Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Hva ble % forskjell i ytelse i SoTTR på beste i Win10 og Win11 @Ola Norman ?

Max jeg klarte med win10 var 300 fps average, men da pusha jeg virkelig med kald luft og cherrypicka run.. 

306 fps average var første benchen i windows11 etter jeg bare hadde skrudd av "game mode" i win11 på semi 24/7 settings.. om man punsher tilsvarende kommer man sikkert på 310-315 om jeg skal tippe.

Med gamemode slått på i windows11 så lå jeg på rundt ~275-285 fps average 

 

Endret av Ola Norman
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/16/2021 at 9:23 AM, Theo343 said:

En liten headsup til andre som har lagt inn eller vurderer å legge inn siste chipset driver fra AMD og sitter på X570 med Intel NIC.
image.png.c773bbfd2179a58de96bfd30d35a6cdc.png

Jeg måtte rulle tilbake til før installasjonen nå nylig da jeg hadde issues med routeren som mistet internettforbindelsen stadig. Det likte de nye driverne så dårlig at maskinen gjorde alt fra å:

- gå som sirup med 0,5 fps på musebevegelser og tastatur input.
- Fryse helt i perioder
- Reboote helt på egenhånd når man forsøkt å deaktivere og aktivere NIC i device manager
- Boote opp med spørsmål om å reparere windows

Og en hel del andre ting ene og alene fordi jeg mistet internett og drev litt med å deaktivere og aktivere NIC i PCen. Routeren viste seg å ha issues og ble byttet men hadde ikke oppdaget dette underliggende problemet om det ikke var for defekt router.

Hvordan kan man fremprovosere og teste dette selv?
- start en "ping www.vg.no -t"
- Napp ut kabel fra router
- Deaktiver NIC i device manager
- Aktiver NIC igjen
- Forsøk samme etter å ha deaktivert IPv6 på NICet.

Etter å ha kjørte system restore til før jeg installerte nyeste AMD chipsett drivere så fungerer systemet helt perfekt igjen.

Dette kan også selvsagt ha sammenheng med Microsoft oppdateringer og det kan virke som Win10 mai oppdateringen er en "medspiller" til problemene som oppstår med de nye driverne fra AMD.

EDIT:
At routeren var defekt er litt upresist. Den fungerte og DGW og route var ok slik sett selv om det stoppet der. Routeren fungerte men boksen fra ISP som står i bridge modus begynte å slite og ble byttet.

Har selv oppdaget litt sirup i PC-en. Så dette kan skyldes Win10-oppdateringer? Har da rikelig med RAM på 64 Gig, så det må jo være operativsystem, programvare eller noe sånn som kan framprovosere dette. Liker å kjøre PC 24/7, så kan jeg bare hoppe inn i vinduer som er etterlatt fra tidligere internett-surfing.

Forløper til dagens sirup var en del youtube-titting. Hvor youtube-ne hadde begynt å mislike høyoppløst avspilling.

Dernest i dag, så har jeg hatt litt småtrøbbel med å få kontakt med Windows-OS'et. En tvangsomstart hjalp en del på. Men, forventer at ting surner til igjen en eller annen gang.

Jeg har ikke en gang innstallert nyeste chipset, men det kan det jo hende at Windows 10 -oppdateringen har gjort - sånn uten at jeg har kunnskaper om at den kan finne på å gjøre slike oppdateringer.

Forløperen som jeg selv har innstallert var nok amd_chipset_software_2.10.13.408 som er ca. fra 10. desember 2020

Men som med alt som er av hardware-/software-/Windows-innstallasjoner så kan feilsøking eller forståelse være infløkte greier.

Jeg er tvilsom til at Microsoft har omskrevet Windows i versjon 11 nok til å ha slaktet gammelt skrot tilstrekkelig. Jeg forventer meg egentlig en del flaskehalser og sirup inn i framtiden med Microsoft.

Lenke til kommentar
On 6/24/2021 at 9:06 PM, Ola Norman said:

Nice, meget bra resultat med 5800x 👍

Hvordan temperaturer opererer du med ?  PBO CO eller CTR ?

Tipper det er slike temperaturer som er laget ved hjelp av elektrisitet. :lol: og ikke bål/vedfyrt. Rettskrevet burde det stå "Hvilke temperaturer". Er vel bare østlendinger som har denne grammatikkskavanken?

