Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Covido skrev (45 minutter siden):

Haha, ta deg en bolle. 

Kom igjen gutta, det er fredag og helg. Ingen vits å sitte her å surmule sammen med en gjeng med krisemaksimerende reddharer. Kom dere ut å nyt sola.

Som Preben så fint sa det i juli; pandemien er over. Korona er endemisk og er nå like interessant som influensa. 

Hadde corona STARTET slik som den er nå i post-vaksineringstiden i Norge med tanke på % av innleggelse og dødelighet hos smittede hadde man ikke merket det en gang og INGEN ville tatt til orde for nedstening, portforbud, isolasjon av friske osv. Ingen ville snakket om at vi levde i et samfunn med "fullt frislipp"(jeg kommer til å nekte å bruke dette nye begrepet; det er et nyrod for det å leve i et normalt samfunn vi tok for gitt 11.mars 2020). Hadde noen i det hele tatt tatt til orde for slikt ville reaksjonen vært "du kan ikke mene alvor; nei nå tuller du.".Det ville knapt vært en notis nederst på side 7 i VG sakset fra NTB. Noen ville vel snakket om at de hadde "en rar forkjølelse" hvor de mistet luktesansen og ble "helt slått ned", men thats it. Det er ikke noe jeg tror, det er noe jeg VET. Det hadde ihvertfall ikke vært det altoverskygeende temaet hos politikere, media og ja, hele samfunnsdebatten. Det ville vært - for å si det slik - en nothingburger og kun virusforskere hadde snakket om det og ingen andre.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Hur många var det som införde en önska om det? 

Så folk har en "manglende helhetlig forståelse for situasjonen" når de ikke er enig med dig? 

Förstår bara ikke hvorfor det är så viktigt att om och om igen ta opp portforbud når det ikke ens blev infört, inget tyder på att det var speciellt nära att bli infört i Norge och inget tyder på att det var speciellt många som ville ha det infört heller. 

Jeg vet ikke. Men det florerte av personer i diverse kommentatorfelt i aviser som ropte opp om portforbud i vinter. Det var langt høyere enn bare noen få prosent av innleggene.

De har en manglende helhetlig forståelse når de vil innføre ekstremt frihetsinngripende tiltak og bruke massive ressurser på å håndheve disse. Det er ikke alt som kan forsvares med "vi er jo midt i en pandemi". Verken portforbud eller det som verre er, f.eks masseovervåkning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Ja, er väl inte helt enkelt men det är faktiskt rätt ofta bra att reagera på möjlighet och inte bara vad man vet.

Den argumentasjonen kan brukes på alle virus og alle sykdommer, ikke bare på corona. Hvorfor skal corona ha forskjørsrett på absolutt alle området i samfunnet og være det altoverskyggende hvor absolutt alt annet i samfunnet må vike hele tiden?

Joda, i mars 2020 var det nødevendig. Men det var da. Situasjonen nå er fundementalt annerledes og for å si det sånn; en etterlevning. Man nekter å la fortiden slippe taket og gå fremover. I andre land snakker man om at dette skal behandles som en vanlig influensa fremover, men ikke her.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Den argumentasjonen kan brukes på alle virus og alle sykdommer, ikke bare på corona. Hvorfor skal corona ha forskjørsrett på absolutt alle området i samfunnet og være det altoverskyggende hvor absolutt alt annet i samfunnet må vike hele tiden.

Joda, i mars 2020 var det nødevendig. Men det var da. Situasjonen nå er fundementalt annerledes og for å si det sånn; en etterlevning. Man nekter å la fortiden slippe taket og gå fremover. I andre land snakker man om at dette skal behandles som en vanlig influensa fremover, men ikke her.

Det jeg synes er foruroligende er Bergen som innførte på nytt begrensinger man kan ha i private hjem. Kommuneoverlegen der var mer krakilsk og ville øke avstandskravet fra 1 til 2 meter på serveringssteder ,munnbind der man ikke kan holde 2 meter osv. Byrådet sa nei til dette, men likevel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Det jeg synes er foruroligende er Bergen som innførte på nytt begrensinger man kan ha i private hjem. Kommuneoverlegen der var mer krakilsk og ville øke avstandskravet fra 1 til 2 meter på serveringssteder ,munnbind der man ikke kan holde 2 meter osv. Byrådet sa nei til dette, men likevel. 

