Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

0laf skrev (12 minutter siden):

En annen løsning er om man setter av en time eller to i løpet av åpningstiden som kun er for eldre mennesker i risikosonen ?

Dette har blitt gjort i andre land, hos noen butikkjeder og handlesentre. F.eks. hos Walmart i mars, men også andre:

Sitat

Special Shopping Hours

We know our older customers could be more vulnerable to the coronavirus and to better support them, Walmart is offering special shopping hours. From March 24 through April 28, Walmart stores will host an hour-long senior shopping event every Tuesday for customers aged 60 and older. This will start one hour before the store opens. Our Pharmacies and Vision Centers will also be open during this time.

https://corporate.walmart.com/newsroom/2020/03/18/latest-walmart-store-changes-to-support-associates-and-customers

 

Jeg kjenner ikke detaljer vedr. erfaringene de forskjellige aktørene gjorde.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (54 minutter siden):

Har du jobbet i matbutikk vet du at dette ikke hjelper. Folk er vanedyr og kommer etter jobb og lørdag ettermiddag pandemi eller ikke. 

Her ser det ut til å bli mest trengsel fem minutter før ølsalget stenger alle dager. Nå har vi altså et argument for å kvitte oss med disse sære stengereglene en gang for alle.

Interessant forøvrig at Vinmonopolet har hatt en salgsøkning på 47 prosent under pandemien uten at folk har økt konsumet sitt av alkohol. I kommunene nær svenskegrensa er salget mer enn doblet. https://www.aftenposten.no/norge/i/gW0aMk/aldri-foer-har-vinmonopolet-solgt-mer-men-drikkevanene-vaare-er-de-samm

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Her ser det ut til å bli mest trengsel fem minutter før ølsalget stenger alle dager. Nå har vi altså et argument for å kvitte oss med disse sære stengereglene en gang for alle.

Interessant forøvrig at Vinmonopolet har hatt en salgsøkning på 47 prosent under pandemien uten at folk har økt konsumet sitt av alkohol. I kommunene nær svenskegrensa er salget mer enn doblet. https://www.aftenposten.no/norge/i/gW0aMk/aldri-foer-har-vinmonopolet-solgt-mer-men-drikkevanene-vaare-er-de-samm

Det er mye inngrodd gammelmoral over den norske alkoholpolitikken. Alkohol er riktignok et stort folkeproblem så jeg skjønner at det må finnes tiltak mot alkohol, men jeg mener det er på tide å modernisere alkoholpolitikken. Det du nevner der avslører jo en hel del om norske alkoholvaner og hvor inneffektiv alkoholpolitikken har vært. Nå er jeg fristet til å spore av om hva jeg mener om alkoholpolitikken, men jeg skal heller ta det i en egen tråd og linke den herfra.

Edit: Ny tråd er opprettet.

 

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
daruu skrev (3 timer siden):

Her har noen høyt oppe bestemt at det var lurt å åpne opp igjen for praksis på bla sykehjem, noe som selvfølgelig har ført til at en student har dratt med seg smitte inn på sykehjemmet... 

Den risikovurderingen som ble tatt i forkant der skulle jeg likt å sett! 

Hvis du ikke visste dette så er sykehjemspraksis en del av rammeplanen for sykepleierutdanninga. Det å forsinke folk et helt år i studieløpet er neppe en god løsning. Det er nok neppe studentene som er de store synderen hva gjelder smitte inn på sykehjemmene uansett. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 timer siden):

Tips media. Helt utrolig. 

I alle dager - får da være makan til hysteri. Vil du at studentene i stedet skal bli forsinka et år i studieløpet? jeg tror nok ikke du finner mange studenter som har dratt med seg smitte inn på sykehjem 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
daruu skrev (3 timer siden):

Her har noen høyt oppe bestemt at det var lurt å åpne opp igjen for praksis på bla sykehjem, noe som selvfølgelig har ført til at en student har dratt med seg smitte inn på sykehjemmet... 

Den risikovurderingen som ble tatt i forkant der skulle jeg likt å sett! 

