Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

Enhver person som bryr seg om rask utbredelse av elbiler i Norge vil kreve at Tesla åpner sine ladere til alle elbiler nå (til en fornuftig pris, er jo lov å tjene penger). Bare ta fra dem alle avgiftsfritak inntil de gjør det rette. Det krever naturligvis at man bryr seg om noe annet enn å gjøre naboen misunnelig, eventuelt egen økonomisk vinning på bekostning av kloden. Hva er det jeg ikke har forstått?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Del said:

 Hva er det jeg ikke har forstått?

At andre biler ikke er gode nok til å kunne lade på Tesla sine stasjoner.

Er vel kun Porche Taycan av andre biler som støtter "plug'n play" charging, som Tesla har hatt siden 2012.

Altså man plugger seg i og bilen lades. Bilen fikser betalingen for deg fra bankkortet ditt.

Slipper RFID brikker, apper, sms betaling og annet tøv.

Tesla venter på at resten av produsentene skal gidde å prøve.

(Også ville det vært litt surt om en bil står å opptar en 250kW lader, når den bare klarer å ta imot 50kW)

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Del said:

Enhver person som bryr seg om rask utbredelse av elbiler i Norge vil kreve at Tesla åpner sine ladere til alle elbiler nå (til en fornuftig pris, er jo lov å tjene penger). Bare ta fra dem alle avgiftsfritak inntil de gjør det rette. Det krever naturligvis at man bryr seg om noe annet enn å gjøre naboen misunnelig, eventuelt egen økonomisk vinning på bekostning av kloden. Hva er det jeg ikke har forstått?

Tja, det virker ikke som om du har forstått at vi lever i en rettsstat, der man ikke kan fortelle folk hva de skal gjøre med sin private eiendom sånn helt uten videre. Hvordan skulle det sett ut om f.eks staten ila deg 100% inntektsstatt inntil du gikk med på å ha et par asylsøkere boende hjemme hos deg?

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det sier seg vel selv. Det er ikke slik at noen våkner opp en dag og plutselig oppdager at Tesla har satt opp en superladestasjon på sin eiendom. Det er alltid en avtale om at Tesla får lov til å sette opp en superladestasjon. Ofte kun med motytelsen at superladestasjonen vil tiltrekke seg mulige kunder. Jeg har skjønt det slik at ofte går kontraktene på noe sånt som 10 år.

Saken i Alta tilsier at dette ikke sier seg selv. 

En avtale om at Tesla får lov tilsvarer ikke det samme som at Tesla eier eiendommen gjennom å ha kjøpt den, eller at de betaler for å ha stasjonen der gjennom en leie-avtale. Nå som elbiler uansett selger godt, der man kan fjerne Tesla fra regnskapet i landet og elbilene fremdeles selger godt, så må en forandre på logikken som fulgte for noen år siden. Nå idag så vil elbilene på generell basiss trenge flere plasser å lade, og om man er en forkjemper for elbiler på generell basis, så håper man og pusher man for at Tesla åpner opp sitt nettverk for formålet. Alternativt så er man ærlige med hvorfor Tesla ikke burde åpne opp nettverket, men også dermed innrømme at Tesla vil være en naturlig bremsekloss rundt formålet, så lenge det kaprer areal i 10 år om gangen for å kun sørge for dårlig utnyttelsesgrad av areal mot egne biler. Gratis land forblir PR for merkevare som dermed brukes for å selge biler og styrke egen aksjekurs. Helt i orden det, men innrøm i det minste sannheten. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus said:

En avtale om at Tesla får lov tilsvarer ikke det samme som at Tesla eier eiendommen gjennom å ha kjøpt den, eller at de betaler for å ha stasjonen der gjennom en leie-avtale.

Jo, det gir samme rettigheter som om de skulle betalt for å ha ladestasjonen der. Tesla ville ikke satt opp en ladestasjon om eieren av eiendommen kunne komme tilbake litt senere å si "jeg har ombestemt meg, pell dere vekk". For at det skal være verdt investeringen for Tesla må de ha en viss sikkerhet om at de ikke kan jages bort, derfor må de ha en kontrakt på plass.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jo, det gir samme rettigheter som om de skulle betalt for å ha ladestasjonen der. Tesla ville ikke satt opp en ladestasjon om eieren av eiendommen kunne komme tilbake litt senere å si "jeg har ombestemt meg, pell dere vekk". For at det skal være verdt investeringen for Tesla må de ha en viss sikkerhet om at de ikke kan jages bort, derfor må de ha en kontrakt på plass.