Det virker som om man har en mye mer aggresiv tilnærming til dette i Bergen enn i Oslo, at man er mer rasjonelle i Oslo. Kulturell forskjell? Jeg har merket at noen av de mest hysterikse smittevernsekspertene er i Bergen; var det ikke der det var en som ønsket munnbindpåbud utendørs og i fullt alvor snakket om at vi burde ha årlige influensalockdowns også mot vanlig influensa?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Det virker som om man har en mye mer aggresiv tilnærming til dette i Bergen enn i Oslo, at man er mer rasjonelle i Oslo. Kulturell forskjell? Jeg har merket at noen av de mest hysterikse smittevernsekspertene er i Bergen; var det ikke der det var en som ønsket munnbindpåbud utendørs og i fullt alvor snakket om at vi burde ha årlige influensalockdowns også mot vanlig influensa?

Motsatt altså bergenske politikere virker jo mindre hysterisk enn i Oslo. De fikk feks hardt ut mot nasjonalt skjenkeforbud feks. i Oslo har det stort sett vært strengere regler enn i Bergen. Husk at antall gjester privat var 2 stk en periode i Oslo. Altså forskriftsfestet. Men godt mulig at kommuneoverlegen der er mer krakilsk og hysterisk. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Det virker som om man har en mye mer aggresiv tilnærming til dette i Bergen enn i Oslo, at man er mer rasjonelle i Oslo. Kulturell forskjell? Jeg har merket at noen av de mest hysterikse smittevernsekspertene er i Bergen; var det ikke der det var en som ønsket munnbindpåbud utendørs og i fullt alvor snakket om at vi burde ha årlige influensalockdowns også mot vanlig influensa?

De har byttet ut mange som håndterer dette i Bergen den siste tiden, i allefall var byrådslederen ny, og denne smittevernoverlegen i Kommunen har aldri vært tilstede før nylig, nyansatt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Covidiot skrev (Akkurat nå):

De har byttet ut mange som håndterer dette i Bergen den siste tiden, i allefall var byrådslederen ny, og denne smittevernoverlegen i Kommunen har aldri vært tilstede før nylig, nyansatt?

Roger Valhammer har permisjon ut måneden tror jeg så hun er fungerende byrådsleder i hans permisjonstid. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

Den argumentasjonen kan brukes på alle virus og alle sykdommer, ikke bare på corona. Hvorfor skal corona ha forskjørsrett på absolutt alle området i samfunnet og være det altoverskyggende hvor absolutt alt annet i samfunnet må vike hele tiden?

Joda, i mars 2020 var det nødevendig. Men det var da. Situasjonen nå er fundementalt annerledes og for å si det sånn; en etterlevning. Man nekter å la fortiden slippe taket og gå fremover. I andre land snakker man om at dette skal behandles som en vanlig influensa fremover, men ikke her.

Och igår var det väldigt viktigt att vi skulle få en 3 dose vaksine på grund av tall du hade sätt.

Du har en poäng och självklart noe man tänker på och ska tänka på vidare men nu er vi mitt i en pandemi och väldigt mycket tyder på att spillereglerna faktiskt har ändrat sig. Är det så otroligt viktigt att slippe opp på allt i slutet på en pandemi för att det kanske går bra? 

Andra länder har också kommit längre med vaksineringen av barn än vad Norge har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Det virker som om man har en mye mer aggresiv tilnærming til dette i Bergen enn i Oslo, at man er mer rasjonelle i Oslo. Kulturell forskjell? Jeg har merket at noen av de mest hysterikse smittevernsekspertene er i Bergen; var det ikke der det var en som ønsket munnbindpåbud utendørs og i fullt alvor snakket om at vi burde ha årlige influensalockdowns også mot vanlig influensa?

Det har ju snarare varit presis tvärtom mellan Oslo och Bergen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Motsatt altså bergenske politikere virker jo mindre hysterisk enn i Oslo. De fikk feks hardt ut mot nasjonalt skjenkeforbud feks. i Oslo har det stort sett vært strengere regler enn i Bergen. Husk at antall gjester privat var 2 stk en periode i Oslo. Altså forskriftsfestet. Men godt mulig at kommuneoverlegen der er mer krakilsk og hysterisk. 

Jeg er ihvertfall sikker på at det var i Bergen det var en lege som snakket om influesalockdown og at man måtte slutte å håndhilse selv etter pandemien for ikke å få farlige baselusker på seg. En smittevernslege som ikke har hørt om immunforsvaret?

Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Jeg er ihvertfall sikker på at det var i Bergen det var en lege som snakket om influesalockdown og at man måtte slutte å håndhilse selv etter pandemien for ikke å få farlige baselusker på seg. En smittevernslege som ikke har hørt om immunforsvaret?

Oj, en lege i Bergen sa noe. Då må man fritt generalisera lite.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (45 minutter siden):

Och igår var det väldigt viktigt att vi skulle få en 3 dose vaksine på grund av tall du hade sätt.

