Gå til innhold

iPhone 12-tråden: Spesifikasjoner, tips og råd


Gjest Slettet-404071

iPhone 12  

147 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone 12 ville du ha kjøpt?

    • iPhone 12
      29
    • iPhone 12 Mini
      28
    • iPhone 12 Pro
      41
    • iPhone 12 Pro Max
      49


Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (7 minutter siden):

Det er ikke et ladedeksel. Det er et vanlig skinndeksel men som festes med magsafe, kun for å kunne bruke tilbehør utenpå der igjen. Men slik teksten sier det vil eventuelle magsafe-tilbehør lage merker. Jeg skal heldigvis ikke bruke magsafe så da tenker jeg at jeg er good. Slik ser den ut til vanlig. Bilde fra Apple igjen
 

  Vis skjult innhold

image.png.5c9a38896545c53e84f700fe285cbf40.png

 

Jeg ønsker dette skinndekselet i 'saddle brown' da jeg synes de får en veldig fin "patina" eller slitemønster over tid. Som vist her
 

  Vis skjult innhold

image.thumb.png.c977ec9e926dc939c325a824b5ad68ad.png

 

Men da har det sikkert magnet i seg? Jeg er redd det kommer merke der magnetene er. Ser det på airpodsa mine også at i casen der magnetene er så blir der merker fordi alt trekkes mot dem. Vil vel få litt samme effekt på sånne deksel vil jeg anta?
 

Magnetene tror jeg er dårlig om man synst utseende og sånne merker er kritisk. Jeg er mer funksjon over form så jeg skal ha magsafe som festes i bordplaten på soverommet så man enkelt får lagt den riktig selv i mørket. Fester den nok med dobbeltsidig tape eller tilpasser nedfellingen av ikea platen så en kan hente/plassere telefonen med en hånd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (1 minutt siden):

Men da har det sikkert magnet i seg? Jeg er redd det kommer merke der magnetene er. Ser det på airpodsa mine også at i casen der magnetene er så blir der merker fordi alt trekkes mot dem. Vil vel få litt samme effekt på sånne deksel vil jeg anta?

Magnetene tror jeg er dårlig om man synst utseende og sånne merker er kritisk. Jeg er mer funksjon over form så jeg skal ha magsafe som festes i bordplaten på soverommet så man enkelt får lagt den riktig selv i mørket. Fester den nok med dobbeltsidig tape eller tilpasser nedfellingen av ikea platen så en kan hente/plassere telefonen med en hånd. 

Det har magsafe i seg ja. Men ser ikke hvordan den skal få slike merker hvis det ikke er noe på utsiden av dekselet som har magsafe i tillegg. Om det blir merker på innsiden i dekselet bryr jeg meg ikke. De leverer ikke skinndeksel til 12 mini uten magsafe så har ikke noe valg. Litt synd at Apple bommer litt der. Og at magsafe laderen ikke har noen måte å feste seg på slik at folk må gjøre slik du gjør, altså bruke dobbeltsidig tape for å gjøre den praktisk å bruke. Ikke akkurat "Apple - It just works" verdig.

Hadde det ikke vært for størrelsen på mini så hadde jeg gått for 11 Pro, uten tvil.

Lenke til kommentar
bbios skrev (38 minutter siden):

Joda.. kom igjen informer :) ( helt seriøst altså) 

Jeg har ingenting imot det altså, men blir jo enten litt drama eller så kommer minim med et eller annet vissvass argumentasjon. Uansett så er det jo veldig kjent, så om man Googler finner man garanterer bedrev forklaring enn det jeg kan koll med. Men ok gir deg et par punkter du kan tygge på:

IPhone har alltid kommet med veldig lite minne (ram), aldri vært muligheter for 'widgets' på ios selv om dette er noe folk har ønsket seg. Når de først fikk det på plass var det selvfølgelig veldig begrenset i kjent apple-stil. De fleste konkurrenter har enten 90hz eller 120hz skjermpanel, apple tviholder på 60hz slik at de kan selge dette inn om et år eller tre. Apple var flere år etter på trådløs ladning. De har vel enda ikke reversable lading? Aldri kunnet satt standard apper for ting, de har fått noe på plass nå men fortsatt veldig begrenset. De leverer ikke med strømadapter til telefonene sine (😂), men her kan man argumentere med at dette er jo noe alle har liggende. Så viser det seg at strøm adapteret krever usb-c som er nokså uvanlig idag, slik at kunden må kjøpe apple sitt. Ingen sd kort støtte. Nå er Android på ingen måte perfekt på alt, men ikke veldig fan av Apples strategi på disse punktene. 🙂