Jeg har forståelse for at det er viktig at studentene får praksisen de trenger i studieløpet, men tenker at det bør være mulig å få til et kompromiss i denne spesielle situasjonen. For eksempel at praksistida tas i en stor bolk i stedet for stykket opp til f.eks en praksisdag i uka. Og at det legges opp til karantenetid før praksisen og oppfordring til frivillig minimering av sosial omgang i praksistida.

Husker ikke helt hvilket land der pleierne flyttet inn på sykehjemmene i vår, og hadde veldig lite kontakt med verden utenfor sykehjemmet en periode. Ikke at vi skal kopiere det, for det var nok veldig vanskelig for ansatte med barn, men det var visst veldig effektivt, så vi burde vel hente noe inspirasjon derfra og legge opp til mer frivillig sosial avstengning rundt de ansatte og praktikantene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Jeg har forståelse for at det er viktig at studentene får praksisen de trenger i studieløpet, men tenker at det bør være mulig å få til et kompromiss i denne spesielle situasjonen. For eksempel at praksistida tas i en stor bolk i stedet for stykket opp til f.eks en praksisdag i uka. Og at det legges opp til karantenetid før praksisen og oppfordring til frivillig minimering av sosial omgang i praksistida.

Husker ikke helt hvilket land der pleierne flyttet inn på sykehjemmene i vår, og hadde veldig lite kontakt med verden utenfor sykehjemmet en periode. Ikke at vi skal kopiere det, for det var nok veldig vanskelig for ansatte med barn, men det var visst veldig effektivt, så vi burde vel hente noe inspirasjon derfra og legge opp til mer frivillig sosial avstengning rundt de ansatte og praktikantene.

Hvis det er sykepleierstudenter det er snakk om er det ikke en dag i praksis i uka, men snarere så å si full arbeidsuke i den perioden praksisen varer. Sykepleiestudiet er kanskje det mest praksistunge studiet sammenlignet med en del andre studier. Halvparten ish av sykepleiestudiet er praksis. Rammeplanen definerer hva praksisbiten av studiene skal bestå av og her inngår eldreomsorg. Jeg vil jo tro at studentene følger samme retningslinjer som vanlig ansatte hva gjelder smittevern.  Det er dog ikke belegg for å si at det er studenter i praksis som har dratt inn mesteparten av  smitten på sykehjem - det er nok i stor grad de vanlig ansatte. 
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/uh/rammeplaner/helse/rammeplan_sykepleierutdanning_08.pdf

Da landet stengte ned 12 mars måtte faktisk en del sykepleiestudenter avbryte praksisen. De fikk dog ikke studiet utsatt, men om man jobba på en helseinstitusjon ved siden av kunne man ha praksisen der. Hvis ikke fikk en del skriftlige oppgaver i stedet. Men læringsutbyttet kan det stilles store spmtegn ved. En vil jo gjerne ha sykepleiere som har lært det man skal. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart ikke hurtigtestene er godkjent og på plass i flere institusjoner som f.eks blant de som jobber på sykehjem. Hurtigtestene er mindre pålitelige og man skal ikke lene seg på testing alene, men det veies opp av regelmessig testing sammen med andre tiltak. På den måten kan man fange opp langt flere tilfeller som kan vise seg avgjørende for å unngå en spredning. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er rart ikke hurtigtestene er godkjent og på plass i flere institusjoner som f.eks blant de som jobber på sykehjem. Hurtigtestene er mindre pålitelige og man skal ikke lene seg på testing alene, men det veies opp av regelmessig testing sammen med andre tiltak. På den måten kan man fange opp langt flere tilfeller som kan vise seg avgjørende for å unngå en spredning. 

Var det ikke sånn at FHI skulle rulle dette ut? De har jo vært i bruk i rundt en måned på teststasjonen ved Aker her i Oslo. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Jo, det stemmer. Er vel der det har vært til utprøving? Det er også i bruk privat i flere bransjer. Det jeg stusser på er at det tar såpass lang tid. 

