Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

knipsolini skrev (3 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRz4BE/fhi-anbefaler-at-de-over-65-aar-og-beboere-paa-sykehjem-skal-faa-coronavaksine-foerst?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

Ble overrasket av dette. Er det FHI som er føre og var og forsiktige? Jeg har frem til nå trodd at strategien var å vaksinere store deler av befolkningen og oppnå flokkimminutitet. Nå virker det som vaksineringen skal begrenses til eldre og de i risikogruppen, og ikke nødvendigvis anbefales til yngre og friske. Er det en viss frykt for ukjente bivirkninger? Selv om det er lav dødelighet blant unge, trodde jeg covid19 kunne være skadelig for mange yngre også, og skulle tro en vaksine, gitt at den er "tilnærmet ufarlig", vil være å anbefale fremfor en betydelig risiko for å bli smittet så lenge en liten andel er immune. 

det er ikke engang sikkert det blir almen massevaksinasjon, selv etter at gamlingene og risiko-gruppene har fått sitt.

med andre ord, barn/tenåringer & friske voksne under 64 år, blir evt. aldri vaksinert.

jeg postet om det for en uke siden i annen tråd:

RN1Y9nf.png

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X891g7/helseambassadoer-ikke-sikkert-alle-anbefales-coronavaksine

dermed er også spørsmålet (tråden) "skal du ta vaksinen" sånn sett ikke relevant problemstilling for mange av oss.

dog, ikke noe er vel hugget i granitt, så doktrinen kan evt. endre seg lengre frem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (13 minutter siden):

jau, er det regjeringen har kringkastet

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/6zj8qL/coronavaksine-blir-gratis

hvorfor det plutselig har oppstått tvil om dette, er ikke godt å si.

Virker som man har tatt tak i hvordan man ordlegger seg i dekningen av FHI sine uttalelser, uten å ta med hvordan FHI forholder seg til ordene de bruker når de uttrykker seg. At en fremtidig anbefaling ikke er bestemt ennå betyr bare at den fremtidige anbefalingen ikke er bestemt, dermed uavklart (rent teknisk). Mange tolker dette som om det er usikkert om det overhodet blir noe av, men FHI's bruk av uttrykket er mer i retning av at de krysser den broen når de kommer dit, og de har ikke kommet dit ennå.

Forøvrig kom det spørsmål under en av pressekonferansene om det blir massevaksinasjon, som ble avvist blankt. Det blir ikke "massevaksinasjon" men det kommer et "vaksinasjonsprogram", som indikerer at de har en viss spesifisitet på hva de mener med visse uttrykk.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
xRun skrev (35 minutter siden):

Forøvrig kom det spørsmål under en av pressekonferansene om det blir massevaksinasjon, som ble avvist blankt. Det blir ikke "massevaksinasjon" men det kommer et "vaksinasjonsprogram"

hva er forskjellen?

vil man liksom unngå ordet "massevaksinasjon" fordi det gir assosiasjoner til Stalin, Kina, etc? :p

sånn sett er ikke "vaksinasjonsprogram" noe særlig bedre, -var jo en viss herre med mustasje i sin tid som hadde ulike "program" for det ene og andre.

Når det gjelder vaksinen, så oppfattes vel begge uttrykkende å bety det samme, for folk i gata.

det springende punktet er jo; "skal hele voksne befolkningen tilbys vaksine"? så kan de kalle det hva de vil

.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (18 minutter siden):

hva er forskjellen?

vil man liksom unngå ordet "massevaksinasjon" fordi det gir assosiasjoner til Stalin, Kina, etc? :p

sånn sett er ikke "vaksinasjonsprogram" noe særlig bedre, -var jo en viss herre med mustasje i sin tid som hadde ulike "program" for det ene og andre.

Når det gjelder vaksinen, så oppfattes vel begge uttrykkende å bety det samme, for folk i gata.

det springende punktet er jo; "skal hele voksne befolkningen vaksineres"? så kan de kalle det hva de vil

.

Jeg antar de bla. skiller mellom tvungen massevaksinasjon og et frivillig vaksinasjonsprogram. Samtidig ligger det et likhetselement i dem ved at begge er organiserte programmer, men hvor den ene er forbundet med tvang, og den andre et tilbud med anbefalinger.

