Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Nogen som vet hva slags dokumentasjon man eventuelt må fremvise ved retur til Norge i forhold til hvilken region man har oppholdt seg i?   Hvis man bor på hotel kunne man brukt det, men jeg skal jo bo hos familie, så har som sådan ingen kvittering på det.  Gjelder spesifikt Danmark hvor noen regioner nå er oransje, mens jeg har familie i grønn region. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, G said:

Det kan godt hende at det gjorde. Men, klimamodellen prater om et oppsving av temperatur for 5000 år siden på kloden som en følge av jordbruksaktiviteten som av en eller annen grunn tiltok akkurat da. Husk at de har borete iskjerner som kan si mye om fortiden, også mye mye lengre tilbake enn selv 10 tusen år bakover. Metangass i fra husdyrgjødsel, husdyr raping og husdyr fis, har faktisk økt temperaturen på kloden. Det sies at vi burde ha vært inne i en istid her nå, dersom det ikke hadde vært for dette jordbruket + den industrielle revolusjonen og vårt moderne levesett med freongasser og mye annet svineri.

Vi hadde også en lille-istid nært på oss. Det var mye varmere i Norge i vikingtiden etc.

Sikker på at du ikke tenker på 5000 bc? De første pyramidene ble bygd omtrent 5000 år siden, og i 5000 bc var det landbruk i hele eurasia med unntak av nordområder.

Det eneste jeg kan tenke meg som var vesentlig for 5000 år siden iforhold til landbruk, er at det var da de startet å bruke poteter i Peru og domestikerte lamaer og marsvin.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (44 minutter siden):

Nogen som vet hva slags dokumentasjon man eventuelt må fremvise ved retur til Norge i forhold til hvilken region man har oppholdt seg i?   Hvis man bor på hotel kunne man brukt det, men jeg skal jo bo hos familie, så har som sådan ingen kvittering på det.  Gjelder spesifikt Danmark hvor noen regioner nå er oransje, mens jeg har familie i grønn region. 

Kommer du fra et grønt land/region er det ikke krav til å ha med en negativ test tatt før du reiser inn i Norge eller karantene.

Du må fortsatt fylle ut innreiseregistreringsskjema og teste deg på grensa ved ankomst til Norge.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Kommer du fra et grønt land/region er det ikke krav til å ha med en negativ test tatt før du reiser inn i Norge eller karantene.

Du må fortsatt fylle ut innreiseregistreringsskjema og teste deg på grensa ved ankomst til Norge.

Hvis man blir sendt av arbeidsgiver til et land med høy risiko og ved tilbakereise til Norge får påvist smitte. Har man da noe erstatningsansvar som arbeidsgiver? Kan man bli henvist til karantenehotell og risikere å betale dette selv? 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Kommer du fra et grønt land/region er det ikke krav til å ha med en negativ test tatt før du reiser inn i Norge eller karantene.

Du må fortsatt fylle ut innreiseregistreringsskjema og teste deg på grensa ved ankomst til Norge.

Ja, men jeg seiler jo fra Hirtshals som er nordylland (som blir oransje fra mandag), men familien bor i Syddanmark (som fortsatt er grønn).  Spørsmålet var hvilken dokumentasjon som kreves for å bevise at jeg har oppholdt meg hos familien?  Jeg går ut fra det ikke bare er å si man har vært der og så tror de på det uten videre..

 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (4 minutter siden):

Ja, men jeg seiler jo fra Hirtshals som er nordylland (som blir oransje fra mandag), men familien bor i Syddanmark (som fortsatt er grønn).  Spørsmålet var hvilken dokumentasjon som kreves for å bevise at jeg har oppholdt meg hos familien?  Jeg går ut fra det ikke bare er å si man har vært der og så tror de på det uten videre..

