Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

basillen skrev (4 timer siden):

Til evig tid?

Jeg kjenner flere som jobber som lærere. Hver gang elever ved disse skolene har blitt smittet av Covid-19 har angivelig ingen av klassekameratene eller lærere blitt smittet. Så holder det ikke da at barn holder seg hjemme ved symptomer?

Selvsagt forekommer enkelte "supersprederhendelser" men disse fremstår faktisk som relativt sjeldne.

Bare for tre uker siden testet en kollega av min kone positivt for viruset. Dagen før hadde hun vært i nær kontakt med min kone og mange andre på arbeidsplassen. Over flere timer. Likevel ble ingen andre smittet.

Skoler er tross alt ikke som utesteder der folk gnukker seg mot hverandre i fylla og skriker til hverandre over flere timer.

Utifra hvor smitsomt mange mener delta er så burde jo alle blitt smittet i alle scenarioer du nevner.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (9 timer siden):

Forslag: Hva med å opprette en leirskole for germofobe voksne?

Så kan de dusje i antibac og holde ti meters avstand fra hverandre (bak pleksiglass) og ha all kommunikasjon via Teams og Skype?

Kan lokke med premier og borgerlønn!

Det er ihvertfall ikke noe mer useriøst forslag enn det forslaget om å tvangsende barn til leirer for at de ikke skal smitte vaksinerte foreldre nå i sluttfasen av massevaksineringen.

Men jeg ser selv med egne øyne at det fortsatt er mye angst for corona ute i befolkningen, også hos personer som åpenbart er fullvaksinerte. For eksempel eldre jeg ser som går alene rundt på veien med munngind på og går til siden så fort noen kommer for nært. Men jeg mener nå helt og fullt bestsemt at så lite farlig som coronaviruset nå har blitt bør den delen av det norske folk som fortsatt er såpass redd for viruset at det overskygger absolutt alt annet i hverdagen ta mer ansvar for sin egen frykt og gjøre det de selv mener er tilstrekkelig for selv å unngå å bli smittet og ikke forvente mye mer av regjeringen eller andre i samfunnet som ikke lenger er redde for corona.

Eventuelt; og jeg mener det godt; bør man begynne å stille seg selv spørsmålet om det er bra å gå rundt å være så redd for noe som man etter alle overveidende sannsynlighet ikke vil dø av, langt mindre bli alvorlig syk av og veie det opp mot det å faktisk leve et liv hvor man ikke er redd. Dette er faktisk godt ment for jeg har selv slitt med helseangst og tatt ansvar for å jobbe med meg selv. Å få coronavirus i seg når man er ung og utenfor risko er ingen dødsdom. Kjedelig; så klart; men man kommer seg gjennom det. Å bli smittet av et virus er noe av det mest natulige som finnes og noe alle mennesker går gjennom flere ganger i løpet av livet. Og det er bra for immunforsvaret på lengre sikt.

Dette burde også helsemyndighetene vært flinkere til å kommunisere til befolkningen; at man ikke skal overdrive frykten og redselen for dette; de har vært litt inne på det; men jeg forstår at de ikke ønsker å sende ut signaler om at man skal gi helt blaffen heller; for det vil være ansvarsløst; det handler om å finne en balanse. 

Jeg har slitt med helseangst og kommet meg ut av det; ihvertfall det med bakterier og viruser. Og jeg skal innrømme at jeg ble revet med når media for salgets skyld nøret opp under frykt og død og sykdom. I coronaens tid har vi sett hvordan media har gått fullstendig "av skaftet" når det gjelde å spre frykt og dermed bidratt til en sterk økning av helseangst i befolkningen.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Covidiot skrev (1 time siden):

Rett å slett rørende og se at sentrale personer i FHI tenker så fornuftig

Screenshot from 2021-08-21 08-55-26.png

Jeg mener det er på tide å spørre om den coronaloven som ble iverksatt i mars 2020 fortsatt har legitimitet. Det var en unntakslov som ble gjort i en panikkartet stemning hvor man var usikker på hvor alvorlig dette var og man gikk til medisinsk unntakstilstand. Da hadde man ikke data på hvor alvorlig dette var og man fryktet at 3-10% av smittede kunne dø. Nå vet vi bedre og unntaksloven som er opphavet til karantenetvang, stengte grenser, lockdown og TISK har ikke lenger legitimitet nå som en vesentlig del av befolkningen også er beskyttet gjennom vaksiner. Her håper jeg jurister tar ansvar og rydder opp og at domstolene til slutt vil tvinge regjeringen til å oppheve unntakstilstanden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Covidiot skrev (13 minutter siden):

