Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
46 minutes ago, Trestein said:

Problemet er at det totale markedet for el biler er ca 500 000biler i europa. Tyskland og andre gir opptil 100 000kr i subsidier pr bil. Det er ikke sikkert at dette fortsetter lenge. 

Marknaden for elbilar i Europa veks i rekordfart (120% vekst frå september i fjor til september i år) og er avgrensa av produksjon, ikkje etterspurnad.  Når Tesla snart kan skru ned prisane på bilane sine, fordi dei ikkje lenger er so avgrensa av produksjonskapasitet og transport, kjem marknaden berre til å vekse meir.

46 minutes ago, Trestein said:

Om vi antar at tesla klarer 10-15% av el bil markedet og at model y selger 60% av teslas modeller blir dette kanskje 50 000 biler. Det forutsetter at den slår ut id4 skoda enyac e tron og mangen flere.

Det skulle ikkje vere veldig vanskeleg.  ID.4 er ein dårleg kopi av Model Y.  Han er dårlegare på alle punkt utanom pris.  Medan Tesla har svært gode marginar på sine bilar, taper VW pengar for kvar elbil dei sel.  Når produksjonskapasiteten er på plass kan Tesla selje innstegsmodellar til lågare pris òg.

46 minutes ago, Trestein said:

Om hele det europeiske markedet hadde vert elektrisk måtte markedsandelen til y vert 10% for å få full produksjonsutnyttelse.  Det er imidlertid langt frem i tid. 

Ikkje med denne farten.

46 minutes ago, Trestein said:

Det er imidlertid plugin hybrider som har desidert størst vekst. Disse har et kjempe potensiale og er ikke avhengige av store areal eller giga kraftlinjer for å fungere.

Plugin-hybridar er nesten eit særtysk (og litt svensk) fenomen.  Dei fleste tyskarar gidd ikkje å lade bilen, dei kjøper han berre fordi subsidar gjer han billigare.  No er det stor diskusjon om subsidiane til ladbare hybridar i Tyskland, og ladbare hybridar vart helde utanom den siste auken i støtte til elbilar.  Av dei 10 bestselgande ladbare bilane i Europa i septmber  var det berre 3 hybridar, på 5. 7. og 10. plass.

 

Trestein, eg veit at du ikkje er dum nok at du trur elbilar treng store areal eller gigakraftlinjer for å fungere.  Det er trolling.

46 minutes ago, Trestein said:

Får disse bilene 20-25kwh batterier vil de kunne løse utslipps problemene. 

Nei, for dei køyrer stort sett fossilt:

https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-ladbare-hybridbiler-kjorer-stort-sett-fossilt/500503

46 minutes ago, Trestein said:

Tall fra sprit monitor viser at selv bittesmå 5-10kwh batterier reduserer forbruk 40% i praksis.

Spritmonitor baserer seg på frivilleg rapportering frå folk som er opptekne av forbruk.  Når du ser kva eit representativt tilfeldig utval av bilane rapporterer, får du eit heilt anna bilete.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (32 minutter siden):

Marknaden for elbilar i Europa veks i rekordfart (120% vekst frå september i fjor til september i år) og er avgrensa av produksjon, ikkje etterspurnad.  Når Tesla snart kan skru ned prisane på bilane sine, fordi dei ikkje lenger er so avgrensa av produksjonskapasitet og transport, kjem marknaden berre til å vekse meir.

Det skulle ikkje vere veldig vanskeleg.  ID.4 er ein dårleg kopi av Model Y.  Han er dårlegare på alle punkt utanom pris.  Medan Tesla har svært gode marginar på sine bilar, taper VW pengar for kvar elbil dei sel.  Når produksjonskapasiteten er på plass kan Tesla selje innstegsmodellar til lågare pris òg.

Ikkje med denne farten.

