Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

VG:

Sitat

216 NYE SMITTETILFELLER I NORGE

Det er registrert 216 nye smittetilfeller siste døgn.Dette er 62 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene (154).Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat.11 kommuner har stigende trend.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/216-nye-smittetilfeller-i-norge.vSUynJKDz
 

NRK:

Sitat

216 nye koronasmittede siste døgn

Det er registrert 216 nye koronasmittede personer i Norge siste døgn. Det er 46 flere enn sammen dag i forrige uke. Fredag var 17 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var én færre enn dagen før.

https://www.nrk.no/nyheter/216-nye-koronasmittede-siste-dogn-1.15578584

 

Ifølge TV2 er rundt 16 000 fra Norge på ferie i land som nå er røde eller har økende smitte.
De melder at 11 325 av disse er i Spania.
Innslag fra fredagens 21-nyheter: https://www.tv2.no/v/1670471/

 

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat
14 nye smittetilfeller i Bergen
387449db2aed5770b6b88feb3ec4bada?t%5B%5D
Foto: Eirik Brekke (arkiv)

Det er registrert 14 nye smittede i Bergen fredag.

Ett av tilfellene er importsmitte, to har ukjent smittevei og elleve er nærkontakter, opplyser kommunen.

– Vi har hatt enkelte dager med høyere tall denne uken enn de foregående. Dette følges nøye, for tidlig å kunne avdekke en eventuell gjennomgående økning i smittetrykket, sier smittevernoverlege, Egil Bovim, i en melding på kommunens nettsider.

De smittede fordeler seg slik i de ulike aldersgruppene:

  • 1 (13 -19 år)
  • 7 (20-29 år)
  • 5 (30-39 år)
  • 1 (60-69 år)
Sitat
Antall smittede øker, men kommunen vurderer ikke strengere tiltak
c7ca82b82eb30110714853a36a4832ed?t%5B%5D
Foto: Petronelle Halvorsen

Fredag var det 14 nye smittede i Bergen.

Torsdag var det ni nye smittetilfeller i Bergen. Fire av tilfellene hadde ukjent smittevei. Tirsdag var tallet på smittetilfeller med ukjent smittevei fem, mens mandag var tallet tre.

Egil Bovim, smittevernoverlege i Bergen, sier at de pr. nå ikke vurderer å innføre strengere smitteverntiltak.

– Dagens smittetall er høyere enn før, og det liker vi ikke. Heldigvis er mange av de smittede nærkontakter som allerede var i karantene, sier han.

Han legger til at de har registrert økt smitte hos personer som har fått første dose med koronavaksine.

– Det har ikke gått lang nok tid til at de var tilstrekkelig beskyttet. Det er viktig å huske på at dette tar tre uker, sier Bovim.

Sitat
Lillestrøm kommune anmelder bryllupsarrangør etter smitteutbrudd

Lillestrøm kommune anmelder arrangøren av bryllupet på Strømmen. 29 personer er koronasmittet etter bryllupet.

Arrangøren anmeldes for brudd på covid-19-forskriften, opplyser fungerende kommunedirektør Bjørg Torill Madsen.

Bruddene gjelder særlig krav til oversikt over deltakerne og rollen som ansvarlig arrangør.

– Mangelen på registrering av hvem har vært til stede har forsinket smittesporingsarbeidet, sier Madsen.

Det har vært flere personer innom bryllupet utover gjestene som er registrert. Derfor oppfordrer kommunedirektøren alle som har vært til stede, om å ta kontakt med koronatelefonen på telefonnummer 94 00 70 02.

– Vår rolle i dette er å anmelde brudd på smittevernloven. Nå er det politiets oppgave å etterforske og vurdere alvorlighetsgraden, sier Madsen.

Torsdag er antallet smittede etter bryllupet oppe i 29 personer. Det er tre flere enn dagen før. Bryllupet ble holdt forrige onsdag.

Rundt 80 gjester er satt i karantene, og kommunen har kartlagt 30 nærkontakter som ikke var i bryllupet eller er husstandsmedlemmer.