Det sykeste er at det kun er i filmbransjen det brukes munnbind. Ingen sykepleiere eller doktorer går med munnbind på sykehus er min erfaring i Oslo og Vestfold 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (11 minutter siden):

Det sykeste er at det kun er i filmbransjen det brukes munnbind. Ingen sykepleiere eller doktorer går med munnbind på sykehus er min erfaring i Oslo og Vestfold 

Ja, det er litt rart. Har inntrykk av at vi i filmbransjen har de strengeste tiltakene av alle i Norge egentlig. Munnbind hele tiden, testing av samtlige annenhver dag, karantene-ish regler, vernebriller, klippe negler, desinfeksjon, bytte klær, lista er lang på tiltakene våre. Men så er vi også avhengig av nærkontakt for å kunne jobbe, så jeg synes tiltakene er helt nødvendige, og jeg føler meg veldig trygg med dem.

Er utrolig fornøyd med at min bransje både får lov til å holdes i gang, og gjør en så seriøs jobb med smittevern som også går langt utover kravene fra myndighetene. Foreløpig har det gått veldig uten noen tilfeller av smittespredning på vårt set.

Munnbind brukes også i hotellbransjen og i de fleste butikker og serviceyrker spesielt med publikumskontakt, i hvert fall i Oslo. Det er litt rart at ikke det brukes inne på sykehus i større grad. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt tall fra de siste ukene:
 

Uke 49: Nye smittede: 2414  Nye innlagte: 102 (forrige uke)

Uke 48: Nye smittede: 2920  Nye innlagte: 94

Uke 47: Nye smittede: 3651  Nye innlagte: 108 

Uke 46: Nye smittede: 4070  Nye innlagte: 99

Uke 45: Nye smittede: 4045  Nye innlagte: 93

Uke 44: Nye smittede: 3139  Nye innlagte: 54

Uke 43: Nye smittede 1718  Nye innlagte: 41

Ikke så mye endring i antall innlagte de siste ukene, i snitt er det 100 nyinnleggelser i uken, selv om antall smittetilfeller kryper langsomt ned. At tallet forrige uke skulle være høyere enn i uke 45 og 46 er jo litt merkelig. Men så har ikke tallene krympet så fryktelig mye heller, det er først i forrige uke at vi nesten ser en halvering fra "toppen" i uke 46. Isåfall så burde antall innleggelser denne uken reflektere nedgangen, så det blir spennende å følge med på. Dersom vi får like høyt tall eller høyere tall på innlagte enn denne uken som var, så kan man virkelig begynne å lure på om vi har et problem ifht. til at færre tester seg og at vi ikke fanger opp like mange smittetifeller, eller om vi har blitt dårligere til å beskytte de som blir mest syke.

Vi ligger også på et punkt der vi egentlig ikke bør slippe for mye opp, da antall innlagte sakte kryper opp/stagnerer, selv om den også går ned på enkeltdager. Vi burde fremdeles jobbe for å få ned tallene, selv om vi på sett og vis har "flatten the curve". Men om vi slipper særlig opp, og får større oppbluss igjen, så vil vi kunne oppleve at tallene vil stige raskt igjen og da tror jeg fort vi kan havne på rundt 200-300 sykehusinnlagte i inngangen til det nye året. 

Om man studerer enkeltsykehus, så ser man jo i oversikten til VG at presset er størst på Østlandet nå.

Kan forøvrig nevne at på fredag 5.desember ble det lagt inn 26 nye på sykehus. Det er faktisk det høyeste tallet innlagte på en enkeltdag siden 2.april.

 

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 timer siden):

Det sykeste er at det kun er i filmbransjen det brukes munnbind. Ingen sykepleiere eller doktorer går med munnbind på sykehus er min erfaring i Oslo og Vestfold 

Det er ikke bra nok.

Det er heller ikke påbudt med munnbind på legekontoret i min kommune, bare anbefalt. Men på kjøpesenteret man benytte munnbind. Er det ikke minst like viktig å bruke munnbind i helsevesenet der de som blir behandlet er syke, enn på et kjøpesenter?

Endret av Subara
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (41 minutter siden):

Det er ikke bra nok.

Det er heller ikke påbudt med munnbind på legekontoret i min kommune, bare anbefalt. Men på kjøpesenteret man benytte munnbind. Er det ikke minst like viktig å bruke munnbind i helsevesenet der de som blir behandlet er syke, enn på et kjøpesenter?

