Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

fredrik2 skrev (7 minutter siden):

Fel men har för mig att vi redan diskuterat det en gång.

Hva er det som er feil?

fredrik2 skrev (7 minutter siden):

Jag finner inget i det han skriver som sier noe om hur mye risiko han aksepterar (hvorfor nu det skulle vara så viktigt). 

Som man kan se når man läser det han och andra skriver så är det faktiskt mycket som har blivit infört och fungerat sån noenlunda.

Graden av risiko man er villig til å akseptere har veldig mye med hvilke tiltak man er villige til å godta. Nyborg har jo nå den siste tiden drevet og postet masse om faren for long-covid og krisemaksimert voldsomt omkring dette. Og nå faren for barn. Og tidligere veldig mange andre aspekter for dette. Hun virker rimelig motstander av å akseptere noe som helst risiko i det hele tatt.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, OlavEH said:

Hva er det som er feil?

Må vi ta allt flera gånger? Man trenger ikke nödvändigtsvis ekstremt hårda tilltak för att strategien ska fungera. Den har ju faktiskt fungerar rimeligt bra for stora delar av Norge.

2 minutes ago, OlavEH said:

Graden av risiko man er villig til å akseptere har veldig mye med hvilke tiltak man er villige til å godta. Nyborg har jo nå den siste tiden drevet og postet masse om faren for long-covid og krisemaksimert voldsomt omkring dette. 

Nei, ikke nödvändigtsvis. Det är faktiskt möjligt att vilja bo i ett friare land stora delar av tiden med några hårdare perioder istället för halv hårda tilltak under en lång tid. Olika strategier handlar faktiskt ikke bara om hur stor risk man vill tolerera men faktiskt också om vad de har för resultat. 

Förstår ikke hvorfor du drar in Nyborg hele tiden. Jag har nestan ikke skrivit noe alls om henne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Må vi ta allt flera gånger? Man trenger ikke nödvändigtsvis ekstremt hårda tilltak för att strategien ska fungera. Den har ju faktiskt fungerar rimeligt bra for stora delar av Norge.

Himmel. Det er forskjell på tettsted med noen få tusen innbyggere og Oslo med 650 000 innbyggere. Det er særs lite sannsynlig at Oslo kommune har vært mye dårligere på bekjempelse av dette eller at folk er så mye dårligere på å følge tiltak. Befolkningstetthet har veldig mye å gjøre med spredningen av dette. Det har vært vanskeligere i Trondheim og Bergen enn i Sunndal eller på Røros. Og det er vanskeligere i Oslo igjen enn Trondheim eller Bergen.

fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Nei, ikke nödvändigtsvis. Det är faktiskt möjligt att vilja bo i ett friare land stora delar av tiden med några hårdare perioder istället för halv hårda tilltak under en lång tid. Olika strategier handlar faktiskt ikke bara om hur stor risk man vill tolerera men faktiskt också om vad de har för resultat. 

Jeg har lest mange av kronikkene av disse det siste året og sett hva de ellers skriver, bl.a. på Twitter. Jeg finner det særdeles lite sannsynlig at denne gjengen har samme risikoaksept som FHI. Det fremstår som et forsøk på kraftig omskrivelse av virkeligheten.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, OlavEH said:

Himmel. Det er forskjell på tettsted med noen få tusen innbyggere og Oslo med 650 000 innbyggere.

Har du en stråman generator eller går det bara ut på att øverdriva precis allt? Finns faktiskt byer i Norge som är större än några få tusen inbyggare där strategien att slå ned utbrudd har fungerat. 

34 minutes ago, OlavEH said:

Det er særs lite sannsynlig at Oslo kommune har vært mye dårligere på bekjempelse av dette eller at folk er så mye dårligere på å følge tiltak. Befolkningstetthet har veldig mye å gjøre med spredningen av dette.

Och vad hade det med det du svarade på att göra? Det jag tror är att det kan ha varit möjligt att få till en kortare nedstängning också av Oslo med andra tilltak. 

34 minutes ago, OlavEH said:

Det har vært vanskeligere i Trondheim og Bergen enn i Sunndal eller på Røros. Og det er vanskeligere i Oslo igjen enn Trondheim eller Bergen.

