Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (17 timer siden):

Du trenger ikke forklare hva cherry-picking betyr. Det jeg lurte på var hva som var cherry-picking og det har du ikke svart på. Etter 15 000 debattinnlegg så forventer jeg at folk klarer å diskutere med basis i fakta og argumenter, men du ser ut til å foretrekke å rope ut floskler uten å noen gang backe dem opp.

Jeg velger å se bort fra udokumenterte fantasier. Dere har snakket om mangel på biler i Q4 2019, Q1 2020, Q2 2020 og nå til slutt Q3 2020. Det skal vel ikke mye til kompetanse på krystallkuler for å spå at det blir samme forslitte regla etter Q4 i år.

Selv Tesla Norges informasjonssjef taler fantasiene dine i mot. I Q3 var leveringssituasjonen normal og han sier også at etterspørselen er naturlig lavere pga høyt oppdemmet salg i fjor,

Bra du hører på informasjonssjefen i Tesla Norge, for samtidig som han sa det du skriver her så sa han også at de ikke får nok biler til Norge for å kunne dekke etterspørselen (han sa ikke at de får nok biler nå, men han sa faktisk det motsatte). Når han sa at leveringssituasjonen var normal så snakket han om at situasjonen ved lansering av Model 3 var ekstraordinær på grunn av mange om sto på venteliste og veldig mange utleveringer på kort tid.

Men det er bra du i det minste bekrefter det jeg skriver, selv om jeg jo ser at du ikke skjønner selv at det er det du faktisk gjør.

Jeg har forklart hva dere driver cherry-picking med. Dere ser bort fra blant annet det jeg skrev i et tidligere innlegg som gir en kontekst for tallene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (15 timer siden):

Wow selger de alt de har? Utrolig. Rart de er nødt til å senke prisen på alle modeller, inkludere mer utstyr, gi 0-rente og drive med desperate kvartalspush hele tiden da. Og "de utdaterte" produsentene lager biler for å sette de på et lager i 5 år?

Tesla har som mål å gjøre elbiler så billig som mulig og akselerere overgangen til fornybar energi og transport. Målet er ikke å gå med store overskudd, men å gjøre bilene tilgjengelig for så mange som mulig. Derfor justerer de priser etter hvert.

Ja, de selger i praksis alt de har. De har mye lavere inventar enn andre bilprodusenter.

At de nettopp satte ny leveringsrekord ser jeg at du elegant hoppet over.

Det er jo litt merkelig at Tesla liksom skal ha problemer med etterspørselen samtidig som de har hatt tre fabrikker under konstruksjon på en gang rundt i verden. Hvordan forklarer du det? Hvorfor utvider Tesla produksjonskapasiteten sin så kraftig hvis det er så lav etterspørsel?

Hvorfor satte Tesla inn et nytt skift på fabrikken i Kina som visstnok øker kapasiteten med 1/3 eller så, hvis det står så dårlig til med etterspørselen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (23 minutter siden):

Slike reparasjoner kan man utføre på eksterne autoriserte verksteder også. Jo flere Teslaer det blir på veiene, desto flere vil ønske å kunne reparere dem for kunder.  

Jeg vet ikke noe annet enn det Tesla har kunngjort av produkter offentlig. Ikke har det noen relevans for saken heller.  

Hva er egentlig poenget med å diskutere noe som er kjent alt? Vi vet at årsaken til at de ikke klarer å produsere nok biler til å dekke etterspørselen i Europa er at de kun har en fabrikk som forsyner hele verden (med unntak av Kina). I tillegg tar det lang tid fra produksjon i USA til levering i Europa. Det er jo derfor de ønsker å bygge fabrikk her.

Hadde det vert 1års ventetid for å få levert bil hadde jeg trodd deg.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (25 minutter siden):

Tesla har som mål å gjøre elbiler så billig som mulig og akselerere overgangen til fornybar energi og transport. Målet er ikke å gå med store overskudd, men å gjøre bilene tilgjengelig for så mange som mulig. Derfor justerer de priser etter hvert.

Ja, de selger i praksis alt de har. De har mye lavere inventar enn andre bilprodusenter.

At de nettopp satte ny leveringsrekord ser jeg at du elegant hoppet over.

