Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

fredrik2 skrev (8 minutter siden):

Semantik. mars-mai var ikke heller midt i pandemin hvis du vill komma med den poängen. 

Det föregår en pandemi just nu. Vi är alltså i en pandemi. Bättre nu?

Svineinfluensaen var også en pandemi. Var samfunnet stengt ned? Nei? Gikk det veldig bra untatt for de få som desverre var så uheldige at de døde? Ja.

Det er ingen automatikk i at pandemi=lockdown.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Morromann said:

Ja, det mener jeg fortsatt. Jeg ser at du leser veldig mye av hva jeg skriver og er veldig opptatt av alt jeg har skrevet både i fortid og nåtid. Og jeg kan fortelle deg det at jeg har et eldre familiemedlem som er avlorlig syk, ikke med corona, men med noe langt mer alvorlig og langt mer dødelig uten at jeg skal gå nærmere inn på det så jeg er aboslutt bekymret for vedkommende og derfor mener jeg at man bør iverksette tredjedoser så fort som mulig DERSOM det stemmer at vaksinene mister effekt etter et halvt år. Men jeg er overhodet ikke bekymret for om friske 30-åringer som ikke har fått andredosen ennå skulle smittes av corona. Der strekker ikke min bekymring til. Jeg mener fullt og bestemt at om disse er så redd for corona bør de selv ta ansvar for å isolere seg selv og ikke kreve at samfunnet skal stenge ned for dem.

Förlot att jag läser en del av dina inlägg (må väl erkänna att jag ikke läst många detaljer dokk). 

Vet att du blir irriterad når man tar opp dig men det verkar verkligen som att du ser det mesta utifra dig själv. Först är det otroligt viktigt att få vaksinen för dig själv, sen når du fått vaksinen ska allt slippes opp och nu må vi alltså prioritera 3 dosen för att du har en slekting som du er bekymrad för. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Morromann said:

Svineinfluensaen var også en pandemi. Var samfunnet stengt ned? Nei? Gikk det veldig bra untatt for de få som desverre var så uheldige at de døde? Ja.

Det er ingen automatikk i at pandemi=lockdown.

Hade vi en vaksine? 

Gick det bättre för Norge under svineinfluensan än vad det gjort under korona pandemin?

Vilken verkar ha varit mest problematisk för världen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Förlot att jag läser en del av dina inlägg (må väl erkänna att jag ikke läst många detaljer dokk). 

Vet att du blir irriterad når man tar opp dig men det verkar verkligen som att du ser det mesta utifra dig själv. Först är det otroligt viktigt att få vaksinen för dig själv, sen når du fått vaksinen ska allt slippes opp och nu må vi alltså prioritera 3 dosen för att du har en slekting som du er bekymrad för. 

Nå beveger du deg mer og mer i landskapet for personangrep synes jeg; du er veldig opptatt av å diskutere meg av og til synes jeg. Det er rett og rimelig at man er mer opptatt av de som er utsatt enn de som er friske. Jeg har 30-åringer i familien som ikke er fullvaksinerte, men jeg er ikke redd for at de skal bli alvorlig syke av corona. Det er vel logisk det. Jeg synes du har gått over grensen for pesonangrep på meg tideligere i denne tråden også og det er ganske ufint og forsurende for diskusjonen. Jeg har aldri gåptt til personangerep mot deg og synes at du bør utvise samme hensyn. Kan jeg gjette at din bekrymring skyldes at du personalig er redd for corona?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Morromann said:

Nå beveger du deg mer og mer i landskapet for personangrep synes jeg; du er veldig opptatt av å diskutere meg av og til synes jeg. Det er rett og rimelig at man er mer opptatt av de som er utsatt enn de som er friske. Jeg har 30-åringer i familien som ikke er fullvaksinerte, men jeg er ikke redd for at de skal bli alvorlig syke av corona. Det er vel logisk det. Jeg synes du har gått over grensen for pesonangrep på meg tideligere i denne tråden også og det er ganske ufint og forsurende for diskusjonen. Jeg har aldri gåptt til personangerep mot deg og synes at du bør utvise samme hensyn. Kan jeg gjette at din bekrymring skyldes at du personalig er redd for corona?

Förstår ikke hvorfor du tar allt som personangrepp. Jag tar bara opp att du ändrar oppfattning väldigt mycket efter din egen situation. 

Nei, jag är ikke personligen rädd för korona och trots att jag fick första dosen av vaksinen kanske en månad efter dig så tänkte jag ikke ens på att dra till Serbien för att ta den som vissa andra tänkte på. 

Endret av fredrik2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (31 minutter siden):

Förstår ikke hvorfor du tar allt som personangrepp. Jag tar bara opp att du ändrar oppfattning väldigt mycket efter din egen situation. 

