Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (21 minutter siden):

Nei, vaksinepasset burde ikke kunne innføres før alle har fått tilbud om vaksinering, og fått tid til å gjennomføre den.

Er litt delt i dette spørsmålet. Det blir ikke helt rettferdig, som er dumt, men samtidig ville det vært helt utrolig meningsløst å ikke gi vaksinerte flere friheter. Samtidig er det også et insentiv for å få folk til å takke ja til vaksinen, kanskje det vipper et par skeptikere av gjerdet, og det kan bidra til at man får gjennomført arrangementer og stimulere økonomien. Man kan også teste seg for å få grønt pass, så det er ikke sånn at uvaksinerte blir helt ekskludert. Ved større arrangementer som f.eks. fotballkamp plikter arrangør å stille med hurtigtesting.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, William_S said:

Mens i Australia stenger de ned igjen på nytt, tilsvarende smittetall vi nå ser i Oslo er nok til å gi lockdown i Sydney feks. Mye av greiene med zero covid strategien virker som at det ikke er noen vei ut av det. I tillegg virker det som at Australia har latterlig lav vaksinedekning. Kun 3%  som har mottatt to doser eller noe. Og Sydney er ikke alene om å stenge ned nå går også Brisbane inn i en lockdown.  Jeg tror Raymond nå innstiller seg fra og med søndagen av å gå over på nasjonale tiltak helt og holdent. Dvs kanskje med oppretholdelse av en vag anbefaling om munnbind på kollektivtransporten. 

Zero covid synes jeg man har sett at blir for ekstremt. Men reiserestriksjoner over grenser er jeg mer åpen for.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Jupp @Simen1 og flere andre har proklamert for dette siden starten omtrent :)
  

53 minutes ago, toreae said:

Tran finnes i kapsler. Da får du utsatt brekningsrefleksen med 30 minutter!!! Herlig å gå å smårape på i mange timer etterpå.

Godt å høre at det ikke bare er meg som sliter selv med disse kapslene :D

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Zero covid synes jeg man har sett at blir for ekstremt. Men reiserestriksjoner over grenser er jeg mer åpen for.

Australia har også her gått langt over streken igrunn - det er få land i verden som har nærmest  nekta sine egne borgere å komme hjem. Men de har altså faila, ikke har de klart å holde corona unna, og ikke har de klart å skaffe vaksiner så de også igjen kan kobles på resten av verden etter hvert. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (27 minutter siden):

Hvorfor ikke? 

Fordi det er "umusikalsk" å gi vaksinerte fordeler etter at vi har bestemt hvordan vaksinene skal fordeles. Kanskje ville vi bestemt en annen rekkefølge om vi visste om dette på forhånd. Jeg mener ikke at dette er verdens undergang, altså. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 minutter siden):

Fordi det er "umusikalsk" å gi vaksinerte fordeler etter at vi har bestemt hvordan vaksinene skal fordeles. Kanskje ville vi bestemt en annen rekkefølge om vi visste om dette på forhånd. Jeg mener ikke at dette er verdens undergang, altså. 

Ja, det er jeg litt enig i, samtidig så var vel vaksinepasset noe som presset seg frem etterhvert, siden det ble muligheter for å få hjulene igang igjen for en god del bransjer som har ligget brakk, med et system som dette. 

Litt urettferdig er det jo selvfølgelig, men jeg tror fordelene overgår ulempene, iogmed at man kan få igang reise og turistvirksomhet litt. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (28 minutter siden):

Godt å høre at det ikke bare er meg som sliter selv med disse kapslene :D

Det var så til de grader at den langvarige positive helseeffekten, ikke var nok i forhold til å gå rundt og være kvalm 2 - 4 timer hver dag.