Usikker på om det vil utgjøre noen forskjell hvilken region du har oppholdt deg. Hvor du reiser inn til Norge fra tror jeg er det som er avgjørende, dessverre. Uten at jeg er sikker.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (59 minutter siden):

Hvis man blir sendt av arbeidsgiver til et land med høy risiko og ved tilbakereise til Norge får påvist smitte. Har man da noe erstatningsansvar som arbeidsgiver? Kan man bli henvist til karantenehotell og risikere å betale dette selv? 

Det faller på sin egen urimelighet at arbeidstaker må dekke karantenehotell og lønnstap som følge av karantene etter en tjenestereise. Men det er helt sikkert arbeidsgivere som er uenige i det. 

Edit: Der jeg jobber har vi hatt en del folk fra DK inne. Det er det min arbeidsgiver som har måttet dekke merkostnader ifm. karantene for leverandørers personell. Mao. disse folkene har verken måtte betalt noe eller tapt lønn for alle dagene i karantene. Men det sitter helt klart lengre inne å betale for 2-3 uker arbeid uten at noe blir gjort. 

Endret av Nedward
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Nedward said:

Det faller på sin egen urimelighet at arbeidstaker må dekke karantenehotell og lønnstap som følge av karantene etter en tjenestereise. Men det er helt sikkert arbeidsgivere som er uenige i det. 

Edit: Der jeg jobber har vi hatt en del folk fra DK inne. Det er det min arbeidsgiver som har måttet dekke merkostnader ifm. karantene for leverandørers personell. Mao. disse folkene har verken måtte betalt noe eller tapt lønn for alle dagene i karantene. Men det sitter helt klart lengre inne å betale for 2-3 uker arbeid uten at noe blir gjort. 

Så man kan også risikere å tape 2-3 uker i lønn fordi man må sitte på karantenehotell?

Lenke til kommentar

Oppdatert status for vaksinering pr aldersgrupe og uke. Grafene for minst en dose er forskjøvet 6 uker til høyre for å matche grafene for fullvaksinering, så man lettere kan se avvik fra 6 uker mellom dosene.

798304281_Vaksinertepruke28.thumb.png.0c95256fe3a3b6c19641c5a49dc80a22.png

- I alle de 4 gruppene som er først i vaksinekøa har nå over 92% fått minst en dose, de siste to gruppene er hhv over 80 og 50%

- Gruppa 75-84 leder med hele 97% fullvaksinerte og 98,2% med minst en dose

- Neste uke blir det nok fokus på førstedoser til 16-44 åringer og fullvaksinering av 55-64-åringene

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Tok vaksine - slik ble huden

Sitat

..........- Det vil alltid være en grad av usikkerhet rundt slike diagnoser, men om bivirkningene vedvarer er det viktig at legemiddelverket blir varslet, sier Madsen.

Fagdirektøren fikk selv Pfizer-vaksinen og ble også rød over hele kroppen etter et par timer.

- Det gikk bort igjen etter kort tid, sier han.

Noen er uheldige og får bivirkninger av vaksinen. Steinar Madsen, medisinsk fagdirektør i Statens Legemiddelverk intet unntak. Må smile litt selv om det ikke er morsomt (galgenhumor).

Misunner ikke kvinnen elefanthuden hennes og håper formen er bedre nå.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, tigerdyr said:

Ja, men jeg seiler jo fra Hirtshals som er nordylland (som blir oransje fra mandag), men familien bor i Syddanmark (som fortsatt er grønn).  Spørsmålet var hvilken dokumentasjon som kreves for å bevise at jeg har oppholdt meg hos familien?  Jeg går ut fra det ikke bare er å si man har vært der og så tror de på det uten videre..

 

Har du spurt fhi om de kan hjelpe deg.

 

Lenke til kommentar

Trolig måtte man leid et privatfly og tatt det direkte fra det grønne området.

Det får man "håpe" ja, at det går bedre med dem som har fått bivirkninger fra vaksinen. Men har også lest kommentarer fra noen på TV2 facebook, som fremdeles sliter med bivirkninger fra svineinfluensavaksinen. 

Lenke til kommentar

Så mange som annenhver pasient som er innlagt med alvorlig covid-19-sykdom, utvikler andre helseplager og komplikasjoner, ifølge en omfattende britisk studie.

