Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (3 minutter siden):

Noen som tror jul og nyttår blir en supersprederperiode? Jeg tror det. Det er tilstrekkelig mange rundt oss nå som forakter smittevernsrådene og insisterer på å ha så mange de vil invitert hjem til seg i høytidene uten noen sosial avstand eller ekstra hygiene.

Jeg tror også det. Jeg skal likevel gjøre mitt og være BEINHARD mot venner og familie som tar for lett på dette.

For å sette det i perspektiv; 0.08% av Sveriges befolkning har dødd av covid-19 mens 0.01% av Norges. Jeg tenker vi skal høre på myndighetene når det kommer til mesteparten av rådene.

Det man kan være kritisk til en kompensasjonsordningene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror julehandelen blir en større smittebombe enn sammenkomster. Totalt sett tror jeg nordmenn er ganske forsiktige og at mange vil avslå invitasjoner de føler tøyer risikoen, enten det bryter med regler eller ei. Folk i røde områder er nok ekstra påpasselige. Men i noen miljøer med sterke tradisjoner for julesammenkomster, som f.eks mange kristne menigheter, tror jeg kan føre til flere større utbrudd. Men disse miljøene er ofte ganske skjermet fra omgivelsene så jeg tror ikke det blir noen stor spredning ut av disse miljøene.

Akkurat nå har vi begynt på en svak nedgang. Det tror jeg flater ut og blir "krusninger", og ikke en stor bølge.

Folk med forakt mot smittevern tror jeg er et såpass lite mindretall at de ikke utgjør noen nevneverdig fare.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRz4BE/fhi-anbefaler-at-de-over-65-aar-og-beboere-paa-sykehjem-skal-faa-coronavaksine-foerst?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

Ble overrasket av dette. Er det FHI som er føre og var og forsiktige? Jeg har frem til nå trodd at strategien var å vaksinere store deler av befolkningen og oppnå flokkimminutitet. Nå virker det som vaksineringen skal begrenses til eldre og de i risikogruppen, og ikke nødvendigvis anbefales til yngre og friske. Er det en viss frykt for ukjente bivirkninger? Selv om det er lav dødelighet blant unge, trodde jeg covid19 kunne være skadelig for mange yngre også, og skulle tro en vaksine, gitt at den er "tilnærmet ufarlig", vil være å anbefale fremfor en betydelig risiko for å bli smittet så lenge en liten andel er immune. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Jeg tror julehandelen blir en større smittebombe enn sammenkomster.

Det tror ikke jeg. Nesten alle store smitteutberudd sporer seg til private sammenkomster, ikke til butikker og kollektivtransport. Dessuten; dersom kjøpesentre/butikker er mer konsekvente med reglene; at de påser at folk har på munnbind(akkurat nå er det så som så med å følge det opp, mange gir faen i både det og avstand),spriting og at de begrenser antall kunder. Så jeg tror nok desverre det er private selskaper som blir den store superspredningen. Og det er mer enn noen få som driter i smittereglene. Det er bare å se på sosiale medier. Stop Lockdown-siden på Facebook har vel 8000 medlemmer. Jeg vet ikke hvor mange som følger det høyreekstreme nettstedet Resett, men jkeg antar at det er noen tusen og ser man på kommentarfeltet der er det 99% som mener at coronaviruset er en bløff og svindel og skapt av sosialister for å ødelegge helten Donald Trump.

Så jeg tror vi trygt kan si at vi har en god del mennesker rundt oss som kan skape supersmittespredning. Vi har potensielt flere tusen superspredere vandrende blant oss.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Dessuten; dersom kjøpesentre/butikker er mer konsekvente med reglene; at de påser at folk har på munnbind(akkurat nå er det så som så med å følge det opp, mange gir faen i både det og avstand),spriting og at de begrenser antall kunder.

Mener du her vask av overflate? For de kan virkelig ikke be folk om å sprite hendene mellom hver butikk, da er hendene sprukket opp ila null komma niks. Jeg spriter i bilen, og tar kun på varer jeg handler. Spriter etter jeg har handlet.

