Gå til innhold

iPhone 12-tråden: Spesifikasjoner, tips og råd


Gjest Slettet-404071

iPhone 12  

147 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone 12 ville du ha kjøpt?

    • iPhone 12
      29
    • iPhone 12 Mini
      28
    • iPhone 12 Pro
      41
    • iPhone 12 Pro Max
      49


Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (9 minutter siden):

Ikke vanskelig å treffe plata uansett. Og magsafe er jo i praksis bare en annen form for tråd-lading

Enig, I tillegg så er den jo svært dyr og gir lite strøm. Også litt "tungvindt" at man må stort sett bruke 2 hender for å ta bort tlf fra laderen. Men heldigvis mye tredjeparts som gjør tingene over bedre. 

Også dumt at man ikke kan lade tlf når man bruker kortholder magsafe saken, men er muligens et fåtall som kjøper den pga den sitter så dårlig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (4 timer siden):

Ikke vanskelig å treffe plata uansett. Og magsafe er jo i praksis bare en annen form for tråd-lading. Litt feil å kallem det trådløs lading synes jeg. Enklere å feste bare

Nei ikke så vanskelig, men på ikea sine plater så er det fort gjort at den starter og lade, men så lå den litt skeivt og stoppet uten at en merket eller tenkte over det. Vet ikke om 12pro er sånn enda, men skjedde flere ganger med xiaomien. Nå lager jo generelt Apple ting av høyeee kvalitet og uten så mye bugs så kan fort være en slipper å tenke på slikt.
 

Er ikke magsafe qi lading? Såvidt jeg vet er det helt vanlig trådløs lading, men magneten brukes til å styre telefonen på riktig sted. Jeg kommer sikkert til å ha det på nattbordet ihvertfall siden det forenkler det å treffe på platen. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (5 timer siden):

Enig, I tillegg så er den jo svært dyr og gir lite strøm. Også litt "tungvindt" at man må stort sett bruke 2 hender for å ta bort tlf fra laderen. Men heldigvis mye tredjeparts som gjør tingene over bedre. 

Også dumt at man ikke kan lade tlf når man bruker kortholder magsafe saken, men er muligens et fåtall som kjøper den pga den sitter så dårlig. 

Den er faktisk billig. Under 500 lappen for en original lader er langt under 700kr som Samsung skal ha for sin uten magnet. 
Lite strøm skjønner jeg heller ikke da begge Samsung laderene er 15watt og det er også magsafe. Nå må du begynne å få inn fakta i innleggene dine igjen ellers virker det bare som svartmaling :p 

Samsung 700kr
https://www.samsung.com/no/mobile-accessories/w-charger-stand-ep-n5105tbegww/

eller Samsung 800kr

https://www.samsung.com/no/mobile-accessories/wireless-charger-stand-ep-n5200-ep-n5200tbegww/

 

apple 479kr

https://www.apple.com/no/shop/product/MHXH3/magsafe-lader?fnode=ec858bf405228fb532f2153bc7debc75c38f1b708baee34967addb1d522893bcb722b1d03ac1477fc51830e55f32bd7992ccc3610b534cab5dee21fe497ee016584dc669393cabd61008c14cd4bba1eb8648647a8dfaf20d6b4847db289cc0ef

 

ingen andre telefoner kan lade når man har noe bak på telefonen heller så det er helt naturlig.. jeg gleder meg til magsafen kommer. Apple har igjen truffet spikeren tipper jeg. 

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Den er faktisk billig. Under 500 lappen for en original lader er langt under 700kr som Samsung skal ha for sin uten magnet

Samsung har jo en lader som er etter min mening vesentlig bedre enn Apple sin magnet charger. Samsung trio Supercharger eller noe sånt. 

Den kan lade 3 enheter samtidig (2x tlf, klokke eller 1 tlf, buds , klokke). Der kan du legge tlf på hvor du vil på ladeplaten uten at man må "sikte deg inn". Husker jeg rett så prøvde jo Apple selv på en slik lader for en tid tilbake, men ga opp etter en god stund i prosessen. 

