Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Og ut fra det så er det viktig å diskutere servicebiler og service-sentere?

Vil jo si dere begge er langt utenfor emne i så tilfelle...

😄

Tråden handler om teslas salg i europa.

Det vi diskuterer er en av årsakene til at ting er som de er. 
 

Hva mener du? Det har vert solgt biler i norge man må til utlandet for å få reparert? Gunstig for salget? Neppe. Forhandlernett er viktig. 
 

Kjører noen på deg bakfra er det greit at det finnes rikelig med verksteder som kan fikse bilen din raskt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (7 minutter siden):

Les hva tråen handler om

Ja, om salgstall rundt elbiler.. 

Nok en gang har du prøvd så hardt at alt bare raser isammen for deg 😅 lærte du ingenting av de andre tesla-trådene deltok i? 

Tesla tilbyr service-biler I store deler av USA, Europa og rundt om i Norge. Ditt comeback var at vw hadde det samme, så viser det seg at de har et prosjekt i 3 småbyer. Bravvo 👏

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Ja, om salgstall rundt elbiler.. 

Nok en gang har du prøvd så hardt at alt bare raser isammen for deg 😅 lærte du ingenting av de andre tesla-trådene deltok i? 

Tesla tilbyr service-biler I store deler av USA, Europa og rundt om i Norge. Ditt comeback var at vw hadde det samme, så viser det seg at de har et prosjekt i 3 småbyer. Bravvo 👏

Jeg la ikke inn alle treffene. Bare viste at vw forhandlere har mobile servicebiler.

Hva servise stasjoner i USA har med tesla i europa å gjøre må du foklare.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Bare viste at vw forhandlere har mobile servicebiler

Kanskje ikke helt sammenlignbart? Tesla har hundrevis om ikke tusenvis biler, mens vw har 3 stk som må bestilles flere dager i forkant på en egen rotete nettside.. Tesla kommer om du er på farten. 

Men du skal ha for forsøket. 🙂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Tråden handler om teslas salg i europa.

Det vi diskuterer er en av årsakene til at ting er som de er. 
 

Hva mener du? Det har vert solgt biler i norge man må til utlandet for å få reparert? Gunstig for salget? Neppe. Forhandlernett er viktig. 
 

Kjører noen på deg bakfra er det greit at det finnes rikelig med verksteder som kan fikse bilen din raskt

Nettopp, det handler om salget. Service bygges etterhvert som selskapet bygges, i motsetning til f.eks. VW som er en etablert aktør. Da er det uvesentlig om det finnes et Service-senter i Finnmark akkurat nå. Det kommer etterhvert som salget øker også der.

Og mens det for VW sin del er å opprettholde eller øke markedsdominansen sin, så kommer bl.a. Tesla inn som ny aktør og "stjeler" markedsandeler. Og det er ikke bare i Norge de gjør det, men i stadig nye land.

Som det har vært diskutert lenge, så stoppes jo Tesla av manglende produksjonskapasitet, så til tider prioriterer de markedene forskjellig. Tesla velger derfor å levere de stort i en periode, før de så velger å ta for seg neste land/marked. De andre kan konsentrere seg om å levere biler jevnt og trutt, men med litt endring i hva de leverer i hvilke markeder.

Du kan jo se på disse to, og så forteller du etterpå hva du leser ut av disse tallene, og hvordan det sannsynligvis ser ut de neste 10 årene:

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/VWAGY/volkswagen-ag/revenue

https://www.statista.com/statistics/272120/revenue-of-tesla/

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Nettopp, det handler om salget. Service bygges etterhvert som selskapet bygges, i motsetning til f.eks. VW som er en etablert aktør. Da er det uvesentlig om det finnes et Service-senter i Finnmark akkurat nå. Det kommer etterhvert som salget øker også der.

Og mens det for VW sin del er å opprettholde eller øke markedsdominansen sin, så kommer bl.a. Tesla inn som ny aktør og "stjeler" markedsandeler. Og det er ikke bare i Norge de gjør det, men i stadig nye land.