 

minim skrev (33 minutter siden):

Nei du sammenlignet en helt ordinær qi plate med en qi plate med holder (magsafe). Jeg sammenlignet en qi med holder med magsafe. Viktig å holde tunga beint i munnen her

Greit, så får vi bruke Samsung sin telefon stand i eksemplet ditt. Samsung lader koster 700kr, Apple koster 500kr + 229kr for strømadapteret. Så hvordan du kan påstå at Samsung sin lader er nesten dobbel så dyr høres for meg ut merkelig. Også en av grunnen at det blir vanskelig å ta innleggene dine seriøst når du er så langt bak mål. 🙂

Endret av Merko
Lenke til kommentar
Merko skrev (8 minutter siden):

har ingenting imot det altså, men blir jo enten litt drama eller så kommer minim med et eller annet vissvass argumentasjon. Uansett så er det jo veldig kjent, så om man Googler finner man garanterer bedrev forklaring enn det jeg kan koll med. Men ok gir deg et par punkter du kan tygge på:

IPhone har alltid kommet med veldig lite minne (ram), aldri vært muligheter for 'widgets' på ios selv om dette er noe folk har ønsket seg. Når de først fikk det på plass var det selvfølgelig veldig begrenset i kjent apple-stil. De fleste konkurrenter har enten 90hz eller 120hz skjermpanel, apple tviholder på 60hz slik at de kan selge dette inn om et år eller tre. Apple var flere år etter på trådløs ladning. De har vel enda ikke reversable lading? Aldri kunnet satt standard apper for ting, de har fått noe på plass nå men fortsatt veldig begrenset. De leverer ikke med strømadapter til telefonene sine (😂), men her kan man argumentere med at dette er jo noe alle har liggende. Så viser det seg at strøm adapteret krever usb-c som er nokså uvanlig idag, slik at kunden må kjøpe apple sitt. Ingen sd kort støtte. Nå er Android på ingen måte perfekt på alt, men ikke veldig fan av Apples strategi på disse punktene

Trudde å at det var velkjent at iOS/iPhone er ikke "avhengig" med specs opp til skyene kontra Android, som eksempel RAM?

widgets har æ PERSONLIG aldri brukt på android heller  (den ene oneplus æ hadde en periode 😅 konge telefon btw unntatt kamera)  

90hz hadde ikke hatt noe i mot å prøvd,  om jeg har forstått d riktig 90-120hz ik så stor forskjell bare med strømbruk ?  Men kan vel ik savne noe man ik har prøvd? :) 

Strøm adapteret ja, helt greit for mæi at de kuttet den, men synes dem burde kommet med bedre grunn enn "alle har sånn liggende og det miljøvennlige" når d er KUN 2 modeller som har blitt levert med usb-c plugg.

SD kort støtte? Tja.. ik dealbreaker og kan ik se kordan det skulle vært bakpå? Flere produsenter som ik har d.. 

 

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte iPhone nå etter 10 år med android, siste iPhone jeg hadde var iPhone 4. Etter det har det kun vært Android, så passende at jeg hopper tilbake igjen på den iPhonen som faktisk er den estetisk likeste med 4eren :)

Hva fikk meg til å gå over til iPhone igjen? En ting, Kamera og integrasjonen av dette. Som en kamera telefon for point and shot er det ingen telefoner som når opp til iPhone 12 per i dag. Ellers føler jeg det ikke er noe jeg virkelig savner på IOS14 annet enn chattebobler i messenger, før IOS14 hadde jeg nok savnet en del riktignok. Saken med iPhone er at du kan googleifiseren den så mye som du akkurat vil, da alle google apper funker på iPhone. På min iPhone nå bruker jeg Chrome, Gmail, Google foto, Google home, google maps, google kalender, chromecast samt google disk, og samtlige fungerer akkurat like godt på en iPhone som på en Android telefon.