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (12 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRz4BE/fhi-anbefaler-at-de-over-65-aar-og-beboere-paa-sykehjem-skal-faa-coronavaksine-foerst?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

Ble overrasket av dette. Er det FHI som er føre og var og forsiktige? Jeg har frem til nå trodd at strategien var å vaksinere store deler av befolkningen og oppnå flokkimminutitet. Nå virker det som vaksineringen skal begrenses til eldre og de i risikogruppen, og ikke nødvendigvis anbefales til yngre og friske. Er det en viss frykt for ukjente bivirkninger? Selv om det er lav dødelighet blant unge, trodde jeg covid19 kunne være skadelig for mange yngre også, og skulle tro en vaksine, gitt at den er "tilnærmet ufarlig", vil være å anbefale fremfor en betydelig risiko for å bli smittet så lenge en liten andel er immune. 

Det er jo vanvittig det FHI kommer med her. Hvis ikke de fleste i befolkningen blir vaksinerte kommer vi jo ALDRI ut av det marerittet vi er i. Det er ille nok som det er. Håper det blir lagt press for å få vaksinen ut til hele befolkningen så fort som overhodet mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (16 minutter siden):

Jeg har frem til nå trodd at strategien var å vaksinere store deler av befolkningen og oppnå flokkimminutitet.

Artikkelen handler om rekkefølge, ikke hvem som skal få og ikke få. At vi i det hele tatt trenger en rekkefølge skyldes både produksjonskapasitet på vaksinen og kapasitet på massevaksinerings-stasjonene (som kommer). Det kan ta 1-2 år før vi har fått nok vaksiner til at alle har fått tilbudet.

Rekkefølgen er viktig fordi man ønsker å minimere antall dødsfall og andre uheldige konsekvenser og alle har ikke lik risiko for det. Derfor er det viktig å starte med de som har størst risiko først. Ordet risiko består egentlig av flere faktorer multiplisert med hverandre: Sannsynligheten for å bli smittet * størrelse på konsekvensen dersom man blir smittet + sannsynlighet for å smitte andre * størrelse på konsekvensen hvis man smitter andre. Eller R = A*B + C*D.

A er høy for folk i jobber med mye kontakt med andre. F.eks mange jobber i helsevesenet

B er høy for beboere på eldrehjem, folk over 65 år og folk med nedsatt lungekapasitet etc

C er høy for folk i jobber med mye kontakt med andre. F.eks mange jobber i helsevesenet

D er høy for ansatte på eldrehjem og i helsevesenet

Rekkefølgen handler altså om å finne personer med høyest risiko, R, og starte vaksineringen der.

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Artikkelen handler om rekkefølge, ikke hvem som skal få og ikke få. At vi i det hele tatt trenger en rekkefølge skyldes både produksjonskapasitet på vaksinen og kapasitet på massevaksinerings-stasjonene (som kommer). Rekkefølgen er viktig fordi man ønsker å minimere antall dødsfall og andre uheldige konsekvenser og alle har ikke lik risiko for det. Derfor er det viktig å starte med de som har størst risiko først. Ordet risiko består egentlig av flere faktorer multiplisert med hverandre: Sannsynligheten for å bli smittet * størrelse på konsekvensen dersom man blir smittet + sannsynlighet for å smitte andre * størrelse på konsekvensen hvis man smitter andre. Eller R = A*B + C*D.

A er høy for folk i jobber med mye kontakt med andre. F.eks mange jobber i helsevesenet

B er høy for beboere på eldrehjem, folk over 65 år og folk med lungesykdommer etc

C er høy for folk i jobber med mye kontakt med andre. F.eks mange jobber i helsevesenet

D er høy for ansatte på eldrehjem og i helsevesenet

 

Artikkelen handler blant annet om rekkefølge, men leste du hele artikkelen? 

