Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Pc Lynet said:

Godt poeng er nok mange som har forfalt på hjemmekontoret.

 

Det jeg frykter mest er at skikkeliser som Høie ikke innser dette og vil komme med utsagn som "Det må vi ta når vi kommer dit". Hele poenget er jo at en slik situasjon må unngås ved å være proaktiv, man må unngå å "komme dit".

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Smitteutbrudd på pub i Moss:

Smittesporingen har vist at det er et utbrudd ved Fiskebasaren, hvor 14 gjester og ansatte har fått påvist coronasmitte, melder Moss kommune.

- Vi ber om at gjester som var tilstede på Fiskebasaren i perioden fra 25. til 29. november er ekstra oppmerksomme på symptomer på korona, og har lav terskel for å la seg teste. Om de får symptomer, må de holde seg hjemme, skriver kommunen i en pressmelding.

Eier og driver av Fiskebasaren, Ralph Bakken, bekrefter smitten overfor Moss Avis

- Det er ikke noe hyggelig, og det er selvfølgelig trist at det har skjedd, sier Bakken.

Søndag ble det bekreftet 23 nye smittetilfeller i Moss det siste døgnet. Det betyr at 100 personer har får fått påvist koronasmitte i Moss siden mandag. Kommunen har ikke kontroll over smitten.

At folk frivillig drar på pub og resturant er helt utrolig. Det hjelper ikke med antibac og en meter. Viruset sprer seg i dårlig ventilerte lokaler.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alltid møtt opp på jobb i 30 år selv med influensa tipper jeg. 

Sitat

Møtte på jobb – visste han var coronasmittet

Politiet har anmeldt en mann som møtte på jobb ved en anleggsbedrift på Skedsmokorset, til tross for at han hadde testet positivt for covid-19.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lEMKaM/moette-paa-jobb-visste-han-var-coronasmittet?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Theo har et poeng, men tenker det høres litt voldsomt ut. Ligger det så fjernt for folk å holde seg litt i aktivitet uten å måtte ty til organiserte aktiviteter? Synes det er litt trist, da er det ikke bare barn og unge som har havnet i den fella.

Har selv sittet på hjemmekontor siden mars, men har så vidt jeg kan se på skritteller osv tilsvarende aktivitetsnivå som før. Og antageligvis lavere stressnivå siden jeg slipper pendling, jobbreising osv. Absolutt en mindre hektisk hverdag. 

Men, har litt inntrykk av at de supersosiale/ekstroverte dominerer den offentlige debatten (av naturlige grunner) med beskrivelser av hvor forferdelig dette er. Tror de mer introverte av oss kanskje ser på en del av dette som en forbedring, og led under det vanlige regimet. Men dette har nok aldri de ekstroverte skjenket en tanke...

Har et poeng, men tenker det høres litt voldsomt ut. Ligger det så fjernt for folk å holde seg litt i aktivitet uten å måtte ty til organiserte aktiviteter? Synes det er litt trist, da er det ikke bare barn og unge som har havnet i den fella.

Har selv sittet på hjemmekontor siden mars, men har så vidt jeg kan se på skritteller osv tilsvarende aktivitetsnivå som før. Og antageligvis lavere stressnivå siden jeg slipper pendling, jobbreising osv. Absolutt en mindre hektisk hverdag. 

Men, har litt inntrykk av at de supersosiale/ekstroverte dominerer den offentlige debatten (av naturlige grunner) med beskrivelser av hvor forferdelig dette er. Tror de mer introverte av oss kanskje ser på en del av dette som en forbedring, og led under det vanlige regimet. Men dette har nok aldri de ekstroverte skjenket en tanke...

Nå må jeg tilføye at jeg føler med de som sitter hjemme alene, det blir noe annet enn de av oss som har familie hjemme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Kalle Klo said:

Theo har et poeng, men tenker det høres litt voldsomt ut. Ligger det så fjernt for folk å holde seg litt i aktivitet uten å måtte ty til organiserte aktiviteter? Synes det er litt trist, da er det ikke bare barn og unge som har havnet i den fella.

