Gå til innhold

Anbefalte innlegg

FranZe skrev (49 minutter siden):

Ja, var det jeg også tenkte, kanskje det var noe galt her. Får se litt nærmere på det når den settes i ett annet hovedkort her.

Du anbefalte meg en gang i tiden å se på CO, og fant ut nå at tiden var inne. Tja, startet bare med å fyre opp Ryzen master, for hadde hørt at der så en hvilke kjerner som var best. Så startet jeg bare med å sette de to beste til -5 og resterende til -15. Så gikk jeg ned til -20, men lot de to beste bli stående på -5. Forsøker her på noe jeg ikke kan, hehe, men det ser jo ut som at det går, i alle fall så langt. Satt også temp limit til 75 grader. Fortsatt på kun 3600mhz minne, men det er egentlig helt ok. Da holder jeg meg unna det vippepunktet enn så lenge. 

  Vis skjult innhold

CjxRK4t.jpg

Er det bare å fortsette å forsøke mer undervolt helt til det ikke blir stabilt? :) 

Det du gjør er å laste ned OCCT, og bruke funksjonen for å bytte mellom kjerner dynamisk.

Sett på en test med SSE small data set på 1 kjerne som hopper videre til neste kjerne hvert 30. sekund

De kjernene som passerer 5 minutter kan du gå nedover i Curve Optimizer på, de som feiler må justeres opp

Start med Curve Optimizer på -30, de som feiler går opp til -15, så blir det -7 eller -23, så -3 / -11 / -19 / -27, og så videre (noter hva som passerer per kjerne på et lite ark). Med denne metoden er du begrenset til maksimalt 7 runder (6 runder om du ikke må opp til 0), og etter 3. runde er du allerede praktisk talt nær grensen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Sitat

The laptop being used has an Intel Core i7-10875H and an NVIDIA GeForce RTX 2070 Super.

Sitat

One test that he ran was Time Spy in 3DMark, which jumped from a score of 6,872 to 7,613. That’s both a bump in CPU and GPU, with the GPU score increasing from 6,927 to 7,426, and the CPU score increasing from 6,573 to 8,886.

Sitat

For Geekbench, the single-core performance increased from 1,138 on Windows 10 to 1,251 on Windows 11, and the multi-core score increased from 6,284 to 7,444, so there are some impressive improvements there too.

Sitat

It would seem that Microsoft is adding some new power management. The person that did the testing uninstalled any ASUS software that might have been controlling the fans, so everything that happened there was controlled by the OS. It was notable that the fans ran differently while running the tests, and as we all know, the cooler the CPU and GPU stay, the better the performance is.

But the temperatures don’t even seem to reflect that. When running 3DMark, the results said that it ran hotter, but the fans were running louder and more consistently.

Interessant.. Win11 blir nok lansert akkurat i tide for Alderlake

image.png.7f9524d344a4e0a7f26fbe360d7b3d11.png

https://www.xda-developers.com/windows-11-performance-improvements-windows-10/

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (3 timer siden):

~10fps mindre på win 11 VS win 10. Ble testet i natt av Framechasers :p

Spørs hvilken version de brukte.. Han i videoen ovenfor brukte nyere version enn den leaka som er i omløp..

"Turbo windows powerplan" = ny windows scheduler (?)

image.png.7f9524d344a4e0a7f26fbe360d7b3d11.png

Sitat

It comes from YouTuber Ben Anonymous, who’s claiming to be using an official build of Windows 11. It’s still, oddly, build 21996.1. It’s clearly different though, as he shows off some features that aren’t in the leaked build.

 

Endret av Ola Norman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Ola Norman said:

Spørs hvilken version de brukte.. Han i videoen ovenfor brukte nyere version enn den leaka som er i omløp..

Tror denne ble brukt:
Windows 11 (Sun Valley) from MSFT Version Dev Internal Preview Build 10.0.21996.1.co release.210529-1541

 

 

Er nok god grunn for å være skeptisk når bare en person har en annen versjon, og han tester forskjelll mellom Win 10 og 11. Kan jo godt være at win 10 versjonen var "bloated" mens win 11 er helt boned :p

Framechasers testet "lite" tweaked win 10 vs win 11.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oOF said:

Er det egentlig noen ny Windows-versjon som har gjort at et spill får mer FPS enn det gamle som erstattes?

Ja i noen spill pga nye "features". Var slik med Windows 8.1 f.eks. Er vel også noen spill som yter bedre i win 10 pga dx12, og det støttes dårlig med eldre OS.