D-vitaminer i tabelettform!!!!!!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Henger etter i vaksineringen: − Spranget blir for stort
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJKB0j/henger-etter-i-vaksineringen-spranget-blir-for-stort

Hadde med glede ventet med å få min første dose så ikke skjevheten ble stor som nå. Skjevfordeling var åpenbart riktig mtp å få kontroll og færre alvorlig syke, men den burde opphørt eller blitt mindre etter 18-24 var ferdig, og kommuner burde fått fordelt etter antall i risikogrupper fra starten. Skjevfordelingen er heller ikke tilpasset friheten vaksinasjon gir med vaksinepass.

Nå er vi i situasjonen at det blir ganske tilfeldig, der nabokommuner i samme arbeidsmarked etc har vidt ulik vaksineringsgrad. For eksempel er det nå sånn at Bergen denne uka begynner å kalle inn folk i slutten av 20-årene, mens nabokommune Fjell fortsatt vaksinerer 54-45 åringer. FHI kompenserer litt for dette ved å gjøre beredskapslageret mindre og mindre fremover, men det er ikke helt nok.

Forøvrig, i andel av befolkningen ligger det knapt nok under snittet for landet.

image.png.d5db93e76cb96e3346859bedea792fd1.png

image.png.af70b906018de9bac4039b7a61f7a56e.png

Lenke til kommentar
2 hours ago, Wheeljack said:

Hvor har jeg sagt at Covid "bare er en influensa" ?

Jeg vet rett og slett ikke. Kan hende at du ikke har det, men jeg har vel lagt deg i bås med de andre vaksineskeptikerne. Det er en nokså naturlig ting å gjøre. Så kan hende jeg tar feil om deg. Husker ikke alt du har skrevet i fortiden.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Er litt delt i dette spørsmålet. Det blir ikke helt rettferdig, som er dumt, men samtidig ville det vært helt utrolig meningsløst å ikke gi vaksinerte flere friheter. Samtidig er det også et insentiv for å få folk til å takke ja til vaksinen, kanskje det vipper et par skeptikere av gjerdet, og det kan bidra til at man får gjennomført arrangementer og stimulere økonomien. Man kan også teste seg for å få grønt pass, så det er ikke sånn at uvaksinerte blir helt ekskludert. Ved større arrangementer som f.eks. fotballkamp plikter arrangør å stille med hurtigtesting.

Er jo nettopp det at man " tvinger" folk til å ta vaksiner fordi man får fordeler som er ekstremt problematisk.

Hva med bare åpne for alle og legge dette idiotiske passet dødt ?

Og når man vet at det er en stor andel som ligger under risikosonen som har selv pådratt seg dårlig helse høy bmi, (røyker kols), osv osv så blir dette bare idiotisk at friske folk skal stå igjen som "tapere", hva slags insentiv gir det folk ? 

Lurer på hvor god folkehelse man hadde hatt om man bruke like mye ressurser på det som brukes på få folk til å vaksinere seg, men folk er vel ikke villig gi opp raffinert sukker, dårlig matoljer, ta blodtrykk og kolesterol på alvor, ikke røyke, ikke drikke mye alkohol , trene daglig, alt dette krever jo litt mer enn et stikk i armen eller en neve tabletter.

Vaksinepass er udemokratiske greier som er skummelt at folk godtar.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Australia har også her gått langt over streken igrunn - det er få land i verden som har nærmest  nekta sine egne borgere å komme hjem. Men de har altså faila, ikke har de klart å holde corona unna, og ikke har de klart å skaffe vaksiner så de også igjen kan kobles på resten av verden etter hvert. 

Ja de har 2, les 2 på ICU og de låser ned hele samfunnet for millioner.

Australia er smålig diktaturiske ikke bare rundt covid.

Lenke til kommentar

Folk gjør mye "dumt" som felleskapet må betale for, om så dette er å stappe i seg for mye fet mat eller kaste seg utfor en fjellside på sykkel. Denne debatten er stygg, og  i et velferdssamfunn skal vi å råd og kapasitet til å behandle alle med likeverd uansett om en bedriver med ekstremsport eller en sliter med å kontrollere matinntaket av forskjellige grunner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Baranladion said:

Jeg er kanskje naiv, men jeg har tiltro til myndighetene har gjort de rette vurderingene om vaksinen, og foreløpig så ser det jo lovende ut, selvom vi ikke kan vite så mye om langtidseffekter. At man heller ikke vet for mye om langtidseffekter ved C19 sykdom bør også være med i ligningen. 

