Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

basillen skrev (11 minutter siden):

Hvor lenge ser du for deg at man bør gjøre dette? Skal man fortsette med dette i mange år dersom viruset blir endemisk?

Hvor lang tid en kommune bruker på å få kontroll i disse aldersgruppene? - Tja si det, men håper jo det skjer i løpet av en måneds tid ettersom generell vaksinasjon tilbys helt ned til 16 år rimelig snart.

 

Har du noen bedre forslag? - Generelle nedstengninger / stenge utelivet kl 22 eller noe sånt?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (44 minutter siden):

Faktum er at vi har nesten null tiltak, og vi har mange som blir smittet, og det virker ganske så lite farlig.

Riktig det, men vi har jo ikke mange som blir smittet. Under 150.000 påvist totalt i pandemien, FHI regner med bare rundt 250.000 totalt i mørketall. Nå for tida har vi knapt 6-700 daglige påviste selv nesten uten kontaktbegrensende tiltak i nesten hele landet, det er jo da utrolig få som blir smittet.

Derfor sliter jeg litt med å se FHI-scenarioet med 850.000 til 1.2 millioner nye smittede frem til påske som helt realistisk. Selv med dobling pga sesong og delta i helt fritt omløp lurer jeg på hvordan vi skal «klare» å smitte så mange, spesielt om man legger til grunn frivillig atferdsendring/at folk tar personlig ansvar.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Hvor lang tid en kommune bruker på å få kontroll i disse aldersgruppene? - Tja si det, men håper jo det skjer i løpet av en måneds tid ettersom generell vaksinasjon tilbys helt ned til 16 år rimelig snart.

Men mener du at man bør fortsette praksisen med å begrense smitte mellom skoler utover den neste måneden? Det er jo ikke planer om å vaksinere barn og unge på barneskole- og ungdomsskolenivå. Så bør vi fortsette med denne typen tiltak for de under 16 år når smitte oppstår på barneskoler og ungdomsskoler? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Derfor sliter jeg litt med å se FHI-scenarioet med 850.000 til 1.2 millioner nye smittede frem til påske som helt realistisk. Selv med dobling pga sesong og delta i helt fritt omløp lurer jeg på hvordan vi skal «klare» å smitte så mange, spesielt om man legger til grunn frivillig atferdsendring/at folk tar personlig ansvar.

Uten at jeg har lest FHI sine analyser i detalj, så har jeg forstått det slik at dette bare er ett av flere mulige scenarioer. Det man med rette kan kalle for "worst case" scenarioet. Og jeg er helt enig med i deg at det er svært usannsynlig å skulle inntreffe.

Lenke til kommentar
basillen skrev (19 minutter siden):

Uten at jeg har lest FHI sine analyser i detalj, så har jeg forstått det slik at dette bare er ett av flere mulige scenarioer. Det man med rette kan kalle for "worst case" scenarioet. Og jeg er helt enig med i deg at det er svært usannsynlig å skulle inntreffe.

Det er ikke worst case, det er scenariet FHI kaller «controlled scenario», og som forutsetter samme tiltak/adferd vi har i dag med fortsettelse av trinn tre.

Noe annet jeg synes er rart med scenariet; I rapporten er ikke prognosen oppdatert siden 30. juni, og sier i klartekst at de har ganget R0 med 1.5 for å hensynta Alfa-varianten (B1.1.7) som var den som dominerte i landet i juni.

Altså er ikke modellen en gang basert på Delta-varianten, som nå har tatt over. Det sies vel at Delta har R-tall på rundt 8.

Fra avsnitt 4.1 under controlled scenario:

78926C81-1C32-4049-8860-360F5A36A2C8.png.e0bae03961f7b6a40a00c3aa9b314bd3.png

Det jeg synes kan være litt frustrerende er mangel på ettergåelse og forklaring av dette i media, for oss som ikke er fagfolk reiser det en del spørsmål man ikke har forutsetningene til å forstå fullt ut.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Det er ikke worst case, det er scenariet FHI kaller «controlled scenario», og som forutsetter samme tiltak/adferd vi har i dag med fortsettelse av trinn tre.

Noe annet jeg synes er rart med scenariet; I rapporten er ikke prognosen oppdatert siden 30. juni, og sier i klartekst at de har ganget R0 med 1.5 for å hensynta Alfa-varianten (B1.1.7) som var den som dominerte i landet i juni.