Har selv sittet på hjemmekontor siden mars, men har så vidt jeg kan se på skritteller osv tilsvarende aktivitetsnivå som før. Og antageligvis lavere stressnivå siden jeg slipper pendling, jobbreising osv. Absolutt en mindre hektisk hverdag. 

Men, har litt inntrykk av at de supersosiale/ekstroverte dominerer den offentlige debatten (av naturlige grunner) med beskrivelser av hvor forferdelig dette er. Tror de mer introverte av oss kanskje ser på en del av dette som en forbedring, og led under det vanlige regimet. Men dette har nok aldri de ekstroverte skjenket en tanke...

Nå må jeg tilføye at jeg føler med de som sitter hjemme alene, det blir noe annet enn de av oss som har familie hjemme. 

Flott da tilhører du den gruppen som har klart å holde aktivitetsnivået oppe under denne perioden og ikke trenger noe slikt. Så enkelt er det. Men som du også viser, tror jeg får tenker over at mange voksne også havner i denne greia.

Men det gjelder ikke alle, av veldig mange forskjellige årsaker. Like mange årsaker som at noen kan havne i arbeidsrettet rehabilitering i en vanlig jobbhverdag og andre ikke.

Men du misforstår hvis du tror dette er en "hjemmekontor eller ikke hjemmekontor" ytring, langt der i fra. Jeg forsvarer fritt valg på vegne av hjemmekontor til den dagen jeg går av med pensjon. For meg er det bare fordeler.

Det jeg snakker om her, som kanskje ikke kom klart frem, er en trend jeg selv har lagt merke til hos voksne rundt meg, som ellers mestrer hjemmekontor helt fortreffelig -  og jeg tror ikke de er alene. Tror det er store mørketall her som ingen ser ut til å ville undersøke og evt. være proaktive på.

Under normale forhold med hjemmekontor har man mange fordeler:
- stressnivået er lavere
- blir forstyrret mindre
- man får gjort mer uten å jobbe seg i dørken.
- For ikke snakke om all reisetiden man sparer.
- lettere å få tid til trening før eller etter jobb

Men det er de gode effektene av "Hjemmekontor" mens det jeg løfter frem her handler om effektene av den kombinasjonen vi har vært under siden mars. En helt annerledes situasjon enn om man bare fikk hjemmekontor 3-5 dager i uken i en ellers normal hverdag.

Ingen av disse jeg her er bekymret for tilhører de supersosiale ekstorverte men heller tvert i mot de introverte som raskere treffer dørstokkmila og synker ned i dype hull når man røskes ut av rutiner. Samt de som kanskje ikke har så god helse fra før av som har sunket dypt i denne perioden.

Så dette dreier seg ikke om man har godt eller vondt av hjemmekontor på generellt grunnlag men hvordan det har påvirket en del individer pga. pandemien vi også er under. Han jeg nevner som eksempel er en kar som normalt sett nyter 2 timer ekstra "fri" (innspart reisetid) til trening hver dag, men det er noe annet som har skjedd nå og jeg ser det hos stadig flere.

Viktig å skille på hjemmekontor under normale forhold og hjemmekontor under pandemi og hvilke effekter sistnevnte kan gi. Hjemmekontor under pandemi er ikke feil men man må være proaktiv på effektene det vil gi ellers blir det litt som å ikke ta hensyn til glatt føre fordi man har AWD (eller avstand fordi man har munnbind).

EDIT:
Den store tabben her vil være å gi "hjemmekontor" skylda. Dette er ikke en normalsituasjon og hjemmekontor alene har ikke skylda men er en av mange bidragende årsaker som i kombinasjon skaper dette jeg tror man nå unvervurderer.

