Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AndersT2 skrev (46 minutter siden):

Har fått ett underlig problem.

Har 5950x og Asus Dark Hero, med vannkjøling. Nå i det siste når jeg slår av maskinen, så kommer bios bildet fra oppstarten opp med varselet "CPU over temperatur" eller noe slikt,, så må inn og ut av bios igjen så slår den seg av.

Ikke noe problem under bruk, kun når jeg slår av.

Noe som vet hva det kan være?

Har glemt å sjekke tempen på CPU under bruk på en stund, men skal være greit innen for grensene.

Standard asusfeil under oppstart. Det og overclocking failed er ikke så veldig unormalt uten at det behøver å være noen feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (På 18.6.2021 den 20.20):

20-25% bedre ytelse i cpubound scenarioer i spill :)

Noen kalte det "lik" ytelse 😅

Drar jo nytte av BAR i samme slengen, så jeg gikk for en. Ser for meg at jeg kjøper et B550 og oppgraderer den ene dattera mi sin PC med 3900x jeg tar ut. Hun har i5 4460. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
On 6/21/2021 at 10:24 AM, Garegaupa said:

Er det nokon måte å få overklokkingsprofilar frå Ryzen Master til å verte aktivera automatisk ved oppstart av Windows?

Kvifor brukar eg ikkje berre BIOS, spør de kanskje? Rett og slett av den enkle grunn at eg berre underklokkar/undervoltar CPU-en når eg driv med kryptomining i ledige stunder. Når eg brukar PC-en som normalt så går eg tilbake til normal drift. Då vert det for tungvindt å starte PC-en på nytt og gå via BIOS kvar gong. 😊

Så hender det i ny og ne at PC-en startar på nytt utan at eg er i nærleiken, og då vil eg gjerne at den rette profilen i Ryzen Master vert sett automatisk sidan mininga òg startar automatisk. Greitt å halde CPU-temperaturen på eit nokolunde høveleg nivå.

Synes CTR er mye bedre her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (3 timer siden):

Ny "CPU Profile Benchmark" ifra UI 3dmark.

Her er mitt resultat med 24/7 settings med varm romtemp: https://www.3dmark.com/cpu/2678

 

Dette ble resultatet her https://www.3dmark.com/cpu/3416 

Ikke så langt unna å holde følge. Noe tweaking her så mener jeg at jeg skal klare å slå deg på 16 tråder'en :rofl:

Den var krevende den testen der ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, har valgt å nesten kjøre stock for jeg vil ha så lite tull som mulig. Dvs at jeg kjører CO med -10 på alle bortsett fra 2 som jeg har på -5. Så har jeg satt en temp limit på 75c, som jeg sliter med å nå egentlig. Men nå går cpu viften konstant på 60% helt til den når 65c så går den for full skuv. Men 60% (1300 rpm) med U12A med de viftene som følger med så er støynivået ikke så gale. Bruker kun ene av viftene på kjøleren da jeg ser på å hive 2 stykker på den som litt over the edge, og unødvendig.

 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (12 timer siden):

Bruker du PBO eller manuell frekvens? Manuell frekvens vil nok hjelpe litt, og raskere minne vil definitivt hjelpe.

Rocket Lake er forøvrig kongen i denne testen.

Kjører PBO ja. Nei, jeg ser ingen annen løsning enn at jeg kun må begynne å bruke 2 eller 8 tråder :) 
 

Har forsøkt å få minne litt opp men har ikke sett noen særlig forbedring i ytelse. Det er stor sjanse for at det er brukerfeil fremfor noe annet, den må jeg bare ta på meg. Men litt ergelig er det å bare kjøre testen for å se, uten å ha gått inn for noen høy plassering, å havne som nr. 2. 4 plass hadde da vært så mye bedre 😃

Neida, det får være som det er som er mer enn bra nok for meg. Må jo også bare innse at å yppe seg med de store gutta er en ikke kapabel til. Med hverken kunnskap eller utstyr. 
 

