekjeden etter ham har resultert i at minst 75 personer har fått covid-19.

På grunn av sakens karakter har politimesteren i Sør-Øst ilagt mannen et forelegg på 30.000 kroner. Dersom forelegget ikke betales, ilegges han en fengselsstraff på 60 dager.

Nekter godta boten

Mannen har ikke vedtatt forelegget, og den 2. september skal saken opp for retten. Det er satt av tre timer til saken.

– Jeg har ikke snakket med min klient. Så jeg har ingen ytterligere kommentarer, sier mannens forsvarer, Søren Ø. Hellenes, til TV 2.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ifølge FHI er det nå blitt en fordel å bli smittet. Du fullvaksinerte, -løp ut å la deg infisere!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOdBJo/fhi-om-fullvaksinerte-delta-smitte-kan-beskytte-deg-mot-nye-varianter

hmm, er dette utspillet en dårlig skjult erkjennelse av at vaksinen mister effekt temmelig raskt? For å avhjelpe det, bør man "skaffe seg litt covid-smitte" for å bedre antistoff-nivået..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

Ifølge FHI er det nå blitt en fordel å bli smittet. Du fullvaksinerte, -løp ut å la deg infisere!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOdBJo/fhi-om-fullvaksinerte-delta-smitte-kan-beskytte-deg-mot-nye-varianter

hmm, er dette utspillet en dårlig skjult erkjennelse av at vaksinen mister effekt temmelig raskt? For å avhjelpe det, bør man "skaffe seg litt covid-smitte" for å bedre antistoff-nivået..

Skummelt ærlig. Dette kommer ikke folk til å like, selv om det er fakta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...