Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (4 timer siden):

Tipper det har med økning i smitte i Oslo å gjøre. Mange ønsker faktisk ikke å bli smittet selv med to doser, og de blir mer nervøse når det begynner å bli mye smitte. Heldigvis så er de fleste oppegående nok til å ta på seg munnbindet uten å bli bedt om det. Flott.

Veldig glad for at det nå er blitt så vanlig med munnbind at man ikke trenger noe påbud for å bruke det. Tidlig i pandemien var det nok flere som kunne tenkt å bruke det før det ble en anbefaling, men ventet da man er redd for å få rare blikk 

 

Hvis folk vil gå med munnbind så fint. Men ikke tving det på oss som ikke vil. Antagelig er munnbind mer et symboltiltak enn noe annet utenfor helsevesenet. Men godt å se flere og flere dropper det i settinger hvor det er helt unaturlig . Norge er heldigvis ikke så ekstreme som noen andre land hvor man må løpe rundt med det utendørs 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere meldinger om bivirkninger

Jeg slo opp i fellesskatalogen på Spikevax Moderna som jeg ble vaksinert med:

Sitat

Dette legemidlet er underlagt særlig overvåking for å oppdage ny sikkerhetsinformasjon så raskt som mulig. Du kan bidra ved å melde enhver mistenkt bivirkning. Se avsnitt 4 for informasjon om hvordan du melder bivirkninger.

Feberen dagen derpå skal jeg dermed ikke melde inn, fordi den ikke var mistenkt men målt med termometer.
Sitat

Advarsler og forsiktighetsregler

Snakk med lege, apotek eller sykepleier før du får Spikevax dersom:
  • ..................
  • du har angst relatert til injeksjoner
Angst for bivirkninger er utelatt fra listen, de må være reelle 🙂
Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (16 minutter siden):

Hvis folk vil gå med munnbind så fint. Men ikke tving det på oss som ikke vil. Antagelig er munnbind mer et symboltiltak enn noe annet utenfor helsevesenet. Men godt å se flere og flere dropper det i settinger hvor det er helt unaturlig . Norge er heldigvis ikke så ekstreme som noen andre land hvor man må løpe rundt med det utendørs 

Har jeg sagt noe om å tvinge folk til å gå med munnbind? Så definitivt ikke. Prøver bare å poengtere at mange faktisk ønsker å gå med det frivillig, for å beskytte seg selv (og andre). Like lite som andre ikke liker å bli påtvunget munnbind, så er det ikke bra å drive å påpeke at andre ikke behøver å bruke munnbind i ulike settinger om de faktisk ønsker å gjøre det.

I Sverige har man jo også opplevd tvang på motsatt ende, på enkelte skoler har man tidligere blitt tvunget til å ta av munnbindet.

Opplevde selv å få påpekt av dørvakten når jeg skulle gå inn og ta vaksine "at det er ikke pålagt å bruke munnbind her", helt bak mål å si noe sånt i vaksineringshallen. Det gjorde til at den bak meg droppet munnbindet. Dette er på et sted hvor det har vært lite tradisjon for å bruke munnbind. Jeg brydde meg selvfølgelig ikke om det, det er jo mitt valg å beskytte meg selv. Det var faktisk flertallet som ikke brukte munnbind der jeg tok vaksine. Senere har jeg funnet ut at det de holder på med hos oss er særdeles unormalt, alle andre jeg har snakket med, fra forskjellige små bygder, har brukt munnbind når de skulle ta vaksine. Kommer definitivt til å gjøre det ved dose 2, nå er det jo enda mer smitte i omløp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Sykt å ikke kreve munnbind i en stor vaksinasjoninnsats som du beskriver.