Alt har blitt så avansert nå i forhold til tidligere, hvor en kunne dra på med en overklokk med omtrent 2Ghz med kun noen enkle tastetrykk og litt stabilitets testing 😃 

Lenke til kommentar

Tenkte å kjøpe noen minnebrikker. Pristaket er på midten av 2000 tallet. vil egentlig ha så gode brikker som mulig :) 

De jeg har sett på så langt er disse:

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-Neo-Series/2808956

Eller så har jeg sett på 3800 cl14 brikkene.. Det er bare øynene som sier meg at dette må være delvis gode brikker. Hvis det er slik, hvem er best av de 2? Tenker selv 3600 brikkene. Men igjen så er det bare øynene som har sett så er det noen som har noen innspill så tas det gladelig imot :) 

Lenke til kommentar

Litt windows 11 testing.. Minne-ytelse ser normal ut eller tilogmed bedre enn med Windows 10 :)

Litt benchmarks: Aida memory latency ser heller ikke ille ut for en dual CCD 5950x @ 1900:3800 if hastighet med 24/7 settings uten WHEA errors2515467

  • 5950x @ 4700/4600 static OC, SMT enabled
  • 4x8GB memory sticks
  • Hwinfo open
  • Windows 11
  • Flat CL 14-14-14-14 timings

T1 setup-time
19819.2 H/S over 15min run
upto 629 H/S per core

2515466

Bra tall i dram calculator benchmark. Hadde feil P1/p2 profile enabled in CTR så cpu profile benchmark ser ikke rett ut.. Skal se ut som dette når maxet 2515468

2515465

Noen tall for Sandra inter thread efficiency benchmark selv om jeg egentlig ikke vet hva som er bra eller dårlig for denne benchmarken..

Skal kjøre litt stabilites-testing slik at jeg kan registrere 51.5ns på google Zen ram overlock dokumentet

Tenker ta en runde i Intel(R) Memory Latency Checker etterpå.. Noe annet dere har lyst å se ?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (2 timer siden):

Tenkte å kjøpe noen minnebrikker. Pristaket er på midten av 2000 tallet. vil egentlig ha så gode brikker som mulig :) 

De jeg har sett på så langt er disse:

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-Neo-Series/2808956

Eller så har jeg sett på 3800 cl14 brikkene.. Det er bare øynene som sier meg at dette må være delvis gode brikker. Hvis det er slik, hvem er best av de 2? Tenker selv 3600 brikkene. Men igjen så er det bare øynene som har sett så er det noen som har noen innspill så tas det gladelig imot :) 

Her har du et sett som vil gi bedre ytelse: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3200-C15-DC-BW-32GB/2581960
Både med XMP og om du overklokker.

Her er en litt bedre bin: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3200-C14-DC-SW-32GB/2591046

 

Settet du ser på har mer for seg med Intel, som kan kjøre SR B-die opp mot 5000 MHz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Ola Norman said:

Litt windows 11 testing.. Minne-ytelse ser normal ut eller tilogmed bedre enn med Windows 10 :)

Litt benchmarks: Aida memory latency ser heller ikke ille ut for en dual CCD 5950x @ 1900:3800 if hastighet med 24/7 settings uten WHEA errors2515467

  • 5950x @ 4700/4600 static OC, SMT enabled
  • 4x8GB memory sticks
  • Hwinfo open
  • Windows 11
  • Flat CL 14-14-14-14 timings

T1 setup-time
19819.2 H/S over 15min run
upto 629 H/S per core

2515466

Bra tall i dram calculator benchmark. Hadde feil P1/p2 profile enabled in CTR så cpu profile benchmark ser ikke rett ut.. Skal se ut som dette når maxet 2515468

2515465

Noen tall for Sandra inter thread efficiency benchmark selv om jeg egentlig ikke vet hva som er bra eller dårlig for denne benchmarken..

Skal kjøre litt stabilites-testing slik at jeg kan registrere 51.5ns på google Zen ram overlock dokumentet

Tenker ta en runde i Intel(R) Memory Latency Checker etterpå.. Noe annet dere har lyst å se ?

 

Hva med å teste vanlige benchmarks? :p

Lettere å se om det er bra eller dårlig med de mest brukte 3dmark og spill testene :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Ola Norman said:

Måtte bare skru av "game mode" i windows, så fikk man bra fps :)

Ny rekord på 306 average cpu fps, utenom å pushe engang..  841476361_SotTR306-2.thumb.JPG.4bf5e7e1203381bf1f377b137be024f0.JPG

Enda bedre tall i dram calc + intel latency tester:

stabil-testing-4.thumb.JPG.486be3f670cc262322f68a331dcc25bd.JPG

stabil-testing-6.thumb.JPG.585879a04c806156ef6bc9107a1ad998.JPG

Nice :)

blir topplassering på 3dnark timespy vanilla også da?

føkk win 10, nå blir det win 11 😂

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...