On 6/27/2021 at 2:53 PM, Ola Norman said:

Litt windows 11 testing.. Minne-ytelse ser normal ut eller tilogmed bedre enn med Windows 10 :)

Litt benchmarks: Aida memory latency ser heller ikke ille ut for en dual CCD 5950x @ 1900:3800 if hastighet med 24/7 settings uten WHEA errors2515467

Det som interesser meg mest er om Windows 11 fortsatt bærer på minne-bloatware-oppførsel?

Altså om man blir pent nødt til å kjøre ting ala "Intelligent Standby List Cleaner" (Wagnardsoft) eller dets like?

Edit:

Nåja. Var noe sånn jeg trodde. At det var en flikket-på Win10 dette Windows 11 OS-et som kommer.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring å prate om vedrørende 16. juni BIOS til Crosshair Hero 8 WiFi?

https://rog.asus.com/motherboards/rog-crosshair/rog-crosshair-viii-hero-wi-fi-model/helpdesk_bios

ROG CROSSHAIR VIII HERO(WI-FI) BIOS 3601
Update AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.3 Patch A

Jeg har med vilje latt være å innstallere nyere bios, fordi jeg følte at det var et tidspunkt i vinter hvor de nyere versjonene ga litt inntrykk av å være noe umodne. Så jeg sitter på og nytter meg av versjon 3003. Er det nyttig å oppdatere denne versjonen til noe nyere?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (3 timer siden):

Noen som har erfaring å prate om vedrørende 16. juni BIOS til Crosshair Hero 8 WiFi?

https://rog.asus.com/motherboards/rog-crosshair/rog-crosshair-viii-hero-wi-fi-model/helpdesk_bios

ROG CROSSHAIR VIII HERO(WI-FI) BIOS 3601
Update AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.3 Patch A

Jeg har med vilje latt være å innstallere nyere bios, fordi jeg følte at det var et tidspunkt i vinter hvor de nyere versjonene ga litt inntrykk av å være noe umodne. Så jeg sitter på og nytter meg av versjon 3003. Er det nyttig å oppdatere denne versjonen til noe nyere?

Har vært på 3601 på Impact og har ikke merket noe negativt. Har liten OC av latency på RAM @1.43V, med noe VDDG, PP, etc. justeringer. Men ingenting ekstremt. Har fungert helt som forventet for meg ihvertfall.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det vil sikkert høres litt merkelig ut for PC-entusiaster når jeg forteller følgende:

Jeg har det siste halvåret fokusert gamingen inn i PS4-verdenen. Og latt det råsterke PC-selvbygget mitt bli brukt til å kose seg med Internett-surfing og sånn generell lett bruk. Playstation Plus-abonnement har gjort litt til dette. Samt at PS4 er mindre belemret med moddere enn hva PC spill er i online gaming. Har ingen løpende abonnementer i PC-spillingens verden som jeg bare må trø til å få noe mer ut av for øyeblikket.

Det du forteller om din erfaring med 3601 på Asus Impact er akkurat det jeg hadde forventet meg. Omtrent slik at man ikke merker noe særlig som ordinær PC-bruker ihvertfall. Kanskje noen om de er heldig å få litt bedre overclocking headroom. Men, jeg forventer egentlig ikke å se noen som helst forskjell. Så for en sjelden gang så har jeg valgt "if it isn't broken, don't mess with it" tilnærming. Spesiellt mhp. at det var noe usikkert hvor gode bios-oppdateringene egentlig var der jeg ca. stoppet å oppdatere.

Ellers (les: før) så har jeg nå i en rekke år lagt inn det aller nyeste av bios så snart det er å oppdrive fra offisiellt hold uten å være redd for å "brenne" dette på plass til ROM.

Jeg har jo tanker om å legge inn noe nytt, men det springer liksom ikke helt av. Har aktivert BAR eller hva det heter på 3003 bios også.

Edit:

Mine Windows-tanker:

Windows har egentlig aldri nådd å bli et helt stuerent OS i min livserfaring. Det har alltid vært et noe sølete OS, hvor utviklerne sånn delvis halvhjertet ikke har brydd seg med å finpusse på alt. Det har alltid vært noe uferdig og halvhjertede forsøk på ymse funksjoner som gjerne har forblitt sirup, bloatware, sveitserost på sikkerhet. Nå er jo Win10 noe av det beste de har greid å lage til nå. Men selv der er det mye grums igjen i glasset.

Jeg forventer meg ikke noe banebrytende på dette i fra Windows 11. Men, kan hende noen Xbox-funksjoner som nevnt i "fagpressen" / youtubere, kan være det lille ekstra som snart må til for at gaming på PC skal bli gøy.