Poenget var at de opererer med en viss spesifisitet i hvordan de uttrykker seg, og ikke bare om dette, og at hva de sier lett blir tolket ut av ment betydning eller sammenheng etter en runde i media og ute blant folk. Det er ikke nødvendigvis noen tvil om hvorvidt det kommer et vaksinasjonsprogram annet enn ute blant folk, pga. hvordan de og media tolker det som blir sagt. 
Beslutningen hos FHI om å anbefale det er helt enkelt ikke tatt ennå, og når den blir tatt så blir det et vaksinasjonsprogram, ikke massevaksinasjon, med de forskjeller og likheter som måtte være mellom de to uttrykkene, sett fra myndighetenes perspektiv.

En kan iblant gjøre lurt i å rett og slett tolke litt mindre, og være litt mer tålmodig for nærmere informasjon. :)

Endret av xRun
Lenke til kommentar
xRun skrev (15 minutter siden):

Jeg antar de bla. skiller mellom tvungen massevaksinasjon og et frivillig vaksinasjonsprogram.

En kan iblant gjøre lurt i å rett og slett tolke litt mindre, og være litt mer tålmodig for nærmere informasjon. :)

tvungen massevaksinasjon av befolkningen har ikke vært aktuell politikk her i landet, ei heller tvungen vaksinasjon for helsearbeidere har vært aktuelt, så det forbeholdet eller "frykt" for misforståelser er litt overdrevent av dem i tilfelle.

forøvrig enig med deg at vi får vente å se an. prioriteringene kan forandres, alt ettersom smittetrykket, innleggelser, dødsfall, ser ut frem i tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Det er jo vanvittig det FHI kommer med her. Hvis ikke de fleste i befolkningen blir vaksinerte kommer vi jo ALDRI ut av det marerittet vi er i.

enig, vanskelig å se at smitten vil forsvinne hvis målgruppene holdes såpass begrenset.

det er jo ikke 80+ på sykehjem og i omsorgsboliger som står for spredningen, ei heller går de på barer og utesteder, for å si det sånn. også blant den andre prioriterte gruppa, de med alvorlig underliggende diagnoser, er det vel en stor andel som også har begrenset sosial sprednings-potensiale.

ergo, man skal griseflaks for å lykkes, hvis de øvrige, dvs. skoleungdom/studenter, og voksne i øvrige, liksom skal leve som normalt med arbeid, festing, reiser, osv. uten å vaksinere seg. I så fall blir det vel korona-restriksjoner, nye bølger, nedstengninger også 2022, 2023 og gud vet hvor lenge.

På toppen av det hele sies det jo at de som er vaksinerte, forsatt kan være smittebærere. løsningen på alt dette er det ingen som kanskje vet, og en vaksine i seg sjøl løser ikke alt. (worst case)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (25 minutter siden):

enig, vanskelig å se at smitten vil forsvinne hvis målgruppene holdes såpass begrenset.

det er jo ikke 80+ på sykehjem og i omsorgsboliger som står for spredningen, ei heller går de på barer og utesteder, for å si det sånn. også blant den andre prioriterte gruppa, de med alvorlig underliggende diagnoser, er det vel en stor andel som også har begrenset sosial sprednings-potensiale.

ergo, man skal griseflaks for å lykkes, hvis de øvrige, dvs. skoleungdom/studenter, og voksne i øvrige, liksom skal leve som normalt med arbeid, festing, reiser, osv. uten å vaksinere seg. I så fall blir det vel korona-restriksjoner, nye bølger, nedstengninger også 2022, 2023 og gud vet hvor lenge.

På toppen av det hele sies det jo at de som er vaksinerte, forsatt kan være smittebærere. løsningen på alt dette er det ingen som kanskje vet, og en vaksine i seg sjøl løser ikke alt. (worst case)

 

FHI er jo et byråkrat; jada de har medisinsk utdannelse men de fleste har vel knapt behandlet pasienter eller ikke gjort det på flere år. De mottar sin faste lønn fra staten så nedstenging har vel ikke den største virkningen på dem. Eller; den har jo det; for om ladet vårt kjøre i økonomisk ruin fordi vi fortsetter å stenge ned i det uendelige må jo lønna deres kuttes også. Men regjeringens jobb er å jobbe for oss og de bør derfor fortelle FHI hvor skapet skal stå og at massevaksinering av så mange som mulig SKAL være en prioritering og at ingen skal frarådes vaksinering.