Som det har vært diskutert lenge, så stoppes jo Tesla av manglende produksjonskapasitet, så til tider prioriterer de markedene forskjellig. Tesla velger derfor å levere de stort i en periode, før de så velger å ta for seg neste land/marked. De andre kan konsentrere seg om å levere biler jevnt og trutt, men med litt endring i hva de leverer i hvilke markeder.

Du kan jo se på disse to, og så forteller du etterpå hva du leser ut av disse tallene, og hvordan det sannsynligvis ser ut de neste 10 årene:

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/VWAGY/volkswagen-ag/revenue

https://www.statista.com/statistics/272120/revenue-of-tesla/

Nå er ikke jeg ekspert på bedrifts økonomi eller aksjeanalytiker. Av erfaring vet jeg at ting sjelden vokser inn i himmelen.

vw har noen enorme økonomiske muskler. De lager vel flere millioner biler i året. Konkurranse er de nok vant til å møte.

De har et utall modeller folk kan kjøpe. 
Dessuten kan hver enkelt model leveres i et utal ulike utstyrs nivå og varianter. 
 

De har med andre ord kanskje 1000ulike produkter de kan tilby sine kunder. Det gjør at det er lettere å finne kunder til produktene. Noen vil ikke ha soltak, andre vil ha head up display, noen vil ha trailer assist, andre vil ha led matrix. 
 

Tror ikke at vw kommer til å se veldig ulikt ut i 2030. Godt mulig at deres tidlige satsing på el biler vil ta marked fra opel og fiat. Hvem vet. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Nå er ikke jeg ekspert på bedrifts økonomi eller aksjeanalytiker. Av erfaring vet jeg at ting sjelden vokser inn i himmelen.

vw har noen enorme økonomiske muskler. De lager vel flere millioner biler i året. Konkurranse er de nok vant til å møte.

De har et utall modeller folk kan kjøpe. 
Dessuten kan hver enkelt model leveres i et utal ulike utstyrs nivå og varianter. 
 

De har med andre ord kanskje 1000ulike produkter de kan tilby sine kunder. Det gjør at det er lettere å finne kunder til produktene. Noen vil ikke ha soltak, andre vil ha head up display, noen vil ha trailer assist, andre vil ha led matrix. 
 

Tror ikke at vw kommer til å se veldig ulikt ut i 2030. Godt mulig at deres tidlige satsing på el biler vil ta marked fra opel og fiat. Hvem vet. 

Jeg kan komme med en spådom, som du kanskje har hørt før. Produktporteføljen for VW vil se totalt forandret ut om 10 år.

Jeg vil hevde, som andre har sagt, at vi er i starten på et skifte fra ice-biler til elbiler. Dette vil egentlig alle produsenter merke veldig godt, og det vil føre til at både de og VW vil oppleve at svært mange av modellene i porteføljen vil enten forsvinne totalt, eller bli bygget elektriske versjoner av. Og endringen vil komme svært fort når "snøballen" begynner å rulle av egen kraft, og ikke av subsidiert utvikling.

VW holder på å bygge "electric only"-plattformer, det vil ikke bli enkelt å opprettholde dagens produkter i oppgraderte versjoner, fordi det rett og slett blir for stor jobb og for dyrt å gjøre det, og samtidig bygge opp så stor portefølje av elbiler. Allerede ser vi at visse biler er blitt bort i mot uselgelige i Norge, og blir ikke tatt inn hit til landet.

Resten av Europas og verdens bilprodusenter vil snart ikke ha annet valg enn å ha nesten bare elektriske modeller om få år. Spørsmålet er om gigantene klarer å snu i tide, eller om snuoperasjonen vil koste alt for mye. Dieselbilsalget er allerede sterkt fallende, og det samme vil skje med både rene bensinversjoner og hybridvariantene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, hekomo said:

Det er jo veldig merkelig at de liksom skal slite så mye med etterspørsel når de selger alt de har, og satte ny leveringsrekord

Wow selger de alt de har? Utrolig. Rart de er nødt til å senke prisen på alle modeller, inkludere mer utstyr, gi 0-rente og drive med desperate kvartalspush hele tiden da. Og "de utdaterte" produsentene lager biler for å sette de på et lager i 5 år?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Jeg kan komme med en spådom, som du kanskje har hørt før. Produktporteføljen for VW vil se totalt forandret ut om 10 år.