– Når mer informasjon om vaksiners egenskaper og sikkerhet er kjent kan det bli aktuelt å inkludere større grupper av befolkningen, som vaksinen er godkjent for. Det er for tidlig å si om en anbefaling om allmenn vaksinasjon er aktuelt, skriver FHI i sin faglige begrunnelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (6 timer siden):

Er det en viss frykt for ukjente bivirkninger?

Vaksinen er allerede testet i 3 faser, så man er rimelig trygg på den. Frykten for konsekvensene av covid19 er mye større.

Hvis vi sier at risikoen for covid19 heter R(c19) og vet at denne varierer fra person til person, så starter selvsagt vaksineringen med de som har høyest R(c19).

Samtidig måles risiko for bieffekter. Kall det for eksempel R(b). Risikoen for bieffekter synker fra testfase 1 til 2 og videre ned til testfase 3. Testfase 3 er over når vaksinen godkjennes. Men kall det gjerne begynnelsen av massevaksinasjonen for "testfase 4", selv om det ikke er noen testfase. Her vil registrering av bieffekter skje i ennå større skala og over lengre tid. Det vil si at R(b) synker desto flere man vaksinerer. Dermed opprettholder man stor avstand mellom R(c19) og R(b) når man begynner å vaksinere folk med stadig lavere R(c19).

Det samme skjer med andre vaksiner som rulles ut parallelt i andre land. Dersom en av de skulle vise seg å ha nevneverdige bieffekter som ikke er oppdaget i de tre testfasene så kan man avslutte vaksineringen med den vaksinen og bytte til en av vaksinene uten denne bieffekten. Jeg lagde et diagram for å forklare:
2110449501_Risikoutviklingvaksine1.thumb.png.67f01f279df4a9a16970e1237d3d1c1f.png

Her har jeg tatt alle tall rett ut fra lufta. Poenget er ikke tallenes verdi, men at det er et stort gap mellom R(c19) og R(b). Jeg har lagt inn to vaksiner for å vise hva som i prinsippet skjer dersom vaksine 2 (grå) etter 12 måneder viser seg å ha en eller annen nevneverdig bivirkning. Det betyr at risikoen R(b vaksine 2) slutter å synke. Dermed vil man bytte over til den tryggere vaksinen (oransje) fordi det tar ned risikoen ytterligere. Risikoen for covid19 synker fordi man starter å vaksinere de med høyest risiko R(c19) og jobber seg nedover og fordi en stadig større del av befolkninga oppnår immunitet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2020/covid-19-etter-fodeland-personer-testet-bekreftet-smittet-og-relaterte-innleggelser-og-dodsfall-rapport-2020-v2.pdf

 

image.png.8336af747bb7bda6793cc5ae2499d863.png

 

33% av alle smittetilfeller i Norge er innvandrere. 

38% av innleggelsene i Norge er innvandrere.

Innvandrere fra Somalia og Pakistan har nesten 1000% høyere forekomst av smitte per 100 000 enn nordmenn.

Dette er ekstreme tall for innvandrere... Denne rapporten vil vel aldri se dagens lys i media. 🙄

 

Endret av John-B
  • Liker 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Revie said:

men samtidig er det jo ikke slik at mer enn noen promille av smittede trenger behandling

Serious citation needed.

44 minutes ago, Revie said:

Likevel, dette tatt i betraktning, vil covid-19 være rimelig ubetydelig for menneskeheten i et historisk perspektiv.

Det virker som en kunnskapsløs mening. Dette er en 100 års pandemi som har gjort mye skade allerede. Dødstallene er tall som ellers ikke ville ha funnet sted. Uten respiratorer alene ville dødsraten gått opp betraktelig, og det gjør den når sykehus fylles opp og ikke lenger har kapasitet til å håndtere smitten. Dette viruset er ikke en bagatell.