Man skal ikke slutte med hjemmekontor, men bidra til at folkehelsa holder seg god under pandemien og hjemmekontor via de tiltak som bør legges til. Virket det mer forståelig?
 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Flott da tilhører du den gruppen som har klart å holde aktivitetsnivået oppe under denne perioden og ikke trenger noe slikt. Så enkelt er det. Men som du også viser, tror jeg får tenker over at mange voksne også havner i denne greia.

...

Man skal ikke slutte med hjemmekontor, men bidra til at folkehelsa holder seg god under pandemien og hjemmekontor via de tiltak som bør legges til. Virket det mer forståelig?
 

OK, da er jeg mer med. "Unntakstilstand" mer enn hjemmekontor, egentlig. Men for tidlig å sette i gang tiltak som kan øke smitte. Tror uansett ikke det blir plutselig tilbake til normalt, kommer til å bli en lang operasjon å vaksinere mange. 

Men litt holdingskampanje hadde vært bra - "du må ta ansvar for egen aktivitet". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Ingen av disse jeg her er bekymret for tilhører de supersosiale ekstorverte men heller tvert i mot de introverte som raskere treffer dørstokkmila og synker ned i dype hull når man røskes ut av rutiner. Samt de som kanskje ikke har så god helse fra før av som har sunket dypt i denne perioden.

Velkjent i min vennekrets blant noen av dem som sitter på hjemmekontor. Det handler om å ha gitt alt på jobben og dalende motivasjon allerede før pandemien. Arbeidsmarkedet har blitt tøffere enn før, samtidig som enkelte har kommet opp i en alder hvor de ikke lenger orker tempoet. Flere sliter både med kroppslige plager og negativ tenking/depresjon som igjen går utover konsentrasjonen. Selv om mange er opptatt av å trene og gå tur, er likevel formen dalende. Nå begynner sykemeldingene å komme.

For enslige og introverte er det sosiale på jobben veldig viktig. Teams er ingen god erstatter. Sjenerte og introverte foretrekker å snakke uten bilde, og de vil ikke ha sjefen inn i stua. Teams har også ført til mer kontroll. Det er oftere digitale møter for at folk ikke skal skli ut av rutinene og bli mindre effektive.

Det sies at det er lite som skal til for å snu en negativ trend, men kanskje det lille forsvant med pandemien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kalle Klo said:

OK, da er jeg mer med. "Unntakstilstand" mer enn hjemmekontor, egentlig. Men for tidlig å sette i gang tiltak som kan øke smitte. Tror uansett ikke det blir plutselig tilbake til normalt, kommer til å bli en lang operasjon å vaksinere mange. 

Men litt holdingskampanje hadde vært bra - "du må ta ansvar for egen aktivitet". 

Det er akkurat dette som er problemet. Jeg snakker ikke om å sette i gang tiltak som øker smitte, men å sette i gang tiltak som kan utføres uten å øke smitte. og holdningskampanjer var denne pekefingeren jeg advarte mot. Det kan trykke de som nå har falt av lenger ned.

Men det er et utall ting som kan gjøres uten at 20 stykker skal stå i en klynge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Velkjent i min vennekrets blant noen av dem som sitter på hjemmekontor. Det handler om å ha gitt alt på jobben og dalende motivasjon allerede før pandemien. Arbeidsmarkedet har blitt tøffere enn før, samtidig som enkelte har kommet opp i en alder hvor de ikke lenger orker tempoet. Flere sliter både med kroppslige plager og negativ tenking/depresjon som igjen går utover konsentrasjonen. Selv om mange er opptatt av å trene og gå tur, er likevel formen dalende. Nå begynner sykemeldingene å komme.

Det sies at det er lite som skal til for å snu en negativ trend, men kanskje det lille forsvant med pandemien.

Veldig, veldig godt skrevet og en helt riktig skildring av flere jeg også har i tankene her. Hvor pandemien er det som dytter de uttfor den bakken som blir vanskelig å komme opp igjen når trumpeten signaliserer "nå kommer normalen".

