Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

ANBEFALER Å STOPPE MED KARANTENE FOR REISENDE INN TIL EUROPA

Det europeiske smittevernkontoret (ECDC) anbefaler å stoppe med karanteneplikt for og systematisk coronatesting av reisende innen Europa slik smittesituasjonen er nå.

Det skriver de i en ny rapport.

ECDC skriver at coronaviruset er etablert i alle EU- og EØS-land og Storbritannia, at importsmitte utgjør en liten del av alle registrerte smittetilfeller og neppe kommer til å øke smittespredningen i betydelig grad.

Ifølge rapporten utgjorde antallet importsmittetilfeller i uke 45 mindre enn 1% av det totale antallet påviste tilfeller i de åtte landene Norge, Tsjekkia, Estland, Finland, Irland, Italia, Malta og Slovakia.

ECDC skriver at reisende bør omfattes av de samme smittevernsregler og -tiltak som lokalbefolkningen, og anbefaler at medlemslandene legger til rette for reise seg i mellom.

Nei, nei og nei. Grunnen til at vi nå har lite smitte fra import er jo nettopp de strenge karantene reglene. 1/3 del av tilfellene var importsmitte fra Polen i oktober. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Kryptodebunker said:

Nei, nei og nei. Grunnen til at vi nå har lite smitte fra import er jo nettopp de strenge karantene reglene. 1/3 del av tilfellene var importsmitte fra Polen i oktober. 

Pokker. Nok ein gang dukker det opp idioter(ECDC) som ikkje forstår at importsmitten er einaste grunnen for at smitten blusser opp att etter at den er nedkjempa lokalt. Dette vil igjen føre til at norge tek enda lettere på importsmitten med di følger det får. Nesten så man kan lure på om di gjerast på for at det skal stå verst mulig til i europa når vaksinen ein gang dukker opp i 2021. Kunne like gjerne gitt tengele mandat til å styre corona-skuta for heile europa. Fy pokker kor lei eg er av desse evneveike overbetalte surrehua som rævkjører alt di kommer i nærleiken av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest a8a68...e1d
2 hours ago, Kryptodebunker said:

Nei, nei og nei. Grunnen til at vi nå har lite smitte fra import er jo nettopp de strenge karantene reglene. 1/3 del av tilfellene var importsmitte fra Polen i oktober. 

Målet til EU er at mest mulig skal være likt på flest mulig områder. Da må man ha mer reising mellom høysmitteland og lavsmitteland, slik at lavsmittelandene kan bringes opp på felles nivå.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Enda en ulempe med sammenslåingen. Dersom Bergen får like mye smitte som de har hatt for noen uker siden, så blir hele Vestland skadelidende, spesielt i utkanten, i gamle Sogn og Fjordane, der det knapt er noen registrerte tilfeller. Her hadde de gamle fylkene vært mer fornuftig. Hordaland kunne fått egen risikovurdering, og Sogn og Fjordane egen. Det vi har sett til nå, er at mange omkringliggende kommuner til Bergen, som ligger i Hordaland, har satt inn lokale tiltak inn pga. smitten som kommer fra Bergen og mange som pendler/til fra. De vil være tjent med en risikovurdering for fylker. Men ikke Sogn og Fjordane.

Og det finnes sikkert flere av de nylig sammenslående fylkene som vil oppleve samme ulempen.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Koronapasientene

Vi står midt i en pandemi, og smittetallene er økende. Helene Sandvig flytter inn på Lovisenberg sykehus, hvor hun gjennom tre døgn får være tett på både ansatte og pasienter. Firebarnsmoren Bahar (44), Arzun (45) og Nils Petter (60) behandles alle for covid-19.

https://tv.nrk.no/serie/torp/2020/NNFA52120220/avspiller

Gro Harlem Brundtland på besøk hos Torp i kveld. Som tidligere generaldirektør i Verdens helseorganisasjon og lege har hun mye på hjertet om pandemien.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (9 timer siden):

Desverre står der intet om det mest interessante i saken, nemlig var denne personen på noe tidspunkt faktisk smittet eller helt frisk?

Hvis personen beviselig har vært frisk hele tiden må dette være noe nær den største rettsskandalen i Norge.  

Nei, det er det ikke. Det er krystallklart at om man har vært i utlandet SKAL man være 10 dager i karantene med hjemkomst og jobber man i helsevesenet har man et EKSTRA ansvar for å følge karantenern!! PUNKTUM! Jeg har selv vært i karantene, hadde NULL problemer med å rette meg inn etter det så du kan spare deg "medlidenhet" på vegne av oss som har væårt i karantene og fulgte det. Jeg vil ha meg frabedt din "medlidenhet".