Bryllupsgjestene kom fra en rekke kommuner på Østlandet, og det er foreløpig meldt om positive tester i fire kommuner i tillegg til Lillestrøm.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, DaniNichi said:

Du kan ikke mene alvor ? 

Leste at det stod "in hospital"? Og hvordan forklarer man så sprikende forsking er noe også tenke på.

Jeg tror en høy % er tidligere plager spesielt hos eldre som blir lagt inn og en hard runde med et kraftig virus framskynder symptomene.

 

Tro kan man gjøre i kirken :fun:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Theo343 said:

En av av de nær bekjente jeg har som i fjor slet med å få hjemmekontor i Oslo og fikk det først rett før jul har nå fått beskjed at han må regne med å reise til en del høyrisiko soner (fattige land) til høsten og nok før november/desember. Han og kona har fått 2 doser pfizer  (hun er i høy riskogruppe). Det er tilsammen forespeilet 5-8 reiser før våren neste år.

Når han spurte om det var godkjent og tilrådelig så fikk han beskjed om at de hadde fått "spesialtillatelser i embetsfør til å utføre disse reisene uavhengig av reiseråd og lokale forhold". Reisen er også i hovedsak kun for å "vise ansikt" da arbeidet i stor grad kan utføres via postsendinger og fjernarbeid.

Dette liker han særs dårlig da landene det er snakk om er land med høy grad av fattigdom, dårlig helsevesen og stor risiko for ukjent villsmitte og mutasjoner.

Bør han nå se på å bytte jobb eller er det andre ting man her kan gjøre?

Når han ble ansatt var denne aktiveten noe alle på hans avdeling skulle dele på men nå har alt på en merkelig måte falt på ham alene. Han fikk også under ansettelsen beskjed om at det kanskje kunne bli 1 reise til slike land på 3 år.

Sånn på siden: Er det risikotillegg forespeilet uoppfordret, eller tror de de eier folk 100 % i tykt og tynn?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, shockorshot said:

Sikker på at du ikke tenker på 5000 bc? De første pyramidene ble bygd omtrent 5000 år siden, og i 5000 bc var det landbruk i hele eurasia med unntak av nordområder.

Det eneste jeg kan tenke meg som var vesentlig for 5000 år siden iforhold til landbruk, er at det var da de startet å bruke poteter i Peru og domestikerte lamaer og marsvin.

Ok, jeg har en innrømmelse. Det kunne jo hende at jeg hadde husket feil. Men, brukte google-søkeordene "new ice age agriculture prevent" og øverste treff prater om 5000 år siden. Så hvilket sammentreff er dette?

31248551001_16ab7be634_o.jpg
Rice paddies in Asuka, Japan at the southern edge of the Yamato Plain. Ancient paddies like this contributed to early greenhouse gas emissions, changing the earth’s climate before the industrial revolution. (Photo: David Stanley)

Hele artikkelen med ordlyden for 5000 år siden så ble en ny istid forhindret fra å starte:

https://www.highnorthnews.com/en/arctic-cooling-never-was-ancient-farming-prevents-glacial-period

Da tviler jeg på at det var noe feil med min hukommelse ihvertfall. Slike detaljer kan selvsagt diskuteres og det kan kanskje være noe uenighet om tema for alt jeg vet.

Dessuten så kan jordbruket for alvor ha startet tidligere i noe mindre skala som ikke påvirket klimaet? Mindre befolkning før 5000 år siden til å ha betydning i jordbruket?

Selvsagt langt ut på sidelinjen av hva sommervær gjør for covid-smittespredningen da. Men, jeg synes det kan være artig å diskutere og dele informasjon. Så derfor fikk du svar.

Det ser ut som om neste artikkel berører 10.000 års aldersmerket i større detaljer. Altså neste på google-treffet:

Quote

"I noticed that methane concentrations started decreasing about 10,000 years ago and then reversed direction 5,000 years ago and I also noted that carbon dioxide also started decreasing around 10,000 years ago and then reversed direction about 7,000 years ago," says Ruddiman. "It alerted me that there was something strange about this interglaciation ... the only explanation I could come up with is early agriculture, which put greenhouse gases into the atmosphere and that was the start of it all."