Quote

For enslige og introverte er det sosiale på jobben veldig viktig. Teams er ingen god erstatter. Sjenerte og introverte foretrekker å snakke uten bilde, og de vil ikke ha sjefen inn i stua. Teams har også ført til mer kontroll. Det er oftere digitale møter for at folk ikke skal skli ut av rutinene og bli mindre effektive.

Teams er absolutt ingen god erstatter men et av verktøyene vi har. Personlig har ikke jeg og en del jeg kjenner sittet på kamera på over en måned fordi det har blitt en litt "kontroll" greie. Ene sjefen presterte å si "må se om du er frisk og rask".

De fleste av oss har også et eget rom hvor vi utfører Teams for som sagt, vi vil ikke ha jobben inn i "det hellige" som beskytter en mot jobbmas. I starten når alt stengte hadde vi 1 time morgensmøte på teams hver morgen, bare det var nok til å bli utslitt av teams. Og på min arbeidsplass jobber vi selvdrivende og godt.

Veldig gode poenger dette og det er ofte disse menneskene som havner på programmene jeg snakket om og da er det viktig å forsøke å fange opp disse proaktivt nå er tanken min.

Takk for at du fikk frem noe av det jeg ikke gjorde.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (35 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/sport/brot-karantenen/73151320

Burde vel bli 20.000 i bot ... 

.... eller er det forskjell på kong Salomo og Jørgen Hattemaker?

"[..] Ståle var på Briskeby i går. Mye som har skjedd den siste tiden og dagene har nok gått litt over i hverandre for vår nye landslagssjef, skriver NFFs direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Gro Tvedt Anderssen i en SMS til Dagbladet mandag."

tull, det er ikke vanskelig å telle ti dager på en kalender.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noe som er litt rart med tanke på antall sykehusinnlagte og at smittetallene angivelig skal ha gått ned og ligger på et stabilt nivå de 2-3 siste ukene. I de første ukene i november da smittetrykket lå det på høyeste var likevel maks antall innlagte på en dag på 19-20 (ser tilbake på rapporteringen til FHI).

865447860_Skjermbilde2020-12-07kl_16_34_57.png.2ec09443a13394a68b5bdf1a959bd561.png

 

Dette har det fortsatt å gjøre bortsett fra enkeltdager med lavere antall innlagt og senest 4.desember ser jeg at det ble lagt inn 20 på en dag. Dagens sykehustall tilsier at det siden i går har blitt innlagt minst 19. Det reelle tallet får vi ikke før senere da vi må regne med utskrivinger i dag også, men ser at to sykehus har -1 så då er det minst snakk om 22 innlagte det siste døgnet. Det er isåfall en av de høyeste dagene med innlagt på lenge. 

 

1016840423_Skjermbilde2020-12-07kl_16_34_09.png.aa26ccf87cc825134fbec2f78066e95c.png

Det kan jo skyldes en statistisk tilfeldighet som gjør til at flere utsatte grupper har blitt smittet og blir lagt inn, selv om tallene har gått ned. Likevel - smittetallene har jo omtrent halvert seg de siste 2-3 ukene, uten at sykehusinnlagte har gjort det?!

Det jeg frykter, og som ikke vil være bra, er at nedgangen i antall smittetilfeller skyldes at færre tester seg og at vi dermed har større mørketall. Jeg har tenkt litt på det, og jeg tror det er en fare nå for at mange som går med lette symptomer lar være å teste seg fordi de ikke vil i karantene nå i julen. Jeg tror veldig mange setter julen såpass høyt, at egoismen vinner.

Nakstad har jo allerede uttrykt en bekymring i at antall tester har gått nedover.

Alternativet er ifht. til sykehustallene er jo at viruset har blitt litt mer aggressivt, men dette tviler jeg litt på. 

At tallene fortsetter å stige rett før julen og der vi kan forvente at julen vil utløse nye utbrudd, så er dette veldig deprimerende nyheter. Sikkert ikke så veldig stas heller for helsepersonell som står i frontlinjen og kanskje hadde håpet på rolig jul, og der noen kanskej vil få fridager/feriedager inndratt.

