Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg tror det ligger noe i det som har blitt sagt rundt at vi nå takler andre sykdommer dårligere etter 1 års hjemmekontor.

Min test kom tilbake negativ og jeg mistenkte ikke Covid-19 på egne vegne. Tok kun rutinetest for å være på den sikre siden ovenfor andre rundt meg.

Men det jeg tenker er at det skulle bare et par uker på jobb til før jeg fikk en runde med baselusker som har slått meg ut i en drøy uke nå med vesklende febertoker. Jeg har heldigvis en jobb som gir mulighet for hjemmekontor (ved unntak)  og har dermed ikke brukt sykedager men jobbet fulle dager hjemmefra. Kun 2 av disse dagene som heldigvis var helgen var jeg såpass dårlig at jeg ikke hadd orket en mindre produktiv dag på jobb (Som i at man tar de mindre komplekse oppgavene).

Men ja. Det var veldig påfallende å bli dårlig bare etter noen få uker på kontoret i Oslo. Selv om jeg har hatt et par bauter siste året på hjemmekontor så har jeg ellers nesten ikke vært syk med slike typiske ting som går i et kontormiljø. Kun et par litt i overkant kraftige allergibauter med pollen og én sykdomsperiode på ferie i Norge.

Blir spennende å se hvordan det blir utover senhøsten og vinteren når vi alle er tilbake på kontorene. Personlig synes jeg det har vært deilig å komme tilbake til kontoret for litt variasjon i monotone rutiner (fremfor dusj -> kaffe -> hjemmekontor med trening attåt) så det var litt skuffende å gå rett på en en sånn.

Alle kommer innom hverandre nå som de kommer tilbake til kontoret og siden alle har droppet munnbind og glemmer metern og slike ting så er vel dette en mulig konsekvens.

En ting som har vært deilig med munnbindbruk og ekstra fokus på håndhygiene har vært veldig lite typisk sesongbetont sykdom ifb. med jobb samt lite av disse magetingene som sprer seg innimellom. Jeg er ikke veldig glad i munnbind men effekten har vært litt luksus man kunne bli godt vant til.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, DaniNichi said:

 

 

Har noe med avstanden sosialt munnbind skaper , man knytter ikke samme nærhet til andre når alle gjemmer seg bak en maske.

Mennesker trenger faktisk, eller noen av oss trenger se folk smile, være sure, le, triste, jeg trenger se menneskers følelser når jeg ute, det gir meg faktisk følelsen av å leve.

Har sett hardplast gjennomsiktig maske. Disse kan også vaskes og gjenbrukes til nesten evig tid. Bare du får på noe vaskemiddel, eller lar det ligge i solskinnet for UV-strålebehandling.

Dette er en løsning på problemet du skisserer. Men jeg tenker om dere at forslagene aldri kommer til å tilfredstille dere som er i mot det meste av tiltak. Men der fikk du ihvertfall et godt kompromiss for alle parter.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vekst i norsk økonomi: – En milepæl
https://www.nrk.no/norge/ssb_-aktiviteten-i-norsk-okonomi-okte-med-0_7-prosent-i-juni-1.15617006

Sitat

Selv om det fortsatt er bråbrems i mange bransjer, viser tall fra SSB at bunnpunktet i norsk økonomi kan være overstått. – En milepæl, sier seksjonssjef Pål Sletten.

Gjenåpningen har gitt forsiktig oppgang i norsk økonomi utover våren. Og i juni fortsatte veksten.

Aktiviteten i norsk økonomi økte med 0,7 prosent, målt ved bruttonasjonalprodukt (BNP) for fastlandsøkonomien. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Sitat

– Milepæl

Tallene for juni viser at norsk økonomi er tilbake på samme nivå som før pandemien rammet norsk økonomi i mars 2020, ifølge SSB.

– Det er en milepæl i den helt uvanlige perioden norsk økonomi har vært inne i siden mars 2020, sier seksjonssjef for Nasjonalregnskapet, Pål Sletten, i SSB.