Det er jo litt merkelig at Tesla liksom skal ha problemer med etterspørselen samtidig som de har hatt tre fabrikker under konstruksjon på en gang rundt i verden. Hvordan forklarer du det? Hvorfor utvider Tesla produksjonskapasiteten sin så kraftig hvis det er så lav etterspørsel?

Hvorfor satte Tesla inn et nytt skift på fabrikken i Kina som visstnok øker kapasiteten med 1/3 eller så, hvis det står så dårlig til med etterspørselen?

Av det jeg leser på elbilforum, så er nå så godt som alle inventorybilene solgt, og de som bestiller bil vil derfor ikke få bil ut fra "overskuddet" de tok inn. Altså må de vente enda 3 måneder for å få bil med ny batch. Sikkert mange flere som ville ha hevet seg på nå for å få den oppdaterte versjonen med varmepumpe og noen andre oppdateringer som kommer, og kampanjerenten. De vil nok neppe få kampanjerenten nå, siden tilbudet står til nyttår.

Andre venter med å bestille nå, fordi tidligere kampanjer har blitt etterfulgt en refreshed modell (f.eks. facelifted TMS/TMX), og man spekulerer i om dette vil skje denne gangen også, selv om de som kommer nå (minus SR+) Har en god del "indre" oppdateringer allerede.

Så skal vi heller ikke stikke under en stol at ikke alle er glad i sedan, samtidig som mange har kjøpt TM3 som "ventepølse" for kommende TMY. Hvordan salget av den vil utarte seg sammenlignet med TM3, kan man lure på.

Men siden den skal leveres fra Berlinfabrikken, og man ikke samler opp en gigantisk batch, så tviler jeg vi får se en like stor topp. På den andre siden tror jeg vi får se mer jevne utleveringer, fremfor å samle opp biler på en parkeringsplass. Dette vil føre til at Tesla-salget vil normalisere seg, og vi vil se en jevn tilstrømming måned for måned, men sannsynligvis i den høye skalaen i starten. 

Samtidig vil vi se at stadig flere europeiske land vil selge Tesla-biler, særlig i Øst-Europa som vel fremdeles mangler både forhandlere, servicesentere og SuC-stasjoner. Og med jevnere tilflyt av biler, så vil vi og se at salget tar seg opp i land der incentivene økes for å få fart på elbilsalget.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Tesla har som mål å gjøre elbiler så billig som mulig og akselerere overgangen til fornybar energi og transport. Målet er ikke å gå med store overskudd, men å gjøre bilene tilgjengelig for så mange som mulig. Derfor justerer de priser etter hvert.

Hvis etterspørselen er større en produksjonskapasiteten så vil de selge akkurat like mye om de setter ned prisen. Den eneste forskjellen er at de vil tjene mindre på bilene.

Ergo så må den etterspørselsteorien være feil.

Lenke til kommentar
18 hours ago, uname -l said:

Dere snakker ned alle elbiler som ikke er Tesla. Dere er Tesla-entusiaster og ikke elbil-entusiaster. Ikke innbill folk noe annet når du for ørtende gang trekker frem "massedrap" når VW nevnes.

Du slit  veldig med å lese kontekst, forstår eg.  Akkurat det er forsovidt ikkje noko nytt.  Hatarane veit å gripe tak i den minste fjør dei kan byggje høns av.

 

@Trestein meiner at bilkjøparar går rundt med lister over kva politiske synspunkt ulike fabrikkleiarar hjå dei ulike bilprodusentane har, og meiner at det vel tungt når folk skal velje bil.  Li Shufu, grunnleggjar og styreformann i Geely (Polestar, Volvo og 9,7% eigar av Daimler) er til dømes delegat til den 13. folkekongressen i Kina.  Kva haldningar har han til interneringa av Uigurar?  Tok han det opp på kongressen?  Trur du mange bilkjøparar har undersøkt dette og tillegg det stor vekt når dei kjøper bil?  For @Trestein har dette tydlegvis stor vekt.

 

Sjølv trur eg ikkje bilkjøparar bryr seg veldig mykje om slikt.  Heller ikkje marknadsundersøkingar tilseier det, og eg viste til Dieselgate som eit døme.

 

Ikkje berre veit hatarane her å krevje ein standard av Tesla som dei ikkje ville kravd av nokon andre (til dømes elektriske service-bilar), dei forsvarar kvarandre sine mest outrerte argument.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 timer siden):

Så da skal vi og slutte og diskutere hvorvidt Tesla kommer til å selge mange flere biler når de bare får i gang fabrikkene de har på gang nå, og fremover? Vi bare slår oss til ro med at dette kommer med veldig stor sannsynligvis til å skje?