Dersom smittetallene faktisk er under kontroll og på vei ned - så bør vi snart få en skikkelig nedgang i antall sykehusinnlagte, og ikke enkeltdager med nedgang før det stiger igjen voldsomt til neste dag.

 

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forøvrig er det en lettelses sukk som gikk igjennom meg i dag. Det er bestemt høyere opp i organisasjonen at anbefalingen om hjemmekontor blir forlenget nå til 8.januar der jeg jobber, selv om tallene har gått kraftig ned her på Vestlandet. Jeg var litt redd for de skulle presse oss tilbake på kontoret nå rett før jul siden det har roet seg, og dermed utsette alle for smitte før julefeiringen, men er veldig glad for at det blir hjemmekontor minst til andre uken over nyttår, da er det også tid til å vurdere første uken i januar om hva som er trygt eller ikke fra og med andre uke. Så blir det ikke noe forhastet eller usikker tenking i jula om vi skal møte opp på kontoret rett over nyttår eller ikke. Fint at de endelig har klart å gjøre en beslutning som det går å planlegge etter også.

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så viser det seg at det nok en gang er utestedet Fiskebasaren i Moss som er sentrum for smittespredningen.

Utestedet ble stengt i våres, etter en konsert og total mangel på alt av smittevern.

Nå er brorparten av de nye smittetilfellene sporet tilbake til det samme utestedet igjen, hvor smitten trolig har spredd seg kveld etter kveld.
Kommunen sliter med å spore dette, ettersom de ikke har fått, og trolig heller ikke får gjestelister fra utstedet.

Puben ser nå ut til å være eiet av familien Yuen, som også driver Ming Restaurant i Moss, og Ya Ming Yuen er angivelig styremedlem i Moss og Rygge serveringsforening.

Her har de vel feilet totalt, og bør få streng straff, men hva bør man egentlig gjøre med et utested som ser ut til å være fullstendig ute av stand til å følge smittevernreglene ?

https://www.vg.no/nyheter/i/41EbrV/blodroede-tall-i-moss-smitte-paa-utested-kveld-etter-kveld

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 timer siden):

Det er noe som er litt rart med tanke på antall sykehusinnlagte og at smittetallene angivelig skal ha gått ned og ligger på et stabilt nivå de 2-3 siste ukene. I de første ukene i november da smittetrykket lå det på høyeste var likevel maks antall innlagte på en dag på 19-20 (ser tilbake på rapporteringen til FHI).

en annen ting som er påfallende, er at det i forhold til antall smittede i mars/april vs. smittede i dag, så er det i dag under halvparten så mange som blir innlagt på sykehus, og enda mindre andel i respirator.

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19

1OHlgvV.png

mens det i mars-april gj.snitt innlagt drøye 300 personer på sykehus, og rundt 95 på intensiv og respirator.

i dag derimot, hvor antallet smittede er over dobbelt så høyt som da, er tilsvarende tall for innlagte/intensiv kun 150 og 20

hvordan forklares det? jeg mistenker de har lagt om innleggelse-praksis, og at de tidligere rett og slett behandlet folk ihjel !

innleggelse-prosenten i dag er 1/4 av det som var praksis i mars/april

.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Her har de vel feilet totalt, og bør få streng straff, men hva bør man egentlig gjøre med et utested som ser ut til å være fullstendig ute av stand til å følge smittevernreglene ?

A. Snillisme, håpe de har lært til neste gang og gi de en ny sjanse. Sponse de med håndsprit, masker og annet de måtte trenge.

B. Ingen nåde. Frata bevilling og holde det stengt inntil pandemien er over. Kan ikke regne med at alle utesteder overlever pandemien og heller satse på at den enes død blir den andres brød.

Jeg vet hva jeg ville valgt, men det er sikkert ikke samme valg som mange kommuner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...