Samsung har jeg aldri hatt sansen for, hver gang jeg bruker en Samsung telefon føles det ut som en telefon som er fanget i et økosystem den ikke vil være i, til tross for dette har jeg hatt 3 samsung telefoner (Note 2, S4 Active og S8+). Samsung sin android skin har alltid prøvd å skille seg ut fra stock android så mye som mulig, de pusher for egen stemme assistent, tilbyr skylagring fra microsoft fremfor google disk (tidligere brukte de dropbox) og vil heller tvinge på deg microsoft sin office pakke fremfor at du skal bruke google sin egen løsning. Så det virker og har alltid virket på meg som samsung faktisk ikke vil bruke Android, men har blitt tvunget til det. 

Men in short, hadde det ikke vært for kamera løsningen på iPhone 12 hadde jeg nok ikke hoppet over til Apple igjen etter 10 år.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Saken med iPhone er at du kan googleifiseren den så mye som du akkurat vil, da alle google apper funker på iPhone. På min iPhone nå bruker jeg Chrome, Gmail, Google foto, Google home, google maps, google kalender, chromecast 

 

Et lite sidespor, men jeg synst alltid chromecast har virker bedre på android telefoner og har kun tenkt at det er litt «fair enough» siden det er et Google produkt. Har du lagt inn noe som gjør at det virker som på en android telefon? Savner litt det så lurer på om kinoen må få seg en Apple tv i stede for chromecast ultra nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Et lite sidespor, men jeg synst alltid chromecast har virker bedre på android telefoner og har kun tenkt at det er litt «fair enough» siden det er et Google produkt. Har du lagt inn noe som gjør at det virker som på en android telefon? Savner litt det så lurer på om kinoen må få seg en Apple tv i stede for chromecast ultra nå. 

Jeg har lagt inne alle google appene inkludert google Home som en bruker til å konfigurere nye chromecaster, men ellers er bruksområdet likt jeg åpner en app, eksempelvis netflix, trykker på cast symbolet og telefonen caster til chromecasten, hverken noe bedre eller dårligere enn det er på en Android telefon, identisk virkemåte.

Lenke til kommentar
bbios skrev (9 minutter siden):

Trudde å at det var velkjent at iOS/iPhone er ikke "avhengig" med specs opp til skyene kontra Android, som eksempel RAM?

widgets har æ PERSONLIG aldri brukt på android heller  (den ene oneplus æ hadde en periode 😅 konge telefon btw unntatt kamera)  

90hz hadde ikke hatt noe i mot å prøvd,  om jeg har forstått d riktig 90-120hz ik så stor forskjell bare med strømbruk ?  Men kan vel ik savne noe man ik har prøvd? :) 

Strøm adapteret ja, helt greit for mæi at de kuttet den, men synes dem burde kommet med bedre grunn enn "alle har sånn liggende og det miljøvennlige" når d er KUN 2 modeller som har blitt levert med usb-c plugg.

SD kort støtte? Tja.. ik dealbreaker og kan ik se kordan det skulle vært bakpå? Flere produsenter som ik har d.. 

 

Godt poeng. iOS er enormt mye bedre optimalisert så behovet er ikke like stort. Bare se på strømforbruket som nesten er dobbelt så lite effektivt selv på Google pixel som kjører ren android. 
 

ikke jeg heller og bruker det ikke nå som det er tilgjengelig heller. At det er forskjell på software skulle bare mangle og det er imo dette som gjør at Apple gjør det så godt med at man slipper å føle seg som beta tester som sluttbruker. 
 

det er bare en gimmick på telefoner. Jeg hadde det på min forrige, men skrudde det av fordi det ga meg fint lite utover mye høyere strømforbruk. Kan være det kommer når de har fått bukt med strømforbruket, men Apple bruker ikke implementere ting før det virker bra. En ser det jo på tester at alle med 60-90-120hz display får eskalerende forbruk på høy refresh rate. 
 

helt enig. Noe forbanna tull, men kompromiss er det på alt her i verden og dette kan jeg leve med. 
 

sdkort? 2010 ringte og ville ha tilbake mitt :p 

Lenke til kommentar
bbios skrev (4 minutter siden):

Trudde å at det var velkjent at iOS/iPhone er ikke "avhengig" med specs opp til skyene kontra Android, som eksempel RAM?