Så du har förstått att det finns områden mellan några få tusen och Oslo? Trondheim har helt klart haft en lykkad strategi där man slår ned utbrydd relativt raskt.

34 minutes ago, OlavEH said:

Jeg har lest mange av kronikkene av disse det siste året og sett hva de ellers skriver, bl.a. på Twitter. Jeg finner det særdeles lite sannsynlig at denne gjengen har samme risikoaksept som FHI. Det fremstår som et forsøk på kraftig omskrivelse av virkeligheten.

Förstår ikke hvorfor du skriver hele gjengen. Jag har läst tillräckligt mycket av dem för att förstå att det er stor forskjell på Andersen och Svanæs for eksempel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (15 minutter siden):

Har du en stråman generator eller går det bara ut på att øverdriva precis allt? Finns faktiskt byer i Norge som är större än några få tusen inbyggare där strategien att slå ned utbrudd har fungerat. 

Det har tatt flere uker med strenge tiltak hver eneste gang i Trondheim,. Bergen og Stavanger. Det er ganske utstrakt empiri under denne pandemien at det er en nær sammenheng mellom størrelse på stedet og tiden det tar å slår det ned. Det har sjelden tatt mer enn en uke eller to på små plasser pga små og oversiktelige forhold. Litt lenger i mellomstore byer. Og sikkert en måneds tid i f.eks Trondheim og Bergen (jeg bor forøvrig i Trondheim), mens i Oslo har det vært langt vanskeligere. Det ville overrasket meg om du ikke fant samme sammenheng også utenlands. Skulle man gjort noe i Oslo måtte det sikkert vært streng håndheving av regler på Oslo øst med mange innvandrere, men dette ville jo mildt sagt vært upopulært og lite politisk korrekt.

fredrik2 skrev (15 minutter siden):

Förstår ikke hvorfor du skriver hele gjengen. Jag har läst tillräckligt mycket av dem för att förstå att det er stor forskjell på Andersen och Svanæs for eksempel. 

De har ofte signert kronikker sammen. Og de to verste er iallfall Andersen og Nyborg. Jeg vil nesten si at sistnevnte er verst fordi hun også oppviser en særdeles tendensiøs måte å argumentere/diskutere på på Twitter. Andersen har vel stort sett holdt seg til kronikker. Og Svanæs har kanskje vært den sammen med Nyborg som har hatt aller mest skrivekløe og trangt til å ytre seg offentlig om dette i form av både kronikker, Twitter, Facebook, etc. Og det til tross for at han ikke er fagperson innen medisin engang. Og når det utelukkende dreier seg om sterkere respons og mer tiltak og restriksjoner, så gir jeg ikke mye for hans bidrag. Han stiller heller overhodet ikke spørsmål om forholdsmessigheten av tiltakene, og om de er holdbare fra et juridisk standpunkt, f.eks dette med portfobud som han tidlig tok til ordet for. 

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kameraten som ble syk etter å ha vært på jobb noen uker har slitt litt varierende. Han er fullvaksinert med pfizer.

Sterk hodepine første 2 dager og mye søvn på dag/kveld. Så mer over i sterk forkjølelse, bihuleubehag, kløe i halsen, litt tett i ørene osv. Også litt varierende søvnproblemer. Han har bestilt test og skal på det i morgen.

Men det han spurte meg om i dag er at han siste par dager har hatt noen rare lekkasjer fra nesa. Første gangen han bøyde seg fremover for å løfte opp en katt rant det tynn klar og rødlig væske ut av nesa hans. Det virket ikke å være snørr. Var helt tynt som vann med noe tilsatt. Tørket opp og tok dessverre ikke vare på papirebuntene som ble brukt.

Så et par dager senere opplever han det samme igjen men nå er den tyntflytende væsken kraftig okergul.