Endret av TemporalFracture
Lenke til kommentar
John-B skrev (24 minutter siden):

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2020/covid-19-etter-fodeland-personer-testet-bekreftet-smittet-og-relaterte-innleggelser-og-dodsfall-rapport-2020-v2.pdf

 

image.png.8336af747bb7bda6793cc5ae2499d863.png

 

33% av alle smittetilfeller i Norge er innvandrere. 

38% av innleggelsene i Norge er innvandrere.

Innvandrere fra Somalia og Pakistan har nesten 1000% høyere forekomst av smitte per 100 000 enn nordmenn.

Dette er ekstreme tall for innvandrere... Denne rapporten vil vel aldri se dagens lys i media. 🙄

 

Synd i så fall, for da kanskje det hadde blitt gjort tiltak så innvandrere ikke var dømt til et liv i lavtlønnede yrker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TemporalFracture skrev (1 time siden):

Serious citation needed.

Det virker som en kunnskapsløs mening. Dette er en 100 års pandemi som har gjort mye skade allerede. Dødstallene er tall som ellers ikke ville ha funnet sted. Uten respiratorer alene ville dødsraten gått opp betraktelig, og det gjør den når sykehus fylles opp og ikke lenger har kapasitet til å håndtere smitten. Dette viruset er ikke en bagatell.

Ikke misforstå meg. Viruset er ikke en bagatell. Jeg jobber med økonomi og vet at mange (kunder inkludert) sliter som et følge av det, samt at jeg har sykepleiere i familie og vennekrets som også forteller sitt om hva det kan gjøre med helsen til folk.

Det jeg derimot sa og som jeg prøver å balansere litt ift ditt innlegg, er at mennesket har gjennomgått langt større kriser før og kommet ut av det på andre sida. Spanskesyken og to verdenskriger er bare tre ting det siste hundreåret (+ noen år til) som setter coronapandemien i et helt annet lys når det kommer til katastrofer. Det kan vi vel ikke være veldig uenige om?

Jeg påstår da verken at coronapandemien i seg selv er en bagatell, verken her eller i opprinnelig innlegg. Det ER en krise for menneskeheten, både helsemessig og økonomisk. Etterskadene av det vil vi også bære på i flere år, men det er ikke den største vi har sett på noen som helst måte. I lys av ting vi som art har opplevd før og i relativt moderne tid, er noe helt annet. Vi overlevde det og vil overleve dette også. 

Serious citation needed: Antall smittede er 37 371. Antall innlagt er pr nå 123 ifølge VG. Det tallet er nok oppe i noen få tusen om man ta alle som har behøvd sykehusplass da antall innlagte selvsagt er et øyeblikksbilde, mens antall smittede er akkumulert.. Samtidig er det slik at alle som er innlagt er smittede, men ikke alle som er smittede er registrert. På langt nær. Det er FHIs med flere sitt utsagn, ikke mitt. Dermed er tallet som trenger behandling på sykehus - relvativt sett - lavt i forhold til hvor mange som er smittet, både bekreftet og estimert. Vi snakker altså i Norge. Så finnes det land hvor ting er verre.  I tillegg kan jeg føye til at, ikke alle, men de aller fleste som dør og trenger behandling har underliggende sykdommer. Det tror jeg ikke var tilfelle verken for svartedauen eller spanskesyken, som ilpostino og jeg sammenlignet med.

Jeg driver ikke her å underbygger viktigheten og konsekvensene av pandemien. Langt derfra. Du har jo rett i at teknologi, medisin (vaskiner mm) og antakelig genetikk som gjør oss bedre i stand til å takle sykdommer som før var dødelige(re) gjør at vi er bedre rustet enn tidligere, men det tar jo ikke vekk faktum ilpostino skrev i den andre tråden at dette er som en forkjølelse i forhold til eksempelvis svartedauen (og spanskesyken) - sett i lys av tida det skjedde.

Endret av Revie
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Revie said:

Det kan vi vel ikke være veldig uenige om?

Ja, der kan vi være enige.

