Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

kremt skrev (16 minutter siden):

De har altså for liten etterspørsel til bilene de lager og må øke det?

Det var en her som presterte å si at etterspørselen er større enn produksjonen og at priskuttene var for å øke markedsandelen. 

Fallende salg og priskutt gir en helt entydig konklusjon, men det er for oss trøttinger som fremdeles har beina planta i gamledager og ikke har tatt steget inn i en fantasiverden hvor svart er hvitt og opp er ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
4 hours ago, Snowleopard said:

Er du seriøs nå?

Elon Musk tok på seg videre jobbing i selskapet uten å motta lønn. Det han derimot har bedt om, og fått innvilget fra aksjonærene, er noen bonuser som krever en ganske heftig vekst og fortjeneste. Uten å nå disse, vil han altså stå uten inntjeninger fra Tesla utenom egne aksjer, som og er avhengig av hvordan det går med selskapet.

Tesla kunne sagt nei til EM, der var ingen tvang. Faktisk var styret med på å forhandle frem avtalen. De kunne altså si nei takk, og hentet inn en annen sjef i hans posisjon. Styret og generalforsamlingen mente avtalen var god også for selskapet, og stemte ja.

Påstanden om tvang, er jo bare nok et bevis om hvor mye du hater Tesla,siden du er villig til å komme med slikt sprøyt.

Tråden har sklidd helt ut igjen, mye "takket" være en viss woodrock...Tror det blir ett entry til i kill-filter, men han prøver jo i det minste å være litt seriøs og litt "morsom" :)

De sedvanlige Tesla/Elon-haterne som spammer i vei i alle elbil-trådene er bare å ignorere.
Dere som gidder å svare dem må jeg si er svært tålmodige (noe jeg ikke er). :D

 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (8 minutter siden):

Det var en her som presterte å si at etterspørselen er større enn produksjonen og at priskuttene var for å øke markedsandelen. 

Fallende salg og priskutt gir en helt entydig konklusjon, men det er for oss trøttinger som fremdeles har beina planta i gamledager og ikke har tatt steget inn i en fantasiverden hvor svart er hvitt og opp er ned.

Stakkars individ.
Er ikke så lett for alle og forstå seg på eksepsjonell vekst og innovasjon.
Det krever litt over snittet intelligens (ikke mye), samt litt kunnskap, noe du ser ut til å ha kraftig manko av på begge fronter.

Men som sagt mange ganger før, så vil tiden kun vise og da skal du gjerne få spise ordene dine.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 hours ago, Trestein said:

I følge bmw.no koster en bmw ix3 573 000kr. Model y 550 000kr. Om dette er det doble forstår jeg bedre resten av dine antagelser

Ja, det var en grov overdrivelse. Lurt å sjekke litt fakta på "begge sider".
Nå har jo ix3 kun bakhjulsdrift=No-No for en modell som har X i navnet. :) 
Men det dobler nok ikke prisen å få 4wd vil jeg tro. 
iX3 er jo relativt bra utstyrt og definitivt en bedre "kvalitets-følelse" enn enhver Tesla (det skal ikke så mye til her).
Men den er vel fortsatt basert på en "fossil" platform og sw fra Jura isf Holocen?
(Nå tror jeg BMW er blant de bedre på sw, selv om det ser stusselig ut.. ref Teslabjørns test av siste utgave av i3).

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (24 minutter siden):

Ja, det var en grov overdrivelse. Lurt å sjekke litt fakta på "begge sider".
Nå har jo ix3 kun bakhjulsdrift=No-No for en modell som har X i navnet. :) 
Men det dobler nok ikke prisen å få 4wd vil jeg tro. 
iX3 er jo relativt bra utstyrt og definitivt en bedre "kvalitets-følelse" enn enhver Tesla (det skal ikke så mye til her).
Men den er vel fortsatt basert på en "fossil" platform og sw fra Jura isf Holocen?
(Nå tror jeg BMW er blant de bedre på sw, selv om det ser stusselig ut.. ref Teslabjørns test av siste utgave av i3).

X3 har vert levert med bakhjulstrekk før.