For til nå så har det som regel alltid vært noe styr med OS og/eller drivere på et eller annet som ikke har gjort gaming til det helt smidige å syssle med.

Endret av G
Lenke til kommentar

Til dere med Asrock som vil leke med Windows 11.

ASRock sitt offisielle svar på dette.

Quote

 

Hey folks of r/ASRock,

we hope everyone of you is doing fine and is healthy!

Microsoft revealed Windows 11 today and as you may or may not already know, you need TPM to run Windows 11 at least for the Insider Build(s) - We do not know if this is a requirement for the full release yet.

We've seen questions coming up asking if you need to buy a TPM module to use Windows 11. Good news, on recent AMD and Intel boards (with a recent BIOS) you can enable a function called fTPM or PTT. fTPM stands for Firmware Trusted Platform Module and PTT for Platform Trust Technology and is build-in on recent AMD and Intel Processors.

 

Inn i bios og fix.

Samt Microsoft sitt oppdaterte svar på dette.

Quote

Security. Windows 11 raises the bar for security by requiring hardware that can enable protections like Windows Hello, Device Encryption, virtualization-based security (VBS), hypervisor-protected code integrity (HVCI) and Secure Boot. The combination of these features has been shown to reduce malware by 60% on tested devices. To meet the principle, all Windows 11 supported CPUs have an embedded TPM, support secure boot, and support VBS and specific VBS capabilities.


Skulle du likevel slite:
https://asrock.com/mb/spec/product.asp?Model=TPM-SPI

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Theo343 said:

Til dere med Asrock som vil leke med Windows 11.

ASRock sitt offisielle svar på dette.

Inn i bios og fix.

Samt Microsoft sitt oppdaterte svar på dette.


Skulle du likevel slite:
https://asrock.com/mb/spec/product.asp?Model=TPM-SPI

Tpm 2.0 moduler scalpes nå på nett, så vær rask så de ikkje blir enda dyrere :p

Gamle asus x299 har tpm 2.0 firmware, så det er håp. De er jo 4 år gamle.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ellers så gjør man bare denne registry endringen for å komme rundt det :D
https://www.windowslatest.com/2021/06/28/youll-be-able-to-bypass-windows-11-tpm-2-0-requirement/


 

Quote

create a new key “LabConfig” under HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup. In the “LabConfig” key, create two new entries:

  • BypassTPMCheck=dword:00000001
  • BypassSecureBootCheck=dword:00000001

Save the changes and compatibility errors will disappear.

Otherwise, you can also create a .reg file with the following line of code:

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\LabConfig] “BypassTPMCheck”=dword:00000001 “BypassSecureBootCheck”=dword:00000001

 

Slå slipper man kjasete TPM på desktop maskin for å teste.

Skal man kjøre cleaninstall uten TPM gjør man følgende:

Quote

 

Method 2: Create your own installation media

The second method involves modifying the ISO file.

If you want to upgrade the operating system by running the setup.exe directly from Windows 11 media image, there’s another simple workaround.

You need to replace the appraiserres.dll in the sources folder on your installation media with the version of that file from a Windows 10 ISO. Once done, you need to recreate the ISO image using a third-party tool like Rufus or AnyBurn, and run the setup file again.

If you want to deploy the new OS on multiple machines for a clean installation, you can always use Windows ADK to automate the process and create your own ISO.

It’s also worth noting that these workarounds have been tested with the leaked build of Windows and they may or may not work when the OS is released later this year or early next year. For now, it looks like it would be possible to bypass these restrictions by making changes to the default installation process.

It’s also pretty obvious that TPM is not something that is fundamentally needed for Windows 11.

 

EasyPC.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 minute ago, N o r e n g said:

Jeg tipper Microsoft går tilbake på TPM-kravet i løpet av 2 måneder, og reduserer det til et krav for nye maskiner.

Om de ikke gjør det, så vil kanskje flere gå over til Linux. Ikke på rene gaming maskiner, for der vil selvsagt Windows vært et bedre valg fortsatt.

Lenke til kommentar

TPM kan som nevnt også aktiveres enkelt i bios, uten TPM modul på HK, om man har en CPU som er nyere enn 5 år. Det heter da fTPM eller PPT i bios. Man må ikke ha en spesifik TPM modul på hovedkortet.

Quote

 

This module is suitable:
https://www.asrock.com/mb/spec/product.asp?Model=TPM-SPI

To activate the module please follow the instructions in the user manual of the TPM SPI module.