Ja det er helt latterlig. Jeg håper virkelig at det er pålagt av ledelsen på sykehusene og ikke fordi de ansatte ikke vil gå med munnbind på jobb. 

Litt rart sykehusnorge ikke har klart å kjøpe inn nok munnbind i løpet av sommeren. 

Hos mitt legekontor får alle som ikke har munnbind de utdelt. De ansatte bruker ikke munnbind. 

Lenke til kommentar
Sitat

Koronasjuk tok drosje – får 20.000 kroner i bot

Taxiforbundet nøgde med at ein passasjer fekk straff. – Drosjesjåførar er ei utsett yrkesgruppe. Både sjåførar og passasjerar må ta forholdsreglar.

Jeg trodde det var lov om man brukte munnbind og informerte sjåfør på forhånd? Har de endret reglene på dette? 

https://www.nrk.no/vestland/koronasjuk-tok-drosje-_-far-20.000-kroner-i-bot-1.15281663

 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 timer siden):

Litt tall fra de siste ukene:
 

Uke 49: Nye smittede: 2414  Nye innlagte: 102 (forrige uke)

Uke 48: Nye smittede: 2920  Nye innlagte: 94

Uke 47: Nye smittede: 3651  Nye innlagte: 108 

Uke 46: Nye smittede: 4070  Nye innlagte: 99

Uke 45: Nye smittede: 4045  Nye innlagte: 93

Uke 44: Nye smittede: 3139  Nye innlagte: 54

Uke 43: Nye smittede 1718  Nye innlagte: 41

Ikke så mye endring i antall innlagte de siste ukene, i snitt er det 100 nyinnleggelser i uken, selv om antall smittetilfeller kryper langsomt ned. At tallet forrige uke skulle være høyere enn i uke 45 og 46 er jo litt merkelig. Men så har ikke tallene krympet så fryktelig mye heller, det er først i forrige uke at vi nesten ser en halvering fra "toppen" i uke 46. Isåfall så burde antall innleggelser denne uken reflektere nedgangen, så det blir spennende å følge med på. Dersom vi får like høyt tall eller høyere tall på innlagte enn denne uken som var, så kan man virkelig begynne å lure på om vi har et problem ifht. til at færre tester seg og at vi ikke fanger opp like mange smittetifeller, eller om vi har blitt dårligere til å beskytte de som blir mest syke.

Vi ligger også på et punkt der vi egentlig ikke bør slippe for mye opp, da antall innlagte sakte kryper opp/stagnerer, selv om den også går ned på enkeltdager. Vi burde fremdeles jobbe for å få ned tallene, selv om vi på sett og vis har "flatten the curve". Men om vi slipper særlig opp, og får større oppbluss igjen, så vil vi kunne oppleve at tallene vil stige raskt igjen og da tror jeg fort vi kan havne på rundt 200-300 sykehusinnlagte i inngangen til det nye året. 

Om man studerer enkeltsykehus, så ser man jo i oversikten til VG at presset er størst på Østlandet nå.

Kan forøvrig nevne at på fredag 5.desember ble det lagt inn 26 nye på sykehus. Det er faktisk det høyeste tallet innlagte på en enkeltdag siden 2.april.

 Den økningen vi ser nå har gått over 3 måneder i stedet. 

Situasjonene er ikke i nærheten av like dramatisk som det er i mars/april. Veksten i sykehusinnlagte har stoppet opp. Og dette vil lagge minst to uker før vi ser en større nedgang i sykehusinnlagte. I perioden 12 mars til 1 april gikk man fra 23 innlagte til 325. Denne økningen nå i høst starta i september, så økningen har tatt mye mye lenger tid og ser ut til å ha stoppet opp. Det har liksom ikke gått fra 20 innlagte til over 300 på 3 uker slik det gjorde i mars/april. 

Fra tiltak innføres vil det det ta minst 2-3 uker før man ser det på smittetallene. Det vil ta enda 2-3 etter det uker før man ser det på sykehustallene. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...