Lenke til kommentar
Sitat

Norsk studie: 67 av 244 coronapasienter hadde ikke annen kronisk sykdom før de døde

Norske forskere har undersøkt kroniske sykdommer hos 244 coronapasienter som døde før sommeren. 67 hadde ingen registrert kronisk sykdom med antatt forhøyet risiko for alvorlig covid-19. Av 145 personer over 90 år som ble registrert smittet, døde halvparten.

https://www.vg.no/nyheter/i/mBMrov/norsk-studie-67-av-244-coronapasienter-hadde-ikke-annen-kronisk-sykdom-foer-de-doede

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Kanskje du leser feil ting?

Hva med å begynne å lese nyhetene hver morgen, deretter se på statistikken over dødsfall og antall smittede?

Hva har antall smittet og dødsfall med at viruset virker mindre og mindre farlig ? Når man tester 100x mer nå en tidligere og antall døde vs innleggelser går ned.

I Norge er fortsatt median alder 80+

 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Hva har antall smittet og dødsfall med at viruset virker mindre og mindre farlig ? Når man tester 100x mer nå en tidligere og antall døde vs innleggelser går ned.

Dette er vel selvmotsigende. Testkapasiteten har økt betraktelig de fleste steder i verden slik at man fanger opp flere tilfeller raskere, likevel er dødstallene nå på nivå med mars/april eller høyere i mange land, selv med tiltak i befolkningen. Viruset i seg selv er heller ikke blitt mindre farlig, men vår evne til å håndtere det har blitt bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

SMITTEUTBRUDD I NORDLANDSKOMMUNE: – IKKE KONTROLL

Hadsel kommune i Nordland opplyser på sine nettsider at de mangler oversikt og kontroll over smittesituasjonen i kommunen.

 

– Dette er en alvorlig situasjon og vi har ikke oversikt eller kontroll over den ennå. Vi oppfordrer derfor alle til å holde seg mest mulig hjemme denne helga og avlyse alle samlinger. Dette er ikke helga for familiesamlinger og større juleaktiviteter, sier ordfører Lena Arntzen i en uttalelse.

 

Det var TV2 som først meldte om saken. Til kanalen opplyser smittevernlege Martin Larsen Dragset at 400 personer er satt i karantene i kommunen, og at de har en teori om at smitten kom sørfra.

Blir slik over hele Norge når studentene vender hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Dette bekymrer Nakstad:

- Vi er fortsatt bekymret over at det kommer smitteførende personer til landet via Oslo lufthavn som ikke fanges. Vi vet at dette kan bidra til smittespredning innenlands, sier assisterende helsedirektør Espen Nakstad til Romerikes Blad.

Nakstad er bekymret for at smittetallene vil øke på Oslo lufthavn.

- Det er uheldig nå som smittetallene endelig begynner å falle i hele Norge, sier han.

Han er bekymret for dette nå i jula, og viser til at mange utenlandske arbeidstakere kommer tilbake fra julefeiring i sine hjemland. Da er det betydelig økt risiko for at flere kommer til Norge med smitte, påpeker han.

41 fly til og fra Norge de siste ti dagene har hatt personer med påvist smitte om bord. 35 av avgangene var til og fra Gardermoen.

 

Lenke til kommentar
Sitat

Ronnie (50) advarer: - Holdt på å dø

Ronnie Halvorsen Moe måtte kjempe for livet da han ble smittet med covid-19.

Ronnie Halvorsen Moe (50) har kjempet en hard kamp etter at han ble smittet av coronaviruset i slutten av mars.

Nå ønsker han å advare om at covid-19 ikke er noe å spøke med.

Det var Kragerø Blad Vestmar som omtalte saken først.

Moe vet ikke nøyaktig når eller hvordan han ble smittet, som den første i Kragerø. Etter ei uke med feber, ble han plutselig veldig syk. Han forteller at han hadde 41 i feber.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ronnie-50-advarer---holdt-pa-a-do/73145476

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg savner litt fra helsemyndighetene i situasjonen vi står oppe i nå er hvordan man tenker å hjelpe de som "faller av lasset" litt underveis fordi de i de beste intensjoner har "sittet litt for mye hjemme" på hjemmekontor i snart 6-9 måneder. Fulgt alle "hjelp oss, hold deg hjemme" rådene.