Plugin-hybridar er nesten eit særtysk (og litt svensk) fenomen.  Dei fleste tyskarar gidd ikkje å lade bilen, dei kjøper han berre fordi subsidar gjer han billigare.  No er det stor diskusjon om subsidiane til ladbare hybridar i Tyskland, og ladbare hybridar vart helde utanom den siste auken i støtte til elbilar.  Av dei 10 bestselgande ladbare bilane i Europa i septmber  var det berre 3 hybridar, på 5. 7. og 10. plass.

 

Trestein, eg veit at du ikkje er dum nok at du trur elbilar treng store areal eller gigakraftlinjer for å fungere.  Det er trolling.

Nei, for dei køyrer stort sett fossilt:

https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-ladbare-hybridbiler-kjorer-stort-sett-fossilt/500503

Spritmonitor baserer seg på frivilleg rapportering frå folk som er opptekne av forbruk.  Når du ser kva eit representativt tilfeldig utval av bilane rapporterer, får du eit heilt anna bilete.

Det er ikke store leveringsproblemer for el biler. Noen få vw e up  og noen andre

Nextmove (youtube kanal) oppdaterer dette ofte.

At vw id4 og andre er mye dårligere enn tesla y er ikke det inntrykk jeg har fått av de som har prøvd dem. Svært få europeere har kjørt tesla y. Generelt er det en litt forvokst tesla 3

Sprit monitor oppgir forbruk på el biler også? Er dette bare tøys? 
 

Opplever at mine biler ligger helt i bunn av sammenlignbare biler på spritmonitor.

Tror ikke det er spesielle folk som legger ut data. Har aldri sett rare utslag. Tesla fordeler seg helt logisk med m3 18kwh mS 20kwh model X 22kwh.

slikt finner man for alle biler. Den viser også at i praksis er det svært små forskjeller mellom el biler.

Spritmonitor er tross alt den beste uavhengige kilen til forbruksdata for biler og motorsykler.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Det er ikke store leveringsproblemer for el biler. Noen få vw e up  og noen andre

Nokre få modellar har ikkje leveringsproblem.  For dei fleste interessante modellane er det kø.

2 minutes ago, Trestein said:

At vw id4 og andre er mye dårligere enn tesla y er ikke det inntrykk jeg har fått av de som har prøvd dem. Svært få europeere har kjørt tesla y. Generelt er det en litt forvokst tesla 3

https://electrek.co/2020/09/15/vw-comes-after-tesla-detailed-id4-model-y-comparison/

 

Eg vonar ID.4 er meir ferdig enn ID.3 var når han vert lansert.  ID.3 er jo ein klovnebil.  Folk torer ikkje å bruke han når det er mørkt, fordi han brått kan finne på å slå av alle lys, og det sprett opp feilmeldingar kontinuerleg.  Mange opplever at bilen ikkje let seg starte fordi 12V-batteriet er tomt.  Sjå til dømes: https://motor.no/bil-elbil-problemer/slar-alarm-om-trobbel-med-vws-nye-storselger/183705

2 minutes ago, Trestein said:

Sprit monitor oppgir forbruk på el biler også? Er dette bare tøys?

Neidå, det reflekterer kva forbruk folk har lagt inn, men faktum tyder på at dei som oppgjev forbruk for dei ladbare hybridane du har sett på ladar meir enn gjennomsnittet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (22 minutter siden):

Er den? I USA koster feks SR+ $38.000 som er ca. kr 348.000, så må man legge på tax, så da kommer man vel opp i ca. det samme som i Norge? 🤔

Høyt priset før avgifter. Den koster altså over 50k mer i Norge enn i USA. Tidligere har forskjellen vært omkring 20k, så den er ca. 30k overpriset pr. idag. 

Hva prisen er etter avgifter er helt uinteressant for evt. sammenligninger. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 timer siden):

Hvordan han skal selge 500 000stk tesla y til europa er en gåte. De selger noe slikt som 40 000biler i dag? Model X og S er nesten ikke å se på statestikken lenger etter at konkurrentene er på banen

I y segmentet er det plenty med biler som har lavere pris og bra med henger kapasitet osv

Kanskje han skal selge dem til områder uten teslas ladenettverk?