Når Framechasers testet forskjellen så var det rundt 10 fps lavere fps, men dette betyr kanskje 3% eller.no, siden fps var 220+ 😅

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

For at nye cpuer med big/LITTLE architecture (alderlake) skal fungere optimalt på windows, så må windows scheduler oppdateres kraftig, så jeg kan godt se at man kan få ytelse forbedringer på win11 vs win10 når man kjører big/LITTLE (alderlake) eller cpuer som bruker cppc core tags (ZenX)

Skal vel lanseres/previews neste uke, så da får vi sikkert se om det faktisk er ny windows scheduler som yter bedre for nyere cpu architecture.. Regner med at det ikke blir noen stor forskjell på skylake og below da cppc ikke er så viktig her (bruker normalt allcore OC)

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar

Han der i videoen sa at han hadde fått den kopien av Microsoft, så tydelig at han er sponset. Ikkje rart han sier "this is blowing my mind"
Videoen er jo laget for å hype Win 11 :thumbs:

Synn han ikkje testet med desktop maskin, som er mindre følsom for temperaturer og strømsparing. Forskjellen i testene ser jo litt ut som strømsparing er mere på på Win 10 VS Win 11.  Et godt eksempel er når man ser på ssd testen med Crystal Disk Mark. Typisk strømsparing forskjell.

Dette skriver han i kommentaren av videoen:

 

It's the same build number but this one has different pushed updates from Microsoft. I downloaded it directly from the Microsoft website. It's just like how some 19043 builds have the weather thing in the corner and others of the identical build don't have it. The build number remains the same, but the pushed updates are different. Hence why mine has two extra snap features when you hover the maximize button and no one else with the leaked copy has that. Regardless of the build number, it's still a dev build and horribly riddled with bugs. It only works for a few hours before it starts to eat itself alive with issues and a clean install is the only fix.
Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (18 minutter siden):

Tror denne ble brukt:
Windows 11 (Sun Valley) from MSFT Version Dev Internal Preview Build 10.0.21996.1.co release.210529-1541

 

 

Er nok god grunn for å være skeptisk når bare en person har en annen versjon, og han tester forskjelll mellom Win 10 og 11. Kan jo godt være at win 10 versjonen var "bloated" mens win 11 er helt boned :p

Framechasers testet "lite" tweaked win 10 vs win 11.

Framechasers er en fyr som tror han har funnet svaret på alt bare fordi han har funnet ut at det går an å overklokke minnet. AIDA64 er ikke en veldig god ytelsestest. Fyren tror jo at alle som kjører mer enn 1.50V på minnet driver med "XOC", og at han vet bedre enn alle andre bare fordi han vet hvordan RTL/IOL tweaking fungerer på Coffee/Comet Lake.

Lenke til kommentar
Just now, N o r e n g said:

Framechasers er en fyr som tror han har funnet svaret på alt bare fordi han har funnet ut at det går an å overklokke minnet. AIDA64 er ikke en veldig god ytelsestest. Fyren tror jo at alle som kjører mer enn 1.50V på minnet driver med "XOC", og at han vet bedre enn alle andre bare fordi han vet hvordan RTL/IOL tweaking fungerer på Coffee/Comet Lake.

Ja, han hater folk som har bedre resultater enn ham, og kaller det XOC :D Ikkje tvil om at han er en bedreviter.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (7 minutter siden):

Hva er å stole på? Jeg så alt live, så det ble hva det ble :p  Han redigerte ikkje akkurat noe live :D

Brukte han skylake ? (hvorfor linker du ikke video ?)

Som forklart tidligere, jeg antar man ser størst forskjell med cpuer som bruker bruker cppc tags og/eller big/SMALL..

Windows scheduler trenger ikke gjøre stort når alle kjernene kjører samme hastighet som på skylake, er en helt annen historie når hver enkel kjerne har en en egen FIT verdi som på zen.. Samme problem på Alderlake der ikke alle kjerene støtter SMT / AVX 512

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Ola Norman said:

Brukte han skylake ? (hvorfor linker du ikke video ?)

Som forklart tidligere, jeg antar man ser størst forskjell med cpuer som bruker bruker cppc tags og/eller big/SMALL

https://www.twitch.tv/videos/1061329013

Han brukte som sagt tweaked Win 10 og testet igrunn bare Warzone.
Tech yes brukte sikkert "stock" win 10 vs "stock" win 11?
Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (3 minutter siden):

Lol, han ser på FPS-telleren i hjørnet. En kjapp test for Windows 10, og en for Windows 11. Hva slags testing er det ment å være?

Hva med Fortnite, Battlefield V, CS:GO, og andre spill? Hva om jeg spiller Civ 6, Total War, eller andre tur-baserte spill og vil ha kortest mulige rundetider for AI?

Hvorfor bruker han ikke CapFrameX?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, N o r e n g said:

Lol, han ser på FPS-telleren i hjørnet. En kjapp test for Windows 10, og en for Windows 11. Hva slags testing er det ment å være?

Hva med Fortnite, Battlefield V, CS:GO, og andre spill? Hva om jeg spiller Civ 6, Total War, eller andre tur-baserte spill og vil ha kortest mulige rundetider for AI?

Hvorfor bruker han ikke CapFrameX?

Den jobben er til for deg :)
Komme med kjapp kritikk, betyr at du får gjøre det bedre enn ham. Selvfølgelig med video ;) 
Enig at han kunne brukt CapFrameX i tillegg, men igjen så ser man jo om det er vesentlig forskjell med den enkle metoden han bruker.

