Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, William_S said:

Nå vel det er fortsatt en god del coronatiltak på plass og det gjelder særlig for de som har kjæreste og familie utenfor landet. Leste for få dager siden et dansk-norsk kjærestepar bosatt i København med et småbarn. De får ikke lov å komme til Norge på sommerferie fordi København er rødt. Forutsetningen er at en av partene er bosatt i Norge noe ingen av dem er. Å dra alene var selvsagt uaktuelt for den norske statsborgeren. Hun sa til avisa at hele familien var klar for å ta karantene osv, men nei det gikk altså ikke. Også USA ble av helt uforståelige grunner fjerna over lista over lilla land, så at det er noen få gjenværende tiltak er jeg egentlig uenig i . Ja nasjonalt kontrollsenter for innreisende eksisterer jo fortsatt, særlig svensker som dagpendla til Norge ble utsatt for denne trakasseringen vil jeg påstå av den norske stat utenfor norske landegrenser.  Men smak litt på ordet nasjonalt kontrollsenter for innreisende. Det høres ut som noe kunne vært oppfunnet i Sovjetunionen. 

Jeg synes de burde kalt det Smittetilsynet.

Lov om vern mot smittsomme sykdommer / Smittevernloven

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
M98kF1 skrev (30 minutter siden):

Men nå har vi gått glipp av ukesvis med føre-var-tiltak… 🙄

jammen aleph-varianten? Den er 70 ganger dødeligere og smitter over telefooon!  
    Da får vi innføre tiltak når det blir ett problem?
Jammen hva med long-covid?
     ja, har du vært dausjuk i ukesvis så er det å forvente at det tar ett halvår før det er gøy å jogge igjen.

jammen vaksinen er bare 92% virksom

    Ja, da blir 8% smittet da? Ikke helt det vi var redd for i mars 2020?

osv…
 

nn
 

Mutasjoner er jo greia nå, stenge alt for ikke å spre delta, så blir det noe annet grunnlag de skal bruke etter det.

Når folk ikke kjemper for friheten de har og lar seg påvirke av media som mange gjør rundt covid kan man ikke vente seg noe mer.

Dispatcher skrev (14 minutter siden):

Som forventet kommer det nå mer og mer data som viser det man har mistenkt hele tiden, at vaksinene fungerer like bra / bedre mot Delta som mot andre varianter. Oppsummer her, med videre link til datagrunnlaget:

https://twitter.com/BogochIsaac/status/1416100937563656192

Får se om folk snart slutter å spre myter om dårlig virkningsgrad, behov for booster, etc. kun basert på veldig tidlig data med stor grad av usikkerhet.

En del aktive brukere her inne forstår ikke at forskning tar tid, prøvd påpeke det utallige ganger.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (34 minutter siden):

Nå vel det er fortsatt en god del coronatiltak på plass og det gjelder særlig for de som har kjæreste og familie utenfor landet. Leste for få dager siden et dansk-norsk kjærestepar bosatt i København med et småbarn. De får ikke lov å komme til Norge på sommerferie fordi København er rødt. Forutsetningen er at en av partene er bosatt i Norge noe ingen av dem er. Å dra alene var selvsagt uaktuelt for den norske statsborgeren. Hun sa til avisa at hele familien var klar for å ta karantene osv, men nei det gikk altså ikke. Også USA ble av helt uforståelige grunner fjerna over lista over lilla land, så at det er noen få gjenværende tiltak er jeg egentlig uenig i . Ja nasjonalt kontrollsenter for innreisende eksisterer jo fortsatt, særlig svensker som dagpendla til Norge ble utsatt for denne trakasseringen vil jeg påstå av den norske stat utenfor norske landegrenser.  Men smak litt på ordet nasjonalt kontrollsenter for innreisende. Det høres ut som noe kunne vært oppfunnet i Sovjetunionen. 

Flott. Men det at du kan vise til tiltak som er lite gjennomtenkte og uforholdsmessige, kan vel ikke underbygge en forestilling om at alle tiltak bør avvikles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dispatcher skrev (13 minutter siden):

Som forventet kommer det nå mer og mer data som viser det man har mistenkt hele tiden, at vaksinene fungerer like bra / bedre mot Delta som mot andre varianter.

Mye av grunnen til at Pfizer og Moderna produserer boosterdoser, er at vaksinen virker dårligere etter 6 måneder. Men da er vel Deltavarianten uansett historie..

Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 minutt siden):

Mye av grunnen til at Pfizer og Moderna produserer boosterdoser, er at vaksinen virker dårligere etter 6 måneder. Men da er vel Deltavarianten uansett historie..

Det finnes ikke noe data som underbygger det du hevder her. Det er bekymringsverdig om feiltolkede "dårlige nyheter" får lov til å spre seg som sannheter.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Vel, big pharma kan nok dikte opp noe for å kunne pøse ut dose 3,4 og 5?

Produserer man vaksiner har man sikkert et visst insentiv for at det skal være et årlig behov, men jeg har ikke tenkt å spekulere spesielt i motivene deres.