Disse kan man ikke bare kaste tilbake til en vanlig hverdag da effekten dette har hatt på disse omtrent kan sammenlignes med å være sykemeldt i samme periode (selv om man har jobbet hjemmefra).

Vi vet at mange som har hatt hjemmekontor lenge sliter i en kombinasjon av kroppslig og mentalt. Brakkesyken er "no joke" i så lange perioder og kan fort utvikle seg fra dørstokkmila til alvorlige helsekonsekvenser over så mange måneder. Mange har holdt seg vekk fra treningstudioer og noen har nok i ymse grad opparbeidet seg litt "kroppslig gjeld" som i variende grad er skadelig for helsen.

Ja det er alles individuelle ansvar å påse at man tar tilstrekkelig vare på seg selv, men dette er og har vært en situasjon som for mange har vært vanskelig å håndtere ift. å skape nye rutiner og opprettholde en sunn livsstil. For de mest egoistiske har det nok gått bedre og de samme med de mest rutinerte, men mange har nok falt et langt stykke ned på stigen, i solidaritetens navn.

Ut i fra hva jeg hører rundt om kring er det først siste 1-2 måneder mange bedrifter har begynt å komme med type:

- "hvordan sitter du på hjemmekontor, tar du ofte nok pauser osv."
- "trenger du fysioterapeut eller kiropraktor? vi dekker inntil xx"
- "Vi arrangerer videokonferanser med ergonom"
- "10min Tøy og boy hver dag via Teams"

Som alle er veldig gode tiltak men når de har blitt iverksatt kan variere med opptil 6 måneder. Noen har vært tidlig ute, mange begynte først i oktober/november med slike retningslinjer og rutiner.

Det er lett å legge all skyld over på individet med tilhørende "skam deg for at du lot det gå så langt" type greier. Men da lærer man folk kun at "ok neste gang gir jeg f. i alle andre og går på treningstudio og opprettholder mitt liv som vanlig uten å ta hensyn til andre".

Så det jeg savner nå er ikke disse "etterpåklokskaperne" som har gjort som de vil siden mars men hvordan vi best fanger opp de som har falt av og allerede nå starter programmer for å sørge for at disse vil være i stand til å gå tilbake til en normal 9-17 hverdang om x-antall måneder.

Er jeg den eneste som ser dette? Skal vi la alle falle i "langtidssykemelding og NAV arbeidsrelatert rehabilitering"?

Neida  vi har ikke hatt portforbud og alle har kunnet gå tur i skauen eller jogge om de ville, men da undervurderer man sterkt hva slike endringer gjør med en del mennesker over så lang tid.

Jeg er bekymret over at dette ikke bekymrer personer som Høie, Nakestad, Guldvang, NAV ledere osv...
Det virker som alle kun ser:
- "vi må passe på økonomien"
- "Pass på metern dere!"
- "Vaksina er på vei"
- "Husk å gå til sykehuset selv om vi er i en pandemi".
- "Ta deg en tur ut i skogen da dere".
- "Barna sliter nå". Hva om de voksne som skal ta vare på dem sliter mer?

Hva med å lage programmer NÅ! For å plukke opp de titusner som har sittet seg mer eller mindre syke gjennom 6-9 månder? Og da ikke type "jammen dette var jo opp til deg selv, skamme seg" eller "ja alle må passe på dette selv" type pekefingre.

Start med å aktivere alle de som ellers jobber med å få folk tilbake i arbeid med å ta seg av de som nå står i fare for å falle utenfor alt. Ikke bare henvis til "tilbud i din kommune" som fungerer dårlig fra før av (her er man prisgitt hvilken kommune man bor i).

Tenker da på ting som:
- Benytte og utvide tilbud innen "Arbeidsrettet rehabilitering" med dagtid programmer for de som trenger hjelp til å sette kursen rett vei igjen.
- Utvide organiserte treningstilbud i kommuner som i dag eksisterer for langtidssykemeldte.
- Gi tilskudd for å organisere slike aktiviteter eks. via Videokonferanse plattformer
    - "hver mandag, onsdag og fredag kjører vi lett trening og -hva bør jeg gjøre- sesjoner"
- Tilskudd til elsykler i kommuner så folk som har opparbeidet seg en vanskelig dørstokk kan begynne (via legekonsultasjon så ikke de som trenger det minst stikker av med tilskuddene).
- Og en haug andre mulige tilbud.