Velkjent "fakta", men ikke så sant som det presenteres som. Apple har klart å levere bedre opplevelser enn fleste Android-telefoner fordi de har hatt full kontroll fra hardware til software. De får 'mer' ut av mindre pga. nevnte kontrollen. Der skal det også nevnes at de har hatt begrenset funksjonalitet som kanskje også krever mindre (feks. widgets).

Sannheten er at nå som iPhone kommer med mer RAM så ser man at de har hatt behov for mer RAM i lengre tid. De kan ha flere apper oppe uten at de må reloades helt på nytt. Absolutt noe som skjer på iPhone og har gjort det i en stund. I tillegg med widgets og andre tjenester som også kan kreve sitt. Jeg mener iPhone fint burde ha kjørt 8GB ram tvers over. MINIMUM 6gb. Når andre klarer å levere 10-12 burde ikke det være noe problem. Man kommer garantert til å merke forskjeller på 12/12 mini og 12 pro serien med tanke på forskjellen i RAM.

Jeg bruker å være flink på å lukke apper som jeg ikke ønsker å kjøre (forhindrer som regel også litt tracking) så tror jeg skal klare meg fint men det føles teit ut å kun få 4GB ram i 2020 :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Jeg har lagt inne alle google appene inkludert google Home som en bruker til å konfigurere nye chromecaster, men ellers er bruksområdet likt jeg åpner en app, eksempelvis netflix, trykker på cast symbolet og telefonen caster til chromecasten, hverken noe bedre eller dårligere enn det er på en Android telefon, identisk virkemåte.

På android så fanget den opp casts som pågikk og jeg har også problem med at om jeg ser en film som castes så forsvinner cast kontrollen etter en stund på iPhonen. På android telefonen kunne den forsvinne også, men den dukker opp igjen ved at den på en måte virket som at sen «fanget» casts som pågår. Tenkte at det bare var fordi det ikke var optimalisert for iOS. Jeg har også Google Home og photos installert, men ikke noe annet. 

Lenke til kommentar
bbios skrev (12 minutter siden):

om jeg har forstått d riktig 90-120hz ik så stor forskjell bare med strømbruk ?  Men kan vel ik savne noe man ik har prøvd? :) 

90 og 120 oppleves som ganske likt ja, hvert fall for min del. Men når man har brukt 90 eller 120hz en stund for deretter å nedgradere til 60hz, så merker man det veldig. Spesielt i apper hvor man scroller. Blir litt som på pc. Har man en 120hz skjerm så går man ikke tilbake til 60hz 😛 men du har rett i at man ikke nødvendigvis savner noe man ikke uer prøvd, så da kan man bare ha en tlf I årevis da man ikke vet bedre uansett 😉

 

Evil-Duck skrev (14 minutter siden):

Men in short, hadde det ikke vært for kamera løsningen på iPhone 12 hadde jeg nok ikke hoppet over til Apple igjen etter 10 år

Kameraet er bok bra ja, men synes igrunnen kamera på både apple og de fleste Android flagships har vært såpass gode de siste årene at de tar mer en gode nok bilder for mitt bruk. Så lenge de erstatter kompaktkamera er jeg fornøyd. 

Men er vel kamera som er den største trenden for tiden. I januar-februar tar Samsung ledelsen igjen, så Apple om et års tid til osv. Evig runddans. Kan man ta 8K video opptak med Iphone 12 pro? 

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

90 og 120 oppleves som ganske likt ja, hvert fall for min del. Men når man har brukt 90 eller 120hz en stund for deretter å nedgradere til 60hz, så merker man det veldig. Spesielt i apper hvor man scroller. Blir litt som på pc. Har man en 120hz skjerm så går man ikke tilbake til 60hz 😛 men du har rett i at man ikke nødvendigvis savner noe man ikke uer prøvd, så da kan man bare ha en tlf I årevis da man ikke vet bedre uansett 😉

🤙🏻🤙🏻

Lenke til kommentar
Merko skrev (7 minutter siden):

 

Men er vel kamera som er den største trenden for tiden. I januar-februar tar Samsung ledelsen igjen, så Apple om et års tid til osv. Evig runddans. Kan man ta 8K video opptak med Iphone 12 pro? 