Testen i seg selv er jo helt grei, da ytelsen på de forskjellige plassene ingame er ganske konstante. Man ser jo ganske greitt om man er 10 fps over eller under.

Se forskjell i fps live er minst like bra som å bare se på en graf, da grafen ikkje viser hvor på banen man er. Begge deler er bra sammen.

Er slik jeg også ofte tester forskjell i fps i Battlefield V. Man lærer for hvor høy fps det er på det forskjellige plassene på banene. Slik testing gjorde jeg i BF 3 i gamledager, da jeg fant forskjellige plasser på banen som var VELDIG cpubound, og kunne gå til samme plass for å se forskjell i fps. Det var jo slik jeg fant "minnehastighet " som var flaskehalsen i sin tid.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Biggdogg skrev (16 timer siden):

Ja, du vil merke når du blir ustabil ved at du får random reboots, med WHEA 18 feil i Event Viewer. Du kan identifisere hvilken kjerne som er satt for lavt i CO ved å lese WHEA 18 feilmeldingen, APIC ID vil fortelle deg hvilken kjerne du må justere. CO ustabilitet skjer ofte når du er idle eller nær idle, da det er da kjernene booster høyest.

Problemet jeg fikk til slutt var at det ikke ga whea error i det hele tatt. Kan jo være det er noen andre innstiller som er årsaken til dette :) Takk for tipset

N o r e n g skrev (16 timer siden):

Det du gjør er å laste ned OCCT, og bruke funksjonen for å bytte mellom kjerner dynamisk.

Sett på en test med SSE small data set på 1 kjerne som hopper videre til neste kjerne hvert 30. sekund

De kjernene som passerer 5 minutter kan du gå nedover i Curve Optimizer på, de som feiler må justeres opp

Start med Curve Optimizer på -30, de som feiler går opp til -15, så blir det -7 eller -23, så -3 / -11 / -19 / -27, og så videre (noter hva som passerer per kjerne på et lite ark). Med denne metoden er du begrenset til maksimalt 7 runder (6 runder om du ikke må opp til 0), og etter 3. runde er du allerede praktisk talt nær grensen.

Dette var nyttig info 👍

Denne gangen her, når jeg fikk tak i 5xxx cpu, hadde jeg den tankegangen at nå lar jeg bare alt være stock, utenom ram… Hva skal en si? Alt blir ikke slik som en har tenkt. Men det var forsåvidt tempen som gjorde utslaget her. Sikkert greit med 1.4v, men jeg kan ikke si at jeg er så lysten å kjøre det når tempen viser 80c +.

Ja, -30 gikk jo absolutt ikke, men følelsen sa meg også det. Er vel nede igjen på det jeg nesten hadde før jeg begynte med OCCT. OCCT passerte på 25-26 men det ble vel litt i minste/meste laget for at det skulle være stabilt. Så holder på -20 en stund og ser, så langt ser det nå bra ut. I tillegg til dette så fant jeg ut at noe nytt skulle førsøkes, og satt powerlimit. Har fortsatt temp limit på 75c. Før jeg satt powerlimit så var det ingen problem med å nå templimit'en. Men nå sliter den mer med å komme opp i 75c. Er dette stabilt over tid så kommer jeg til å være ganske fornøyd. Greit å forsøke litt nye ting som en ikke har vært borti før så får en bare krysse fingrene på at dette blir en slik set & forget :)  Helt til jeg bare MÅ borti med fingrene igjen :)

Takker for veiledningen :) Hva skulle en egentlig gjort uten dette forumet? 

Spoiler

4zaoPXW.jpg

Spoiler

jfF85j7.jpg

 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Har fått ett underlig problem.

Har 5950x og Asus Dark Hero, med vannkjøling. Nå i det siste når jeg slår av maskinen, så kommer bios bildet fra oppstarten opp med varselet "CPU over temperatur" eller noe slikt,, så må inn og ut av bios igjen så slår den seg av.

Ikke noe problem under bruk, kun når jeg slår av.

Noe som vet hva det kan være?

Har glemt å sjekke tempen på CPU under bruk på en stund, men skal være greit innen for grensene.

Lenke til kommentar

Er det nokon måte å få overklokkingsprofilar frå Ryzen Master til å verte aktivera automatisk ved oppstart av Windows?

Kvifor brukar eg ikkje berre BIOS, spør de kanskje? Rett og slett av den enkle grunn at eg berre underklokkar/undervoltar CPU-en når eg driv med kryptomining i ledige stunder. Når eg brukar PC-en som normalt så går eg tilbake til normal drift. Då vert det for tungvindt å starte PC-en på nytt og gå via BIOS kvar gong. 😊

Så hender det i ny og ne at PC-en startar på nytt utan at eg er i nærleiken, og då vil eg gjerne at den rette profilen i Ryzen Master vert sett automatisk sidan mininga òg startar automatisk. Greitt å halde CPU-temperaturen på eit nokolunde høveleg nivå.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...