Er mer interessert i at du tar opp posten i sin helhet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, Del said:

Enhver person som bryr seg om rask utbredelse av elbiler i Norge vil kreve at Tesla åpner sine ladere til alle elbiler nå (til en fornuftig pris, er jo lov å tjene penger). Bare ta fra dem alle avgiftsfritak inntil de gjør det rette. Det krever naturligvis at man bryr seg om noe annet enn å gjøre naboen misunnelig, eventuelt egen økonomisk vinning på bekostning av kloden. Hva er det jeg ikke har forstått?

Mye. :)
Men spisskompetanse på mye annet enn Tesla og elbil/lading har du definitivt.


Hva er det med Tesla som "trigger" så mye usaklighet?

Hva har du problemer med å forstå med at *en* pitteliten aktør klarer å få til ett verdensomspennende *fungerende* ladenettverk og ønsker å holde dette for sine kunder?
Ikke slippe til alskens rask av fossilprodusenter med halvhjertede elbil-modeller som ikke løfter en finger for å sørge for å ersatte fyllestasjoner med el-ladere.
De burde klare dette fint dersom fossilbransjen (fuel/bil) omstiller seg. De kunne til og med tjene penger på dette, men ikke uten en enorm innsats/investering.

PS/Edit:
Jeg glemte noe viktig her..
Jeg mener det burde være ett nasjonalt/offentlig ansvar å sørge for infrastruktur/ladenettverk.
Men med ett blåbrunt flertall så vil slike politikere helst se at "markedet" tok seg av det... og det har altså Tesla klart. .rigtignok med subsidier. Dette burde mer etablerte klart isf å styre på med med annen "lobbyisme".. (men det er annen diskusjon).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (29 minutter siden):
oophus skrev (50 minutter siden):

Er mer interessert i at du tar opp posten i sin helhet. 

Føler ikke for å la temaet skli ut. Del foreslo en løsning som strider mot norsk lov og/eller EØS avtalen, og kanskje mer. Og jeg ville bare påpeke dette.

Utgangspunktet i det du siterte hos brukeren Del var temaet. Nå ønsker du ikke at det er temaet lengre? Det strider da ikke mot norsk lov at folk blir mer oppmerksomme for å ikke låne bort eiendom og areal til et firma som kun har som formål å selge kun ett merkevare. 
Om formålet er å bytte ut fossilbiler mot elbiler, så tjener man det formålet på betydelig bedre vis, om man sørger for at lademulighetene som nå etter hvert kommer, faktisk kan lade alle. Markedsandelene for nybilsalg hos elbilene viser dette med stor margin. Det er dette som var Del's tema. 
 

Lenke til kommentar

Angående kompatibiliteten til pluggen som er på Teslas superladere, så var det for ca en måned siden en sak i media der biler fra andre merker fikk ladet gratis på Teslas superladere. Det fungerte! Under et døgn etter at smutthullet ble kjent i media så fikk superladerne en programvareoppdatering som fjernet muligheten. De er altså kompatible og Tesla har stengt muligheten med vilje via programvare. Med det håper jeg vi kan legge påstandene om inkompatibilitet / ustandardisert plugg, bak oss.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
9 minutes ago, Simen1 said:

Angående kompatibiliteten til pluggen som er på Teslas superladere, så var det for ca en måned siden en sak i media der biler fra andre merker fikk ladet gratis på Teslas superladere. Det fungerte! Under et døgn etter at smutthullet ble kjent i media så fikk superladerne en programvareoppdatering som fjernet muligheten. De er altså kompatible og Tesla har stengt muligheten med vilje via programvare. Med det håper jeg vi kan legge påstandene om inkompatibilitet / ustandardisert plugg, bak oss.

Kanskje greit å omformulere litt?
Fjerne "med vilje" og erstatte det med "bugfix".
Dette var jo som om du kunne dytte inn ett Ikea-kort i en minibank og ta ut så mye du kunne uten å angi pin/ha en konto noesteds.
Ett lite ran mao... :D

Lenke til kommentar
Del skrev (3 timer siden):

Enhver person som bryr seg om rask utbredelse av elbiler i Norge vil kreve at Tesla åpner sine ladere til alle elbiler nå (til en fornuftig pris, er jo lov å tjene penger). Bare ta fra dem alle avgiftsfritak inntil de gjør det rette. Det krever naturligvis at man bryr seg om noe annet enn å gjøre naboen misunnelig, eventuelt egen økonomisk vinning på bekostning av kloden. Hva er det jeg ikke har forstått?

Tesla inviterte VAG med på ladenettverket sitt. Mot betaling såklart, men de fikk invitasjonen. VAG takket nei siden de ville satse på ionity. 

Det gikk jo bare ut over bileiere som ikke har tesla. 

 

Husk at tesla har betalt for rubbel og bit hittils. Om VAG vil bli med må de ta en liten regning. 

Endret av OscarMike1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...