Nei, jag är ikke personligen rädd för korona och trots att jag fick första dosen av vaksinen kanske en månad före dig så tänkte jag ikke ens på att dra till Serbien för att ta den som vissa andra tänkte på. 

Vel, jeg diskuterer ikke min person her. Du fpr tilegge meg personlige motvier men jeg synes du bør holde de utenfor diskusjonsforumet. Jeg ønsker ingen slik diskusjon fordi jeg absolutt har lyst til å bli værende her og diskutere saker, ikke personer og andre debattanter. Jeg går kun på deres argumenter og spekulerer ikke i motivene deres. Om jeg mistenker noen for å ha personlige og egoistiske agendaer om noe er det noe jeg holder for meg selv og ikke lar komme på tryk her og går kun på argumentet og ene og alene det.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (20 minutter siden):

Vet att du blir irriterad når man tar opp dig men det verkar verkligen som att du ser det mesta utifra dig själv. Först är det otroligt viktigt att få vaksinen för dig själv, sen når du fått vaksinen ska allt slippes opp och nu må vi alltså prioritera 3 dosen för att du har en slekting som du er bekymrad för. 

Jeg skal ikke svare for Morromann, men når går egentlig grensen når man bør være solidarisk og når man kan tenke på seg selv i  denne situasjonen. Det er en ting at man var solidarisk med alle gamle og utsatte på et tidligere tidspunkt, men nå er disse i veldig stor grad fullvaksinerte. Skal man da fortsette å sette andre grupper foran en selv? 

Skal man ta mer hensyn til en jevnaldret (i mitt tilfelle 37) som er langt mer bekymret, selv om risikoen for denne i utgangspunktet ikke er noe større enn for meg selv?

Skal man ta mer hensyn til barn og unge og utsette mer gjenåpning selv om risikoen for disse er langt lavere enn for meg selv? 

Skal man ta mer hensyn til en fullvaksinert som fortsatt er redd for å få sykdommen og long-covid enn meg som er delvaksinert, men likevel ikke bekymret for dette?

Er det eneste akseptable å være så altruistisk at alle andres bekymringer for covid-19 skal gå fremfor ens eget ønske om en normal tilværelse? Det virker jo nesten slik på retorikken til enkelte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller så handlar det i första hand ikke om bekymring för sig själv och enkelte andre men om helheten och vad som är lurt.

Jag är ikke speciellt rädd för korona men skulle gärna slippe på grund av risken för bivirkning som faktiskt finns. 

Jag tror dokk ikke att det är varken lurt eller rättvisst att få i gång en massa smittespredning innan alla är vaksinerade och man vet mer om hur barn får det och hur vaksinen fungerar

En väldigt viktigt orsak till att jag tycker att man ska tänka på det nu är att det är uppenbart att delta varianten har medfört en stor smitteökning i många länder, därebland Norge,  och att man därför faktiskt inte vet allt. 

Väldigt mycket enklare att bremse lite nu än senare hvis man merker att smitten får för stora konsekvenser.    

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, OlavEH said:

Nei, det jeg sier om demokrati er riktig. Det er skremmende mange i Norge som mangler demokratiforståelse, og enkelte tiltak er så inngripende at det ville vært anti-demokratisk om de ble innført (og kanskje flertallsdiktatur). 

Og du mener ikke at det er alvorlig nok at man har hatt de soleklart største begrensningene i personlig frihet siden 2.verdenskrig?

Jeg tror ikke det er så mange som mangler demokratiforståelse. Fagfolk er satt til  å gjøre sin jobb i et demokrati.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (18 minutter siden):

 

Jag tror dokk ikke att det är varken lurt eller rättvisst att få i gång en massa smittespredning innan alla är vaksinerade o

 

Hva mener du med alle? Alle som i 100% av befolkningen eller alle som i alle som har takket ja?

Førstmevnte kommer ikke til å skje.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

Jeg skal ikke svare for Morromann, men når går egentlig grensen når man bør være solidarisk og når man kan tenke på seg selv i  denne situasjonen. Det er en ting at man var solidarisk med alle gamle og utsatte på et tidligere tidspunkt, men nå er disse i veldig stor grad fullvaksinerte. Skal man da fortsette å sette andre grupper foran en selv? 

 

Jeg er litt bekymret igjen for gamle og utsatte grunnet studier fra Israel om at vaksinene kanskje mister sin virkning etter et halvt år, men jeg slår ikke på min indre alarmknapp - ikke helt ennå ihvertfall. Men jeg synes de må få fingeren ut med boostere isåfall og jo før jo heller; viktig både å unngå overbelastning av helsevesenet, unødig høye dødsfall og lockdowns som ødelegger økonomien og folkets psykiske helse.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (27 minutter siden):

Jeg tror ikke det er så mange som mangler demokratiforståelse. Fagfolk er satt til  å gjøre sin jobb i et demokrati.

