Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Det ser ut til å være en artikkel om Delta+, mens det du siterte er Nakstad som snakker om den "vanlige" Delta-varianten.

Går i surr med alle de her mutasjonene.

Synes ikke det ser bra ut at 2/3 blir syke selv med vaksine😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

Går i surr med alle de her mutasjonene.

Synes ikke det ser bra ut at 2/3 blir syke selv med vaksine😕

Syk er ikke nødvendigvis veldig syk, de beskytter i stor grad mot alvorlig sykdom. Husk at målet med vaksinene er nettopp å hindre alvorlig sykdom og død. At de hindrer smittespredning er en bonus, og noe vi egentlig ikke visste sikkert før uti mars/april i år. Som Nakstad sier (og han har nesten alltid fått helt rett):

- Når det gjelder effekten av vaksiner, så ser det ut til at hvis du har fått to doser av vaksinene vi bruker her i Norge, så er du veldig godt beskyttet både mot smitte og mot alvorlig sykdom. Det ser også ut til at man blir veldig lite smitteførende etter to doser, men du er ikke like godt beskyttet mot å få milde symptomer, sier han.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Syk er ikke nødvendigvis veldig syk, de beskytter i stor grad mot alvorlig sykdom. Husk at målet med vaksinene er nettopp å hindre alvorlig sykdom og død. At de hindrer smittespredning er en bonus, og noe vi egentlig ikke visste sikkert før uti mars/april i år. Som Nakstad sier (og han har nesten alltid fått helt rett):

- Når det gjelder effekten av vaksiner, så ser det ut til at hvis du har fått to doser av vaksinene vi bruker her i Norge, så er du veldig godt beskyttet både mot smitte og mot alvorlig sykdom. Det ser også ut til at man blir veldig lite smitteførende etter to doser, men du er ikke like godt beskyttet mot å få milde symptomer, sier han.

Hva tror du han legger i milde symptomer ? Typ mild forkjølelse og/eller sånn små dårlig noen føler seg etter tatt vaksine ?

Man leser i all forsking på long covid (om det er 1% eller 10%) at selv de med milde symptomer kan slite med det etter en infeksjon så nettopp det at man da fortsatt kan få en mild infeksjon der viruset kan sette seg godt i kroppen lover jo ikke godt ? Spesielt med tanke på at man må vente veldig lenge på dose 2.

Virker nesten litt unødvendig ta vaksine om man er under 40år og frisk/rask ellers.

Er jo ikke som at alle som blir smittet av covid som utvikler sterke symptomer, spesielt de yngre som ikke har underliggende.

Kjedelig at ting rundt dette mangler så mye tall/data.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (49 minutter siden):

Hva tror du han legger i milde symptomer ?

Fra hva jeg har sett og hørt så langt, så er "milde symptomer" sånt de aller fleste rir av hjemme, kan være fra lett til temmelig dårlig. Som en skikkelig dårlig influensa ellerno, og kan være smart for noen av disse å få en legesjekk.
"Moderat" eller mer ser ut til å være de som trenger sykehusbehandling, om enn kanskje ikke alle. Da er det medikamenter, oksygen, overvåkning, og livredning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Det ser ut til å være en artikkel om Delta+, mens det du siterte er Nakstad som snakker om den "vanlige" Delta-varianten.

Burde de ikke nytte neste greske bokstav Epsilon?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Hva tror du han legger i milde symptomer ? Typ mild forkjølelse og/eller sånn små dårlig noen føler seg etter tatt vaksine ?

Man leser i all forsking på long covid (om det er 1% eller 10%) at selv de med milde symptomer kan slite med det etter en infeksjon så nettopp det at man da fortsatt kan få en mild infeksjon der viruset kan sette seg godt i kroppen lover jo ikke godt ? Spesielt med tanke på at man må vente veldig lenge på dose 2.

Mener å ha lest at vaksinedose 2 burde sette 3 uker etter førstedosen.