Altså er ikke modellen en gang basert på Delta-varianten, som nå har tatt over. Det sies vel at Delta har R-tall på rundt 8.

Fra avsnitt 4.1 under controlled scenario:

78926C81-1C32-4049-8860-360F5A36A2C8.png.e0bae03961f7b6a40a00c3aa9b314bd3.png

Det jeg synes kan være litt frustrerende er mangel på ettergåelse og forklaring av dette i media, for oss som ikke er fagfolk reiser det en del spørsmål man ikke har forutsetningene til å forstå fullt ut.

Takk. Dette var oppklarende. Og som du påpeker så virker dette temmelig merkelig.

Lenke til kommentar
basillen skrev (1 time siden):

Men mener du at man bør fortsette praksisen med å begrense smitte mellom skoler utover den neste måneden? Det er jo ikke planer om å vaksinere barn og unge på barneskole- og ungdomsskolenivå. Så bør vi fortsette med denne typen tiltak for de under 16 år når smitte oppstår på barneskoler og ungdomsskoler? 

Jeg uthevet en liten selvmotsigelse der og velger sistnevnte.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Jeg uthevet en liten selvmotsigelse der og velger sistnevnte.

Hva er egentlig selvmotsigelsen? Jeg prøver bare å stille deg et enkelt spørsmål her.

Mener du at vi bør segregere elever fra ulike barne- og ungdomsskoler fra hverandre ved fremtidige smitteutbrudd på skoler selv etter at alle over 18 år er fullvaksinerte? I så fall - hvor lenge bør man holde på med denne praksisen?

Endret av basillen
Lenke til kommentar

Jeg tolket deg som om du spurte om man ville fortsette med praksisen og at man skulle gjeninnføre det når smitte oppstår.

Jeg tenker det er et midlertidig tiltak kun for de kommunene som sliter med høyt smittenivå i disse aldersgruppene og at tiltaket bør avgrenses i tid til kun når kommunene sliter med høyt smittenivå i nevnte aldersgrupper. Hvis smitte kommer og går fra kommunen så er det naturlig at også tiltaket kommer og går. Jeg mente det i hvert fall som en slå-ned-taktikk, ikke som et preventivt virkemiddel.

Jeg har forsåvidt vært borte i tilsvarende før pandemien, der en barnehage ble stengt ned tre dager i forbindelse med et norovirus-utbrudd de ikke fikk kontroll på og at barna ble anbefalt å ikke delta på fritidsaktiviteter sammen med barn fra andre barnehager og skoler de de var hjemme. Foreldre fikk også beskjed om å ha lav terskel for å be om sykemelding. Den nevnte barnehagen ble grundig vasket ned de stengte dagene og smitten forsvant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Jeg tolket deg som om du spurte om man ville fortsette med praksisen og at man skulle gjeninnføre det når smitte oppstår.

Jeg tenker det er et midlertidig tiltak kun for de kommunene som sliter med høyt smittenivå i disse aldersgruppene og at tiltaket bør avgrenses i tid til kun når kommunene sliter med høyt smittenivå i nevnte aldersgrupper. Hvis smitte kommer og går fra kommunen så er det naturlig at også tiltaket kommer og går. Jeg mente det i hvert fall som en slå-ned-taktikk, ikke som et preventivt virkemiddel.

Jeg har forsåvidt vært borte i tilsvarende før pandemien, der en barnehage ble stengt ned tre dager i forbindelse med et norovirus-utbrudd de ikke fikk kontroll på og at barna ble anbefalt å ikke delta på fritidsaktiviteter sammen med barn fra andre barnehager og skoler de de var hjemme. Foreldre fikk også beskjed om å ha lav terskel for å be om sykemelding. Den nevnte barnehagen ble grundig vasket ned de stengte dagene og smitten forsvant.

OK, da har vi i hvert fall forstått hverandre :). Men det er da en viss forskjell på slike novovirusutbrudd, som tross alt forekommer sjeldent, sammenlignet med det å skulle nekte barn og unge på tvers av skoler å treffe hverandre hver gang en kommune opplever høyt smittenivå av et luftveisinfeksjonsvirus som Covid-19. Hvis dette viruset blir endemisk, som nå fremstår som ekstremt sannsynlig, så vil dette viruset komme om igjen og om igjen i flere bølger hvert år fremover. Muligens resten av livene våre. Da må altså barn og unge belage seg på en permanent jojo-tilværelse der de flere ganger i året risikerer å måtte lide i form av stengte aktiviteter og muligens stengte skoler. 

