Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Budeia said:

Ja, tenkte bare å preke litt ekstra om det :) Spennende å se om det fører til noe, men vi har selvsagt ikke krav på noen tilbakemelding om hva som skjer. 

Får jeg høre noe skal jeg dele. Siste status var at det tilsynelatende hadde gått over med små tendenser på "styrtsnørr" som han kaller det på kvelden (det er kun denne tynne væsken, så ant. ikke snørr slik sett). Men får se hva han sier. Beste er jo om det går over.

Det du nevnte er jo interessant og når jeg sjekket det etter ditt tips er det faktisk noe som kan skje ifb. med Covid-19 i sammenheng med hjernehinnebetennelse. Han har også testet seg.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Pressekonferanse i Bergen om tiltak

Byrådet i Bergen kallar inn til pressekonferanse klokka 14.00 i ettermiddag. Fungerande byrådsleiar Lubna Jaffery og helsebyråd Beate Husa er av dei som skal orientere om smittesituasjonen og eventuelle tiltak framover. Fredag melder BT om smitte på 19 bergensskular og heile klassetrinn i karantene.

 

Sitat

Fredag formiddag er det registrert smitte på 28 bergensskoler. Som følge av dette har flere hundre hjemmeskole fredag, og flere hundre er satt i karantene frem til de tester seg og får negativt prøvesvar.

Smitte på 28 skoler i Bergen allerede!

Med rette vurderer Bergen kommune å endre karantenereglene.
 

Sitat

Kan gjeninnføre karanteneplikt for barn og unge i Bergen
Bergens smittesituasjon gjør karantenefritak krevende, sier helsebyråd Beate Husa (KrF).

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/k6MglB/kan-gjeninnfoere-karanteneplikt-for-barn-og-unge-i-bergen

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Fibonacci said:

Stakkars barn som må sitte i karantene i starten av et nytt skoleår.

Elver hadde dessverre ingen god avslutning på fjoråret og ingen god start på dette året. Får håpe man i det minste får god klasseundervisning via Teams og den slags.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er ikke veldig overraskende at smitten i stor grad sprer seg blant uvaksinerte (de yngste). Eventuelle tiltak bør være målrettet mot nettopp disse aldersgruppene. På VG kan man se aldersfordelingen på smittede siste uke og det ser ut som 10-19 er den gruppen det spres mest i. 0-9 er nok hovedsaklig smittet enten i skole/fritid eller av eldre søsken. 20-29 er nok hovedsaklig smittet enten i festlige lag/uteliv og 30-39 vil jeg anta i hovedsak er smittet av barna.

Hvilke smitteverntiltak tror dere vil være godt nok i disse aldersgruppene de nærmeste ukene? (Da ser jeg bort fra vaksineringen som selvsagt går sin gang)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

. Når det samme FHI selv sier at covid nå er mindre farlig enn influesa, er det en offisiell uttalelse som dermed dirkete betyr at inngripende tiltak mot folks privatsfære nå er å betrakte som menneskerettighetsbrudd og ikke på noen som helst måte legitimt og akseptabelt.

 

Kan du vise meg at FHI har sagt at covid er mindre farlig enn influensa? Det jeg har fått med meg er at Nettavisen sier at Covid-19 nå har en lavere dødelighet i Norge enn en vanlig sesonginfluensa, etter å ha intervjuet to ansatte i FHI. Men det er i et Norge MED smitteverntiltak. For den enkelte uvaksinerte er fortsatt covid farligere enn en sesonginfluensa.

Norsk politikk, Koronaviruset | Covid-19 har nå lavere dødelighet i Norge enn vanlig sesonginfluensa (nettavisen.no)

Endret av ToxicTed
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (Akkurat nå):

Kan du vise at FHI har sagt at covid er mindre farlig enn influensa? Det jeg har fått med meg er at Nettavisen sier at Covid-19 nå har en lavere dødelighet i Norge enn en vanlig sesonginfluensa, etter å ha intervjuet to ansatte i FHI. Men det er i et Norge MED smitteverntiltak. For den enkelte uvaksinerte er fortsatt covid farligere enn en sesoninfluensa.

Norsk politikk, Koronaviruset | Covid-19 har nå lavere dødelighet i Norge enn vanlig sesonginfluensa (nettavisen.no)

 

Faktum er at vi har nesten null tiltak, og vi har mange som blir smittet, og det virker ganske så lite farlig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, med vaksine har vi nøytralisert trusselen, så den nå er mindre enn på et normalår. Likevel skal vi ha strengere tiltak enn i et normalår.

Det viktigste står nederst i saken:

Sitat

– Betyr det at vi på lang veien har gjort oss ferdige med pandemien?

– Ja, men det gjenstår fortsatt en debatt i befolkningen om hvilken sykdomsbyrde man kan tolerere. Hvis befolkningen ikke er villig til akseptere ett eneste dødsfall, så er ikke det noe vaksinene kan garantere oss.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (9 minutter siden):

For den enkelte uvaksinerte er fortsatt covid farligere enn en sesonginfluensa.

Det har også blitt gjentatt gjennom britisk mutasjon, og sør-afrikansk mutasjon. Disse varte ikke i mange måneder, så hvorfor tror en at delta skal vare fra juni-juli til desember?

Det bisarre er at barna som skal ut i karantene, er omgitt av miljøarbeidere og pedagoger som vanligvis er kjempeopptatt av at barna skal ha samspill med andre barn, gå på skolen, o.l. 

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Ja, med vaksine har vi nøytralisert trusselen, så den nå er mindre enn på et normalår. Likevel skal vi ha strengere tiltak enn i et normalår.