  • Nå til disse jordbærbøndene som syter over norsk ungdom igjen. Dette burde vel gjøre ungdommen litt brydd, eller ihvertfall foreldrene deres, eller gir alle faen i bøndenes beskrivelse av nordmenn i jordbæråkeren?

https://www.nrk.no/innlandet/to-av-tre-jordbaerdyrkere-pa-nes-i-ringsaker-gir-seg-1.15607791

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (10 minutter siden):

eller gir alle f.. i bøndenes beskrivelse av nordmenn i jordbæråkeren?

Er jo surt å lese, men ikke rart at en blir preget av den barndommen en har hatt og forholdet til fysisk arbeid. Øst-europeerne har sikkert jobbet en del som barn og ungdom, og som voksne plager det dem ikke å jobbe 12 timer til dagen uten dopause (kan lett tisse på flaske, mer håndfaste doting.. ja da ser de seg vel nødt til å løpe til et toalett eller et skogholt)

Det er ikke norske foreldres feil at barna har fått mer skoletid og mer SFO

G skrev (14 minutter siden):

Sykt å ikke kreve munnbind i en stor vaksinasjoninnsats som du beskriver.

. Tror alle de sprøytebildene jeg har sett det siste året (og det er mange), har vært med maskerte deltagere som får det til å se ut som det er Svartedauen på gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Budeia said:

Er jo surt å lese, men ikke rart at en blir preget av den barndommen en har hatt og forholdet til fysisk arbeid. Øst-europeerne har sikkert jobbet en del som barn og ungdom, og som voksne plager det dem ikke å jobbe 12 timer til dagen uten dopause (kan lett tisse på flaske, mer håndfaste doting.. ja da ser de seg vel nødt til å løpe til et toalett eller et skogholt). 

Jeg er enig på det du beskriver om norsk skole. Det er blitt for omfattende. Det er for lite tøyler på barn, slik at at de ikke lærer å oppføre seg.

Finland har det mye bedre på suksess hvor færre elever faller utenfor.

Også bør man nok åpne for at ikke alle mennesker tåler dagens skolesystem like bra. Barn bør få noen flere valg på hvordan opplæringen gis. Alle har ulikheter som kanskje kan gis næring til vekst.

Endret av G
Lenke til kommentar

FHI forberedt på økt smitte
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

 Assisterende direktør i Folkehelseinstituttet, Geir Bukholm, sier at FHI er forberedt på en periode med økt spredning av koronaviruset i samfunnet. Han sier at det viktigste fremover blir å følge med på hvor syke folk blir når de først er smittet. Bukholm utelukker ikke flere smitteverntiltak utover høsten, men sier det trolig ikke blir full nedstenging.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

FHI forberedt på økt smitte
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

 

Ikke overraskende. Skolen startet på mandag og allerede i dag har jeg lest veldig mange nyheter om smittetilfeller på forskjellige skoler i Vestland.  I Bergen alene er det registrert smitte på 11 skoler den siste uken, bare opp til 10.klasse. Ikke rart når man åpner opp på grønt nivå. Om mange forholder seg til FHI sine anbefalinger om karanteneregler for skole så kommer det til å bli mye smitte fremover. Jeg leste at Bjørnafjorden kommune nektet å forholde seg til FHI retningslinjer, og har laget en lokal forskrift der de bruker de gamle karantenereglene. Dette skyldes blant annet at helsevesenet der allerede er veldig presset med tanke på smitteoppsporing, vaksinering med mer.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 timer siden):

Flere som har merket at munnbindbruken på kollektiv har økt litt igjen i Oslo? Har vært en periode nå hvor få har brukt, spesielt få av de unge. De siste par dagene synes jeg det virker som det er flere som har det på igjen. Anslagsvis ca. 60% på mine kollektivreiser denne uka. Kanskje er det på grunn av skolestart og økt smitte? Blir uansett anekdotisk fra meg, og bare en observasjon som kan være tilfeldig.

 

Fibonacci skrev (6 timer siden):

Man skal være bra optimistisk om man satser på å unngå eksponering for viruset for alltid, vaksinert eller ei.