JEG vil ikke oppsøke et legekontor hvor de annsatte med vilje bryter karanteneregler. Det er ganske avlorlig at HELSEPERSONELL bryter karanteneregler under en pandemi. Men ting som skrives her på forumet slutter desverre aldri å overraske meg. Det er helt beyond hva jeg leser her inne. Helsepersonell skal med den største selvfølgelighet får bryte lover og potensielt utsette pasienter for smitte og hvis ikke så presterer noen å skrive at de behandles som nazoismens offere. Er dette trolling eller er det seriøst????

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (8 timer siden):

 I så fall minner det veldig mye om rettsprosessen i tyskland i 40'erne. 

Here we go again....

:rofl::rofl:

Egentlig burde jeg ikke le. Det er såpass hårreisende avsktyelig at jeg ikke finner ord for det å sammenligne karantene FOR Å REDDE LIV med å kaste jøder i gasskammere. Ufattelig avskyelig. Jeg kaster nesten opp av å lese slikt. Jeg har vært i karantene oig jeg skal hya meg frabedt at du sammenligner det med å være et offer for nazismen.:wallbash:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

Da tror jeg ikke du kan ha fått med deg noen norske rettskandaler.

 

For noen er det en "rettsskandale" at vi i det hele tatt har smittevernstiltak. Karantene i eget hjem er som KZ-leire, å ikke få dra til Syden er som å plasseres i fengsel(de skulle visst hva fengsel er for noe); alt er bare en unnskyldning for å innføre diktatur. Kjenner at jeg blir helt satt ut av og til av ting jeg leser her inne.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (5 timer siden):

Nei, det er faktisk totalt uinteressant.

Det blir som å si at å kjøre i 300 km/t på motorveien må være greit så lenge du ikke kolliderer med noen.

Ja, eller at å true noen med kniv er greit så lenge man ikke dreper noen.

"Den største rettsskandalen". Verre enn Liland og Fritz Moen til og med? Enten troller folk her inne eller så...ja gudene må vite hva folk tenker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ber Norge være klar til å rulle ut vaksinen rett etter nyttår

STOCKHOLM (NRK): Svenske Richard Bergström er mannen skal skaffe Norge koronavaksine. Han lover 2,5 millioner doser og ber oss være klare til å rulle ut vaksinen rett over nyttår.

https://www.nrk.no/norge/lover-norge-2_5-millioner-vaksiner-mot-koronaviruset-for-1.-april-1.15270952

Vil vi hjelpe svenskene med intensiv kapasitet? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Det synest jeg vi skal dersom behovet er der, så lenge vi har kapasitet. Jeg synest, uavhengig av vaksinehjelp, at vi skal hjelpe våre naboer i nød. Man må tross alt se på de uskyldige enkeltindividene som er offer for en fryktelig feilet og tragisk smittehåndeteringspolitikk. Når ting går så greitt her nå - så synest jeg ikke vi skal vende ryggen til Sverige. 

Jeg tipper Regjeringen vil si det samme. Men så er spørsmålet om svenskene vil be om hjelp, det tror jeg sitter langt inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

https://tv.nrk.no/serie/torp/2020/NNFA52120220/avspiller

Gro Harlem Brundtland på besøk hos Torp i kveld. Som tidligere generaldirektør i Verdens helseorganisasjon og lege har hun mye på hjertet om pandemien.

Veldig bra episode med Helene sjekker inn. Jeg kjente det var skikkelig ubehagelig å se klippene der Arzun kjempet med pusten. 

Så tenker jeg på helsepersonell som har slike pasienter ofte - og de som er enda verre. Det må være veldig vondt å se på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Det synest jeg vi skal dersom behovet er der, så lenge vi har kapasitet. Jeg synest, uavhengig av vaksinehjelp, at vi skal hjelpe våre naboer i nød. Man må tross alt se på de uskyldige enkeltindividene som er offer for en fryktelig feilet og tragisk smittehåndeteringspolitikk. Når ting går så greitt her nå - så synest jeg ikke vi skal vende ryggen til Sverige. 

Jeg tipper Regjeringen vil si det samme. Men så er spørsmålet om svenskene vil be om hjelp, det tror jeg sitter langt inne.

Sitat

2600 enheter til Sverige

Samtalene bekreftes av Bent Høie.