Tesla er begrenset av produksjon og leveringsapparatet. Hvis de hadde kunnet produsere og levere flere biler, så hadde de også solgt flere. Det er derfor en fabrikk i Europa er viktig.

Model S og X er nesten ikke å se på statistikken lenger fordi de lanserte Model 3, og så fjernet de de billigste Model S og X-utgavene, og bilene har ikke fått noen fysisk overhaling på lenge. De har rett og slett blitt nedprioritert.

Ja, en Leaf har lavere pris, men kan den erstatte en Model Y til alles bruk? Det er ikke bare et spørsmål om pris, men også hvilke behov man har.

Områder uten Teslas ladenettverk? Hva mener du?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -l skrev (6 timer siden):

På hvilken måte har det noe å si for Q3? Teslas salg falt fra fjoråret samtidig som Europas elbilmarked gikk opp 120%. I Norge har salget falt med over 75%.

Du glemmer at det var i første halvdel at de første leveransene av Model 3 kom til Europa. Så her kommer du bare med enda et eksempel på din egen cherry-picking og ignorering av viktig data.

Også veldig rart at de måtte sette i gang nytt skift i Kina for å øke produksjonen og hente inn biler til Europa derfra når det ikke finnes etterspørsel i Europa lenger.

Sitat

Insentivordningene(og straffene for CO2-utslipp) er høyest i Europa så det gir null mening i å fordele biler til andre markeder om kjøperne står i kø her.

Hvilke andre markeder snakker du om?

Tesla satte jo ny salgsrekort i Q3 til tross for at etterspørselen visstnok stuper over hele verden.

Sitat

Dere har glemt at ID.3 er kun én av mange attraktive konkurrenter og flere skal det bli. Den selger veldig bra i Norge og Europa, men det har null betydning om den selger mer enn Model 3 gjorde i 2019.

Og til tross for at ID.3 er så "attraktiv" så har den solgt mye dårligere i den første salgsperioden enn Model 3 gjorde da den først kom hit.

Sitat

Tesla er nå bare en av mange produsenter i et lite marked for rene elbiler. Og den realiteten vil med tid og stunder reflekteres i prisingen av selskapet.

Jada, og Tesla vil aldri klare å selge 500.000 biler på et år, fabrikken i Kina blir aldri ferdig, og Model Y er bare en bløff. Samme gamle regla.

Sitat

Det utelates ikke noe annet enn Tesla-tilhengernes bortforklaringer. Hva de skal med fabrikk i Europa må fåglarne vite. Musk har gjort dumme beslutninger før basert på minimal tankevirksomhet så hvem som får en oppvåkning er et ubesvart spørsmål.

Er det ikke merkelig at de bygger flere fabrikker på en gang hvis ingen vil kjøpe bilene deres? Kan det være at Tesla vet noe ikke du vet? En fabrikk i Europa er nødvendig for å levere flere biler i Europa. Det sier seg selv.

Musk har gjort dumme beslutninger? Haha, Elon Musk har oppnådd det du og andre hardnakket påstod var umulig. Don't bet against Elon.

Sitat

Her i landet velger 94% av elbilkjøperne vekk Tesla. Om Norge er et foregangsland for elbiler og et omen for resten av Europa får dere jo bare pønske på.

Her i landet får ikke Tesla Norge nok biler til å dekke etterspørselen. De ser frem til fabrikken i Berlin slik at de kan få enda flere biler for å dekke etterspørselen.

Endret av hekomo
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (17 minutter siden):

Tesla er begrenset av produksjon og leveringsapparatet. Hvis de hadde kunnet produsere og levere flere biler, så hadde de også solgt flere. Det er derfor en fabrikk i Europa er viktig.

Model S og X er nesten ikke å se på statistikken lenger fordi de lanserte Model 3, og så fjernet de de billigste Model S og X-utgavene, og bilene har ikke fått noen fysisk overhaling på lenge. De har rett og slett blitt nedprioritert.