Basert på forskningsrapporter så tyder det uansett på at effekten av vaksinene fortsatt er økende selv mange måneder etter at de har blitt injisert, og det virker å gjelde samtlige typer. Nylig publiserte jo Nature en rapport som spekulerer i livslang beskyttelse fra vektor-vaksinene for eksempel (Janssen, AZ). Lignende positive resultater publiseres også jevnlig for mRNA-variantene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (31 minutter siden):

Mutasjoner er jo greia nå, stenge alt for ikke å spre delta, så blir det noe annet grunnlag de skal bruke etter det.

Når folk ikke kjemper for friheten de har og lar seg påvirke av media som mange gjør rundt covid kan man ikke vente seg noe mer.

Hva er denne kjempe for friheten greia? Kjempe for hva, mot hva? Vi har praktisk talt nesten ikke begrensende tiltak i Norge nå. Det mest inngripende er vel i forbindelse med reising, men det har alle land. Vi har mindre tiltak og mer frihet i Norge enn i Sverige og i Danmark pdd. Føler du deg ikke fri nå tror jeg ikke du vil gjøre det etter pandemien heller.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, DaniNichi said:

Mutasjoner er jo greia nå, stenge alt for ikke å spre delta, så blir det noe annet grunnlag de skal bruke etter det.

Når folk ikke kjemper for friheten de har og lar seg påvirke av media som mange gjør rundt covid kan man ikke vente seg noe mer.

En del aktive brukere her inne forstår ikke at forskning tar tid, prøvd påpeke det utallige ganger.

Ja det tar tid. Men, hva skal man foreta seg i mellomtiden? Da blir jo førevar-tiltak gjerne visa.

Forresten interessante nyheter om influensavaksinens effekt mot alvorlige korona-ekstralidelser:

Quote

COVID: Flu shot may help lessen coronavirus infection side effects - study

Research shows that COVID-19 patients who had the flu vaccine were less likely to require emergency medical care or have extreme side-effects

https://www.jpost.com/health-science/covid-flu-shot-may-help-lessen-coronavirus-infection-side-effects-study-674086

Nå blir det tomt i apotekhyllene for årets influensavaksine. Det er jeg nesten sikker på.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Budeia said:

Vel, big pharma kan nok dikte opp noe for å kunne pøse ut dose 3,4 og 5?

 

Kommer jo an på hvor seriøse de ønsker å framstå som farmasøytisk selskap. Som å pisse i buksa for å holde seg varm? Det vil jo avsløres mest sannsynlig. Big gamble altså?

Endret av G
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Enig i at pinneis bare er en hyggelig gest. Men hva med litt større gaver? F.eks gavekort på 1000 kr eller lodd til en eller annen skikkelig flott premie?

Som jeg har sakt før. En pinne is eller gavekort på 1xxxxxx, forandre ikke min mening med å vente.

Jeg vil se hva vaksinene gjør med de som tar vaksinene. Og tror ikke det holder med 2...

Jeg er her enda, tatt en vaksine😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Quakecry said:

Og at folk dør går helt fint og er forventet uansett. Det gjør absolutt ingenting om noen titalls dør. 

Hehe, Bare det ikke er du og jeg.?

Mere folk som dør av andre ting enn c19. Der jeg jobber har vi mistet flere kunder som døde av kreft.

Her jeg er har vi ikke mistet noen på c19 viruset, ikke som jeg vet. Men alvorlig smittet, jepp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Vi har praktisk talt nesten ikke begrensende tiltak i Norge nå. Det mest inngripende er vel i forbindelse med reising, men det har alle land. Vi har mindre tiltak og mer frihet i Norge enn i Sverige og i Danmark pdd. 

Mente ikke bare Norge og mente at man må sette ned foten om de prøver innføre noe om smitten øker mot høsten.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Kjetil Lura said:

Nope, tro på ting har ingen ting med bare kirken å gjøre.

Det har med alt du gjør i livet.:lol:

Greit nok. Men tro innen vitenskapen kan kun lede til feilaktig oppfatning og evt. lede til at man undersøker ting bedre som man tror er sannsynlig. Du vet den vitenskapelige metode. Jeg tror jeg foretrekker den i Covid-19 tolkninger. Selv om vi alle inkludert meg fristes til å ta forhastede konklusjoner. Og ingen av oss stort sett i denne tråden antar jeg driver med forskning som følger den vitenskapelige metode. Det hadde ihvertfall overrasket meg.

Når det kommer til disse førevar-situasjonene, så har man ikke noe svart-hvitt å forholde seg til. Da må en jo forsøke å styre etter beste evne.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Greit nok. Men tro innen vitenskapen kan kun lede til feilaktig oppfatning og evt. lede til at man undersøker ting bedre som man tror er sannsynlig. Du vet den vitenskapelige metode. Jeg tror jeg foretrekker den i Covid-19 tolkninger. Selv om vi alle inkludert meg fristes til å ta forhastede konklusjoner. Og ingen av oss stort sett i denne tråden antar jeg driver med forskning som følger den vitenskapelige metode. Det hadde ihvertfall overrasket meg.

Når det kommer til disse førevar-situasjonene, så har man ikke noe svart-hvitt å forholde seg til. Da må en jo forsøke å styre etter beste evne.

Hadde jeg ikke "tro" på forskningen/vitenskapen ville jeg brukt mye penger på det?

Dette bruker jeg mye penger på: https://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=94811

Jepp off topic,

Endret av Kjetil Lura
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...