Her nevnes 10, 7 og 5 tusen år siden, alt i forskjellige tolkninger/målinger.

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180906141507.htm

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Budeia said:

Etter såpass mange virus burde en kunne observere noen som hadde blitt uføre, eller virket utmattede. 

Hvorfor burde en det? Det er vel ikke populært å fremme disse om de ikke står fram selv. Taushetsbelagthet eller andre hensikter som ligger bak. F.eks. så vet man lite offentlig om hvor mange som hopper over kanten på stupet til Prekestolen i Rogaland. Da er det kun solskinnsbilder og slikt som duger. Eksempelvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, DaniNichi said:

Har vel noe med at folk så vidt tør å prate imot narrativet som er pushet siden starten.

Man er jo bestemor morder, tenker ikke på de svake, osv osv bare man åpner kjeften mot tiltak som eks i vinter.

Det er overraskende hvor mange spesielle folk som finnes. Hadde ikke disse kunnet bli tatt for det av lovens lange arm, så vil jeg tro at de er nært tilbøyelige til å begå bestemormord. Nå vet jeg ikke sannhetsgehalten i alt han poster og ytrer. Må være tredjepartshistorier som han omskriver til at han opplevd selv. Altså sett på så mye han har opplevd i livet (antall videoer om mye rart).

Lenke til kommentar
Budeia skrev (12 timer siden):

Etter såpass mange virus burde en kunne observere noen som hadde blitt uføre, eller virket utmattede. 

Kusinen til en venninne av meg fikk den alvorlige typen og ble innlagt på sykehus i april -mai. Hun tilhørte ikke noen risikogruppe fra før. Da hun kom jeg fra sykehuset hadde hun dårlig pust og problemer med å snakke. Jeg vet ikke hvordan det går nå, men det sier seg selv at rehabiliteringen vil ta lang tid. Hun ble smittet av sønnen sin som også smittet mannen. De andre i familien fikk den lette varianten.

Slektningen tar det tungt. Det er ikke bare den syke som blir rammet, men familie og venner også. Arbeidsgiveren må håndtere en lagtidssykemelding på ubestemt tid. I Norge er det fra før et stort antall som er uføretrygdet eller delvis trygdet i forhold til den totale arbeidsstokken.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Våler kommune begynner å belønne vaksinerte med pinneis. Hva synes folk her om å bruke "gulrot" for å få opp vaksinasjonsgraden? Er det greit å øke premieringen? Evt. hvor langt?

 

Tenker dette må være greit, bare en hyggelig gest for å "feire" noe mange har ventet LENGE på :) Tror ikke en eneste person som ikke vil ta vaksinen tenker "Å shit, får jeg pinneis? nei da tar jeg den likevel! " :p

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Våler kommune begynner å belønne vaksinerte med pinneis. Hva synes folk her om å bruke "gulrot" for å få opp vaksinasjonsgraden? Er det greit å øke premieringen? Evt. hvor langt?

 

Tenker dette må være greit, bare en hyggelig gest for å "feire" noe mange har ventet LENGE på :) Tror ikke en eneste person som ikke vil ta vaksinen tenker "Å shit, får jeg pinneis? nei da tar jeg den likevel! :p "

Om premien hadde vært "1 million", og det hadde ført til flere vaksinerte, så ok for meg. Jeg ser ikke ikke selve premien som et problem. Heller det at man da føler at man måtte gjøre noe for å få opp vaksinasjonen. En pinneis er jo bare kjekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, xRun said:

VG:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/216-nye-smittetilfeller-i-norge.vSUynJKDz
 

NRK:

https://www.nrk.no/nyheter/216-nye-koronasmittede-siste-dogn-1.15578584

 

Ifølge TV2 er rundt 16 000 fra Norge på ferie i land som nå er røde eller har økende smitte.
De melder at 11 325 av disse er i Spania.
Innslag fra fredagens 21-nyheter: https://www.tv2.no/v/1670471/

 

Fantastisk at man gang på gang på gang skal være så etterpåklok.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...