Man må hvertfall få i gang tenketanken og etablere tilbudene ASAP. Ikke vente til vaksina rulles ut og ledere kaller alle tilbake til "normalen".

Dette har vært en felles dugnad for å beskytte alle de svake. Hva med en felles dugnad for å løfte alle som har gjort dugnaden tilbake til en bedre helse igjen? Tilbake til normalen er ikke så enkelt for mange lenger.

Skal vi først lese om dette om 9-12 måneder med "Dette så vi ikke", "De skulte skadene" type artikler? Jeg tenker ikke da kun på de som sliter mentalt fordi de har mistet mye sosialt, men de som nå faktisk har opparbeidet seg også alvorlige helseskadelige eller helsetruende fysiske tilstander. Å si til disse om x-antall måneder "Ja nå går vi tilbake til normalen dere" vil for slike kunne ende katastrofalt og jeg tipper vi da ser en storm av langtidssykemeldinger om vi ikke er proaktive på dette nå og i mer omfattende former enn "velmenende råd".

Har selv flere bekjente som er så nedbrutt for tiden pga. effektene dette har hatt på dem rent kroppslig sett (som også påvirker de i stor grad mentalt) at de ikke helt vet hvor de skal begynne. Mange spøker om "koronakroppen" men jeg har hvertfall 3 bekjente som sliter med å stå opp eks. fordi de har gått opp 10-15kg og er nedbrutt både fysisk og mentalt pga. det.

Jeg har spesielt én bekjent som sa noe som hang i meg litt i helgen.
"Jeg har vært langtidssykemeldt 2 ganger gjennom et langt liv (30 år på 100% kontorjobb) pga. langvarig overarbeid, stress ol i jobb hvor alt sa stopp. Og selv om det var dype daler og hard jobbing opp igjen så gikk det greit fordi jeg fikk hjelp via arbeidsrettet rehabilitering. Nå er jeg vesentlig mer bekymret for hvordan dette kan ende og jeg prøver".

Jeg har selv vært med på initativ via frivillighetssentralen i hvordan hjelpe folk tilbake til en jobbhverdag samt i senere tid hvordan man får folk som har "gått på veggen" i et stresset og krevende arbeidsliv å komme tilbake på bena og ut i jobb igjen, etter man gikk på trynet helsemessig.

Jeg blir derfor bekymret over det som kan se ut som total mangelen på denne forståelsen i det vi ser nå.

EDIT:
Jeg tenker man må gi folk organisert hjelp/assistanse i 1-3mnd for å gjenopprette det som har tatt 6+ måneder å bryte ned. Ikke kjør på med 14 dager greier hvor folk detter av lasset før de har kommet i gang.

Men det viktigste - ikke vent til vi skal tilbake til normalen, dette må man starte med nå!
Mange 40, 50, 60 åringer har ikke lenger en kropp som kan gi nærmest gratis rebound etter en slik periode.

Endret av Theo343
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Godt poeng er nok mange som har forfalt på hjemmekontoret.

Sitat

Rekordhøye smittetall i Moss:

Moss melder om 23 nye tilfeller av coronasmitte søndag. Gjennomsnittet de siste sju dagene er 14 smittede. Aldri før har det blitt meldt om så mange nye bekreftede smittetilfeller i Moss.

Den siste uka har Moss kommune meldt om til sammen 100 nye smittetilfeller. Gjennomsnittet per dag var 14 nye smittede.

Lørdag ble det imidlertid meldt om 21 nye smittede, og søndag var tallet 23 positive covid-19-tester.

Det siste døgnet er det registrert 272 nye coronatilfeller i Norge. Det betyr at Moss kommune står for over åtte prosent av alle nye smittetilfeller i Norge denne søndagen, skriver Moss Avis.

Totalt gjennom hele pandemien har det blitt bekreftet 498 smittetilfeller i Moss.

Kommuneledelsen innførte 1. desember strenge tiltak for å begrense smitten. Kommuneoverlege Karianne Jenseg Bergman og ordfører Hanne Tollerud har begge uttalt til Moss Avis at de venter å se effekt tidligst i neste uke.

- Vi har høye tall for tiden, og dette er en krevende situasjon, sier ordføreren til TV 2.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...