Ja, en Leaf har lavere pris, men kan den erstatte en Model Y til alles bruk? Det er ikke bare et spørsmål om pris, men også hvilke behov man har.

Områder uten Teslas ladenettverk? Hva mener du?

Hadde tesla hatt leveringsproblemer burde ikke ventetiden/leveringstid vert lang?

Har ikke hørt at noen teslamodeller har hatt lang leveringstid i europa?  
 

Poenget var at det er helt urealistisk å selge 500 000tesla y i europa i overskuelig fremtid. Da spørs de hvor man vil selge disse bilene? Tesla har ikke noe særlig nettverk i russland eller østeuropa? Ikke midtøsten eller pakistan/india heller

Afrika (nå har jeg kun vert sør) har heller ikke veldig godt utbygget teslanett.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Trestein said:

Poenget var at det er helt urealistisk å selge 500 000tesla y i europa i overskuelig fremtid. Da spørs de hvor man vil selge disse bilene? Tesla har ikke noe særlig nettverk i russland eller østeuropa? Ikke midtøsten eller pakistan/india heller

Eg forstår ikkje kvifor du meiner det er urealistisk med den veksten det er i sal av elbilar i Europa no.  Du kan multiplisere salet i år med ein stad mellom 2 og 2,5 for å få salet neste år.  Då treng Tesla ca 30% av marknaden om eit år for å selje heile produksjonen (gitt at dei faktisk klarer å komme opp i eit volum på 500.000 bilar i året so fort), og dei har hatt meir enn det før.

 

Austeuropa, Afrika og mesteparten av Asia kjøper nesten ikkje nye bilar, dei kjøper brukte frå Vesteuropa.

Endret av Sturle S
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Merko skrev (4 timer siden):

Hvorfor er den det? Priser i USA er listet uten Sales tax, State tax osv. Dette legges på i etterkant som brukeren må betale, noe som ikke er tilfellet for oss i Norge.

Nettopp!

Så hvis du vil vurdere om prisen i Norge er direkte basert på den amerikanske prisen, må du sammenligne hva Tesla får --- altså før alle avgifter, samt de på gjennomsnittlig og/eller forventet dollarkurs.

Dersom grunnprisen på et produkt er 100 USD, kan man forvente at dette tilsvarer ca 915 NOK akkurat i dag. Før eventuelle avgifter. Toll, moms, etc etc påvirker hva kunden må betale. Ulike land har ulike satser (f.eks har Norge p.t. 0% moms på elbil), men dette er ikke penger Tesla ser noe til. 

Hvorvidt man skal forvente at en vare i Norge kun prises etter amerikansk pris ganget med dollarkurs, er en annen diskusjon.

Når man selger en vare er det normalt å ønske profitt. Derfor tilpasser man seg markedet/målgruppen man er i. Noen steder skruer man prisen noe opp, andre litt ned. 

Tesla har forøvrig lokale utgifter i Norge; verksteder, show-rooms, selgere, etc etc. Uten kjennskap forøvrig, vil jeg anta norske lønninger ligger godt over amerikanske lønninger her. Altså kan ikke Tesla budsjettere med amerikanske lønninger og gange med kronekurs for den norske avdelingen. Kanskje en forklaringsmodell for hvorfor de kanskje ikke bør ta grunnpris og bare justere for kronekurs? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Hadde tesla hatt leveringsproblemer burde ikke ventetiden/leveringstid vert lang?

Har ikke hørt at noen teslamodeller har hatt lang leveringstid i europa?  
 

Poenget var at det er helt urealistisk å selge 500 000tesla y i europa i overskuelig fremtid. Da spørs de hvor man vil selge disse bilene? Tesla har ikke noe særlig nettverk i russland eller østeuropa? Ikke midtøsten eller pakistan/india heller

Afrika (nå har jeg kun vert sør) har heller ikke veldig godt utbygget teslanett.