Laderen kostet riktignok mer en Apple sin, men Samsung gir den bort så si hele tiden ved kjøp av klokke, tlf osv. Så ofte er den gratis. Apple har vel aldri gitt med noe gratis ved kjøp av iPhone / apple watch? 

minim skrev (1 time siden):

ingen andre telefoner kan lade når man har noe bak på telefonen heller så det er helt naturlig

Joda, det er ikke problem på Samsung eller andre android telefoner. Sikker på at det til og med går på iphonen også 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Merko skrev (14 minutter siden):

 Samsung har jo en lader som er etter min mening vesentlig bedre enn Apple sin magnet charger. Samsung trio Supercharger eller noe sånt. 

Den kan lade 3 enheter samtidig (2x tlf, klokke eller 1 tlf, buds , klokke). Der kan du legge tlf på hvor du vil på ladeplaten uten at man må "sikte deg inn". Husker jeg rett så prøvde jo Apple selv på en slik lader for en tid tilbake, men ga opp etter en god stund i prosessen. 

Laderen kostet riktignok mer en Apple sin, men Samsung gir den bort så si hele tiden ved kjøp av klokke, tlf osv. Så ofte er den gratis. Apple har vel aldri gitt med noe gratis ved kjøp av iPhone / apple watch? 

Joda, det er ikke problem på Samsung eller andre android telefoner. Sikker på at det til og med går på iphonen også 🙂

 

 

Man får kjøpt det på apple.com også. Nå sammenlignet jeg ikke epler og pærer som du liker å gjøre, men to like produkter. En singel lader som vi snakket om fra apple (magsafe) og singel lader fra samsung. Er du da enig i at apple sin ikke er så dyr lenger siden samsung tar nesten dobbelt så mye for sin? Man får kjøpt trippel lader hos apple også, men nå diskuterte vi magsafe.

Ro ro til fiskeskjær 😛 Om man skal kjøpe den fra samsung.com koster den 700kr eller 800kr pr. d.d ferdig snakket.

Nei. Vis meg gjerne hvordan du kan ha en lommebok bak på en samsung/android telefon å QI lade igjennom denne. Dette er fysikk og det går ikke. Her kan du lese deg litt opp om standarden så du får en viss forståelse av hva vi diskuterer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Qi_(standard)

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (43 minutter siden):
Merko skrev (50 minutter siden):

 

Man får kjøpt det på apple.com også

Hva da? Trio charger? Ok, visste ikke at Apple hadde fått dette til enda. Skal sjekke dem ut senere. Takk for tips 🙂

 

minim skrev (44 minutter siden):

Nå sammenlignet jeg ikke epler og pærer som du liker å gjøre, men to like produkter

De Samsung laderne du fant frem kan vel ikke sammenlignes med Apple sin? Også her regner jeg med vi kan være enige in at Samsung sin er "bedre", I den forstand at det er en stand, noe som er perfekt til nattbordet eller kontoret da man får se klokke, varslinger ol. Ikke må man "sikte seg inn" på laderen heller. 

minim skrev (47 minutter siden):

Er du da enig i at apple sin ikke er så dyr lenger siden samsung tar nesten dobbelt så mye for sin?

Ut ifra linken du gav så kostet Apple din 500, Samsung 700. Hvordan du får det til å bli nesten dobbelt så dyrt skal jeg ikke legge meg opp i, men de er som nevnt ikke samme type ladder (de teksten min øverst). Det sagt så er begge laderne dyre, når man får de til knappe hundrelappen på ebay (ikke originale dog). Men som jeg tidligere har påpekt så er det vanlig at Samsung gir med trådløse ladere, da gjerne trio lader som koster mer. Noe Apple aldri har gjort. Enig? 

 

 

Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

Er ikke magsafe qi lading? Såvidt jeg vet er det helt vanlig trådløs lading, men magneten brukes til å styre telefonen på riktig sted. Jeg kommer sikkert til å ha det på nattbordet ihvertfall siden det forenkler det å treffe på platen. 

Det er i teorien trådløs men når du ikke kan løfte telefonen uten å 'løsne' laderen så føles det ikke trådløst ut.

minim skrev (3 timer siden):

. Lite strøm skjønner jeg heller ikke da begge Samsung laderene er 15watt og det er også magsafe. Nå må du begynne å få inn fakta i innleggene dine igjen ellers virker det bare som svartmaling :p

 

Magsafe gir ok med strøm men Apple er jo igjen kundefiendtlig og ikke støtter tredjeparts 15w ladere.