Er ikke det mulig at en slik hemming av barn og unges faglige og sosiale utvikling på sikt vil kunne ha langt mer negative konsekvenser enn å eksponere de for et virus som for denne aldersgruppen tross alt utgjør en mindre trussel enn influensa?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Riktig det, men vi har jo ikke mange som blir smittet. Under 150.000 påvist totalt i pandemien, FHI regner med bare rundt 250.000 totalt i mørketall. Nå for tida har vi knapt 6-700 daglige påviste selv nesten uten kontaktbegrensende tiltak i nesten hele landet, det er jo da utrolig få som blir smittet.

Derfor sliter jeg litt med å se FHI-scenarioet med 850.000 til 1.2 millioner nye smittede frem til påske som helt realistisk. Selv med dobling pga sesong og delta i helt fritt omløp lurer jeg på hvordan vi skal «klare» å smitte så mange, spesielt om man legger til grunn frivillig atferdsendring/at folk tar personlig ansvar.

FHI har jo vært totalt på bærtur før og mulig de er det med det scenarioet også.

Lenke til kommentar

Norovirus er ikke sjeldent.

"Hver gang...", nå blir det nok bare et begrenset antall kommuner og forhåpentligvis begrenset til denne ene gangen ettersom vaksineringsgraden øker.

Ja, hvis dette eller andre lettsmittende eller farlige virus blir sesongvirus så kan nok midlertidig kohortisering av samfunnet være en grei slå-ned taktikk. Jeg får bare spørre igjen: Har du noen bedre strategier? Fulle nedstengninger/hjemmeskole etc? Eventuelt bedre måter å begrense omfanget av smitteverntiltak?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Norovirus er ikke sjeldent.

"Hver gang...", nå blir det nok bare et begrenset antall kommuner og forhåpentligvis begrenset til denne ene gangen ettersom vaksineringsgraden øker.

Ja, hvis dette eller andre lettsmittende eller farlige virus blir sesongvirus så kan nok midlertidig kohortisering av samfunnet være en grei slå-ned taktikk. Jeg får bare spørre igjen: Har du noen bedre strategier? Fulle nedstengninger/hjemmeskole etc? Eventuelt bedre måter å begrense omfanget av smitteverntiltak?

Det er sjeldent novovirus fører til storskala stengning av skoler og barnehager. Jeg har aldri opplevd at en eneste av de skolene og barnehagene verken jeg, eller mine barn, har gått på har måttet stenge på grunn av novovirus. Men samtidig som jeg skriver dette er det for eksempel over 20 skoler bare i Bergen alene som har elever i karantene grunnet coronasmitte. Ser du ikke hvor enormt store forskjeller det er her?

Ellers er vi fundamentalt uenige i at vi skal måtte belage oss på en kontinuerlig slå-ned taktikk slik du forfekter her. Hvorfor i all verden skal vi gjøre dette når den voksne befolkningen er vaksinerte og barn og unge tar mindre skade av viruset enn influensa? Det kan da ikke være noe i Grunnloven som tilsier at dette kan rettferdiggjøres på noe som helst vis. Du snakker rett og slett om å potensielt nekte barn å treffe venner i fritidsaktiviteter for et virus som for denne aldersgruppen ikke utgjør en stor trussel. Dette er et helsediktatur.

Så for å svare på spørsmålet ditt: Min strategi er at når alle ned til 18 er fullvaksinerte så bør alle tiltak oppheves. Permanent. Dette er en støyt vi må ta før eller siden uansett. Best å ta den nå som vaksinene er ferske i kroppene våre og vi har solid beskyttelse som gir oss god anledning til å bygge opp kryssimmunitet gjennom eksponering for varianter. Da får vi naturlig immunitet kombinert med vaksineimmunitet, og det er nettopp denne veien vi må gå for at viruset på sikt skal reduseres til å ikke være noe annet en ett av mange virus som gjør oss forkjølet.

Å fortsette med en evigvarende runddans med "slå-ned tiltak" er bare å skyve ballen fremfor oss. For viruset kommer ikke til å forsvinne.

Endret av basillen
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Norovirus er ikke sjeldent.

"Hver gang...", nå blir det nok bare et begrenset antall kommuner og forhåpentligvis begrenset til denne ene gangen ettersom vaksineringsgraden øker.