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/bekymringsfull-utsettelse-av-2-dose-med-covid-19-vaksine/

Quote

I Norge besluttet Folkehelseinstituttet fra 15. mars 2021 å forskyve intervallet mellom 1. og 2. dose med Pfizer- og Moderna-vaksinene fra 3 til 6 uker4.

Effekten av to doser med Pfizer-vaksinen er utmerket etter to doser. En forlengelse av intervallet mellom de to dosene kan forbedre den langsiktige immunresponsen, slik man har sett med AstraZeneca-vaksinen. Bekymringen er dersom det lange intervallet fører til vesentlig tap av beskyttelse, noe som kan se ut til å gjelde for eldre mennesker.

Nå ser det ut til at den helseinformasjonen allerede er blitt gammel, iom. at det er utsettelse på dose 1 og 2 nå med 12 uker.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/26/2021 at 10:19 AM, Kroat said:

Når må du vaksinere deg igjen ? til høsten ?

Det er en stor forskjell på når man må evt. vaksineres igjen, og når man vil få evt. mulighet til en booster-dose. Alt er veldig usikkert naturligvis. Jeg antar at det vil gå ganske lang tid før man får boosterdoser i Norge, evt. at boosterdose måtte ta over for vaksinasjonsprogrammets dose 1 og/eller dose 2. Spesiellt siden det tar så lang tid å få fullvaksinert de fleste som ønsker å vaksinere seg.

Det vil også være usikkerhet på hvor lenge vaksinen beskytter, på tross av at indikasjonene tilsier langvarig beskyttelse. Men, så har man disse mutasjonene som før eller siden vil gjøre at vaksinen til slutt ikke beskytter så godt lengre. Og det er umulig å spå når man får denne nye mutasjonen. Men slikt er en naturlig evolusjonsmessig endring som skjer med en del virus hele tiden. Altså den virusstammen som får spre seg mest vil være den som vil ha best levekår, også fordi denne stammen kan få bedre kår til å videremutere seg til noe nytt som kan få spre seg. Altså vaksinebeskyttelse vil utløpe på dato, pga. nye mutasjoner omsider.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:

Tror det har med hva mutasjonen går i.

Hva blir neste ikke-funksjonelle mutasjon kalt etterhvert da ++? Altså neste ikke-funksjonelle mutant som de går å bekymrer seg for, men som omsider vil oppfattes som ikke-funksjonell når det blir gitt litt tid..

Da synes jeg nesten en versjonnummerering må være bedre jeg. Om det heter B.1.0.2 eller hva de kan komme på, så man slipper å holde rede på antall +-tegn eller hva det måtte gå i som de kan klare å finne på. Delta 6x eller Delta 6. gen (generasjon)?

Endret av G
Lenke til kommentar
Just now, G said:

Hva blir neste ikke-funksjonelle mutasjon kalt etterhvert da ++? Altså neste ikke-funksjonelle mutant som de går å bekymrer seg for, men som omsider vil oppfattes som ikke-funksjonell når det blir gitt litt tid..

Det er jo en mutasjon i spike proteinet så det virker jo som en funksjonell mutasjon. Men ikke sikker på hvorfor.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 said:

Det er jo en mutasjon i spike proteinet så det virker jo som en funksjonell mutasjon. Men ikke sikker på hvorfor.

Ja, jeg er også usikker på det der. Hvor funksjonelle må mutasjonene bli liksom før man klassifiserer det som funksjonellt? Kan det hende at Delta+ ikke er funksjonell nok til å kalle det Epsilon? Må man over på Spanskesyken #2 liksom?

Lenke til kommentar
On 6/26/2021 at 10:26 AM, Snikpellik said:

Folk flest vil ha global vaksinering
https://opinion.no/2021/06/folk-flest-vil-ha-global-vaksinering/

Vi nordmenn er i stor grad et solidarisk og opplyst folk :) 

Første gang jeg ser spørsmålet komme på forslagstavlen. Men, jeg har selv stillet dette kritiske spørsmålet for lenge siden (tidlig i fjor, år 2020, oksens år) i en eller flere covid-tråder. Har spørsmålet kommet fram i nyhetsbildet før, og jeg har gått glipp av å lese om det?