Han er veldig i tvil om hva det kan være og ringte også legekontoret som sa det nok bare var ifb. med forkjølelsen. Men han har aldri opplevd noe lignende ved tidligere forkjølelser, bihulebetennelser eller lignende.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (4 timer siden):

1480 fullvaksinerte smittet i Norge:
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=71279

40 (33 i risikogruppen). av de ble innlagt som gir en innleggelsesrate på 2.7% for gjennombruddsinfeksjoner. Innleggelsesraten faller til omtrent 0.5% for personer som ikke er i risikogruppen. 

5 blant de 40 døde som gir en dødsrate på 0.3% for gjennombruddsinfeksjoner. 

Disclaimer: Antallet smittede fullvaksinerte i Norge er antageligvis en del høyere enn de nesten 1500. 

Med risikogruppen mener man vel de over 65 år og yngre i gruppen med forhøyet risiko.

Mange steder i Norge er det stort sett bare disse gruppene som er fullvaksinert. I så fall vanskelig å utlede noe av at det er så mange i risikogruppene som har hatt gjennombruddsinfeksjon og blitt innlagt. Det må vel ha en betydning, men det er vanskelig å anslå hvor stor risikoen er for fullvaksinerte utenfor risikogruppene. Det vil vi nok få svar på de neste ukene når flere utenfor risikogruppen blir fullvaksinerte. Har vi data på dette fra andre land? 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 timer siden):

De virker "supergodt" selv om vi får langt større innleggelser og dødsfall enn våren 2020 og må gå til nye nedstenginger som ødelegger økonomien og folkets mentale helse?

Javel....

Vi ble lovet at vaksinene var nøkkelsen ut av dette marerittet. Høie sa til bekymrede unge mennesker "alt blir normalt igjen, jeg lover". Nå får vi høre noe annet. Isåfall har vi blitt løyet til.

Det blir vel en selvmotsigelse. Hvis scenarioet til FHI inntreffer vil det være uten nedsegning. Begge deler blir ikke å inntreffe samtidig. 
 

Konsekvensen er fortsatt mindre enn tallene som sirkulerte mars 2020. Da var det snakk om 2.2 millioner smittede fram til mai 2020 med et R-tall på 1,3. Nå skisseres det ca. 1,2 millioner tilfeller. Så utfra simuleringene til FHI kan man konkludere med at vaksineringen har effekt.EC291784-E23D-41DF-80A5-692B01C08C28.thumb.png.c218b375da652b15007f73b7c84c4582.png

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (48 minutter siden):

Men han har aldri opplevd noe lignende ved tidligere forkjølelser, bihulebetennelser eller lignende.

Hvis en antar at Pfizer kan føre til oppsvulming av hjernen eller "brain swelling", kan det være spinalvæske?

https://www.pennmedicine.org/for-patients-and-visitors/patient-information/conditions-treated-a-to-z/cerebrospinal-fluid-leak

https://govbanknotes.wordpress.com/2021/02/18/young-nurse-suffers-from-hemorrhage-and-brain-swelling-after-second-dose-of-pfizers-covid-19-vaccine/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Covidiot skrev (3 timer siden):

Spennende tanker fra ansatt i FHI

Screenshot from 2021-08-18 15-32-45.png

Dette har jeg også forfektet, og det samme synet støttes av forfatterne bak denne artikkelen publisert i Nature. Når vi er vaksinerte er det faktisk lurt å eksponere seg for ulike varianter av viruset slik at vi raskt bygger opp kryssimmunitet i befolkningen.

Dersom det viser seg at vaksinene mister noe effektivitet etter noen måneder er dette faktisk enda et argument for at vi bør åpne opp alt mulig så snart som mulig slik at flest mulig mennesker kan oppnå kryssimmunitet samtidig som vaksinene gir ekstremt god beskyttelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, basillen said:

 

Dersom det viser seg at vaksinene mister noe effektivitet etter noen måneder er dette faktisk enda et argument for at vi bør åpne opp alt mulig så snart som mulig slik at flest mulig mennesker kan oppnå kryssimmunitet samtidig som vaksinene gir ekstremt god beskyttelse.

Og det vil gi 14000 innlagte i perioden frem til mars, i følge FHIs siste modeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er alternativet til at folk blir smittet selv om de er vaksinert?