Jeg har en trådløs lader som gir 15w. Utifra det jeg leser så blir ikke iPhone å lade 15w på den. Samme som at iPhone **kun** blir å lade 20w kablet med deres originale lader.

Disse to tingene er så utrolig teit og barnslig av Apple. Spesielt når det er åpne standarder som qi og usb c og så går de *aktivt* inn for å ødelegge for kundene. Noe som kommer til å irritere meg hele tiden mens jeg har min nye iPhone. Ugh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 minutter siden):

Er dette faktisk tilfelle? Anker har jo ganske aggressivt reklamert for sin 20 watts lader på youtube for tiden hvor de vertfall reklamerer med 20 watts lading for iPhone 12. 

Håper det jeg leste ikke stemmer og at man kan bruke andre ladere for å få 20w lading. Mulig det bare er *noen* som klarer det?

Men det med 15w qi lading stemmer visstnok.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (35 minutter siden):

Jesus, Qi lading er Qi lading, en standard som heldigvis går på tvers av produsenter, samsung kan bruke apple sine ladere og apple kan bruke samsung sine ladere så la oss ikke krangle om hvilken som er best, for det er samme standard. Eneste forskjellen er at apple har inkludert noen magneter rundt coilen.

Det er ikke alle som skjønner det og da må t-skjeen frem ^^ 

Lenke til kommentar
Merko skrev (2 timer siden):

Samsung har jo en lader som er etter min mening vesentlig bedre enn Apple sin magnet charger. Samsung trio Supercharger eller noe sånt. 

Den kan lade 3 enheter samtidig (2x tlf, klokke eller 1 tlf, buds , klokke). Der kan du legge tlf på hvor du vil på ladeplaten uten at man må "sikte deg inn". Husker jeg rett så prøvde jo Apple selv på en slik lader for en tid tilbake, men ga opp etter en god stund i prosessen. 

Laderen kostet riktignok mer en Apple sin, men Samsung gir den bort så si hele tiden ved kjøp av klokke, tlf osv. Så ofte er den gratis. Apple har vel aldri gitt med noe gratis ved kjøp av iPhone / apple watch? 

Joda, det er ikke problem på Samsung eller andre android telefoner. Sikker på at det til og med går på iphonen også 🙂

 

 

Den vil jo kun ha støtte for to enheter om du ikke bruke klokke fra Samsung, så jeg ser ikke helt hva nytte den har for Apple-brukere i forhold til andre ladere som støtter to enheter samtidig. Men selvfølgelig positivt om den er mindre var for hvor du legger mobilen, det har vel kommet lignende løsninger fra Nomad med flere på dette.

Ifølge Samsung sin hjemmeside og YouTube-testere så støtter den kun klokker fra Samsung for lading av en tredje enhet, hadde vært mer stilig om den støttet mindre enheter Galaxy Buds, Apple Airpoda med mer. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (12 minutter siden):

Håper det jeg leste ikke stemmer og at man kan bruke andre ladere for å få 20w lading. Mulig det bare er *noen* som klarer det?

Men det med 15w qi lading stemmer visstnok.

Etter hva jeg leser så vil iPhone 12 støtte 3. parts magsafe Qi lading på 15 watt, stikkordet her er magsafe, uten magsafe er grensen 7,5 watt. Det betyr jo at en ikke kan bruke sin eksisterende Qi lader for 15 watt lading, om det er noen annen grunn enn at de vil pushe magsafe standarden sin vet jeg ikke, men tviler vel litt på det :)

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Etter hva jeg leser så vil iPhone 12 støtte 3. parts magsafe Qi lading på 15 watt, stikkordet her er magsafe, uten magsafe er grensen 7,5 watt. Det betyr jo at en ikke kan bruke sin eksisterende Qi lader for 15 watt lading, om det er noen annen grunn enn at de vil pushe magsafe standarden sin vet jeg ikke, men tviler vel litt på det :)

Lurer på om det kan være fordi 15w standarden ikke er noe bra. Huawei og Google følger heller ikke qi 15w standarden og det er sikkert en grunn til det. Google bruker ikke å gjøre sånt fordi de skal ha mersalg.