Data fra mer enn 70.000 koronapasienter ved over 300 sykehus i Storbritannia er gjennomgått i studien.

Den vanligste helsekomplikasjonen var problemer med nyrene og lungene, men det ble i stor grad også rapportert om nevrologiske plager og hjerteproblemer.

Komplikasjonene var utbredt også hos unge personer uten tidligere helseproblemer. I alt 27 prosent av pasienter mellom 19 og 29 år og 37 prosent mellom 30 og 39 år opplevde minst én komplikasjon etter å ha vært innlagt med covid-19.

Bryter med etablerte forestillinger

Forskerne bak studien, som er publisert i medisintidsskriftet The Lancet , sier studien bør være en vekker for beslutningstakere om langtidsplagene alvorlig syke koronapasienter har.

– Funnene strider med den nåværende forestillingen om at covid-19 bare er farlig for mennesker med en underliggende sykdom og eldre, sier hovedforfatter, professor Calum Semple ved University of Liverpool.

– Sykdommens alvorlighetsgrad ved innleggelse er en indikator for komplikasjoner selv hos yngre voksne, så forebygging av komplikasjoner krever en primær forebyggingsstrategi, noe som betyr vaksinering, understreket Semple.

Ikke «long covid»

Funnene viser videre at komplikasjonene var mer utbredte hos menn enn hos kvinner.

Ett av de viktigste funnene er at 27 prosent av pasientene i mindre grad var i stand til å ta vare på seg selv etter å ha blitt utskrevet fra sykehus, uansett alder, kjønn og etnisitet.

Forskerne sier komplikasjonene som ble registrert, er noe annet enn det som omtales som «long covid», der pasienter har symptomer direkte knyttet til sykdommen i flere uker og ofte måneder etter infeksjon.

Varsel til myndighetene

De oppfordrer til langsiktig overvåking av helseproblemene hos koronapasienter og påpeker at myndighetene bør være forberedt på å utarbeide spesialisert oppfølging av overlevende.

– Det er viktig at med den høye risikoen for komplikasjoner og innvirkningen dette har på mennesker, at komplikasjoner knyttet til covid-19 – ikke bare død – blir vurdert når man tar beslutninger om hvordan man best kan takle pandemien, sier medforfatter Aya Riad ved University of Edinburgh.

 

– Å kun fokusere på dødsfallene knyttet til covid-19 vil sannsynligvis undervurdere den reelle innvirkningen, særlig hos yngre mennesker som det er mer sannsynlig at overlever alvorlig koronasykdom.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Så mange som annenhver pasient som er innlagt med alvorlig covid-19-sykdom, utvikler andre helseplager og komplikasjoner

Logisk at det er en påkjenning for kroppen å være tilkoblet respirator i flere dager. Etter flere uker er det vanlig at musklene på en måte har forvitret, så pasienten har problemer med å gå. (Har lest om det i flere intervjuer). Men andelen som ligger på sykehus i flere uker er lav ift. resten av befolkningen. 

Lenke til kommentar

Er ikke så rart at de få som havner på sykehus med alvorlig sykdom sliter i lengre tid. Dem utgjør den utrolig lille minoriteten som blir veldig syk, og destil står ganske dårlig til med genetisk. For resten under 60 og vel så det, så er jo sjangsen for å bli alvorlig/veldig syk såvidt under en prosent. 

Endret av Quakecry
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Quakecry said:

Er ikke så rart at de få som havner på sykehus med alvorlig sykdom sliter i lengre tid. Dem utgjør den utrolig lille minoriteten som blir veldig syk, og destil står ganske dårlig til med genetisk. For resten under 60 og vel så det, så er jo sjangsen for å bli alvorlig/veldig syk såvidt under en prosent. 

Det stemmer ikke. For en 30-åring er sjansen for å havne på sykehus rundt 3.5% for alfa varianten. Enda høyere for delta. 

For en 50-åring er sjansen over 5%

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...