Instead of adding a module, it is also possible to use firmware TPM.

BIOS > Advanced > CPU Configuration > AMD fTPM Switch > AMD CPU fTPM
Save via F10.
Then you can see the TPM device in:
BIOS > Advanced > Trusted Computing

 

Thanks.
Kind regards,
ASRock Support

 


Har man en eldre CPU som ikke er "støttet" så må man ha TPM modul på hovedkortet (før Release finnes det workarounds) og mange som mangler dette har da pin headers hvor man kan kjøpe TPM 2.0 modul og montere dette.

Og for de av oss som evt. tester å oppgradere via Windows Insider Dev Channel Beta build eller lekket ISO med registry eller DLL fix så må man tenke over at følgende kan skje når du senere vil "oppgradere" til release samt kanskje også når man oppgraderer leak eller dev-beta til Preview og Release Candidate før Release.

Quote

On dev channel I saw on the microsofts insider page once windows 11 is fully released Those that don't meet requirement won't be upgraded to windows 11. It stated you are forced to do a full format and downgrade innstall back to 10 first. Wiping all your files.


 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (På 27.6.2021 den 15.08):

Hva med å teste vanlige benchmarks? :p

Lettere å se om det er bra eller dårlig med de mest brukte 3dmark og spill testene :)

Du svarte aldri hvilken windows11 testing du ville se, men jeg har kjørt et aldri så lite utvalg :)

(har også flere bedre Sandra bencher også om du skulle være interessert i de også) 

Geekbench 3image.png.dd5382318f0f44033a93ff7837758806.png

 

Geekbench 4 

Min rekord geekbench 4 ifra januar i år (8215/74733 points)image.png.6cdd582311582650af0b10f0c7273003.png

 

Geekbench 5

Min rekord geekbench 5 ifra januar i år (1844/20054 points)image.png.73481642a519614bc572a5f7321fc9e5.png

Minnetesting programmer:

image.png.45bbce1c61f0238f1e231d2fdc1e3a5d.png

image.thumb.png.0adf0b50687d6dfacfa7b7fb072bef3f.png

image.png.3659dbeb26a3c32d71e61857cdd58c3d.png

image.png.ddeb3873ef27769c4e525b7b7b314701.png

Det er ganske vanskelig å konkurrere med noen i 3dmark når man kjører stock kjøling med stock bios på 3090'en (ikke engang skiftet pads) Men jeg får ganske brukbare "cpu scores" med windows11 synes jeg selv:

image.png.54cef25026bbb69c95741a2cfcde030b.png

https://www.3dmark.com/cpu/31738

image.png.ca61f0236dcacdaf0275690117bacc46.png

https://www.3dmark.com/pr/1102449

image.png.e287a604eca2281801c1faa9ba13908f.png

https://www.3dmark.com/spy/21199544

Min rekord ifra i januar i år = 21861 points

image.png.ef6137d57013f8bd89c41274042da482.png

https://www.3dmark.com/fs/25824048

Min rekord ifra i januar i år = 14329

Litt spill tester:

image.thumb.png.8f38812451b9c318e3685c9fd872f57e.png

image.thumb.png.32b0813b89f0ad518dca9306e0f23342.png

Avslutningsvis mine "set to kill" CTR settings:

image.thumb.png.8eaba5ff35873f23d8de2104379ed694.png

Hvordan går det med Rocket lake benching Nizzen ?

Endret av Ola Norman
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ExcaliBuR said:

Fått meg offset monteringssett fra Arctic til Zen 3. Tenkte å prøve ny pasta også!spacer.png

Interesting.

Ser at jeg kan spare ~2C på 200W med 420 kontra 280 og ytterligere ~2C med offset mounting. Men forløpig er ikke det noe behov jeg kan se at jeg har med min 5950X.

Min 280@5950X ligger i dagens sommerhete på greie temps selv om det har vært fra 24-28c på kontoret. (current temp varierer fra 33 til 38 hele tiden).
image.png.41e38bc2bbe565ce68b2545bc8f295bb.png

 

Maxtemp er etter en ~2 timers runde med Patreon Demo fra steam hvor jeg også forlot det lille hjemmekontoret med spillet stående oppe og dører og vinduer igjen i ca. 3-4 timer.  (netatmo sensor på kontoret)
image.png.685897dee80b6238bddcfdc6a0d176a3.png
image.png.135e60517dd4c856d51c3255d79bbed1.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...