Display i bmw ix3 er ikke veldig likt i3

Det ligger en video fra autogefuhl som beskriver bilen relativt grundig. Trodde jeg så på en reklamefilm for bmw. 
 

Frykter for at den vil gi vw og tesla litt konkurranse. Det er bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, Trestein said:

X3 har vert levert med bakhjulstrekk før.

Display i bmw ix3 er ikke veldig likt i3

Det ligger en video fra autogefuhl som beskriver bilen relativt grundig. Trodde jeg så på en reklamefilm for bmw. 
 

Frykter for at den vil gi vw og tesla litt konkurranse. Det er bra!

En X *skal* ha 4wd... er klar over at BMW (med flere) selger slike lobotomerte modeller med kun 2wd (Nissan, Toyota.. med flere). 
Stort minus i "min bok", men for de med budsjett (har ikke råd til en BMW egentlig) så blir slikt "rask" produsert... tilbud vs etterspørsel.

Display /= sw.

Noen som vurderer en BMW i vil vel kanskje ikke vurdere en Tesla.. annet enn for "snyltefaktoren"... Og den blir det jo mindre og mindre av nå etterhvert.
Mao.. Tesla vil jo få konkurranse.. til stor glede for Tesla-haterne... :D

 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (15 minutter siden):

En X *skal* ha 4wd... er klar over at BMW (med flere) selger slike lobotomerte modeller med kun 2wd (Nissan, Toyota.. med flere). 
Stort minus i "min bok", men for de med budsjett (har ikke råd til en BMW egentlig) så blir slikt "rask" produsert... tilbud vs etterspørsel.

Display /= sw.

Noen som vurderer en BMW i vil vel kanskje ikke vurdere en Tesla.. annet enn for "snyltefaktoren"... Og den blir det jo mindre og mindre av nå etterhvert.
Mao.. Tesla vil jo få konkurranse.. til stor glede for Tesla-haterne... :D

 

Jeg er ikke uenig. Det er fint med 4 hjulstrekk. Denne bilen er jo egentlig for det kinesiske markedet. 
 

Som sagt pris er omtrent helt lik tesla y.

Den har nok noen fordeler og ulemper.

Poenget var at om alle bygger fabrikker i europa som forutsetter et salg av 500 000el biler i året vil det bli mye biler som skal selges. Det finnes sikkert 10 ulike el biler i denne klassen i 2021
 

Det er altså mange produsenter i denne gruppen. Model y sitt største konkurransefortrinn er akselerasjon. 
BMW tar ut 530hk fra denne batteripakken i i4. Garantert ikke noe problem for dem å sette en slik motor inn i ix3 om det er det som skal til.

VW kan sikkert øke ytelse også om nødvendig. Mener å ha hørt om 300hk i id4

Godt mulig at q4 etron blir veldig bra.

Dagens e tron selger bra med tanke på hvor stor og tung den er.

Tror konkurransen er vesentlig enklere i m3 segmentet? Hvem har el biler her?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

VW kan sikkert øke ytelse også om nødvendig. Mener å ha hørt om 300hk i id4

Godt mulig at q4 etron blir veldig bra.

Dagens e tron selger bra med tanke på hvor stor og tung den er.

Tror konkurransen er vesentlig enklere i m3 segmentet? Hvem har el biler her?

Det blir 306 hk og 4x4 på Q4 e-Tron. Deretter vil ID4 og Enyaq (Enyaq vRS) få samme oppsett. 
 

I klasse med TM3 er det vel bare BMW i4 som ligger rimelig nært i tid, men tror kanskje den er litt større?

Endret av ChristR
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Jeg er ikke uenig. Det er fint med 4 hjulstrekk. Denne bilen er jo egentlig for det kinesiske markedet. 
 

Som sagt pris er omtrent helt lik tesla y.

Den har nok noen fordeler og ulemper.

