Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (1 minutt siden):
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Joda, men når 90% av "synspunktene" er svada som er tilbakevist med saklige fakta ørten ganger tidligere, da sitter vi igjen med rein trolling. 

Se der brukte jeg T-ordet. Da blir det nok kjeft å få igjen. 😉

Poenget er vel at ting kan endre seg?

Det som var fakta i 2019 trenger ikke være korrekt i dag.

Dere greier i hvertfall ikke å forandre dere så mye at dere greier å ta til dere saklige dokumenterbare fakta.

Det som var fakta i 2019 er fortsatt fakta for 2019.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Dere greier i hvertfall ikke å forandre dere så mye at dere greier å ta til dere saklige dokumenterbare fakta.

Det som var fakta i 2019 er fortsatt fakta for 2019.

Det er korrekt. Men i dag er det den 9 november 2020. Det som er fakta i dag er det jeg mener er relevant.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Det er korrekt. Men i dag er det den 9 november 2020. Det som er fakta i dag er det jeg mener er relevant.

Virker som om du (og et par andre her) har deres egne helt private definisjon på begrepet fakta.

Hadde vært fint om dere kunne tatt i bruk den definisjonen som Wikipedia her:

Sitat

Faktum, i flertall fakta, er et saksforhold som ikke logisk kan motsies. Et faktum er altså en sannhet med grunnlag i virkeligheten.

Fakta betyr altså IKKE alt som kan vries til å sverte Tesla. Så da vet du det. Men tviler på at du tar noe av dette til deg.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Trestein said:

I følge bmw.no koster en bmw ix3 573 000kr. Model y 550 000kr. Om dette er det doble forstår jeg bedre resten av dine antagelser

Model Y koster $50k, altså ca 460k NOK, og EU modellen blir etter all sannsynlighet betydelig billigere enn det etter den har kommet i salg, ettersom den skal ha helt andre og billigere batterier. Ved dagens pris får man mer rekkevidde, AWD vs RWD, autopilot, osv, og iX3 er nærmere 25% dyrere. Det er ikke usannsynlig at når Tesla ser at de trenger mer etterspørsel vil de introdusere en SR-utgave, kanskje også RWD. Så at prisen på innstegsmodellen ender opp med å være halvparten av iX3 er ikke usannsynlig.

Det er ikke overraskende at BMW dropper å forsøke selge iX3 i USA, den er sjanseløs.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Model Y koster $50k, altså ca 460k NOK, og EU modellen blir etter all sannsynlighet betydelig billigere enn det etter den har kommet i salg, ettersom den skal ha helt andre og billigere batterier. Ved dagens pris får man mer rekkevidde, AWD vs RWD, autopilot, osv, og iX3 er nærmere 50% dyrere. Det er ikke usannsynlig at når Tesla ser at de trenger mer etterspørsel vil de introdusere en SR-utgave, kanskje også RWD. Så at prisen på innstegsmodellen ender opp med å være halvparten av iX3 er ikke usannsynlig.

Det er ikke overraskende at BMW dropper å forsøke selge iX3 i USA, den er sjanseløs.

Du får gå inn på tesla.no å sjekke prisen.

Tror faktisk også at du må legge på noen tusen for autopilot. BMW har forøvrig et tilsvarende assist system

Er arbeidslønn i Tyskland vesentlig lavere enn i usa?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trestein said:

Du får gå inn på tesla.no å sjekke prisen.

Det er helt normalt at Tesla kutter prisene etter de introduserer nye modeller. Da får de litt ekstra inntekter i oppstartfasen, fra de som er villig til å betale ekstra for å få tidlig levering, samtidig som også de første bilene av produksjonslinjen er faktisk også dyrere å produsere, og da får de dekket inn dette.

Og så justerer de ned prisene til et normalnivå ettersom køen av kunder forsvinner.

9 minutes ago, Trestein said:

Tror faktisk også at du må legge på noen tusen for autopilot. BMW har forøvrig et tilsvarende assist system

Autopilot er inkludert, FSD er ikke inkludert. Og hvor mye koster systemet til BMW?

9 minutes ago, Trestein said:

Er arbeidslønn i Tyskland vesentlig lavere enn i usa?