38656671.jpg?chk=3DF50C

Jeg synes at vi i Norge som har fått ødelagt vaksineproduksjonskapasiteten av de Rød-grønne politikerne burde stille oss selv spørsmålet: "Om vi bør lage en vaksinefabrikk som er kompatibel til å ta i mot vaksinepatenter og begynne å kverne ut vaksiner nå og da" ??

Et slikt produksjonsapparat kan nyttes til å produsere vaksiner til den tredje verden i bidrag på å bli kvitt uønskede sykdommer for godt. Samt, at vi selv ser jo at vi har behov for en slik produksjonskapasitet akkurat her og nå med Covid-19.

Det vil naturligvis bli for sent å nå første fase Covid-vaksineproduksjon, men kan kanskje hjelpe til med å få laget booster-dosene som er "nødt" til å komme (bli behov for) framover.

Man kan heller ikke akseptere et 10 års langt byråkratisk utredningsopplegg. Men må ta en "kina" og få laget det i løpet av 10 dager dette produksjonssenteret.

Men, sånt er jo inkompatibelt med alt vi er "så glad i". Demokrati, høringsrunder, anbudsrunder, lobbyvirksomhet og meninger i fra folk og media. Det går bare an å få til i diktaturer?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, xRun said:

Fra hva jeg har sett og hørt så langt, så er "milde symptomer" sånt de aller fleste rir av hjemme, kan være fra lett til temmelig dårlig. Som en skikkelig dårlig influensa ellerno, og kan være smart for noen av disse å få en legesjekk.
"Moderat" eller mer ser ut til å være de som trenger sykehusbehandling, om enn kanskje ikke alle. Da er det medikamenter, oksygen, overvåkning, og livredning.

Jeg tror dessverre din mild klassifisering er for snill i hva den innbefatter:

Quote

Symptoms during ‘mild’ COVID-19 can still be serious
Even for mild cases, COVID-19 can take a toll.

The CDC reportsTrusted Source that normal symptoms include fever, chills, shortness of breath, nausea, headache, vomiting, and loss of taste or smell. And those are the symptoms that don’t require immediate medical attention.

While a cold or flu will likely last a few weeks at most, some people who have mild COVID-19 end up having symptoms for months.

Quote

A study out in January found that many people with lingering COVID-19 symptoms, sometimes called “long-haul” COVID-19, originally had seemingly mild infections.

Some people will have lung issues even after they recover from the disease — a condition doctors are calling “post-COVID fibrosis.”

While vaccines are slowly being rolled out and will hopefully stop the pandemic, experts are also concerned about new variants of SARS-CoV-2 appearing in the United States and how that may lead to increased transmission of the disease.

The D614G variant, which showed up in Australia and India, the B.1.1.7 variant in the United Kingdom, and the B.1.351 variant in South Africa all appear to be more transmissible than the earlier form of the virus.

https://www.healthline.com/health-news/what-its-like-to-survive-covid-19#Symptoms-during-mild-COVID-19-can-still-be-serious

Lungefibrose selv på enkelte blant de som opplever mild covid. Jeg vil kalle slike langtidsvirkninger for svært alvorlige, selv om de har ridd av seg sykdommen på "letteste" vis :fun::blink:

Endret av G
Lenke til kommentar

Ivermectin, nyttet i Norge?

 

Ca. +15 minutter uti video så nevner spesialsykepleier (Dr.) John Campbell, 

at Ivermectin kan ha en god virkning på long-covid pasienter pga. dets evne til å redusere på inflammasjon.

Ca. 22 minutter uti video så nevnes at kun 8 av 1000 personer på Ivermectin (karantenehotellgruppen var betydelig mindre i størrelse enn dette, men ga det svaret) var smittsomme (p = 0,008).