Ja, hvis dette eller andre lettsmittende eller farlige virus blir sesongvirus så kan nok midlertidig kohortisering av samfunnet være en grei slå-ned taktikk. Jeg får bare spørre igjen: Har du noen bedre strategier? Fulle nedstengninger/hjemmeskole etc? Eventuelt bedre måter å begrense omfanget av smitteverntiltak?

Hvorfor i alle dager skal man slå ned Norovirus? Visst kan omgangssyke være ubehagelig men særlig farlig er det som regel ikke. De utbruddene forsvinner av seg selv rimelig fort uansett. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skal man slå ned Norovirus? Visst kan omgangssyke være ubehagelig men særlig farlig er det som regel ikke. 

Norovirus har stengt ned skoler, barnehager, pleiehjem, helseavdelinger og behandling ved sykehus fordi pasienter må isoleres mange ganger opp gjennom. Har selv vært på et hotell som måtte stenge ned på grunn av norovirus tidligere, så dette er ikke noe nytt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Norovirus har stengt ned skoler, barnehager, pleiehjem, helseavdelinger og behandling ved sykehus fordi pasienter må isoleres mange ganger opp gjennom. Har selv vært på et hotell som måtte stenge ned på grunn av norovirus tidligere, så dette er ikke noe nytt.

Men man har ikke tradisjon for å gjøre dette simultant på flere titalls skoler i samme by gjentatte ganger i året. Ei heller har man brukt novovirus som god nok grunn til å nekte barn å treffe bekjente som ikke er i et predefinert "kohort."

Endret av basillen
Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skal man slå ned Norovirus? Visst kan omgangssyke være ubehagelig men særlig farlig er det som regel ikke. De utbruddene forsvinner av seg selv rimelig fort uansett. 

Problemet var at det ikke forsvant i det tilfellet jeg snakket om. Derfor ble det tre dager nedvasking, "hjemmekarantene" og oppfordring om lav terskel for å holde ungene hjemme hvis det var mistanke om mer smitte.

For å dra temaet tilbake til covid-19: Denne slå-ned-strategien er altså ikke noen ny oppfinnelse i forbindelse med covid-19. Det virker som enkelte her ikke har vært bevisst på at smitteverntiltak har eksistert siden lenge før covid-19.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Re: influensa. Reproduksjonstallet for influensa er 1-2. For covid delta er det 8-9. Bare der har man et potensielt problem, selv om prosentandelen barn og unge som vil trenge sykehusinnleggelse er lav, så blir antallet fort en god del høyere enn for influensa. Rett og slett fordi mange flere vil bli syke. 

Får man utbrudd på skoler bør det slås ned så godt vi kan. Ikke la det skure og gå. 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Får man utbrudd på skoler bør det slås ned så godt vi kan. Ikke la det skure og gå. 

Til evig tid?

Jeg kjenner flere som jobber som lærere. Hver gang elever ved disse skolene har blitt smittet av Covid-19 har angivelig ingen av klassekameratene eller lærere blitt smittet. Så holder det ikke da at barn holder seg hjemme ved symptomer?

Selvsagt forekommer enkelte "supersprederhendelser" men disse fremstår faktisk som relativt sjeldne.

Bare for tre uker siden testet en kollega av min kone positivt for viruset. Dagen før hadde hun vært i nær kontakt med min kone og mange andre på arbeidsplassen. Over flere timer. Likevel ble ingen andre smittet.

Skoler er tross alt ikke som utesteder der folk gnukker seg mot hverandre i fylla og skriker til hverandre over flere timer.

Endret av basillen
Lenke til kommentar
basillen skrev (3 minutter siden):

Men man har ikke tradisjon for å gjøre dette simultant på flere titalls skoler i samme by gjentatte ganger i året. Ei heller har man brukt novovirus som god nok grunn til å nekte barn å treffe bekjente som ikke er i et predefinert "kohort."

Det har ikke vært "tradisjon" for å ha simultane noro-utbrudd på flere titalls skoler i samme by gjentatte ganger i året. Man har anbefalt folk å "kohortisere" barn for å begrense spredningen noroutbrudd. Du får kohortisering til å høres ut som noe helt nytt og kun et påskudd for å være slem. Det virker som du har totalt misforstått både hensikten og hva som er god omsorg. Å drite i smittevern rundt norovirus er ikke god omsorg. Det er god omsorg både å la egne barn slippe det, og la andres barn slippe det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...