Og langtidseffekten er jeg helt innforstått med at er helt ukjent. For vi har kun ca. litt over et halvt år mellom når de første begynte å få de ulike vaksinetypene sånn omtrent. Også har man bittelitt lengre perspektiv fra de få som var med i selve utviklingseksperimentet. Men de ble nok tydelig informert at de var prøvekaniner disse få da heldigvis. Så det var ihvertfall hyggelig at noen stillet opp når utviklerne av vaksinene følte at de var forbi dyreforsøk og ønsket å begynne forsiktig å teste dette på noen få mennesker først, for siden å oppskalere det.

Nå har jo ymse helsemyndigheter godkjent vaksinene til bruk, og det ligger vanligvis ganske strenge krav for slike godkjenninger. Men, selv der kan det jo ha gått noe raskere enn normalt.

Dette er ting som helt klart er helt opp i dagen og som ingen kan klandre noen for å bruke i mot det å selv skulle velge å ta vaksinene.

Men, på den andre siden så virker sykdommen betydelig mer alvorlig enn det antivaxxer-siden skal ha det til da. Så på det grunnlag med tydelige observasjoner gjort omkring i mange nasjoner hvor både eldre og yngre har strøket med. Det er snart i ferd med å runde 4 millioner døde på verdensbasis. Altså snart hele norges befolkning eller omtrentlig 80-ish prosent av den norske befolkning har på verdensbasis antall mennesker dødd til nå. Og det er ikke noe konspiratori.

Mørketallene må man muligens legge oppå der. Så kanskje det noen millioner til, vanskelig å si.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#coronavirus-cases-log

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (28 minutter siden):

Er jo nettopp det at man " tvinger" folk til å ta vaksiner fordi man får fordeler som er ekstremt problematisk.

Hva med bare åpne for alle og legge dette idiotiske passet dødt ?

Man tvinger jo ikke folk, som sagt er alle arrangementer som krever vaksinepass også pålagt å hurtigteste de som ikke er vaksinert ved inngang. Har man ikke fått vaksinen er det en pinne ytterst i nesa i åtte sekunder, så er man good to go hvis den er negativ - ikke noe stress.

Er ikke dette mye bedre enn å vente i enda flere måneder før man kan arrangere ting igjen, og slippe inn publikum på f.eks fotballkamper? Det er ikke perfekt, men det gir oss en mulighet til å få i gang samfunnet raskere. Så vil det jo ikke vare veldig lenge heller før alle har fått tilbud.

Danskene har en annen approach hvor man må ha grønt koronapass for «alt», som å klippe seg eller stikke ut for å spise. Det blir noe annet, og det støtter ikke jeg heller.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 minutter siden):

Folk gjør mye "dumt" som felleskapet må betale for, om så dette er å stappe i seg for mye fet mat eller kaste seg utfor en fjellside på sykkel. Denne debatten er stygg, og  i et velferdssamfunn skal vi å råd og kapasitet til å behandle alle med likeverd uansett om en bedriver med ekstremsport eller en sliter med å kontrollere matinntaket av forskjellige grunner.

Dette argumentet som alltid blir brukt i helsedebatter er for meg ganske tynnslitt..Og jeg har aldri sagt noe om at ikke folk skal behandles likt..Er jo nettopp det jeg skrev at folk burde behandles likt, så hvorfor skal da være greit at en gruppe får fordeler foran en annen med tanke på vaksinepass.

Har forresten ikke blitt bedre siste 20årene med tanke på fedme hos barn, lite fysisk aktivitet, med mer.