Jeg vil hevde, som andre har sagt, at vi er i starten på et skifte fra ice-biler til elbiler. Dette vil egentlig alle produsenter merke veldig godt, og det vil føre til at både de og VW vil oppleve at svært mange av modellene i porteføljen vil enten forsvinne totalt, eller bli bygget elektriske versjoner av. Og endringen vil komme svært fort når "snøballen" begynner å rulle av egen kraft, og ikke av subsidiert utvikling.

VW holder på å bygge "electric only"-plattformer, det vil ikke bli enkelt å opprettholde dagens produkter i oppgraderte versjoner, fordi det rett og slett blir for stor jobb og for dyrt å gjøre det, og samtidig bygge opp så stor portefølje av elbiler. Allerede ser vi at visse biler er blitt bort i mot uselgelige i Norge, og blir ikke tatt inn hit til landet.

Resten av Europas og verdens bilprodusenter vil snart ikke ha annet valg enn å ha nesten bare elektriske modeller om få år. Spørsmålet er om gigantene klarer å snu i tide, eller om snuoperasjonen vil koste alt for mye. Dieselbilsalget er allerede sterkt fallende, og det samme vil skje med både rene bensinversjoner og hybridvariantene.

Modellene blir skiftet ut jevnlig uansett.

Bilene vw selger i dag er ikke de samme som i 2010. Ser man bort fra batterikost er elektriske biler enklere å produsere.

Dessuten slipper man kostbar motor og gear utvikling. Utslipp blir noen andre som tar seg av så der sparer de mye penger også. 
 

VW kan fordele utvikling av platform mellom 4 ulike merker. Seat skoda audi og vw deler platformer i dag. Porsche også sannsynligvis. Vw kommer sikkert til å lage en stor el bil på e tron plattform.

VW har egentlig alt de trenger. 800Volt hurtiglading, batterier, motorer i alle størrelser osv. De har alt de trenger.

Å produsere og å bygge om fabrikker har de gjort i 70år i stor skala.

 

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (50 minutter siden):

Tror ikke at vw kommer til å se veldig ulikt ut i 2030. Godt mulig at deres tidlige satsing på el biler vil ta marked fra opel og fiat. Hvem vet. 

Her påstår/spår du at de kommer til å være relativt uforandret...

Trestein skrev (8 minutter siden):

Modellene blir skiftet ut jevnlig uansett.

Bilene vw selger i dag er ikke de samme som i 2010. Ser man bort fra batterikost er elektriske biler enklere å produsere.

Dessuten slipper man kostbar motor og gear utvikling. Utslipp blir noen andre som tar seg av så der sparer de mye penger også.

Og her sier du det motsatte av forrige uttalelse. Hvilken har du tenkt å gå for?

Min påstand er at vi får en temmelig stor forandring i portføljen, for det vil ikke lønne seg å ha så mange modeller når de ikke kan gi stort nok antall biler til at man får med seg stordriftsfordelene, og at ice-modellene må i stor grad vike for elbiler. Altså en drastisk forandring.

Og som VW smertelig har fått opplevd nå, det er ikke så enkelt å gå over til elbiler, når de ikke er vant med å produsere det mest "inhouse". Da får de heller ikke like stor kontroll med de forskjellige enhetene. Selv VW har innsett at de må endre fremgangsmåte. Hvordan dette går i hop med den outsourcingen av dere og softwareutvikling til disse delene, vil det ta tid før VW selv vet noe mere om. Det som er sikkert, er at dette må de få kontroll på snart, med eller uten de forskjellige deleprodusentene.

Trestein skrev (8 minutter siden):

VW kan fordele utvikling av platform mellom 4 ulike merker. Seat skoda audi og vw deler platformer i dag. Porsche også sannsynligvis. Vw kommer sikkert til å lage en stor el bil på e tron plattform.

VW har egentlig alt de trenger. 800Volt hurtiglading, batterier, motorer i alle størrelser osv. De har alt de trenger.