Du har en poäng och självklart noe man tänker på och ska tänka på vidare men nu er vi mitt i en pandemi och väldigt mycket tyder på att spillereglerna faktiskt har ändrat sig. Är det så otroligt viktigt att slippe opp på allt i slutet på en pandemi för att det kanske går bra? 

Andra länder har också kommit längre med vaksineringen av barn än vad Norge har.

Ja, det mener jeg fortsatt. Jeg ser at du leser veldig mye av hva jeg skriver og er veldig opptatt av alt jeg har skrevet både i fortid og nåtid. Og jeg kan fortelle deg det at jeg har et eldre familiemedlem som er avlorlig syk, ikke med corona, men med noe langt mer alvorlig og langt mer dødelig uten at jeg skal gå nærmere inn på det så jeg er aboslutt bekymret for vedkommende og derfor mener jeg at man bør iverksette tredjedoser så fort som mulig DERSOM det stemmer at vaksinene mister effekt etter et halvt år. Selvsagt ikke bare for egne familiemedlemmer, men det gjelder jo andre sårbare og utsatte i samfunnet; og for p unngå destruktive unntakstilstander som gjør ting mye verre er det viktig at man får satt boostere på de mest sårbare av oss; det er viktig å være solidarisk der og jeg hadde selv gitt bort min egen dose som en booster om det var påkrevd. Men jeg er overhodet ikke bekymret for om friske 30-åringer som ikke har fått andredosen ennå skulle smittes av corona. Der strekker ikke min bekymring til. Jeg mener fullt og bestemt at om disse er så redd for corona bør de selv ta ansvar for å isolere seg selv og ikke kreve at samfunnet skal stenge ned for dem.

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg er absolutt for at man bør iverksette boostere på risikogrupper så fort som overhodet mulig, men jeg er alt annet enn potisitv og grunnleggende negativ til å opprettholde nedsteninger for at 30 år gamle friske personer men med større helsebekymringer enn gjennomsnittet skal føle seg tryggere.

Endret av Morromann
retter opp i dårlig formulering
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/norge/professor-ut-mot-immunologens-smittetall_-_-overdramatiseres-ganske-kraftig-1.15608367

 

Sitat

Spurkland viste til Bent Høie, som sa at de som ikke tar vaksinen, etter hvert vil bli smittet med viruset. Størdal mener dette ikke vil skje med det første.

– Kanskje alle kan bli smittet i løpet av barne- og ungdomsårene. Men da vil vi ha langt mer tid til å vurdere vaksiner og ta en helhetlig vurdering. Jeg synes ikke vi skal få panikk i den situasjonen vi er nå. Vi har god vaksinasjonsdekning blant voksne, det kommer også til nytte blant barn og ungdom.

– Synes du hun skaper unødig uro?

– Ja, det synes jeg. Jeg synes det overdramatiseres ganske kraftig.

Sitat

Størdal mener det er lurt å vaksinere fra 16 år og oppover, men at man vet for lite om gruppen 12–15. For barn under 12 er ingen vaksiner godkjent.

– Immunsystemet er forskjellig hos barn og voksne. Man kan få kraftig virkning, men også andre bivirkninger. Derfor er det viktig at vi har gode nok data før man går ut og anbefaler vaksiner for barn, sier Størdal.

Han mener risikoen ved vaksiner kan bli større enn nytten for barn.

Han er også kritisk til en strategi der foreldrene må ta et aktivt valg for å vaksinere barna.

– Skal det virke, så må alle sammen slutte opp om det. Akkurat som blant oss voksne, sier Størdal.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 minutter siden):

Motsatt altså bergenske politikere virker jo mindre hysterisk enn i Oslo. De fikk feks hardt ut mot nasjonalt skjenkeforbud feks. i Oslo har det stort sett vært strengere regler enn i Bergen. Husk at antall gjester privat var 2 stk en periode i Oslo. Altså forskriftsfestet. Men godt mulig at kommuneoverlegen der er mer krakilsk og hysterisk. 

Oslo var dog en stund mindre strenge på dette gjester i private hjem enn Bergen. Sistnevnte hadde dog litt mer åpent av resten av samfunnet. Resultatet ble jo at familier på Oslo øst kunne møte og smitte hverandre, mens de i Oslo som ikke baserte seg på at sosialt liv skjedde ved privat omgang hjemme hos hverandre fikk kuttet mer eller mindre alt av sosial omgang i veldig lange perioder. Ingen omgang på jobb pga hjemmekontor, ingen nær familie i nærheten, ingenting man kunne delta på i samfunnet hellers og i høyden omgang med en eller to nære venner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...