 

William_S skrev (2 timer siden):

Hvis folk vil gå med munnbind så fint. Men ikke tving det på oss som ikke vil. Antagelig er munnbind mer et symboltiltak enn noe annet utenfor helsevesenet. Men godt å se flere og flere dropper det i settinger hvor det er helt unaturlig . Norge er heldigvis ikke så ekstreme som noen andre land hvor man må løpe rundt med det utendørs 

Alle munnbind er pakket bort her i hjemmet har ikke brukt det på flere uker.

Men som @Snikpellik skriver selv sett flere bruke det på kollektiv og i butikker i det siste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Ingen norske fylker er lenger grønne på smittekartet, som det europeiske smittevernbyrået (ECDC) oppdaterte torsdag. Blant endringene er at Vestfold og Telemark, Innlandet og Trøndelag, som på forrige ukes kart var grønne, har fått fargekoden oransje.

I tillegg har Vestland gått fra oransje til rødt.

Vestland er nå rødt på det Europeiske reisekartet. 

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bruker munnbind/maske hele tiden på jobb, siden vi må. Hele dagen. Går helt greit, men det sliter litt på huden over lang tid. Som man kanskje har sett fra intensivavdelinger har vi måtte ty til å teipe over ørene og sånt, hvis ikke får man sår. Er dog veldig vant med dette nå etter ca. et år med dette, etter at bransjen min kunne starte opp igjen etter lang nedstenging.

Bruker det ellers bare på kollektivtransport/stasjoner, siden det er påbudt ved trengsel og oppfordret til utenom trengsel. Og selvfølgelig i taxi. Bruker det ikke lengre på butikker eller andre steder, da det ikke er en anbefaling lengre. Men har tatt det på meg ved et par anledninger i sommer når det har vært masse folk tett i tett innendørs, og det har mange andre også gjort.

Lenke til kommentar

FHI måtte stenge kommentarfelt etter vaksine-nyhet: - Var ganske heftig
https://www.tv2.no/nyheter/14173514/

Sitat

Ikke alle var like begeistret over vaksineanbefalingen til gravide kvinner. FHI er nå bekymret for at netthets vil skape usikkerhet blant kvinnene. (...)

FHI måtte nemlig stenge sitt eget kommentarfelt etter at de delte nyheten om vaksineanbefalingen på Facebook.

– I går så vi at veldig mange vaksinemotstander var i kommentarfeltet og spredde usannheter om vaksine, konspirasjonsteorier og dårlige nettsider og kilder, sier Greve-Isdahal.

Hun er overrasket over at nettrollene har nådd FHIs sider i så stor skala.

– Vi er vant til å ha en dialog med folk på nett og av og til noen som har vært skeptiske, men i går var det ganske heftig og mange flere enn de vi er vant til.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (På 2021-8-18 den 21.38):

Hva baserer du dette på? Så vidt meg bekjent er andelen folk som har fått reinfeksjon forsvinnende liten. Og de som har fått det har som regel fått et mye mildere forløp. 

Og om du så hadde hatt rett, hva foreslår du da? Tiltak til evig tid? For viruset vil ikke forsvinne.


Vel, per nå har vi neppe gode nok data til å kunne si noe veldig definitivt om hvor lenge man kan vente seg å være immun etter en koronainfeksjon. Men det finnes ulike forhold og kjensgjerninger som ikke gir grunnlag for den helt store optimismen. 


* Denne studien så på lengden til immuniteter opparbeidet mot andre koronavirus, og fant at disse var forholdsvis kortvarige - reinfeksjon var vanlig etter tolv måneder.  

* Hvis det er slik at immunitet oppnådd ved hjelp av vaksine svekkes forholdsvis raskt, kan vi vente oss at immunitet oppnådd via infeksjon skal vare lenger?