Problemet er som sagt at de har en hel fossilindustri å trekke etter seg. Når de ser salget falle i enda større tempo, så må den sannsynligvis bort, om de skal klare omveltningen. De har riktignok støtte fra den tyske regjeringen, som riktignok har 3 andre produsenter som vil slite med akkurat det samme, om enn ikke i like stor grad. Hvordan de vil klare dette uten å knekke ryggen, vet ikke jeg. Men dette kan komme til å bli veldig tøft for dem.

Nå får jeg ikke lest denne artikkelen jeg linker til her, fordi jeg ikke har abonnement/betalt tilgang, men dette er en tankevekker, for vi snakker om giganter som har falt fra:

https://www.digi.no/artikler/50-foretak-var-tilknyttet-nix-i-2002-i-dag-er-de-fleste-borte-dette-skjedde-med-dem/502197

Trestein skrev (8 minutter siden):

Å produsere og å bygge om fabrikker har de gjort i 70år i stor skala.

Ja, de har fabrikker, som må velte om på produksjonslinjer. Dette kan ta god tid, og vil koste enormt med penger. Spørsmålet er om de har nok, når de ikke lengre kan leve å marginene fra ice-produksjonen, men må få gode nok marginer på elbilene.

Som uttrykket sier "Jo større de er, dess hardere faller de".

SÅ hvem faller og hvem klarer å snu seg rundt, sammenlignet med alle de myggene som ikke har en tung bør å børe på, og som har et helt annet syn på hva de kan levere med elbiler og annet, etterhvert som batteriteknologien endrer seg og autonomi og automatisering vil forandre synet på biler og fremkomstmidler vil forandre seg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Her påstår/spår du at de kommer til å være relativt uforandret...

Og her sier du det motsatte av forrige uttalelse. Hvilken har du tenkt å gå for?

Min påstand er at vi får en temmelig stor forandring i portføljen, for det vil ikke lønne seg å ha så mange modeller når de ikke kan gi stort nok antall biler til at man får med seg stordriftsfordelene, og at ice-modellene må i stor grad vike for elbiler. Altså en drastisk forandring.

Og som VW smertelig har fått opplevd nå, det er ikke så enkelt å gå over til elbiler, når de ikke er vant med å produsere det mest "inhouse". Da får de heller ikke like stor kontroll med de forskjellige enhetene. Selv VW har innsett at de må endre fremgangsmåte. Hvordan dette går i hop med den outsourcingen av dere og softwareutvikling til disse delene, vil det ta tid før VW selv vet noe mere om. Det som er sikkert, er at dette må de få kontroll på snart, med eller uten de forskjellige deleprodusentene.

Problemet er som sagt at de har en hel fossilindustri å trekke etter seg. Når de ser salget falle i enda større tempo, så må den sannsynligvis bort, om de skal klare omveltningen. De har riktignok støtte fra den tyske regjeringen, som riktignok har 3 andre produsenter som vil slite med akkurat det samme, om enn ikke i like stor grad. Hvordan de vil klare dette uten å knekke ryggen, vet ikke jeg. Men dette kan komme til å bli veldig tøft for dem.

Nå får jeg ikke lest denne artikkelen jeg linker til her, fordi jeg ikke har abonnement/betalt tilgang, men dette er en tankevekker, for vi snakker om giganter som har falt fra:

https://www.digi.no/artikler/50-foretak-var-tilknyttet-nix-i-2002-i-dag-er-de-fleste-borte-dette-skjedde-med-dem/502197

Ja, de har fabrikker, som må velte om på produksjonslinjer. Dette kan ta god tid, og vil koste enormt med penger. Spørsmålet er om de har nok, når de ikke lengre kan leve å marginene fra ice-produksjonen, men må få gode nok marginer på elbilene.

Som uttrykket sier "Jo større de er, dess hardere faller de".

SÅ hvem faller og hvem klarer å snu seg rundt, sammenlignet med alle de myggene som ikke har en tung bør å børe på, og som har et helt annet syn på hva de kan levere med elbiler og annet, etterhvert som batteriteknologien endrer seg og autonomi og automatisering vil forandre synet på biler og fremkomstmidler vil forandre seg.

Jeg deler ikke din bekymring. Kan vi slutte diskusjonen der? 
 