Greit, det kan jeg være med på. Regner med du bekrefter at du er med på de premissene, så skal jeg og unngå å kommentere VW sin utvikling med deg.

Tesla produserer ikke for 100% av kapasiteten hos sine egne fabrikker nå idag. Hva betyr dette? Hvor skal man finne etterspørsel for flere fabrikker om dagens fabrikker ikke pushes til 100% utnyttelse? 

Tesla må få fortgang i å tilby flere modeller. De modellene de kommer med nå, med cybertruck og roadster er håpløse modeller å skulle bruke tid og penger på mens man skal vokse kjappest mulig. Det tyder på mangeful markedsanalyse, og da spesielt når de velger å designe en modell som ikke engang kan brukes i EU uten å havne i lastebil-segmentet. 
 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 minutter siden):

Nuvel.  Dei slit litt med programvare. :rofl:

De vil nok ikke bruke 8 år på å løse litt programvare hickups slik Tesla slet med å få normale vindusviskere til å fungere, eller flytte seg ut av 10 år gammel teknologi angående frontlykter og lys. 

Om formålet er å få solgt flest mulig elbiler, så tråkker Tesla-klubben i salaten hver gang de hopper inn for å angripe elbiler på generell basis. Det er alt for enkelt å kaste stein i glasshus om Tesla er utgangspunktet man bruker. 

 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Snowleopard said:

Min påstand er at vi får en temmelig stor forandring i portføljen, for det vil ikke lønne seg å ha så mange modeller når de ikke kan gi stort nok antall biler til at man får med seg stordriftsfordelene, og at ice-modellene må i stor grad vike for elbiler. Altså en drastisk forandring.

Eit anna problem VW har er at dei taper pengar for kvar elbil dei sel.  Medan Tesla har svært gode marginar pr bil og stappfulle bankkonti, og lett kan justere opp salet i prioriterte marknadar ved å redusere prisen, er VW avhengig av å heile tida tene inn tapet dei har på elbilar ved å selje eksosbilar.  1. halvår 2020 tapte VW 1,54 mrd euro.  VW kan fort få økonomiske problem dersom salet av eksosbilar held fram med å falle, samstundes som dei sel elbilar med tap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

 1. halvår 2020 tapte VW 1,54 mrd euro.  VW kan fort få økonomiske problem dersom salet av eksosbilar held fram med å falle, samstundes som dei sel elbilar med tap.

Q3 2020 Overskudd

VW $3.2 mrd
Daimler $3.6 mrd
BMW $2,1 mrd
GM $4,05 mrd
Tesla $0,3 mrd(Skyldtes 0,45 mrd i miljøkreditter som snart forsvinner)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (14 minutter siden):

Eit anna problem VW har er at dei taper pengar for kvar elbil dei sel.  Medan Tesla har svært gode marginar pr bil og stappfulle bankkonti, og lett kan justere opp salet i prioriterte marknadar ved å redusere prisen, er VW avhengig av å heile tida tene inn tapet dei har på elbilar ved å selje eksosbilar.  1. halvår 2020 tapte VW 1,54 mrd euro.  VW kan fort få økonomiske problem dersom salet av eksosbilar held fram med å falle, samstundes som dei sel elbilar med tap.

Vw har vel tapt penger på e golf. Hensikten med den nye plattformen var at med den tjener de penger på nye el biler.

Om de har 30milliarder i overskudd i q3 er det vel ting som tyder på at det går ok

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Vw har vel tapt penger på e golf. Hensikten med den nye plattformen var at med den tjener de penger på nye el biler.

VW kjem til å tape pengar på elbilar til minst ut 2022.  Det inkluderer både ID.3 og ID.4 fram til dei får ned kostnadane pr bil nok til at dei kan tene pengar på dei.

 

Tesla har allereie marginane på plass, og kan selje bilane med overskot frå fyrste dag fabrikken i Berlin kjem i gang.  Kan hende dei har fått på plass ein del av batteri-forbetringane til same tid.  Då ventar eg at prisen går ned i Europa.  Dersom VW må redusere sine prisar for å halde på kundane tek det fleire år før dei går i null på elbilar.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Pga auka sal av lukusbilar i Kina – eksosbilar dei er avhengige av å selje – mitt poeng.  Men framleis ein nedgang frå same kvartal året før.  Økonomisk går det stadig dårlegare med VW og stadig betre med Tesla.  Sjølv under ein pandemi.