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (47 minutter siden):

Ivermectin, nyttet i Norge?

Ser ikke ut til å være anbefalt, bruken ifbm. covid er frarådet utenom kliniske studier.

Sitat

The drug’s manufacturer, pharma giant MSD, also warned that its analysis of ivermectin identified “no scientific basis for a potential therapeutic effect against Covid-19 from pre-clinical studies”, “no meaningful evidence for clinical activity or clinical efficacy in patients with Covid-19 disease” and “a concerning lack of safety data” in most studies.

Kilde: https://www.pharmaceutical-technology.com/features/ivermectin-covid-19-antiparasitic-political/

Why You Should Not Use Ivermectin to Treat or Prevent COVID-19
https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/why-you-should-not-use-ivermectin-treat-or-prevent-covid-19

EMA advises against use of ivermectin for the prevention or treatment of COVID-19 outside randomised clinical trials
https://www.ema.europa.eu/en/news/ema-advises-against-use-ivermectin-prevention-treatment-covid-19-outside-randomised-clinical-trials


Har noen prøvd Forsythia ennå? :roll:

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Det er vel større sjangse for at man skaper mutasjoner om man ikke er vaksinert?

Forsåvidt riktige, men virker som delta etc gjør at man smitter andre uansett så et virus som kan muterer i en vaksinert kropp kan vel bidra til enda verre mutasjoner rent teknisk ?

 

xRun skrev (4 timer siden):

Fra hva jeg har sett og hørt så langt, så er "milde symptomer" sånt de aller fleste rir av hjemme, kan være fra lett til temmelig dårlig. Som en skikkelig dårlig influensa ellerno, og kan være smart for noen av disse å få en legesjekk.
"Moderat" eller mer ser ut til å være de som trenger sykehusbehandling, om enn kanskje ikke alle. Da er det medikamenter, oksygen, overvåkning, og livredning.

Hvis jeg uansett kan bli såpass sjuk at jeg ligger rett ut i noen uker så virker det for min del at vaksinen er totalt bortkastet.

Blir man så syk vil man nok ha også like stor risiko for long covid som de som ikke er vaksinert.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (3 timer siden):

Mener å ha lest at vaksinedose 2 burde sette 3 uker etter førstedosen.

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/bekymringsfull-utsettelse-av-2-dose-med-covid-19-vaksine/

Nå ser det ut til at den helseinformasjonen allerede er blitt gammel, iom. at det er utsettelse på dose 1 og 2 nå med 12 uker.

Nettopp dette at det er 12uker i mellom gjør det litt vanskelig vurdere om det er verdt det.

Jeg er totalt pro vaksiner sånn historisk sett, men jeg er også helt imot ta noe inn i kroppen man ikke trenger som eks unødvendig vaksiner som man ikke vet langtidsvirkningene av.

Man ser jo også nå at antall innlagte bare faller nedover.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (14 minutter siden):

Man ser jo også nå at antall innlagte bare faller nedover.

Enn så lenge. Hos britene stiger kurvene på antall innlagte igjen, opp med 43% på en uke. "Delta".

Det er bare å krysse fingrene for at vaksinedekningen vår er god nok til høsten, når denne varianten begynner å rulle for alvor her til lands også. Vi får nyte sommeren mens vi kan. Og ta vaksinene våre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (19 minutter siden):

Hvis jeg uansett kan bli såpass sjuk at jeg ligger rett ut i noen uker så virker det for min del at vaksinen er totalt bortkastet.

Blir man så syk vil man nok ha også like stor risiko for long covid som de som ikke er vaksinert.

Med vaksinen er risikoen for både infeksjon, og både mild og alvorlig sykdom, samt videre smitterisiko fra en infisert, redusert. 
Om en ellers ville blitt alvorlig syk blir den for de aller fleste langt mildere pga. vaksinen, ved at kroppen blir forberedt på en slik infeksjon før den kommer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...