* Selv om immuniteten mot en gitt koronavirusvariant skulle vise seg å være mer langvarig, vil det - og særlig kanskje i scenarier som kombinerer ustrakt vaksinasjon med suboptimale / ikke-steriliserende vaksiner, og utstrakt smitte - som vi jo allerede har sett kunne oppstå nye varianter av viruset som tidligere immunitet ikke hjelper like bra mot. Muligens så vi dette i Manaus i Brasil, der det som da ble kalt P1-varianten spredte seg raskt i en befolkning som ble antatt å ha oppnådd flokkimmunitet gjennom tidligere smitte (se for eksempel her: https://www.bmj.com/content/372/bmj.n394 og her: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.05.10.21256644v1.full).

For meg virker det i alle fall ikke som noen god idé å gå for flokkimmunitet via massesmitte før denne problemstillingen er mer avklart. Hvis immuniteten viser seg å være forholdsvis kortvarig, og / eller hvis viruset fortsetter å mutere, vil vi kunne få stadig nye "koronavintre", og long covid-problematikken er vel heller ikke tilfredsstillende belyst.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (5 timer siden):

Opplevde selv å få påpekt av dørvakten når jeg skulle gå inn og ta vaksine "at det er ikke pålagt å bruke munnbind her", helt bak mål å si noe sånt i vaksineringshallen. Det gjorde til at den bak meg droppet munnbindet.

Det så litt merkelig ut med alle plakatene om munnbindbruk i vaksinehallen i forrige uke, pga den mangelfulle etterlevelsen. Sikkert fort gjort å glemme munnbindet hjemme når det ikke lenger er påbudt i butikken. Forøvrig første gang på lenge jeg har stått i en så lang kø, men det var rask betjening. Litt vanskelig å holde seg til 2-meters merkingen på gulvet - og er det ikke 1 meter som gjelder nå - da køen buktet seg sidelengs.

Køen var like lang i går, så her går sprøytestikkene unna.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (30 minutter siden):

FHI måtte stenge kommentarfelt etter vaksine-nyhet: - Var ganske heftig
https://www.tv2.no/nyheter/14173514/

Jeg er imponert over tålmodigheten til de som svarer for FHI. Jeg har vært innom de kommentarfeltene og lest litt, og det er fullstendig galematias. 

Jeg vet ikke hvor mye det hjelper at FHI svarer ut skikkelig på alskens rare påstander heller. De som fronter slike ting kommer ikke til å skifte mening uansett hva FHI sier. Det eneste måtte være for å prøve å nå frem til de som er usikre og sitter og leser diskusjonene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

0laf skrev (3 timer siden):


Jeg bruker alltid munnbind når jeg er innendørs med andre enn de jeg bor sammen med, som i butikker, på kjøpesentre og den slags.

Det er ikke det at jeg har noen klokketro på at det vil holde meg fri for smitte, jeg er også fullvaksinert, men dersom jeg skulle være smittet uten å vite det, så har jeg en tro på at et munnbind vil kunne beskytte andre mennesker.

Det er et så enkelt tiltak, at det plager meg ikke i det hele tatt. Jeg kan forstå at det kan være irriterende dersom man jobber i butikk eller lignende, og må ha det på hele dagen, men for egen del dreier det seg om stort sett korte tidsperioder nå og da.

Det har blitt en vane å ta det på, og det er i grunn null stress.
Etter min mening er det det enkleste smitteverntiltaket man kan gjøre, som trolig har en effekt dersom mange nok bruker det, dog vil avstand alltid være viktigst.

Mine høyst subjektive observasjoner sier meg at nordmenn i stadig større grad har blitt dårligere på begge deler, både munnbind og avstand, og at danskene, og selv svenskene, nå er flinkere med smittevernet enn nordmenn (sett bort i fra sex-festivaler og den slags, men mer generelt).

Har noe med avstanden sosialt munnbind skaper , man knytter ikke samme nærhet til andre når alle gjemmer seg bak en maske.

Mennesker trenger faktisk, eller noen av oss trenger se folk smile, være sure, le, triste, jeg trenger se menneskers følelser når jeg ute, det gir meg faktisk følelsen av å leve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...