Det viktigste står nederst i saken:

 

Nettopp dette at man har latt det gå sport i holde dødsfall nede av covid er hva som vil hindre oss fra friheten og normalen til høsten/vinteren.

At folk har helt glemt at det årlig har døde masse mennesker til influensa også unge mennesker er tydelig.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (22 minutter siden):

Kan du vise meg at FHI har sagt at covid er mindre farlig enn influensa? Det jeg har fått med meg er at Nettavisen sier at Covid-19 nå har en lavere dødelighet i Norge enn en vanlig sesonginfluensa, etter å ha intervjuet to ansatte i FHI. Men det er i et Norge MED smitteverntiltak. For den enkelte uvaksinerte er fortsatt covid farligere enn en sesonginfluensa.

Norsk politikk, Koronaviruset | Covid-19 har nå lavere dødelighet i Norge enn vanlig sesonginfluensa (nettavisen.no)

Du misforstår. Det FHI har gjort er at de har sett på antallet smittede over de siste månedene sett i forhold til antallet døde over de siste månedene. Så har de beregnet at basert på dette forholdstallet er Covid-19 nå mindre dødelig enn influensa. Dette tallet er fullstendig uavhengig av smittetiltak. Om man ikke hadde hatt tiltak overhodet ville selvsagt antallet smittede og antallet døde økt. Men forholdstallet ville forblitt omtrent det samme. Og dette forholdstallet er altså, per dags dato i en godt vaksinert befolkning, mindre alvorlig enn det tilsvarende tallet ville vært for influensa.

Endret av basillen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (24 minutter siden):

Kan du vise meg at FHI har sagt at covid er mindre farlig enn influensa? Det jeg har fått med meg er at Nettavisen sier at Covid-19 nå har en lavere dødelighet i Norge enn en vanlig sesonginfluensa, etter å ha intervjuet to ansatte i FHI. Men det er i et Norge MED smitteverntiltak. For den enkelte uvaksinerte er fortsatt covid farligere enn en sesonginfluensa.

Norsk politikk, Koronaviruset | Covid-19 har nå lavere dødelighet i Norge enn vanlig sesonginfluensa (nettavisen.no)

Influensa kan i noen sesonger være dødelig for unge mennesker, har vi skriket etter tiltak da ?Nei man godtar at flere unge mennesker under 18år vil dø.. Hva med eldre uvaksinerte når man har et influensa virus som treffer de eldre hardt ? Ikke engang munnbind blir brukt selv på sykehjemmene.

Så ja covid er noe mer farlig, men tiltakene som er brukt/ vurderes er jo langt over hva som burde godtas av fornuftige mennesker, men virker som folk ønsker leve i en mamma stat ala Australia..Dessverre for oss som ønsker mest mulig friheten til å ta egne valg..

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Media har nok mye av "skylda" for at det har gått sport i frykt.

Frykt selger. Høye smittetall gir mange klikk. Mange klikk gir større overskifter og sterkere fokus på temaet.

Sterkere fokus på temaet gir økt frykt.

Økt frykt gir flere klikk på saker om temaet.

Osv.

Spot on..Og når media som jo er eid av noen få alle poster samme narrativ 24/7 så blir det som det blir..

Husker i starten av covid så ble man brent på bålet om man snakket utenfor satt narrativ og mange leger våget nesten ikke ytre andre meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

Trenger barn særlige tiltak utover å være hjemme i senga om de blir syke?

Jeg tenker at hvis det er over en viss spredning blant unge i en eller annen kommune så bør man kanskje sette inn tiltak for å begrense smitte mellom skoler via kohort-inndeling av fritidsaktiviteter der elever fra mange skoler deltar. F.eks kjøre erstatte fotballcup for en hel kommune med skole-cuper. Det gjelder selvsagt skolealder-aktiviteter, men samme prinsipp bør kanskje gjelde de som er 18+ og er mye på byen? Heller prøve å booke / matche et antall uteplasser pr utdanningsinstitusjon, enn å gjøre generelle nedstengninger av utelivet. Eventuelt rullere sånn at bydel X har onsdager og bydel Y får torsdager osv. Poenget må være å holde smittefrie utdanningsinstitusjoner fortsatt smittefri uten å kjøre utelivet konkurs. Så får man heller fjerne kohort-prinsippet når smitten i de aktuelle aldersgruppene er under kontroll. Sikkert kjedelig å ikke møte folk fra andre skoler/bydeler etc en periode, men sikkert bedre enn generelle nedstengninger.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at hvis det er over en viss spredning blant unge i en eller annen kommune så bør man kanskje sette inn tiltak for å begrense smitte mellom skoler via kohort-inndeling av fritidsaktiviteter der elever fra mange skoler deltar. F.eks kjøre erstatte fotballcup for en hel kommune med skole-cuper. Det gjelder selvsagt skolealder-aktiviteter, men samme prinsipp bør kanskje gjelde de som er 18+ og er mye på byen? Heller prøve å booke / matche et antall uteplasser pr utdanningsinstitusjon, enn å gjøre generelle nedstengninger av utelivet. Eventuelt rullere sånn at bydel X har onsdager og bydel Y får torsdager osv. Poenget må være å holde smittefrie utdanningsinstitusjoner fortsatt smittefri uten å kjøre utelivet konkurs. Så får man heller fjerne kohort-prinsippet når smitten i de aktuelle aldersgruppene er under kontroll. Sikkert kjedelig å ikke møte folk fra andre skoler/bydeler etc en periode, men sikkert bedre enn generelle nedstengninger.

Hvor lenge ser du for deg at man bør gjøre dette? Skal man fortsette med dette i mange år dersom viruset blir endemisk?

Endret av basillen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...