Vil si at sykle ut i frisk natur om det er nedover en fjellside eller langs veien er langt bedre enn å fylle magen sin med usunn mat hver dag hele uka.

 “Denial is the ultimate comfort zone.”

Lenke til kommentar
34 minutes ago, DaniNichi said:

Er jo nettopp det at man " tvinger" folk til å ta vaksiner fordi man får fordeler som er ekstremt problematisk.

Hva med bare åpne for alle og legge dette idiotiske passet dødt ?

Og når man vet at det er en stor andel som ligger under risikosonen som har selv pådratt seg dårlig helse høy bmi, (røyker kols), osv osv så blir dette bare idiotisk at friske folk skal stå igjen som "tapere", hva slags insentiv gir det folk ? 

Lurer på hvor god folkehelse man hadde hatt om man bruke like mye ressurser på det som brukes på få folk til å vaksinere seg, men folk er vel ikke villig gi opp raffinert sukker, dårlig matoljer, ta blodtrykk og kolesterol på alvor, ikke røyke, ikke drikke mye alkohol , trene daglig, alt dette krever jo litt mer enn et stikk i armen eller en neve tabletter.

Vaksinepass er udemokratiske greier som er skummelt at folk godtar.

Er ikke spesielt mange som pådrar seg dårlig helse selv lenger, det kommer som regel av en eller annen ytre påvirkning som kronisk stress på jobb ol. Røykernes generasjon er nesten borte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Man tvinger jo ikke folk, som sagt er alle arrangementer som krever vaksinepass også pålagt å hurtigteste de som ikke er vaksinert ved inngang. Har man ikke fått vaksinen er det en pinne ytterst i nesa i åtte sekunder, så er man good to go hvis den er negativ - ikke noe stress.

Er ikke dette mye bedre enn å vente i enda flere måneder før man kan arrangere ting igjen, og slippe inn publikum på f.eks fotballkamper? Det er ikke perfekt, men det gir oss en mulighet til å få i gang samfunnet raskere. Så vil det jo ikke vare veldig lenge heller før alle har fått tilbud.

Danskene har en annen approach hvor man må ha grønt koronapass for «alt», som å klippe seg eller stikke ut for å spise. Det blir noe annet, og det støtter ikke jeg heller.

Aldri likt tanken på at man skal gi en finger, fordi for ofte så tas hele hånden, det tar bare litt tid.

Er jo selve tanken rundt det som for meg ikke er greit, men jeg klarer fint forstå hvordan du tenker rundt dette og hvorfor du ser det som greit.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, DaniNichi said:

Dette argumentet som alltid blir brukt i helsedebatter er for meg ganske tynnslitt..Og jeg har aldri sagt noe om at ikke folk skal behandles likt..Er jo nettopp det jeg skrev at folk burde behandles likt, så hvorfor skal da være greit at en gruppe får fordeler foran en annen med tanke på vaksinepass.

Har forresten ikke blitt bedre siste 20årene med tanke på fedme hos barn, lite fysisk aktivitet, med mer.

Vil si at sykle ut i frisk natur om det er nedover en fjellside eller langs veien er langt bedre enn å fylle magen sin med usunn mat hver dag hele uka.

 “Denial is the ultimate comfort zone.”

Enig når det gjelder vaksinepass.

Ikke enig i resten. Problemet er at man fort ender opp i "alle dine problemer er din egen feil" slik det praktiseres i USA. Det er greit at man kan se statistiske sammenhenger mellom inaktivitet osv. og div helseproblemer på samfunnsnivå, og at man prøver å bedre dette. Problemet begynner når man begynner å uglese individer fordi de har for høy BMI, ikke jogger osv osv. For på individnivå, så er det fullt mulig at man lever "kjernesunt" og fortsatt får kreft, mens røykeren lever til han blir 100. 

Det har ikke noe å si for deg om dine skattekroner går til å spjelke mountain biker-bein eller til å gjennomføre bypass-operasjoner. Pass dine egne saker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...