Det står ikke i FHIs generelle liste, eller i lovverket, men det Aavitsland sa er at influensa aldri har vært definert som en allmennfarlig smittsom sykdom - noe som er riktig i den forstand, men feil i praksis. Man har opp gjennom brukt samme lovverk for influensautbrudd. Det blir pirk fra meg, men det er også pirk fra Aavitsland da han vet godt at det handler om detaljer og ikke hva som har skjedd i praksis.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Covidiot said:

Det står jo en del sykdommer på den lista som vi har vaksiner mot (tuberkulose, meslinger, gulfeber), og derfor 'ufarlige' for folk flest. Men det er fortsatt farlige sykdommer, og det er jo covid-19 også. Bare se til dagens USA.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (20 minutter siden):

Jeg mener det er på tide å spørre om den coronaloven som ble iverksatt i mars 2020 fortsatt har legitimitet.

Vi som samfunn har nok lært veldig mye gjennom pandemien så det er helt på sin plass å spørre om både nylig iverksatte lover og eldre lover er godt nok utformet. Men angående timing tror jeg ikke det er sunt å blande det opp i valgkampen og heller ikke riktig i forhold til vaksinasjonen. Jeg tror riktig tidspunkt er etter valget og når det ikke er flere som kommer til vaksinasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 hours ago, Simen1 said:

Norovirus er ikke sjeldent.

"Hver gang...", nå blir det nok bare et begrenset antall kommuner og forhåpentligvis begrenset til denne ene gangen ettersom vaksineringsgraden øker.

Ja, hvis dette eller andre lettsmittende eller farlige virus blir sesongvirus så kan nok midlertidig kohortisering av samfunnet være en grei slå-ned taktikk. Jeg får bare spørre igjen: Har du noen bedre strategier? Fulle nedstengninger/hjemmeskole etc? Eventuelt bedre måter å begrense omfanget av smitteverntiltak?

Noroviruset ødela en hel jul her i huset. Holder meg langt unna slikt. Da pga. en besøkende på familiemidddag 22. desember ikke opplyste om at de hadde hatt det og smittet alle som var tilstede. Det har rammet oss 2-3 ganger i løpet av vinteren og skyr det som pesten.  

24 minutes ago, Simen1 said:

Kronidioter!

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Vi som samfunn har nok lært veldig mye gjennom pandemien så det er helt på sin plass å spørre om både nylig iverksatte lover og eldre lover er godt nok utformet. Men angående timing tror jeg ikke det er sunt å blande det opp i valgkampen og heller ikke riktig i forhold til vaksinasjonen. Jeg tror riktig tidspunkt er etter valget og når det ikke er flere som kommer til vaksinasjon.

Helt uenig. Menneskerettigheter og legitimiteten til lovverket kan aldri vente til etter et valg og det er aldri noen utsettelse eller begrunnelse som er god nok på noe såpass grunnleggende. Dette er prinsipper jeg ikke er med på å kompromissere om. Menneskerettigheter er kompromistløst. Alltid. Og definitivt ikke om et virus som vi nå er godt vaksinerte mot og som mer enn 99% overlever.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Tja, er litt greit at det er tema i valgkampen også. Koronatiltakene er det desidert mest inngripende i folks liv for tiden. Jeg kommer ikke til å stemme på noe parti som ønsker å fortsette med tiltak etter august.

 

Men jeg hører ikke noe parti snakke om det i det hele tatt. Så langt er det et ikke-tema. Mye prat om miljø. Ingenting om lockdown.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Jeg har hatt vanskelig for å ta Avitsland seriøst gjennom store deler av pandemien. Men som vanlig er det ofte enkelte som er med på et spesifikt ønsket narrativ som får forfremmelsene og jobbmulighetene.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fibonacci said:

Det er ganske oppsiktsvekkende at elefanten i rommet ikke blir nevnt med et ord.

Mer oppsiktsvekkende at den katastrofale fylkessammenslåingen har druknet helt i annet vås som burde være irrelevant for valgkamp.

Jeg syne eksempelvis det at Oslo blir liggende som en liten "klitoris" i toppen av Viken setter det hele i et rimelig komisk perspektiv. Oslo hadde dog vett til stå utenfor.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (15 minutter siden):

Det er ganske oppsiktsvekkende at elefanten i rommet ikke blir nevnt med et ord.

Ja, så partilederdebatten i Arendal. Skulle tro det var reprise på en debatt fra 2017. Som om coronaen aldri har skjedd. Hadde det ikke vært for at Melby, Ropstad og Listhaug var med som partiledere hadde jeg trodd NRK hadde gjort en feil og sendt en gammel debatt i reprise.

Ikke en gang coronastøtte til de rikeste som SV har vært sinte for - tidligere - var nevnt med et ord. Coronanedsteningen er jo det altoverskyggende som preger samfunnet vårt nå men det nevnes ikke i det hele tatt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...