Tesla bygger jo nettverk etterhvert som du går inn i det som for dem er nye markeder. Bare se hvordan det planlegges for flere SuC-stasjoner både i østlige deler av Europa, hvordan det samme skjer med basis i de områdene i Asia hvor de  allerede har etablert seg.

Det vil si at dess mere markedene utvikler seg, og dess mere Tesla sprer seg, dess flere biler vil de selge, om de klarer å produsere dem i stort nok omfang.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (27 minutter siden):

Eg forstår ikkje kvifor du meiner det er urealistisk med den veksten det er i sal av elbilar i Europa no.  Du kan multiplisere salet i år med ein stad mellom 2 og 2,5 for å få salet neste år.  Då treng Tesla ca 30% av marknaden om eit år for å selje heile produksjonen (gitt at dei faktisk klarer å komme opp i eit volum på 500.000 bilar i året so fort), og dei har hatt meir enn det før.

 

Austeuropa, Afrika og mesteparten av Asia kjøper nesten ikkje nye bilar, dei kjøper brukte frå Vesteuropa.

Nettop. 30% av markedet er urealistisk. De har vel under 15% i dag. Det er før id4 skoda, bmw ix3 q4 mustang osv er kommet i salg.

Tesla Y har mye mot seg. Rart design, merkelig interiør, ikke store fordeler verken på rekkevidde eller ladehastighet. Plass er omtrent som id4 , høyt støynivå, dårlig forhandler nett. Inntil nå ikke veldig bra byggekvalitet.
 

Ikke er den særlig egnet på dårlige veier eller dyp snø heller. 

At en slik bil skal bli totalt dominerende vil jeg se før jeg tror det. Dessuten er den amerikansk. Med en eier som seriøst vurderte å støtte sittende president.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Nettop. 30% av markedet er urealistisk. De har vel under 15% i dag. Det er før id4 skoda, bmw ix3 q4 mustang osv er kommet i salg.

Det er interessant at du meiner at 500.000 bilar i året frå den nye fabrikken før det har gått eit år er realistisk. 🙂  Eg tippar det går minst eit år til før Tesla er oppe i 500.000 bilar i året frå ein heilt ny fabrikk.

Quote

Tesla Y har mye mot seg. Rart design, merkelig interiør, ikke store fordeler verken på rekkevidde eller ladehastighet. Plass er omtrent som id4 , høyt støynivå, dårlig forhandler nett. Inntil nå ikke veldig bra byggekvalitet.

Tesla Model Y leverer veldig mykje meir for pengane enn nokon av dei andre – ikkje minst når det gjeld ladenettverk og driftskostnadar –  og eg reknar med at prisen går ned når dei kjem i gong med produksjonen i Europa.  Spesielt om dei får på plass den nye batteriteknologien i tide.  Dessutan er konkurrentane avgrensa av både produksjonskapasitet og tilgang til batteri dersom veksten held fram som no.  Tesla har dessutan betre marginar på elbilar enn nokon andre i bransjen.  For Tesla er det trivielt å få salet opp ved å redusere prisen.  Konkurrentane må hente inn eventuelle prisreduksjonar med tilsvarande auke for eksos-modellane, so dei vil nok ikkje selje til lågare pris enn dei må for å selje nok til å klare utsleppskrava.

Quote

Ikke er den særlig egnet på dårlige veier eller dyp snø heller. 

Det veit eg ikkje, men det er neppe avgjerande for salet i Europa.  Han har i det minste firehjulstrekk som standard, i motsetnad til andre.

Quote

At en slik bil skal bli totalt dominerende vil jeg se før jeg tror det. Dessuten er den amerikansk. Med en eier som seriøst vurderte å støtte sittende president.

Han treng ikkje vere totalt dominerande. 

 

Kva i all verda har dei politiske preferansane til ein eller annan eigar med saka å gjere?  Trur du seriøst at det finst bilkjøparar som har det med i vurderinga når dei skal kjøpe bil?  Dei fleste tek jo heller ikkje med massedrapa som VW dreiv med i vurderinga når dei skal kjøpe ny bil.

