Gå til innhold

Hyperloop kjører første tur med mennesker om bord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg applauderer motivasjonen demmes, men 160 km/t og 500 meter rør er ikke en gang starten på utfordringene de møter straks de skal ha hastigheter på 1200 km/t og 610 km rør med vakuum mellom San Francisco og Los Angeles. Her er det noen ekstremt store utfordringer som burde vært løst i forkant av der de er nå.

Jeg er like skeptisk som det jeg var i går. Det er ikke mine penger de sløser på dette, så jeg avventer fortsatt på å bli positivt overrasket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som med all annen nyvinning virker det som det er en tendens til å undervurdere både fremtidig behov og utvikling i leveringsevne.

Det ble angivelig sagt av en forretningsmann om den første telefonen at det var en artig sak, men han hadde problemer med å se hvilken praktisk betydning den skulle få for forretningslivet.

I en av mine gamle lærebøker (tror det var "Datateknikk" fra 1988) ble det referert til en prognose fra ca. 1960 for fremtidig behov for datamaskiner i Norge som estimerte behovet til å være fra 5 til 10 maskiner.

Da iPad ble lansert var det mange som ikke skjønte at det kunne være behov for noe slikt så lenge man hadde bærbare datamaskiner.

Den dag i dag er det fremdeles en god del mennesker som ikke har tro på at batteriteknologien vil utvikle seg godt nok til å kunne dekke behovet for kapasitet som elbilene trenger.

Jeg tror lærdommen av dette bør være at man skal være forsiktig med å uttale seg om fremtidsvyer når uttalelsen kun forholder seg til det som er teknisk mulig per i dag.

Jeg sier ikke dermed at Hyperloop er en sikker vinner for fremtidens transport, men det er etter min mening på ingen måte grunnlag for å avskrive løsningen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 timer siden):

Jeg applauderer motivasjonen demmes, men 160 km/t og 500 meter rør er ikke en gang starten på utfordringene de møter straks de skal ha hastigheter på 1200 km/t og 610 km rør med vakuum mellom San Francisco og Los Angeles. Her er det noen ekstremt store utfordringer som burde vært løst i forkant av der de er nå.

Jeg er like skeptisk som det jeg var i går. Det er ikke mine penger de sløser på dette, så jeg avventer fortsatt på å bli positivt overrasket.

Den originale ideen fra år 1799 med å ha noe slikt som dette for gods høres ut som en bedre ide. Da trenger jo slikt ikke være så fryktelig komplisert heller med sikkerhetsbegrensninger som dukker opp når mennesker skal fraktes. 

F.eks fra kaianlegg til industrien i nærheten et sted, og størrelsen på tunnelen kunne vært tilpasset ei 20 og 40 fots container. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 minutter siden):

Når det viser seg at det fungerer, er Elon Musk irrelevant fordi det er ein gammal idé.

Hva da fungerer? De mangler fortsatt 609,5 km med rør og 1040 km/t i hastighet.

Å kjøre tog i et rør er ikke spesielt teknisk utfordrende. Vis meg vakuumpumpene, rørdesignet og sikkerhetskonseptene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (18 timer siden):

Fyrst meinte alle at Elon Musk var dum, for alle måtte jo forstå at denne ideen aldri ville fungere. Når det viser seg at det fungerer, er Elon Musk irrelevant fordi det er ein gammal idé. Det minnar litt om historia med Columbus og egget.

Ingen som har satt seg inn i det mener at hyperloop er en god ide fra ett teknisk standpunkt, eneste det fungerer som er en hypemaskin for å skaffe penger fra investorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...