– Norge har fått en forespørsel fra svenske myndigheter om bistand, og Legemiddelverket har derfor tillatt parallelleksport av legemiddelet propofol til Sverige, sier Bent Høie til Dagbladet.

I det nordiske helseberedskapssamarbeidet plikter landene å hjelpe hverandre så langt det er mulig.

Vi ønsker å legge til rette for å bistå andre land når det er behov for det, og særlig våre nordiske naboland, sier Høie.

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-sender-corona-medisin-til-sverige/72463109

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (5 timer siden):

Nei, nei og nei. Grunnen til at vi nå har lite smitte fra import er jo nettopp de strenge karantene reglene. 1/3 del av tilfellene var importsmitte fra Polen i oktober. 

Jeg har ikke tatt meg tid til å lese rapporten, men ut fra omtalen på norsk (i en eller annen avis?) så virker det som journalisten har sauset sammen råd for mange ulike land i en diger smørje.

Hele poenget med karantene er å skape en ekstra "boble" av beskyttelse rundt personer som har høy sannsynlighet for uoppdaget covid19, å være i kontakt med personer som med lav sannsynlighet har uoppdaget covid19. Hvis noen reiser fra et "grønt" land til et "rødt" så er jo ikke det tilfelle. Da vil jo den generelle befolkninga ha høyere risiko for å ha uoppdaget covid19 enn den tilreisende. Da vil jo ikke karantenen virke preventivt mot at reisende kan smitte lokalsamfunnet generelt, men preventiv mot at lokalsamfunnet skal smitte den ene reisende.

Så uten å ha lest rapporten så kan det være det de peker på nå. Altså at det ikke er noe poeng med innreisekarantene fra "grønt" til "rødt" land.

Fra ECEC sitt perspektiv er nå nesten alle land i Europa "røde". Norge og Finland er to hederlige unntak. Her vil fortsatt innreisekarantene ha god mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke tatt meg tid til å lese rapporten, men ut fra omtalen på norsk (i en eller annen avis?) så virker det som journalisten har sauset sammen råd for mange ulike land i en diger smørje.

Hele poenget med karantene er å skape en ekstra "boble" av beskyttelse rundt personer som har høy sannsynlighet for uoppdaget covid19, å være i kontakt med personer som med lav sannsynlighet har uoppdaget covid19. Hvis noen reiser fra et "grønt" land til et "rødt" så er jo ikke det tilfelle. Da vil jo den generelle befolkninga ha høyere risiko for å ha uoppdaget covid19 enn den tilreisende. Da vil jo ikke karantenen virke preventivt mot at reisende kan smitte lokalsamfunnet generelt, men preventiv mot at lokalsamfunnet skal smitte den ene reisende.

Så uten å ha lest rapporten så kan det være det de peker på nå. Altså at det ikke er noe poeng med innreisekarantene fra "grønt" til "rødt" land.

Fra ECEC sitt perspektiv er nå nesten alle land i Europa "røde". Norge og Finland er to hederlige unntak. Her vil fortsatt innreisekarantene ha god mening.

Det ble kanskje litt rar tankegang, men hva med mutasjonene. Har vi samme utgave av Covid- 19 i hele Europa?

Når man hører et sånt forslag, virker det som Europa har gitt opp. Hvis alle land snart er "røde", så taper man ikke noe på å droppe karantene, liksom. Det er jo dessuten fryktelig dyrt.

Lenke til kommentar
Subara skrev (9 minutter siden):

Det ble kanskje litt rar tankegang, men hva med mutasjonene. Har vi samme utgave av Covid- 19 i hele Europa?

Det skjer hele tiden små mutasjoner. Nå er jeg ikke fagperson på området men jeg har inntrykk av at de aller fleste mutasjoner ikke endrer smittespredning, sykdomsforløp eller vaksineresponsen. Det er jo sånne ting man frykter, men det skjer vist i uhyre få tilfeller av mutasjonene. Videre så kan mutasjoner være en fordel, fordi utbredt sekvensiering kan bidra til å kartlegge smitteveier.

Subara skrev (9 minutter siden):

Når man hører et sånt forslag, virker det som Europa har gitt opp. Hvis alle land snart er "røde", så taper man ikke noe på å droppe karantene, liksom. Det er jo dessuten fryktelig dyrt.

Nei, det er ikke en måte å gi opp. Det er bare en måte å fokusere på de tiltakene som monner. Tiltak som gjelder reisende så vel som ikke-reisende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...