Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Trestein said:

Kan trøste deg med at bilen jeg har i dag kostet mere enn en tesla 3.

Årsaken til at jeg er litt aktiv er at den aller største gruppen som snakker ned el biler faktisk ikke er bensin eller dieselbil eiere.

Det syntes jeg fortener litt pes

Eg veit at elbil-trådar har ein tendens til å tiltrekkje seg folk som meiner at alle kan klare alle transportbehov med ein sykkel, men det tykkjer eg er litt utanfor.  Elles veit eg ingen større elbil-entusiastar enn Tesla-eigarar.  Dei veit at elbilar kan vere mange gonger betre enn eksosbilar, og vil aldri skifte attende.  Blant dei finn du òg dei mest merkelojale bileigarane i landet, fordi dei gjerne har skifta frå eit merke som har mange problem og er dyrt å reparere til eit relativt vedlikehaldsfritt bilmerke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Har aldri talt dem.

Nettopp. Disse service bilene er nærmest som et service senter. De får gjort utrolig mye (ikke alt). Disse er også tilgjengelige langt borte fra service senteret, så bare der "vinner" tesla. 

For å ikke snakke om at Tesla kan fikse bilen hjemme hos deg. Kan, vw det? 😅😊

Endret av Merko
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Nettopp. Disse service bilene er nærmest som et service senter. De får gjort utrolig mye (ikke alt). Disse er også tilgjengelige langt borte fra service senteret, så bare der "vinner" tesla. 

Og dette har ikke vw? 
 

Disse bilene har komplett delelager, spesialutstyr for batteribytte, karroseriskader hjuloppheng, lakkeringsutstyr osv? 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (17 minutter siden):

Elles veit eg ingen større elbil-entusiastar enn Tesla-eigarar.  

Ja, det er rett og slett rørende å se disse "elbil-entusiastene" hive seg i inn i tråder om Mercedes og Polestar og snakke de opp. Alt for fremme av elektrifiseringen.

For eksempel din egen kommentar tidligere i tråden hvor kjøpere bør ta VWs "massedrap" med i beregningen før man finner på å bytte inn sin fossilbil med en ID.3. Bra jobba!

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Den øverste bilen er en tesla jeg aldri har sett før. Hvor stort batteri har den?

Øverst til venstre er en Tesla Model S. Kom vel i 2013 eller noe sånt (etter Roadster). Aner ikke batteristørrelsen på den, men ser ikke helt hvorfor dette er relevant. 

Service-bilen bak er en Ford (tror jeg). Aner ikke model. Men tror den har et vanlig 12v bilbatteri bare. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Øverst til venstre er en Tesla Model S. Kom vel i 2013 eller noe sånt (etter Roadster). Aner ikke batteristørrelsen på den, men ser ikke helt hvorfor dette er relevant. 

Service-bilen bak er en Ford (tror jeg). Aner ikke model. Men tror den har et vanlig 12v bilbatteri bare. 

Betyr det at Tesla bruker fossile servicebiler?

Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 timer siden):

De er ned YoY og YTD. Jeg vet ikke hva som er cherry-picking med det, men du får forklare det nærmere. De er altså ned 13% i et marked som har steget 120% og det kan ikke skyldes produksjonsbegrensninger. I tilfelle så får du opplyse oss om hvilken økonom som har fortalt deg at rentekampanjer og priskutt er rasjonell atferd når etterspørsel er større enn produksjonen.

Artikkelen handler om Europa. 

Den kommer til å bli den nest mest solgte elbilen i Norge i år. Da er den attraktiv selv om du har rett i at konsernsøster Audi etron selger mest. Antar du har en eller annen kjempelur forklaring på hvorfor du skrev "attraktiv" i gåseøyne.

For en behagelig og ukomplisert verden noen lever i.

Det som er cherry-picking er å se isolert på data og plukke ut akkurat det som støtter din påstand, uten å se på kontekst og annen faktainformasjon, som jeg gjorde delvis rede for tidligere.

Ukomplisert? Det er jo du som velger å se vekk fra mer komplekse årsakssammenhenger for å forenkle og cherry-picke.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -l said:

Ja, det er rett og slett rørende å se disse "elbil-entusiastene" hive seg i inn i tråder om Mercedes og Polestar og snakke de opp. Alt for fremme av elektrifiseringen.

Du meiner at dei snakkar ned andre bilmerke?  Det har jo ingenting å gjere med å snakke ned elbilar.

4 minutes ago, uname -l said:

For eksempel din egen kommentar tidligere i tråden hvor kjøpere bør ta VWs "massedrap" med i beregningen før man finner på å bytte inn sin fossilbil med en ID.3. Bra jobba!

Nei, det skreiv eg ikkje.  Det var @Trestein som meinte at folk går rundt med ein tabell over dei politiske preferansane til ulike fabrikk-leigarar når dei kjøper bil, og vel bilmerke utifrå det.  Eg meiner det er svært lite sannsynleg, akkurat som det ser ut til at få legg vekt på massedrapa til VW når dei kjøper bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Øverst til venstre er en Tesla Model S. Kom vel i 2013 eller noe sånt (etter Roadster). Aner ikke batteristørrelsen på den, men ser ikke helt hvorfor dette er relevant. 

Service-bilen bak er en Ford (tror jeg). Aner ikke model. Men tror den har et vanlig 12v bilbatteri bare. 

Er nok en MB Sprinter. Har vært forslag fra mange Tesla-eiere om å samarbeide med MB om å få Teslamotor og batterier i disse, og gjerne solgt slike biler som en skikkelig elektrisk El-varebil.

Kommer riktignok EQV, men de er jo mye mindre, og har kanskje ikke nok rekkevidde til den type jobb, men det er bare mine tanker, da jeg ikke vet hvor langt disse service-bilene kjører til vanlig. Spesielt i USA der det går mange av disse Sprinterne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

Du beskylder folk for cherry-picking når folk snakker om HELE ÅR, men selv inisterer du på å sammenligne kun de siste ukene av kvartalet hvor Tesla som kjent klumper sammen hele leveransen av regnskapstekniske grunner.

Ja, Tesla leverte 5000 Model 3 i Mars 2019. Den blippen blir nok dratt frem i 2021 også.

Jeg påpekte salget like etter lansering fordi det påstås at folk ikke ville ha amerikansk. Likevel solgte Model 3 over dobbelt så mye som ID.3 første tiden etter lansering i Europa. Hvis folk ikke hadde villet ha amerikansk så hadde jo ikke Model 3 banket ID.3 så kraftig ved lansering.

Ja, så lenge det kommer påstander som motbevises av den første leveringen av Model 3 til Norge så er det naturlig å påpeke nettopp dette faktum.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...