Nei. Men når man ved bruk av ny teknologi reduserer arbeidstiden og råvarene som kreves for å lage en bil, så blir den faktisk billigere å produsere.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Det er helt normalt at Tesla kutter prisene etter de introduserer nye modeller. Da får de litt ekstra inntekter i oppstartfasen, fra de som er villig til å betale ekstra for å få tidlig levering, samtidig som også de første bilene av produksjonslinjen er faktisk også dyrere å produsere, og da får de dekket inn dette.

Og så justerer de ned prisene til et normalnivå ettersom køen av kunder forsvinner.

Dette er normalt gjennom hele linja, og er ikke noe som er unikt med Tesla. Det som er unikt med Tesla er at de kan finne på å justere priser 2-3 ganger iløpet av ei uke mot slutten av kvartalstallene - av grunner.... 

Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Autopilot er inkludert, FSD er ikke inkludert. Og hvor mye koster systemet til BMW?

Euro NCAP styrer litt hva som er inkludert og ikke for å få 5 stjerner, og den lista med funksjoner vil vokse etterhvert som funksjoner blir bevist at hører til ved sikkerhetssystemer. 

Lenke til kommentar

 

11 minutes ago, oophus said:

Euro NCAP styrer litt hva som er inkludert og ikke for å få 5 stjerner, og den lista med funksjoner vil vokse etterhvert som funksjoner blir bevist at hører til ved sikkerhetssystemer. 

Euro NCAP krever ikke autopilot. Og BMW tar heller ikke alltid å inkluderer alt som kreves for å få fem stjerner. i3 fikk vel fire stjerner fordi BMW ikke gadd inkludere setebeltevarsling, om jeg husker rett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
56 minutes ago, uname -l said:

Hvis det står 1000 mennesker i kø for å kjøpe billett til en konsert som kan ha 500 publikummere, vil du da senke billettprisen?

Teslas nedgang i Europa skyldes fall i etterspørselen.

Prisane til Tesla er høgare i Europa enn i resten av verda.  Mange har prøvd å forklare deg dette tidlegare.  Anten har du veldig tungt for å forstå elementær økonomi, eller so vil du ikkje forstå.  Marginane til Tesla pr bil er blant dei høgaste i bransjen.  Berre nokre få luksusmerke har høgare marginar, for dei produserer berre nokre få eksemplar av kvar bil.  Tesla set difor so høge prisar som dei kan ta utan å sitje att med uselde bilar.  At dei justerer prisen bittelitt ned når det vert fleire bilar tilgjengelege (frå Kina) er berre naturleg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

 

Euro NCAP krever ikke autopilot. Og BMW tar heller ikke alltid å inkluderer alt som kreves for å få fem stjerner. i3 fikk vel fire stjerner fordi BMW ikke gadd inkludere setebeltevarsling, om jeg husker rett.

Euro NCAP krever ingenting, men for å få 5 stjerner i ulike tester, noe de fleste ønsker, så tvinges det frem flere og flere funksjoner som ellers ville vært definert som autonomi.

Over tid så vil det vi idag tenker på som nivå 2 autonomi i større og større grad - hvis det er implementert korrekt, inngå her. Det samme med funksjoner innunder høyere former for autonomi, såfremt det kan bevises at det lønner seg for sikkerheten. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Prisane til Tesla er høgare i Europa enn i resten av verda.  Mange har prøvd å forklare deg dette tidlegare.  Anten har du veldig tungt for å forstå elementær økonomi, eller so vil du ikkje forstå.  Marginane til Tesla pr bil er blant dei høgaste i bransjen.  Berre nokre få luksusmerke har høgare marginar, for dei produserer berre nokre få eksemplar av kvar bil.  Tesla set difor so høge prisar som dei kan ta utan å sitje att med uselde bilar.  At dei justerer prisen bittelitt ned når det vert fleire bilar tilgjengelege (frå Kina) er berre naturleg.

Jeg bare spør hvorfor de senker prisen og har rentekampanjer hvis de er utsolgt. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Virker som om du (og et par andre her) har deres egne helt private definisjon på begrepet fakta.