1 minute ago, Revie said:

Dermed er tallet som trenger behandling på sykehus - relvativt sett - lavt i forhold til hvor mange som er smittet, både bekreftet og estimert.

Men ikke promille. ;)

2 minutes ago, Revie said:

men det tar jo ikke vekk faktum ilpostino skrev i den andre tråden at dette er som en forkjølelse i forhold til eksempelvis svartedauen (og spanskesyken) - sett i lys av tida det skjedde.

Ja, tja. Nyttigheten av den sammenligningen vil jeg stille spørsmål til, og det var vel derfor jeg på en måte vendte det på hodet med "jamen hvis teknologien i dag var som da".

Lenke til kommentar
TemporalFracture skrev (6 minutter siden):

Ja, der kan vi være enige.

Men ikke promille. ;)

Ja, tja. Nyttigheten av den sammenligningen vil jeg stille spørsmål til, og det var vel derfor jeg på en måte vendte det på hodet med "jamen hvis teknologien i dag var som da".

Nei, det kan være jeg underdrev og at vi er på prosent. Det er godt mulig og jeg skal ikke avfeie det som uvesentlig/flisespikkeri. Poenget var likevel relativt lavt, men så vet jeg det er et annet faktum andre steder. 

Ja, hvor nyttig det er å sammenligne vet jeg ikke. Man blir jo litt lei av hvor altoppslukende dette er, så det er kanskje derfor jeg har et lite behov for å sette det opp mot andre ting og tenke at verden går videre? Kanskje man kan lære av det i henhold til hygiene og beredskap? Mennesket er jo svært tilpasningsdyktig og "glemmer" fort - på godt og vondt. 

Uansett, vi er i alle fall ikke uenige i at dette er en krise og det er alvorlig. Ingen til om det! Vi er vel ikke Kari Jaquesson heller. 

Ha en fin og trygg, coronafri helg!

Endret av Revie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg tror julehandelen blir en større smittebombe enn sammenkomster.

Det samme tror jeg, etter å ha vært på handletur i går i 12-tiden. Jeg skulle hente en vare fra Black Friday ved siden av postkontoret og måtte snu å komme tilbake en annen dag. Det må være bedre at folk handler gavene inne på kjøpesenteret enn å stå i lange hentekøer etter netthandel.

Etterpå var jeg innom apoteket. To venninner hadde storefri fra VGS. Den ene jenta stod og hostet mens hun fiklet med munnbindet sitt. Jeg snudde med ufullendt ærend. Deretter dro jeg til den lokale Kiwi-butikken. Daglig leder hostet mens han lærte opp julehjelpen. Han hadde i hvert fall munnbind på seg. Denne gangen ble jeg værende i butikken pga færre folk og fordi jeg måtte ha mat. Et ektepar hadde begynt på julehandelen. Kona skulle ha vegansk sukker o.l. og mannen ble mer og mer stressa mens han lette i butikkhyllene.

Tanken slo meg at folk kommer til å oppføre seg som normalt de siste dagene før jul. Kjente litt på følelsen, Covid-19 har ødelagt så mye i år,  julekosen skal det ikke få ta fra oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (2 timer siden):

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2020/covid-19-etter-fodeland-personer-testet-bekreftet-smittet-og-relaterte-innleggelser-og-dodsfall-rapport-2020-v2.pdf

 

image.png.8336af747bb7bda6793cc5ae2499d863.png

 

33% av alle smittetilfeller i Norge er innvandrere. 

38% av innleggelsene i Norge er innvandrere.

Innvandrere fra Somalia og Pakistan har nesten 1000% høyere forekomst av smitte per 100 000 enn nordmenn.

Dette er ekstreme tall for innvandrere... Denne rapporten vil vel aldri se dagens lys i media. 🙄

 

Burde ikke overraske noen.

8/10 jeg ser som ikke bryr seg om reglene er nettopp fra de landene, det sammen alle andre faktorer.

Rapporten var i media og man ser eksakt det samme i nesten alle vestlig land i Europa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...