Endret av Sturle S
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (12 minutter siden):

Det er interessant at du meiner at 500.000 bilar i året frå den nye fabrikken før det har gått eit år er realistisk. 🙂  Eg tippar det går minst eit år til før Tesla er oppe i 500.000 bilar i året frå ein heilt ny fabrikk.

Tesla Model Y leverer veldig mykje meir for pengane enn nokon av dei andre – ikkje minst når det gjeld ladenettverk og driftskostnadar –  og eg reknar med at prisen går ned når dei kjem i gong med produksjonen i Europa.  Spesielt om dei får på plass den nye batteriteknologien i tide.  Dessutan er konkurrentane avgrensa av både produksjonskapasitet og tilgang til batteri dersom veksten held fram som no.  Tesla har dessutan betre marginar på elbilar enn nokon andre i bransjen.  For Tesla er det trivielt å få salet opp ved å redusere prisen.  Konkurrentane må hente inn eventuelle prisreduksjonar med tilsvarande auke for eksos-modellane, so dei vil nok ikkje selje til lågare pris enn dei må for å selje nok til å klare utsleppskrava.

Det veit eg ikkje, men det er neppe avgjerande for salet i Europa.  Han har i det minste firehjulstrekk som standard, i motsetnad til andre.

Han treng ikkje vere totalt dominerande. 

 

Kva i all verda har dei politiske preferansane til ein eller annan eigar med saka å gjere?  Trur du seriøst at det finst bilkjøparar som har det med i vurderinga når dei skal kjøpe bil?  Dei fleste tek jo heller ikkje med massedrapa som VW dreiv med i vurderinga når dei skal kjøpe ny bil.

Tesla eiere er jo veldig flinke til å beskylde 

tyskerne som massedrapsmenn. 
 

Det er ikke sikkert at Tyskerne/europeere liker Amerikas handlinger runtom i verden.

At en bilfabrikks leder kan si at han vurderer å støtte en president som tilsynelatende er rimelig gal kan påvirke folk. 
 

At europeere kan ønske å støtte egen industri finner jeg ikke urimelig. Det kan også påvirke folks valg av bil.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Hadde tesla hatt leveringsproblemer burde ikke ventetiden/leveringstid vert lang?

Har ikke hørt at noen teslamodeller har hatt lang leveringstid i europa?

Poenget var at det er helt urealistisk å selge 500 000tesla y i europa i overskuelig fremtid. Da spørs de hvor man vil selge disse bilene? Tesla har ikke noe særlig nettverk i russland eller østeuropa? Ikke midtøsten eller pakistan/india heller

Afrika (nå har jeg kun vert sør) har heller ikke veldig godt utbygget teslanett.

Hva du mener er urealistisk er egentlig ikke så interessant siden du neppe har særlig god oversikt over faktisk etterspørsel.

Jeg vet ikke hva du mener med "leveringsproblemer", men saken er at siden de bilene som er solgt i Europa hittil er produsert ved fabrikken i USA, så har alle leveranser skjedd innenfor noen få uker i slutten av hvert kvartal. Dette gjør at utleveringsapparatet får et voldsomt press på seg i begrensede perioder, fremfor at leveringene spres utover hele kvartalet. Igjen så er det slike ting fabrikken i Berlin vil gjøre noe med.

Hvorfor snakker du hele tiden om nettverk? Tesla bygger ut etter hvert som de går inn i nye markeder. Nå er det snakk om at de skal inn i for eksempel Singapore og Thailand.

Endret av hekomo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
60watt skrev (1 minutt siden):

Å kjøpe en annen bil enn tesla, blir som å kjøpe en hest.

Teslaen som du kjøper i dag kommer til å tredoble seg i pris. Når den blir selvkjørende om et par år. Alle andre biler vil synke i pris. Tesla er best på alle spesifikasjoner.

Selvkjøringen til tesla er nok like bra som en hest klarer men ellers er jeg uenig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...