Ser man på tallene over en lengre periode, viser også tallslippet at økonomien vokste med 1,4 prosent fra første til andre kvartal i år. SSB tror norsk økonomi nå er forbi bunnpunktet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi får se hvordan det går når/om de om et par måneder annonserer ny vinter-nedstenging. Disse økonomene håper vel på eller tar det muligenes for gitt at regjeringen avslutter det her i september. Vel....

Og hvrodan er fremtidsutsiktene for små og mellomstore bedrifter i dette scenariet?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Hva skal de gjøre? Hvis det er smitteutbrudd i en barnehage så sier nye retningslinjer at de under 18 kan testes, hvis de er negative kan de komme tilbake. Men de voksne må i karantene! Hvis barnehagen må ta ut mange ansatte så har de egentlig ikke noe annet valg enn å stenge. Man kan bare ikke leie inn en bøling med vikarer fra vikarbyrå og sette dem sammen med barn på 1-5 år. Det skal føles trygt for ungene å være i barnehagen. Det blir ikke det med bare ukjente voksne.

Ikke helt gjennomtenkt dette nye testregimet ... 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (20 minutter siden):

Hva skal de gjøre?

det kommer til å bli mere av denslags, lokalt overalt etterhvert. Kommuner som bestemmer egne forskrifter og nedstengninger, etc.

Magerefleksen blir å gripe verktøyene man kjenner fra tidligere (forstålig) men iflg. FHI og regjering skulle man jo nå fremover nærmest bare kunne fnyse av høyt smittetrykk, fordi den store majoriteten er vaksinert.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

det kommer til å bli mere av denslags, lokalt overalt etterhvert. Kommuner som bestemmer egne forskrifter og nedstengninger, etc.

Magerefleksen blir å gripe verktøyene man kjenner fra tidligere (forstålig) men iflg. FHI og regjering skulle man jo nå fremover nærmest bare kunne fnyse av høyt smittetrykk, fordi den store majoriteten er vaksinert.

Langt på veg gjer jo kommunane også det. Smittetrykket i f.eks. Trondheim er betydeleg større no en det for det meste har vore gjennom store deler av pandemien, utan at det er innført spesielt inngripande tiltak. 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

Magerefleksen blir å gripe verktøyene man kjenner fra tidligere (forstålig) men iflg. FHI og regjering skulle man jo nå fremover nærmest bare kunne fnyse av høyt smittetrykk, fordi den store majoriteten er vaksinert.

Fra regjeringen er det nærmest retorikken ja, i lys av Solberg og Høies uttalelser om at vi skal fjerne alle tiltak i september. Men kanskje ikke helt det samme fra FHI. De har spisset retorikken utad den siste uka, og presisert ved flere anledninger at det er en mulighet for at de kan komme til å måtte anbefale noen tiltak hvis situasjonen krever det til høsten/vinteren. Det kan virke som regjeringen og fagmyndighetene ikke er så på linje som tidligere, men det bunner kanskje ut i valgkamp.

Men ja, generelt er det jo sånn at vi tåler et langt, langt høyere smittetrykk nå, hadde vi hatt samme smittetrykk som en del steder i landet tidligere ville det vært innført strenge tiltak for lengst. Den tiden er forbi.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Fra regjeringen er det nærmest retorikken ja, i lys av Solberg og Høies uttalelser om at vi skal fjerne alle tiltak i september. Men kanskje ikke helt det samme fra FHI. De har spisset retorikken utad den siste uka, og presisert ved flere anledninger at det er en mulighet for at de kan komme til å måtte anbefale noen tiltak hvis situasjonen krever det til høsten/vinteren.