Lenke til kommentar
bbios skrev (1 time siden):

Apple er desverre blitt "hvor kan vi spare,for å tjene" og det hjelper ik kunder. 
 

til batteritid, ka i alle dager?må være noe som trekker strøm, aldri hatt en iPhone som har gått ned 10% på standby over natten (6-8 timer) 

Hvorfor ser du ikke hva som trekker strøm? Innstillinger->batteri vil jo vise hvilken apper/tjenester som trekker strøm. Min gikk ikke ned fra 100% i løpet av natten, men jeg har akkurat tatt den i bruk så vet ikke hvordan den blir etter noen sykluser.

Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Lurer på om det kan være fordi 15w standarden ikke er noe bra. Huawei og Google følger heller ikke qi 15w standarden og det er sikkert en grunn til det. Google bruker ikke å gjøre sånt fordi de skal ha mersalg.

Hvorfor skulle ikke 15w være bra? Den gir raskere lading ellers helt lik. Apple gir jo selv 15w hvis du bruker deres ladere.

Jeg bruker 15w trådløs lader fra en rimelig en fra netonnet til min s10e. Når jeg nå får min 2 år nyere iPhone så vil samme laderen gi lavere ladehastighet fordi Apple skal være vanskelig. Dette er 100% en av tingene man må *ta* apple på. Gi de ris der de fortjener det.

Huawei støtter kanskje ikke rask trådløs lading (jeg vet ikke) men de har lyyyynraske 40w kablet lading. Google og pixel er ikke flaggskip-telefoner så forstår at de kanskje ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg snakket ikke om at 15watt effekt ikke er bra, men at qi standarden for 15w kanskje ikke er bra siden Apple,Huawei, Google og flere ikke bruker den på sine 15w ladere. Med andre ord har de alle 15w eller raskere trådløs lading, men følger ikke qi sin standard for 15w.

«Sony and LG also use Qi EPP in their devices, whilst other manufacturers including Apple and Samsung have opted for developing their proprietary fast wireless charging protocols.»

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (5 timer siden):

Den er faktisk billig. Under 500 lappen for en original lader er langt under 700kr som Samsung skal ha for sin uten magnet

Nå som jeg ikke er på mobilen, så tok jeg en liten sjekk for moroskyld.

image.png.3de0e939e48eab6d48c6690604ebad17.png

image.png.64329656cf31fbd7a8d8ab4c12bcd5b2.png

Fant dog ingen original Apple "Trio"-lader på Apple Store slik du hevdet at de hadde, så gjerne kom med link. Samsung sin originale koster hvert fall 999,-

image.png.e7782885290d1491cd4725f2711d912c.png

Litt morsomt at du påstår at Samsung er dobbelt så dyre. Tror du har stokket om litt på tallene. :)

Evil-Duck skrev (2 timer siden):

apple kan bruke samsung sine ladere så la oss ikke krangle om hvilken som er best

Ingen krangel her, vi diskuterer bare til krampa tar oss :) minim er forumets største Apple fanboy, så da er det moro når han prøver så hardt for å forsvare Apple, da spesielt iiPhone for alt det er verdt. 😛 

bbios skrev (1 time siden):

Apple er desverre blitt "hvor kan vi spare,for å tjene" og det hjelper ik kunder. 

Har ikke Apple alltid vært kjent for det, egentlig? Da spesielt før iPhone tiden hvor Mac'ene var svært dyre i forhold til PC, hvor dem enda lå langt bak spesifikasjonsmessig. i dag er jo de fleste flagship-telefoner ganske dyre. Men ja, Apple har kanskje tatt et skritt videre i denne prosessen. 😕 

bbios skrev (1 time siden):

til batteritid, ka i alle dager?må være noe som trekker strøm, aldri hatt en iPhone som har gått ned 10% på standby over natten (6-8 timer) 

Sett flere som har samme eller tilsvarende symptomer ja. Mulig det er App som sluker strøm, eller bare dårlig batteri i forhold til hardwaren som står i.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...