Skal man prøve å unngå viruset for alltid, med evig TISK, lokale tiltak, trafikklysordning på skoler o.l.?

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/564-smittetilfeller-blant-fullvaksinerte.96xZTSX0X

Snart er det meningsløst å telle på daglige "smittetilfeller". Avisene må slutte å ha så ensporet fokus på det, og politikerne må slutte å bruke det som en indikator på lokale tiltak.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (29 minutter siden):

Hva er alternativet til at folk blir smittet selv om de er vaksinert?

Skal man prøve å unngå viruset for alltid, med evig TISK, lokale tiltak, trafikklysordning på skoler o.l.?

For å si det slik; ut i fra signalene som sendes ut, forbeholdene som taes, også fra regjeringen og "det med liten skrift" som VG kalte det så er svaret på det ja. Ifølge en del så er det slik at ja; coronatiltakene skal være der for alltid, skjønt det er få, i Norge oihvertfall som sier det rett ut offentlig, men heller pakker det inn. Men leser man mellom linjene på hva som blir sagt og får med seg forbeholdene så ser ikke jeg noen egentlig avslutning på dette. Det må isåfall bli at det blir såpass stort press fra folk, media, eventuelt fagforeninger for å tvinge en avslutning på tiltakene og det kan det hende det blir en gang, men jeg kan ikke helt se at det blir med det første desverre.

Noe jeg også anser som langt fra usannsynlig er at man går til strengere og mer drakoniske tiltak fordi befolkningen er tiltatkstrøtte og lettere og med vilje begynner å droppe å følge både regler og anbefalinger og man innfører mer drakoniske regler med strengere straffer lik de man ser i en god del andre land. I Norge har man satset på den tradisjonelle tilliten mellom stat og folk, men halvtannet år etter nedstengingen og når stadig flere ikke skjønner hvorfor vi må holde på slik når vi atpåtil har en vaksine hjelper det ikke lenger med dugnad og tillit hvis myndighetene fortsatt ønsker nedstenging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste man kan gjøre er å leve som normalt når alle som vil er fullvaksinert. Ignorere antisosiale tiltak som har mer eller mindre symbolsk effekt for de med virusfobi. Starte å se på medmennesker som potensielle venner, ikke som smittebomber man må passe seg for. Hverdagen må tas tilbake av folket, for vi får den ikke nødvendigvis tilbake fra politikerne.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (39 minutter siden):

Hva er alternativet til at folk blir smittet selv om de er vaksinert?

Skal man prøve å unngå viruset for alltid, med evig TISK, lokale tiltak, trafikklysordning på skoler o.l.?

Alternativet da, dersom det skulle være et problem for helsevesenet å håndtere slik FHI mener vi i verste fall kan få, er å dempe smittespredningen litt med noen tiltak så ikke «alle» blir smitta samtidig. Sannsynligvis trenger vi da ikke så altfor gærne tiltak sammenlignet med de vi har lagt bak oss.

Man ønsker at folk som er vaksinerte blir eksponert for viruset over tid da det sammen med vaksinering gir best immunitet i befolkningen og på sikt vil gjøre koronaviruset nærmest ufarlig for oss, det eneste problemet er hvis for mange får det over et for kort tidsrom. Må man hindre det, så må man hindre det og eneste måten er å redusere kontakt mellom mennesker.

Kanskje trenger man ikke noen tiltak i det hele tatt, det hadde vært digg. Men ut fra FHIs beregninger er det kanskje ikke så sannsynlig denne kommende vinteren.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

 

Kanskje trenger man ikke noen tiltak i det hele tatt, det hadde vært digg. Men ut fra FHIs beregninger er det kanskje ikke så sannsynlig denne kommende vinteren.