 

Nei. Det er absolutt ingen selvsagt logikk i at man  stenge ned et samfunn på grunn av smittetrykk av et virus. Et slikt tankesett var fullstendig fremmed for 100% av befolkningen i desember 2019. Det samme at man skal tvinge massestesting under en lav sko over alle som har stått nært noen med det samme viruset. Man kan, men man  ikke, like lite som man var nødt til å gjøre det under influensaepidemier som i aller høyeste grad var en belastning på helsevesenet. Vi vet nå at det ikke er slik at 10% av de som smittes av covid dør og at det ikke er noen fare i Norge for at man må brenne lik i gatene; for å ta det mest ekstreme eksempelet. Men igjen, om de nøyer seg med anbefalinger er det greit for meg, men flere tvangstiltak nå er uakseptabelt. Duganden er over. Når det samme FHI selv sier at covid nå er mindre farlig enn influesa, er det en offisiell uttalelse som dermed dirkete betyr at inngripende tiltak mot folks privatsfære nå er å betrakte som menneskerettighetsbrudd og ikke på noen som helst måte legitimt og akseptabelt.

Men la meg si det slik: det er åpenbart en veldig stor prosent av befolkningen i Norge som fortsatt er veldig redde for corona, til og med hos fullvaksinerte. Så sett ut i fra det vil det nok ikke være noe vanskelig for disse å følge frivillige anbefalinger og beskytte seg selv mot smitte. Så om disse frivillig velger å isolere seg, bruke munnbind, droppe å være sosial etc. er det helt i orden for meg så lenge man ikke pådytter dette på andre. Man vil nok få redusert antall med viruset også når så mange vil frivillig gå med på det. Vi andre kan stole på at vaksinen virker samt det immunforsvaret vi har fra før av og leve slik det er meningen at mennesket skal leve.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ok67 skrev (10 minutter siden):

Trondheim er betydeleg større no en det for det meste har vore gjennom store deler av pandemien, utan at det er innført spesielt inngripande tiltak

etter hva jeg leser er 500 mennesker pålagt karantene pga oppdaget smitte på noen utesteder og fester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

etter hva jeg leser er 500 mennesker pålagt karantene pga oppdaget smitte på noen utesteder og fester.

Det må vel være delvis vaksinerte/uvaksinerte?

Om noen uker er alle som vil fullvaksinert. Da er det i praksis svært få som må i karantene.

Med mindre de endrer på reglene, noe jeg mistenker kommer til å skje.

Så spørs det hvor lenge det er hensiktsmessig å drive med TISK når de fleste uansett slipper karantene, og sykdommen er mindre farlig enn influensa.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

Men la meg si det slik: det er åpenbart en veldig stor prosent av befolkningen i Norge som fortsatt er veldig redde for corona, til og med hos fullvaksinerte. 

Det tviler jeg sterkt på, jeg tror det er en veldig liten andel som går rundt og er redde for koronaviruset. Noen av de antagelig få har helt rasjonelle grunner til det, som at de er spesielt utsatt for dette selv med fullvaksinering.

De fleste lever livene sine, med noen unntak som reising utenlands, nærmest som normalt nå og tenker ikke på korona hele tiden. Folk er på ferie landet rundt og noen i utlandet. Man drar på festival med tusenvis av andre, går på restauranter, på puber, reiser i bryllup med hundrevis av gjester og har nachspiel. Mange er tilbake på kontoret, tar fulle busser og tog til jobb eller studiet og kjører barna til trening. Har fredagspils med jobben, familiemiddager, trener på treningssentre, stikker på fotballkamp og handler på kjøpesentre som vanlig. Det er realiteten til nordmenn flest nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Sykdommen er ikke mindre farlig enn influensa. Da har du nok misforstått artikkelen du selv lenket til her tidligere.

Ifølge beregningene med 200 innlagte samtidig(noe som vil tyde på at vaksinene ikke var så bra som de påstod)ikke stort verre enn influensaepidemien vinteren 2018 som jeg faktisk ikke en gang var klar over hadde vært det året fordi media ikke laget store krigsopverskrifter om det gang på gang. Og den store juleinfluensaen i 2016;  kan ikke huske å ha lest om det. Ingen krigsoverskrifter og krav om nedstenging eller politi som raste rundt og oppløste juleselskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (56 minutter siden):

Ikke helt gjennomtenkt dette nye testregimet ... 

Kan ikke disse folkene bare la være å teste seg? Men selvfølgelig som forelder kan du jo ikke kontrollere om noen i barnehagen velger å teste seg og du får beskjed om å gå i karantene. Som betyr at disse smitte-oppsporerne fortsatt holder på for fullt. Har de ikke noe bedre å gjøre? Var et oppslag for ikke mange dager siden om at de til og med etterlyste flere smitte-oppsporere i Bergen. Så de holder virkelig på for fullt. 