Neppe. Jeg veksler årlig og kamera er alltid en nedtur når en kommer til android. Ikke fordi enkelt bilder blir dårlige for de kan virkelig bli helt fantastiske og mye bedre enn på en iPhone. Problemet er bare den varierende kvaliteten og at man får ødelagt så mange bilder som en gjerne ikke oppdager før det er for sent. Føler at man i mye større grad kan stole på iPhone bilder. 
 

nei her vinner du hele diskusjonen. Folkens dropp iPhone 12, den kan ikke filme i 8k. *mic drop*. Gratulerer :D 

Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Jeg veksler årlig og kamera er alltid en nedtur når en kommer til android.

Hva du gjør er vel revene likegyldig. Jeg forholder meg til folk som vet hva driver med som tester telefonene. 

Du kom aldri med noe svar til "trådløs lader innlegget" mitt. Var det pga jeg rev i stykker innlegget ditt? 😕 Det er nok sårt når man bommer såpass mye at man bare ignorerer 😅

Bare si at du tok feil så er det helt i orden. Vi alle tar feil innimellom 🙂

Lenke til kommentar
Merko skrev (12 minutter siden):

Kameraet er bok bra ja, men synes igrunnen kamera på både apple og de fleste Android flagships har vært såpass gode de siste årene at de tar mer en gode nok bilder for mitt bruk. Så lenge de erstatter kompaktkamera er jeg fornøyd. 

Men er vel kamera som er den største trenden for tiden. I januar-februar tar Samsung ledelsen igjen, så Apple om et års tid til osv. Evig runddans. Kan man ta 8K video opptak med Iphone 12 pro? 

Cluet med Apple er bildeprosesseringen, ikke nødvendigvis kamera spec, rent spec messig slår vel både Huawei, Samsung og Sony iPhone med større sensorer med flere megapixler osv. Men sluttresultatet blir 9 av 10 ganger rett og slett mye bedre på iPhone. Det er Google Pixel og iPhone som har virkelig klart å knekke nøtten med bildeprosessering, men for nå så ligger Google Pixel etter på spec. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Jepp, nokså normalt at nye telefoner har bedre specs en eldre modeller. Som nevnt, evig runddans 😅 bare bra det. Kommer sluttbrukerne til gode 🙂

Nyeste Pixel 5 er knapt en måned gammel, men google har lagt seg på en annen strategi dette året med å bruke mid range komponenter og priser telefonene sine deretter. 

Lenke til kommentar
minim skrev (10 minutter siden):

nei her vinner du hele diskusjonen. Folkens dropp iPhone 12, den kan ikke filme i 8k. *mic drop*. Gratulerer :D 

Hvorfor så hårsår? Traff jeg et ømt punkt eller noe? 

Det var et legit spørsmål da jeg ikke har sett indepth review av iPhone 12 pro kameraet når det kommer til oppløsning og fps. Skulle tro du var et barn 👨👦

Lenke til kommentar
Merko skrev (4 minutter siden):

Hva du gjør er vel revene likegyldig. Jeg forholder meg til folk som vet hva driver med som tester telefonene. 

Du kom aldri med noe svar til "trådløs lader innlegget" mitt. Var det pga jeg rev i stykker innlegget ditt? 😕 Det er nok sårt når man bommer såpass mye at man bare ignorerer 😅

Bare si at du tok feil så er det helt i orden. Vi alle tar feil innimellom 🙂

Jeg nevner det fordi jeg har relevant erfaring med begge deler hvert år. Du demonstrerer i mange innlegg her at du ikke har erfaring med iOS og iPhoner så det føles litt tåpelig å diskutere slikt når man ikke kjenner til produktene. 
 

Hva manglet svar? Jeg ga deg to eksempel på at prisen var lik og mer en det gidder jeg ikke om det var det du tenkte på. 
 

Jeg liker ikke å gjøre feil så jeg vil heller ikke si at jeg tok feil når jeg ikke gjør det :) Som nevnt har jeg gitt deg konkrete eksempler på at Apple laderen ikke er spesielt dyr og det tror jeg alle utenom deg ser etterhvert. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Nyeste Pixel 5 er knapt en måned gammel, men google har lagt seg på en annen strategi dette året med å bruke mid range komponenter og priser telefonene sine deretter. 

Aha. Ja Man må vel tømme lommeboka om man skal ha best of the best. 

Idag tar vel telefonene gode bok bilder i dagslys, mens på natta er det vel stor konkurranse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...