Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (19 minutter siden):

Ganske mykje.  Eg får til dømes stadige oppdateringar av programvaren til min meir enn 6 år gamle bil.  Det kan ingen andre.  Alt frå forbetringar i brukargrensesnittet til spel og underhaldning.  Kor mange andre har til dømes Spotify på skjermen i bilen?  Det kom til oss lenge etter at vi kjøpte bilen.

BmW har dette. Dette har vi diskutert før. i 2015 oppdaterte BMW software på hele flåten over nett.(Biler utstyrt med Connected drive)

Biler har hatt internett tilgang i mere enn 10år. Appstyring og det hele. BMW hadde dette i 2011 på el bilen de hadde da. Med fjernstyring av kupevarme, låsing via app osv osv

Alle har det etter 2019. Svært mange andre kan også oppdatere software over nett.

Tror du kunne få NRK inn på skjermen på 90tallet i BMW/Audi Mercedes

Spotify og andre ting får du til BMW og mange andre.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (10 minutter siden):

Det er ny rekord, opp 44% frå Q3 2019.  Andre bilprodusentar kan berre drøyme om tilsvarande vekst.

Q3 2019 = 1 fabrikk. 
Q3 2020 = 2 fabrikker. 

44% vekst er nok i underkant av forhåpningene, samt andre bilprodusenter har ingen forhåpninger om vekst totalt sett. De ønsker å nå et punkt hvor de kan erstatte fortjeneste per produksjonslinje med fortjeneste på nye modeller for en ny produktportefølje. Når MEB platformen gjorde dette mulig, så vil VW bruke 3 år på å få opp 7 BE fabrikker. Ting går kjapt. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (20 minutter siden):

Kva nye funksjonar fekk bilane då, og kva nye funksjonar har dei vorte oppdatert med seinare?

Eg trur dei retta ein bug. Det var noe med dørlåsing og appstyringen. Dei gjorde software oppdatering over nett til alle biler som hadde dette. 

 

BMW kjørte ut ein stor oppdatering i sommer 750 000 biler

 

https://www.automotiveworld.com/news-releases/bmw-group-rolls-out-biggest-remote-software-upgrade-in-company-history/

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Du nevnte skjermen. Er det noe spesielt på den skjermen/softwaren som Tesla kan som ingen andre kan? 

En hel del, men la oss ta noen eksempler. Hos Tesla flyter alt nærmest silkemykt. Spesielt navigasjonen som er noe av det viktigste på slike skjermer (virker det som blant folket). 

Navigasjonen har gode og oppdaterte kart, stor skjerm som gir deg godt overblikk ol. Navigasjonen på andre biler har i de flest tilfeller følt som veldig "hakkete" og føles som kart fra en TomTom gps fra 90 tallet. I tillegg har de fleste andre biler veldig små skjermer som ikke gjør saken noe bedre. 

Men gjerne tips meg om en annen bil som har en god programvare så kan jeg se litt nærmere på den, da det finnes såpass mye det ute som jeg sikkert ikke har fått med meg 🙂

 

Trestein skrev (1 time siden):

Jeg spurte om dette for en stund siden men fikk ingen gode svar. Nå kan du fortelle oss det!

Litt ironisk at akkurat du sier dette, da jeg flere ganger tidligere i andre tråder har spurt deg om ting som du komplett ignorerer 😂😂 du svarer kun på det du tror du har svaret på, når også disse blir "debunked" slutter du å svare videre der også. Komisk. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (7 minutter siden):

En hel del, men la oss ta noen eksempler. Hos Tesla flyter alt nærmest silkemykt. Spesielt navigasjonen som er noe av det viktigste på slike skjermer (virker det som blant folket). 

Navigasjonen har gode og oppdaterte kart, stor skjerm som gir deg godt overblikk ol. Navigasjonen på andre biler har i de flest tilfeller følt som veldig "hakkete" og føles som kart fra en TomTom gps fra 90 tallet. I tillegg har de fleste andre biler veldig små skjermer som ikke gjør saken noe bedre. 

Men gjerne tips meg om en annen bil som har en god programvare så kan jeg se litt nærmere på den, da det finnes såpass mye det ute som jeg sikkert ikke har fått med meg 🙂

 

Litt ironisk at akkurat du sier dette, da jeg flere ganger tidligere i andre tråder har spurt deg om ting som du komplett ignorerer 😂😂 du svarer kun på det du tror du har svaret på, når også disse blir "debunked" slutter du å svare videre der også. Komisk. 