Hvorfor det? Covid-19 i en fullvaksinert befolkning kan slik jeg ser det ikke være noe verre for helsevesenet enn tidligere pandemier som Asiasyken, Hong Kong-syken, influensaepidemeien i 2018 eller influensaen jula 2016. Kapasiteten på sykehusene var kritisk da også, så det er ikke noe godt argument for unntakstilstandslignende tilstander; og det er kapasitet det handler om så da er andre virusblger relevante.  Jeg synes et slik resonement om at man  ha inngripende tiltak vanskelig lar seg forsvare. Jeg har veldig veldig vanskelig for å godta og akseptere flere argumenter for at vi skal fortsette med nedstenging av samunnet når hele befolkningen er fullvaksinerte og det ikke er noe sannsynlig med større belastning på helsevesenet enn vinterinfluensaen i 2018 som var en belastning for helsevesenet det også selv om ingen snakket om lockdown og munnbindtvang. Jeg mener det er merkelig at man bruker argument om mulig belastning på helsevesenet da vi har hatt det i tidligere i epidemier og at det er meget lite sannysnlig at det blir noe verre i det post-vaksinerte Norge til vinteren. Men sykehusene har alltid klart seg.

Det finnes verre ting i den store sammenhengen enn corona og den nedsteningspolitikken og unntakstilstanden som nå fremstår som mer eller mindre permanent er atskillig verre på lengre sikt. Det vokser opp en generasjon som ikke kommer til å kjenne til noen annen verden enn en verden hvor andre mennesker er "farlige" og "smittsomme" omtrent slik man så spedalske i gammel tid og hvor alt bestemmes ut i fra covid-smittevernsråd. Det er så skummelt at jeg ikke finner ord. Men jeg er ihvertfall glad og takknemmelig for at jeg fikk vokse opp og kjenne en verden som var normal, ihvertfall normal sammenlignet med det her. Jeg synes virkelig synd på de som blir tvunget til å vokse opp i corona-nedstengingsverdenen.

La meg til slutt nevne at jeg ikke er imot beredskapstiltak på sykehus og det har man alltid på helseinstitusjoner under epidemier. Men samfunnet er ikke et sykehus og bør ikke bli betraktet som et.

Man kan ikke si at man ikke kan sammenligne pandemier. Krigsstrateger sammenligner tidligere kriger selv om tidligere kriger hadde andre utgangspunkt og var annerledes i natur for å se om man kan hente noen erfaringer der. Av samme grunn bør punkt 1 i et høyt antall covid-innlagte sammenlignes med tidligere alvorlige influensaepidemier(ja, corona er ikke influensa I know)for å vurdere hvilke "verktøy man har i kassa" for å håndtere slikt.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Hvorfor det? Er covid-19 hos en fullvaksinert befolkning så mye verre enn andre pandemier vi har hatt i historien? Verre enn Asiasyken? Verre enn Hong Kong.-syken? Verre enn influensapandemien vinteren 2018? Jula 2016? Det verste som noensinne har skjedd samfunnet vårt? Jeg synes et slik resonement vanskelig lar seg forsvare.

Du er veldig opptatt av disse tidligere helt annerledes pandemiene, uvisst av hvilken grunn? Det blir stråmenn.

Den eneste faktoren bør være fremtiden og den realiteten vi står i nå. Er det en fare for sykehusene og behandlingstilbudet må man gjøre noe for å begrense/hindre det. Er det ikke en fare, så trenger vi ikke det, enten årsaken heter korona, influensa, Asia-syken eller krig. Så enkelt er det egentlig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Morromann said:

 Jeg har veldig veldig vanskelig for å godta og akseptere flere argumenter for at vi skal fortsette med nedstenging av samunnet når hele befolkningen er fullvaksinerte 

Det er jo akkurat det som er poenget her. Hele befolkningen er IKKE vaksinert, det er fortsatt 1,5 millioner uvaksinerte. 400 000 voksne som ikke vil eller kan ta vaksinen, og 1,1 millioner barn og unge. Men nå åpner de jo for vaksinasjon av 16- og 17-åringer, så da vil denne gruppa reduseres noe. Men fortsatt er det langt fra at HELE befolkningen er vaksinert. Høie sa jo at alle som ikke er vaksinert kommer til å bli smittet av viruset, og det gjelder da ikke alle disse får det nesten samtidig ved en full gjenåpning. Og tillegg gir jo ikke vaksinen full beskyttelse mot innlegging, så fullvaksinerte vil også trenge behandlig på sykehus.

Endret av ToxicTed
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...