Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

kremt skrev (2 timer siden):

Her motsier du deg selv. Det kan jo ikke akkurat være overveldende etterspørsel i Asia etter Tesla 3 når de snart begynner å sende biler til Europa? Og hvis de har så stor etterspørsel i US, hvorfor kaster de da priskutt, rentekampanjer og kvartalsrush etter folk? Bli kvitt biler, få inn cash virker særdeles viktig. Jeg lukter desperasjon.

De har opprettet et nytt produksjonsskift i Kina som vel øker produksjonen med 30% eller noe slikt. Dermed vil sannsynligvis ikke leveringene til Europa påvirke Kina noe særlig, men det får vi se.

Og selv om de ikke hadde økt produksjonskapasiteten signifikant i Kina i dette kvartalet så hadde ikke eksport til Europa vært på grunn av manglende etterspørsel i Kina. Tesla har jo alltid organisert leveringene sine for å kunne dekke hele verden. Ved å bidra med KIna-biler til Europa, så letter de trykket på Fremont, og får en mer effektiv produksjon og levering.

Det er jo veldig merkelig at de liksom skal slite så mye med etterspørsel når de selger alt de har, og satte ny leveringsrekord med en økning på 43% YoY i forrige kvartal. Desperasjonen her er nok fra de som velger å se bort ifra slike ubehagelige fakta.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (48 minutter siden):

Ok vw har 3000 forhandlere i europa

Hvor mange har tesla?

Det er ikke sikkert Tesla vil ha like mange servicesentre i forhold til antall solgte biler som VW, men på en annen side så krever elbiler mye mindre vedlikehold og service enn fossilbiler. Uansett ser vi at Tesla stadig bygger nye servicesentre, og det er vel som nevnt to eller tre nye her i Norge bare de siste få månedene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Er det meint å vera ei eller anna form for poeng bak at Tesla bruker fossile servicebiler, @Trestein? Er det eit problem der at dei i ein viss grad har brukt fossile biler for relevante orsaker? 🤔

Det er vel utsagn til enkelte el bil eiere at gift biler må forbys. Da er det litt artig at tesla bruker dieselbiler for servise. En tesla x med tilhenger burde vel ha gjort jobben?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Det er vel utsagn til enkelte el bil eiere at gift biler må forbys. Da er det litt artig at tesla bruker dieselbiler for servise. En tesla x med tilhenger burde vel ha gjort jobben?

Det er jo ingen motsetning her. Målet er å utrydde giftbiler, men man er fortsatt ikke i mål med å kunne erstatte dem alle. Dette er det flere som jobber med, blant annet Tesla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -l skrev (44 minutter siden):

Dersomatte hvisomatte. Teslas kjernevirksomhet i to ord.

"Dersomatte hvisomatte" Tesla klarer å produsere mer enn 100.000 i året. Klarer å produsere Model Y. Klarer å bygge fabrikk i Kina. Klarer å nå 500.000 solgte biler bare i år.

Mye dersomatte hvisomatte som har blir virkelighet med Tesla, som dere mente var umulig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sikkert Tesla vil ha like mange servicesentre i forhold til antall solgte biler som VW, men på en annen side så krever elbiler mye mindre vedlikehold og service enn fossilbiler. Uansett ser vi at Tesla stadig bygger nye servicesentre, og det er vel som nevnt to eller tre nye her i Norge bare de siste få månedene.

Min påstand var bare at for noen er det viktig med forhandlernett. Det trenger ikke være service. Det kan være reparasjon av karosseri skader, hjuloppheng eller bremser. Poenget er at vw har mange flere slike

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Det er vel utsagn til enkelte el bil eiere at gift biler må forbys. Da er det litt artig at tesla bruker dieselbiler for servise. En tesla x med tilhenger burde vel ha gjort jobben?

No har vel andre allereie kommentert at Tesla har skifta til elektriske service-bilar.  Veit du om andre bilmerke som brukar elbilar som mobile verkstadar til å oppsøkje kundane sine der dei er?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 minutter siden):

Det som er cherry-picking er å se isolert på data og plukke ut akkurat det som støtter din påstand, uten å se på kontekst og annen faktainformasjon, som jeg gjorde delvis rede for tidligere.

Du trenger ikke forklare hva cherry-picking betyr. Det jeg lurte på var hva som var cherry-picking og det har du ikke svart på. Etter 15 000 debattinnlegg så forventer jeg at folk klarer å diskutere med basis i fakta og argumenter, men du ser ut til å foretrekke å rope ut floskler uten å noen gang backe dem opp.

hekomo skrev (7 minutter siden):

Ukomplisert? Det er jo du som velger å se vekk fra mer komplekse årsakssammenhenger for å forenkle og cherry-picke.

Jeg velger å se bort fra udokumenterte fantasier. Dere har snakket om mangel på biler i Q4 2019, Q1 2020, Q2 2020 og nå til slutt Q3 2020. Det skal vel ikke mye til kompetanse på krystallkuler for å spå at det blir samme forslitte regla etter Q4 i år.

Selv Tesla Norges informasjonssjef taler fantasiene dine i mot. I Q3 var leveringssituasjonen normal og han sier også at etterspørselen er naturlig lavere pga høyt oppdemmet salg i fjor,

 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

No har vel andre allereie kommentert at Tesla har skifta til elektriske service-bilar.  Veit du om andre bilmerke som brukar elbilar som mobile verkstadar til å oppsøkje kundane sine der dei er?

Vel bildet var av ein diesel mercedes sprinter. Det var det jeg kommenterte.

Vw bruker vel noe tilsvarende.

påstanden var at bare tesla hadde mobile servicebiler. Det var det jeg tilbakeviste

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (17 minutter siden):

Du meiner at dei snakkar ned andre bilmerke?  Det har jo ingenting å gjere med å snakke ned elbilar.

Dere snakker ned alle elbiler som ikke er Tesla. Dere er Tesla-entusiaster og ikke elbil-entusiaster. Ikke innbill folk noe annet når du for ørtende gang trekker frem "massedrap" når VW nevnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...