Se 5 min ut i video

Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Se 5 min ut i video

Ja, det er et godt eksempel på hvor små skjermene er i de fleste biler. Man har jo nesten ingen oversikt. På tesla har man stor skjerm med stort kart. Både "tradisjonelt" kart og satellitt overview. Mulig bmw også har satellitt-bilde, men fremkom ikke på filmen. 

Hvorfor fylle opp hele midt-konsollen med masse rot og knapper når man kan ha en skjerm som gjør alt 🙂 eneste positive på filmen var at ting så ut til å fungere "silkemykt" iforhold til berøring av skjermen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (19 minutter siden):

Ja, det er et godt eksempel på hvor små skjermene er i de fleste biler. Man har jo nesten ingen oversikt. På tesla har man stor skjerm med stort kart. Både "tradisjonelt" kart og satellitt overview. Mulig bmw også har satellitt-bilde, men fremkom ikke på filmen. 

Hvorfor fylle opp hele midt-konsollen med masse rot og knapper når man kan ha en skjerm som gjør alt 🙂 eneste positive på filmen var at ting så ut til å fungere "silkemykt" iforhold til berøring av skjermen. 

Poenget er at du har to skjermer. En der du ikke behøver å flytte blikket. Navigasjon kan du ha på senter skjerm, skjermen foran føreren eller bare vist i head up display. Satellitt tror jeg du får på tom tom også. De hadde det i alle fall for 10år siden. 

Det er klart det er billigere å ha knappene på skjermen. Husker at jeg laget slike panel for 20 år siden. Men mange ønsker knapper. 

Tror du kan gestikulere også om du ikke vil trykke på knappene

Men jeg skjønner det at dette er ikke bil for en tesla fan. Han ville aldri ha kommet gjennom konfiguratoren. Alt for mange valg.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Poenget er at du har to skjermer. En der du ikke behøver å flytte blikket.

2 knøttsmå skjermer gjør ikke saken bedre. Det spiller ingen rolle om du må flytte blikket litt til siden eller litt ned, du flytter uansett blikket. 

Har da 2 skjermer på tesla også om man vil det, men det er unødvendig og tar bare bort oppmerksomheten som du nevner. 

Tror aldri tomtom har hatt noen satellittbilder kart nei, men her kan jeg ta feil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (7 minutter siden):

2 knøttsmå skjermer gjør ikke saken bedre. Det spiller ingen rolle om du må flytte blikket litt til siden eller litt ned, du flytter uansett blikket. 

Har da 2 skjermer på tesla også om man vil det, men det er unødvendig og tar bare bort oppmerksomheten som du nevner. 

Tror aldri tomtom har hatt noen satellittbilder kart nei, men her kan jeg ta feil. 

Om du ikke vil flytte blikket kan du få navigasjon og hastighet opp i frontruta.

Det kan ha vert en garmin gps jeg hadde den gangen. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Om du ikke vil flytte blikket kan du få navigasjon og hastighet opp i frontruta

Ja, det kan man få på tesla også, ingenting nytt. Men igjen ikke noe folk vil ha. 

Så alt det du har nevnt nå er også noe man enten har eller kan få i en tesla, mens det jeg nevner som er relevant er ikke noe man kan få i feks bmw. 

Det er vel bare én knapp som er lovpålagt på dashbordet, enda fyller alle bortsett fra Tesla opp med alt mulig av knapper. Er jo nærmest som i et cockpit på et fly 😩

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Noe der i mellom. I beste fall en grov overforenkling.

Så at 4% dyrere kan forenkles til at det er dobbelt så dyrt er nesten sant? Eller. 

 

I mitt hode er 4% forskjell omtrent samme pris. Hadde bmw kostet over en million hadde man kunne sakt det doble. Men som sagt er listepris 4% høyere enn m y

 

snur man på flisa kan man si at man kan få to id4 for prisen av en model y etter samme logikk.

i mitt hode er begge deler løgn

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Trestein said:

Så at 4% dyrere kan forenkles til at det er dobbelt så dyrt er nesten sant? Eller. 