Nå er det ikke fagfolkene de eneste med stemmerett i Norge. Og selv fagfolka i Hdir uttrykte støtte for muligheten for portforbud under regjeringens føring for dette. Mildt sagt skuffende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Morromann said:

Hva mener du med alle? Alle som i 100% av befolkningen eller alle som i alle som har takket ja?

Førstmevnte kommer ikke til å skje.

Tror jag har svarat dig några gånger på det redan. Förstår ikke hvorfor alle i detta sammanhangen ska missförstås om och om igen.

Jag menade att alla i alla fall ska ha fått möjligheten att få vaksinen. Eventuellt också barn innan man slipper opp helt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På Island stilles det forøvrig spørsmål om det er Janssen vaksinen som har sviktet i Delta beskyttelsen

Oversatt noe til Norsk

Sitat

Av de som ble fullstendig vaksinert og diagnostisert med korona i juli, hadde 345 Janssen -vaksinen eller 53%. Dette fremgår av svaret fra Helsedirektoratet på et spørsmål fra mbl.is.

Det var 168 (26%) med Pfizer, 102 (16%) med AstraZeneca eller AstraZeneca og en andre dose mRNA -vaksine. Det var 25 individer (3%) i denne gruppen med Moderna

Nå vet jeg ikke hvordan vaksinefordelingen ser ut på Island, men de har brukt mye mer AZ og J&J enn her hjemme,  så utviklingen på Island kan ikke direkte sammenlignes med hvordan det vil utvikle seg i Norge.

 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (47 minutter siden):

Eller så handlar det i första hand ikke om bekymring för sig själv och enkelte andre men om helheten och vad som är lurt.

Jag är ikke speciellt rädd för korona men skulle gärna slippe på grund av risken för bivirkning som faktiskt finns. 

Jag tror dokk ikke att det är varken lurt eller rättvisst att få i gång en massa smittespredning innan alla är vaksinerade och man vet mer om hur barn får det och hur vaksinen fungerar

En väldigt viktigt orsak till att jag tycker att man ska tänka på det nu är att det är uppenbart att delta varianten har medfört en stor smitteökning i många länder, därebland Norge,  och att man därför faktiskt inte vet allt. 

Jeg er verken redd for korona eller ettervirkninger, og vil ikke at andre med samme risiko som meg skal ha mer å si om dette spørsmålet. Hvis de er mer redde får de bare være ekstra forsiktige,. Det er en uting om deres bekymringer skal ødelegge for min personlige frihet om dette ikke er en stor risiko på samfunnsnivå.

Noen sjanser må man ta. Det aller meste tyder på at vaksiner fungerer greit mot smitte og veldig bra mot alvorlig sykdom. Da er sjansen for veldig mange syke og døde svært liten, og man bør agere deretter. Ikke alltid anta et worst-case og fortsette med tiltak og restriksjoner, eller enda verre; stramme inn.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

FHI OG HELSEDIREKTORATET ANBEFALTE IKKE Å INNFØRE TRINN FIRE NÅ

Regjeringen skal holde en pressekonferanse om coronasituasjonen 12.30.

I sitt faglige grunnlag til regjeringen, ba både FHI og Helsedirektoratet om at trinn fire utsettes.

De anbefaler at universiteter og høgskoler kan åpne for normal drift og skoler på grønt nivå fra semesterstart, mens resten av trinn fire ikke bør gjøres .

Helsedirektoratet vil heller ikke ha lettelser i innreiserestriksjonene nå.

Regjeringen har allerede sagt at når alle har fått dose to, vil det være mulig å leve som normalt. Først anslo de slutten av september, men fredag sa de at gjenåpningen kan fremskyndes.

Kommer nok noen lettelser uten at hele trinn 4 utløses, skal man ha full åpning når alle over 18 er tilbudt første dose, blir trinn 4 kanskje hoppet over, evt veldig kort

Endret av Covidiot
Lenke til kommentar
Covidiot skrev (4 timer siden):

Husk at Island har vaksinert en god prosent av befolkingen med AZ og J&J, som visstnok har dårligere effekt en MRNA vaksinene

Jeg stusser også over artikkelen til VG - 30 stk innalgt og fare for overfylte sykehus?

Det er lite som tyder på at AZ og JJ er spesielt mye dårligere enn mRNA-vaksinene, her er det veldig mye feilinformasjon som er ute og går så det er fort gjort å bli forvirret.

Antall innlagte på Island var jo 3-4 ganger så høyt ved starten av året, så det er bare nok en påminnelse om å ikke ta ubegrunnede skrekkartikler for god fisk (apropos Island), selv om det står i VG. I tillegg er det jo ingen som har dødd på Island siden mai måned.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...