Hadde vært fint om dere kunne tatt i bruk den definisjonen som Wikipedia her:

Fakta betyr altså IKKE alt som kan vries til å sverte Tesla. Så da vet du det. Men tviler på at du tar noe av dette til deg.

At prisen på ix3 er dobbelt så dyr som en model y. Hva er det? Fakta eller løgn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (23 timer siden):

Er det meint å vera ei eller anna form for poeng bak at Tesla bruker fossile servicebiler, @Trestein? Er det eit problem der at dei i ein viss grad har brukt fossile biler for relevante orsaker? 🤔

Bilfrakterne som kjører ut nye Teslaer til utleveringsstedene i Norge går nok også på diesel for å si det slik. Foreløpig i hvert fall ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Bilfrakterne som kjører ut nye Teslaer til utleveringsstedene i Norge går nok også på diesel for å si det slik. Foreløpig i hvert fall ;)

Sier egentlig ikke noe på det. Det finnes jo el lastebiler men det er vel få.

Poenget er vel at det er som om burgerking ansatte spiser lunch hos mc donnalds.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Sier egentlig ikke noe på det. Det finnes jo el lastebiler men det er vel få.

Poenget er vel at det er som om burgerking ansatte spiser lunch hos mc donnalds.

Nei, det blir feil analogi. Foreløpig er ikke Tesla Semi eller noen Tesla "Sprinter-type" varebil tilgjengelig på markedet, så det blir mer som om folk hos Burgerking eller MacDonalds spiser hos Peppes Pizza eller hos Fridays.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Men siden den skal leveres fra Berlinfabrikken, og man ikke samler opp en gigantisk batch, så tviler jeg vi får se en like stor topp. På den andre siden tror jeg vi får se mer jevne utleveringer, fremfor å samle opp biler på en parkeringsplass. Dette vil føre til at Tesla-salget vil normalisere seg, og vi vil se en jevn tilstrømming måned for måned, men sannsynligvis i den høye skalaen i starten.

Jeg regner med at Tesla kommer til å frakte bilene fra Berlin til Drammen på tog. Sannsynligvis blir vognene kjørt til Sassnitz, skiftet ombord på jernbanefergen til Trelleborg og trukket opp fra Trelleborg til Drammen av f.eks Green Cargo. Da sier det seg selv at forsyningene må komme jevnt og trutt, uten noen stor ketchup-effekt. Etterspørselen vil diktere hvor ofte togene kjøres. Jeg vil anta de får med ca. 200 biler pr. tog, så med et tog i uka kan de få levert ca. 10.000 biler årlig. Det gir god tid til vognomløpet. Sannsynligvis kan en slik slerke klare to runder pr. uke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 minutes ago, kremt said:

De har altså for liten etterspørsel til bilene de lager og må øke det?

Ikke nødvendigvis, men det gir jo bra reklame. De bruker ikke mye penger på TV reklamer og snapchat filter som andre produsenter. Gir kansje like god reklame å senke prisen litt siden media elsker å skrive om alt som har med Tesla å gjøre.

Så kansje noen som var tenkt å kjøpe en annen bil heller setter seg på venteliste hos Tesla.

(Den rentekampanjen de kjører gir dem nok sykt mange bestillinger og)

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (14 minutter siden):

Jeg regner med at Tesla kommer til å frakte bilene fra Berlin til Drammen på tog. Sannsynligvis blir vognene kjørt til Sassnitz, skiftet ombord på jernbanefergen til Trelleborg og trukket opp fra Trelleborg til Drammen av f.eks Green Cargo. Da sier det seg selv at forsyningene må komme jevnt og trutt, uten noen stor ketchup-effekt. Etterspørselen vil diktere hvor ofte togene kjøres. Jeg vil anta de får med ca. 200 biler pr. tog, så med et tog i uka kan de få levert ca. 10.000 biler årlig. Det gir god tid til vognomløpet. Sannsynligvis kan en slik slerke klare to runder pr. uke. 

Ja, det er nok slik de frakter fra Berlin, og gjerne sender flere tog om behovet er stort nok. Da trenger de ikke mere parkeringsareale til nye biler, enn til at de rekker å samle opp til de forsendelsene som sendes neste dag eller så, eventuelt til det doble for å ha litt buffer i tilfelle det blir togstreik eller lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...