 

I mitt hode er 4% forskjell omtrent samme pris. Hadde bmw kostet over en million hadde man kunne sakt det doble. Men som sagt er listepris 4% høyere enn m y

Som forklart tidligere så vil ikke prisene oppgitt på Teslas sider være prisen man må betale på Model Y, relativt raskt etter lansering. Ser man på prisen på billigste Model Y i USA, og anslår hva prisen vil være i NOK utifra dette, så er billigste iX3 ca 25% dyrere.

Når man da også tar hensyn til at bilen som vil produseres og selges i Europa også vil benytte seg av ny og kostnadsbesparende teknologi, og det at Model Y er en godt utstyrt bil sammenliget med iX3, så vil iX3 etter all sannsynlighet ende opp i området 50-100% dyrere enn tilsvarende utstyrt Model Y.

Vi får bare se akkurat hvor Model Y havner, når produksjonen av EU versjonen starter opp, og reelle priser blir offentliggjort.

Men uansett om forskjellen ender opp med å bli 50% eller 100%, så er poenget at man kan ikke estimere etterspørselen for Model Y utifra etterspørselen for iX3.

Edit: Men bare for å være litt forsonende; jeg forstår fullstendig det at folk ikke skjønner hvorfor Tesla bygger fabrikken i Europa, om man tror at bilene de skal produsere der vil koste over en halv million. Da ville det ikke være etterspørsel.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Som forklart tidligere så vil ikke prisene oppgitt på Teslas sider være prisen man må betale på Model Y, relativt raskt etter lansering. Ser man på prisen på Model Y i USA, og anslår hva prisen vil være i NOK utifra dette, så er iX3 ca 25% dyrere.

Når man da også tar hensyn til at bilen som vil produseres og selges i Europa også vil benytte seg av ny og kostnadsbesparende teknologi, og det at Model Y er en godt utstyrt bil sammenliget med iX3, så vil iX3 etter all sannsynlighet ende opp i området 50-100% dyrere enn tilsvarende utstyrt Model Y.

Vi får bare se akkurat hvor Model Y havner, når produksjonen av EU versjonen starter opp, og reelle priser blir offentliggjort.

Men uansett om forskjellen ender opp med å bli 50% eller 100%, så er poenget at man kan ikke estimere etterspørselen for Model Y utifra etterspørselen for iX3.

Bilen er jo til salgs? 
 

Med mindre at det du som bestemmer teslas priser i norge så er det du sier bare ønsketenkning og spekulasjoner.

Man må kunne forholde seg til teslas norske nettside.

At man ikke kan estimere etterspørsel etter m y utifra etterspørsel av ix3 er for så vidt riktig. Den ene kan treffe markedet vesentlig bedre enn den andre. 
 

Poenget er at de er i samme segment, og totalvolum er begrenset

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Bilen er jo til salgs?

Egentlig ikke. Det er ikke mulig å skrive bindende kontrakt på kjøp av Model Y.

Her er forresten link til avtalen: https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my

11 minutes ago, Trestein said:

Poenget er at de er i samme segment, og totalvolum er begrenset

Ja, begge er crossover SUV, og det selges vel noe sånt som 10 mill biler per år i segmentet. Jeg tror ikke Tesla vil selge mer enn 10 mill Model Y per år. Jeg tenker mer noe sånt som 1 mill/år, når Fremont, Shanghai og Berlin er alle i full sving.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Trestein said:

Eg trur dei retta ein bug. Det var noe med dørlåsing og appstyringen. Dei gjorde software oppdatering over nett til alle biler som hadde dette. 

Berre ein bugfix, med andre ord?

43 minutes ago, Trestein said:

Til maks to år gamle bilar (2018 og nyare).  Kva med bilane som vart oppdatert i 2015?  Er det slutt på å gje dei nye funksjonar?  Tesla forbetrar stadig bilar frå 2012 gjennom oppdateringar over nett, so då er dei framleis i ein divisjon for seg sjølv.  Der ser du eit av skilja mellom premium og vanlege kjerrer.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Kjenner at jeg begynner å bli dritlei denne kveruleringen din. Du rykker stadig nærmere ignoreringslista.

Ønsker ikke å kverulere. Er det så vanskelig å si at to biler som er omtrent lik der prisen avviker 4% kan sies å koste omtrent det samme?

Men bare legg meg inn på ingoreringslista.

Syntes det er helt greit. Da slipper man innlegg (som over)som går på person og man kan diskutere sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...