Det kan godt hende at du har rett i at satsing på elbiler ikke er noe lurt om man skal drive profitabelt. Toyota forventer 115 milliarder i overskudd i inneværende regnskapsår. GM setter rekorder.

VW Group har litt mindre overskudd pga elbilsatsingen og Tesla er som kjent strukturelt uprofitabelt. (Regnskapstriks og forskuttering av miljøkreditter som forsvinner er kortsiktig pisse-i-buksa-taktikk).

Lenke til kommentar

Noen gjorde en artig utregning.

Det Elon Musk har tvunget til seg av bonuser i 2020 er mer enn hva samtlige ansatte i Tesla har tjent tilsammen siden selskapet ble opprettet. Ikke verst betaling etter å ha ledet et selskap som har levert dundrende underskudd i 17 år på rad.

Men bare å fortsett å innbille dere at Elon Musk er en altruistisk techno-Jesus som vil menneskehetens beste.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
uname -l skrev (Akkurat nå):

Noen gjorde en artig utregning.

Det Elon Musk har tvunget til seg av bonuser i 2020 er mer enn hva samtlige ansatte i Tesla har tjent siden selskapet ble opprettet. 

Men bare å fortsett å innbille dere at Elon Musk er en altruistisk techno-Jesus som vil menneskehetens beste.

Er du seriøs nå?

Elon Musk tok på seg videre jobbing i selskapet uten å motta lønn. Det han derimot har bedt om, og fått innvilget fra aksjonærene, er noen bonuser som krever en ganske heftig vekst og fortjeneste. Uten å nå disse, vil han altså stå uten inntjeninger fra Tesla utenom egne aksjer, som og er avhengig av hvordan det går med selskapet.

Tesla kunne sagt nei til EM, der var ingen tvang. Faktisk var styret med på å forhandle frem avtalen. De kunne altså si nei takk, og hentet inn en annen sjef i hans posisjon. Styret og generalforsamlingen mente avtalen var god også for selskapet, og stemte ja.

Påstanden om tvang, er jo bare nok et bevis om hvor mye du hater Tesla,siden du er villig til å komme med slikt sprøyt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -l said:

VW Group har litt mindre overskudd pga elbilsatsingen og Tesla er som kjent strukturelt uprofitabelt. (Regnskapstriks og forskuttering av miljøkreditter som forsvinner er kortsiktig pisse-i-buksa-taktikk).

Tesla har ikkje forskottert miljøkredittar.  Tesla har god margin pr bil utan miljøkredittar.  Du triksar med tal når du kallar Tesla strukturelt uprofitabelt.  Marginen pr bil er bransjeleiande, men når du trekkjer frå auka driftsutgifter knytt til bygginga av fabrikkar i Berlin og Texas (berre pga dei auka driftsutgiftene med 33%) får du det til å sjå ut som dei er uprofitable.  Bygging av fabrikkar er kostnadar andre bilprodusentar har teke for mange år sidan.  Til sjuande og sist er det marginen pr bil som tel.  Dei nye fabrikkane vil ikkje berre doble produksjonskapasiteten, dei vil òg auke fortenesta pr bil pga meir effektiv produksjon og lågare utgifter til logistikk, og auke marknaden ved at Tesla kan tilby fleire bilmodellar.

 

Bruttoforteneta til Toyota gjekk forresten ned med 15% dei siste 12 månadane fram til 30. juni 2020, samanlikna med året før.  Vi får sjå om VW klarer å oppretthalde det gode salet av luksusbilar i Kina, som dei er heilt avhengige av for å gå i pluss.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Han har spådd snarleg konkurs for Tesla i mange år allereie, men ikkje alle er like kjappe til å lære av sine feil..

Jeg forstår ikke hva problemet hans er, eller hatet hans mot tesla, men han tar så grådig feil at det er komisk.


Dere kan sitere meg på dette i januar 2023:

# Tesla produserer og selger mer enn 2 millioner biler i løpet av året 2022

Og ser vi litt dypere i krystallkulen er tallet over 20 millioner biler ila året 2030😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...