Poenget var at om alle bygger fabrikker i europa som forutsetter et salg av 500 000el biler i året vil det bli mye biler som skal selges. Det finnes sikkert 10 ulike el biler i denne klassen i 2021
 

Det er altså mange produsenter i denne gruppen. Model y sitt største konkurransefortrinn er akselerasjon. 
BMW tar ut 530hk fra denne batteripakken i i4. Garantert ikke noe problem for dem å sette en slik motor inn i ix3 om det er det som skal til.

VW kan sikkert øke ytelse også om nødvendig. Mener å ha hørt om 300hk i id4

Godt mulig at q4 etron blir veldig bra.

Dagens e tron selger bra med tanke på hvor stor og tung den er.

Tror konkurransen er vesentlig enklere i m3 segmentet? Hvem har el biler her?

Med tanke på at vi er midt i et skifte, så skal nok flere biler fra forskjellige bilmerker produseres i minst 500 K enheter i året, men det skjer nok ikke i år. Men vi kan komme tilbake til det om 5 år. Da er nok dette en realitet, tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (20 minutter siden):

Kanskje ikke akselerasjon, men programvare / skjermen i bilen ol. Der er det vel ingen produsenter som er i nærheten enda. 

Veit ikke hvilken tid du lever i men det er en stund siden en 15 tommers flatskjem var spesielt imponerende.

BMW sine skjermer kan betjenes med både tuch og ID hjulet. Det påståes at dette er enklere.

Taycan har vel også bra med skjermer

Lenke til kommentar
6 hours ago, uname -l said:

Jeg bare spør hvorfor de senker prisen og har rentekampanjer hvis de er utsolgt. 

Eg trur det held å vise til denne delen av førre svar på det same spørsmålet: Mange har prøvd å forklare deg dette tidlegare.  Anten har du veldig tungt for å forstå elementær økonomi, eller so vil du ikkje forstå. 

 

Kvifor kastar du vekk tida med spørsmål du ikkje vil ha svar på?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (19 minutter siden):

Eg trur det held å vise til denne delen av førre svar på det same spørsmålet: Mange har prøvd å forklare deg dette tidlegare.  Anten har du veldig tungt for å forstå elementær økonomi, eller so vil du ikkje forstå. 

 

Kvifor kastar du vekk tida med spørsmål du ikkje vil ha svar på?

Til og med jeg har hatt bedriftsøkonomi (Noen få vektall) og forstår dette med pris og etterspørsel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (24 minutter siden):

Hva use skjermstørrelsen med programvaren å gjøre? 😂 Meg bekjent er det ingen andre som er i nærheten 

Du nevnte skjermen. Er det noe spesielt på den skjermen/softwaren som Tesla kan som ingen andre kan? 

Jeg spurte om dette for en stund siden men fikk ingen gode svar. Nå kan du fortelle oss det!

Lenke til kommentar
5 hours ago, uname -l said:

Fallende salg og priskutt gir en helt entydig konklusjon, men det er for oss trøttinger som fremdeles har beina planta i gamledager og ikke har tatt steget inn i en fantasiverden hvor svart er hvitt og opp er ned.

Salet er ikkje fallande.  Tesla leverte 139593 bilar i Q3 2020.  Det er ny rekord, opp 44% frå Q3 2019.  Andre bilprodusentar kan berre drøyme om tilsvarande vekst.  Prisane i Noreg er høgare enn i mange andre land, men det reflekterer berre kva marknadar Tesla prioriterer nett no.  Dersom Tesla ynskjer å selje meir i Noreg, for å oppretthalde salet på noverande nivå, justerer dei ned prisen eller brukar andre verkemiddel for å auke salet.  Dei har m.a. vervekampanjar, men eg har ikkje sett dei bruke dyre fjernsynsreklamar eller annan annonsering som andre tyr til når salet går tregt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Du nevnte skjermen. Er det noe spesielt på den skjermen/softwaren som Tesla kan som ingen andre kan? 

Ganske mykje.  Eg får til dømes stadige oppdateringar av programvaren til min meir enn 6 år gamle bil.  Det kan ingen andre.  Alt frå forbetringar i brukargrensesnittet til spel og underhaldning.  Kor mange andre har til dømes Spotify på skjermen i bilen?  Det kom til oss lenge etter at vi kjøpte bilen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...