 

Theo343 skrev (4 timer siden):

En ting som har vært deilig med munnbindbruk og ekstra fokus på håndhygiene har vært veldig lite typisk sesongbetont sykdom

Allerede før 2020 var det noen som tilrådde å ikke bruke gelenderet (til å holde seg i i trappa), fordi det var noe som alle tok på og kunne føre til smitte. Ikke helt ufornuftig, men kanskje litt kontrollerende å komme med en slik anbefaling. 

Om væske som kommer ut fra nesa.. Jeg har opplevd en forkjølelse der det kom blank væske ut av nesa, men da som nesten konstant drypping i flere dager. Har aldri opplevd at det kommer en dusj som renner ut av nesa, når en bøyer seg framover. Og det holder opp i flere dager. Andre alternativer er neseblod (som visstnok har med lavt antall blodplater å gjøre), gørr fra bihulebetennelse, eller som jeg skrev spinalvæske. Det siste alternativet er skremmende, men det kan skje i sjeldne tilfeller at det renner ut spinalvæske fra nesa, til og med fra øret. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Ifølge beregningene med 200 innlagte samtidig(noe som vil tyde på at vaksinene ikke var så bra som de påstod)ikke stort verre enn influensaepidemien vinteren 2018 som jeg faktisk ikke en gang var klar over hadde vært det året fordi media ikke laget store krigsopverskrifter om det gang på gang. Og den store juleinfluensaen i 2016;  kan ikke huske å ha lest om det. Ingen krigsoverskrifter og krav om nedstenging eller politi som raste rundt og oppløste juleselskaper.

Hva tenker du er grunnen til at det er annerledes nå enn ved influansetoppene? Det blir for konspiratisk for min del om du nå skal foreslå at myndigheter og fagfolk i Norge og andre land har vikarierende årsaker til å behandle dette annerledes.

Taket for å anbefale eventuelle tiltak FHI satt med 200 innlagte samtidig i scenarioet de har regnet ut innebærer mellom 850.000 og 1.2 millioner smittede i Norge fra høsten og frem til påske. Det legger til grunn at vaksinene fungerer meget godt.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Budeia said:

Om væske som kommer ut fra nesa.. Jeg har opplevd en forkjølelse der det kom blank væske ut av nesa, men da som nesten konstant drypping i flere dager. Har aldri opplevd at det kommer en dusj som renner ut av nesa, når en bøyer seg framover. Og det holder opp i flere dager. Andre alternativer er neseblod (som visstnok har med lavt antall blodplater å gjøre), gørr fra bihulebetennelse, eller som jeg skrev spinalvæske. Det siste alternativet er skremmende, men det kan skje i sjeldne tilfeller at det renner ut spinalvæske fra nesa, til og med fra øret. 

Det med væske fra nesa var en kamerat jeg spurt om råd på vegne av :) Jeg ga tilbakemelding til han om det. Han har fått time hos lege.

Quote

Allerede før 2020 var det noen som tilrådde å ikke bruke gelenderet (til å holde seg i i trappa), fordi det var noe som alle tok på og kunne føre til smitte. Ikke helt ufornuftig, men kanskje litt kontrollerende å komme med en slik anbefaling. 

Dette er slike ting jeg selv har glemt nå når jeg er "ute av trening" på kontormiljø. Jeg er kanskje litt mer var på dørhåndtak og åpne toalettdører med albuen når jeg har vasket meg mend et er nok sikkert noe i den gata som jo er helt normalt :)

Jeg får bare passe litt mer på det fremover.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Det med væske fra nesa var en kamerat jeg spurt om råd på vegne av :) Jeg ga tilbakemelding til han om det. Han har fått time hos lege.

Ja, tenkte bare å preke litt ekstra om det :) Spennende å se om det fører til noe, men vi har selvsagt ikke krav på noen tilbakemelding om hva som skjer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...