Ang det første vw vil nok ikke endre seg mye. Bilene de leverer vil bli en annen modell. Ulikt utseende. Kanskje de setter ned prisen på xl1.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Jeg deler ikke din bekymring. Kan vi slutte diskusjonen der? 
 

Ang det første vw vil nok ikke endre seg mye. Bilene de leverer vil bli en annen modell. Ulikt utseende. Kanskje de setter ned prisen på xl1.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car

 

Så da skal vi og slutte og diskutere hvorvidt Tesla kommer til å selge mange flere biler når de bare får i gang fabrikkene de har på gang nå, og fremover? Vi bare slår oss til ro med at dette kommer med veldig stor sannsynligvis til å skje?

Greit, det kan jeg være med på. Regner med du bekrefter at du er med på de premissene, så skal jeg og unngå å kommentere VW sin utvikling med deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Så da skal vi og slutte og diskutere hvorvidt Tesla kommer til å selge mange flere biler når de bare får i gang fabrikkene de har på gang nå, og fremover? Vi bare slår oss til ro med at dette kommer med veldig stor sannsynligvis til å skje?

Greit, det kan jeg være med på. Regner med du bekrefter at du er med på de premissene, så skal jeg og unngå å kommentere VW sin utvikling med deg.

Helt ok. Fasit får vi snart alikevel

Lenke til kommentar

Bryr meg katta hvilken produsent som selger flest biler. Viktigste er jo et men går flere elbiler på veien. 

Er jo ingen overtakelse at vw vil selge flere biler da de har feks id3 lavbudsjett bil som er perfekt som 2. Bil eller til studenter ol. De som har mye penger til overs velger jo stort sett en Tesla pga størrelse, funksjonalitet ol.

Hatt fossil I alle år, har heller ingenting imot dem tbh. Man må jo "kjøre de ut" før man bytter inn i feks elbil 🙂

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Merko said:

Er jo ingen overtakelse at vw vil selge flere biler da de har feks id3 lavbudsjett bil som er perfekt som 2. Bil eller til studenter ol. De som har mye penger til overs velger jo stort sett en Tesla pga størrelse, funksjonalitet ol.

🙂

Skal du ha litt utstyr (ryggekamera f.eks) kryper jo ID.3 prisen opp på Tesla nivå så er vel ikke bare det som er den avgjørende faktoren for bilvalg. 

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det er nok en naturlig del av den skittkastingen du nevnte tidligere. Da er ALT "relevant" nok...

Dere begynner å bli svært hårsåre når det å si noe positivt om vw er skittkasting

Og du vrir som vanlig sannheten 180 grader. Av og til lurer jeg virkelig på hvorfor jeg (enda) ikke har satt deg på ignoreringslista...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Heilt ærleg er eg ikkje overbevist om at ID.3 er eit særdeles bra tilbud i seg sjølv, men den er ganske på linje med kva eg forventer for pris-sjiktet, og passer den komforten og smaken din betre enn andre bilene er det ikkje dummeste kjøpet akkurat.

Det er ein romslig bil til å være så liten.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 timer siden):

Min påstand var bare at for noen er det viktig med forhandlernett. Det trenger ikke være service. Det kan være reparasjon av karosseri skader, hjuloppheng eller bremser. Poenget er at vw har mange flere slike

Slike reparasjoner kan man utføre på eksterne autoriserte verksteder også. Jo flere Teslaer det blir på veiene, desto flere vil ønske å kunne reparere dem for kunder.  

Trestein skrev (17 timer siden):

Og Tesla har en typisk transporter som er i salg snart?

Jeg vet ikke noe annet enn det Tesla har kunngjort av produkter offentlig. Ikke har det noen relevans for saken heller.  

Trestein skrev (16 timer siden):

Tråden handler om teslas salg i europa.

Det vi diskuterer er en av årsakene til at ting er som de er.

Hva er egentlig poenget med å diskutere noe som er kjent alt? Vi vet at årsaken til at de ikke klarer å produsere nok biler til å dekke etterspørselen i Europa er at de kun har en fabrikk som forsyner hele verden (med unntak av Kina). I tillegg tar det lang tid fra produksjon i USA til levering i Europa. Det er jo derfor de ønsker å bygge fabrikk her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...