Gå til innhold

iPhone 12-tråden: Spesifikasjoner, tips og råd


Gjest Slettet-404071

iPhone 12  

147 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone 12 ville du ha kjøpt?

    • iPhone 12
      29
    • iPhone 12 Mini
      28
    • iPhone 12 Pro
      41
    • iPhone 12 Pro Max
      49


Anbefalte innlegg

Merko skrev (1 minutt siden):

Hvorfor så hårsår? Traff jeg et ømt punkt eller noe? 

Det var et legit spørsmål da jeg ikke har sett indepth review av iPhone 12 pro kameraet når det kommer til oppløsning og fps. Skulle tro du var et barn 👨👦

Nei, men der blir for dumt så det var mer demonstrativt. Hvor mange megapiksler må man ha for å filme 8k og hvor mange megapiksler har en iPhone? Hvor mange bruker egentlig 8k? Spiller det egentlig noen rolle om man kan ta opp i 8k?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko skrev (7 minutter siden):

Aha. Ja Man må vel tømme lommeboka om man skal ha best of the best. 

Idag tar vel telefonene gode bok bilder i dagslys, mens på natta er det vel stor konkurranse. 

Det kommer helt ann på hvordan en priorterer. Jeg har hatt foto som hobby i 15 år og dette er stort sett fotobaggen jeg pakker med meg hver gang jeg drar på tur. 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Drømmen har alltid vært å fått tak i en telefon som kan ta gode nok bilder til at jeg lar fotobaggen ligge hjemme hver gang jeg drar på tur.  Og med det jeg nå har testet med iPhone 12 føler jeg for første gang at jeg er der. 

Om en har en holdning om at "telefoner i dag tar gode nok bilder i dagslys uansett" så har vi nok forskjellige prioriteringer :) For meg var kamera kanskje 70-80% av grunnen til jeg kjøpte telefonen.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (8 timer siden):

Er du da enig i at apple sin ikke er så dyr lenger siden samsung tar nesten dobbelt så mye for sin?

Som jeg dokumenterte i ditt eget eksempel, så blir jo apple laderen dyrere. Så jo, du tok feil enten du ser det selv eller ikke. Når apple laderen er dyrere og du påstår at Samsung sin koster nesten dobbelt så mye...vel 🛶🛶

 

minim skrev (6 minutter siden):

Spiller det egentlig noen rolle om man kan ta opp i 8k?

Selvfølgelig gjør det det..? Om et kamera tar 8K opptak med god bitrate, så er det perfekt til croppr inn til fels 4K eller 1080P uten at man mister kvalitet. God zoom mao. Men om man ikke har noe erfaring med videoopptak så forstår jeg at du ikke skjønner det. 

Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Drømmen har alltid å fått tak i en telefon som kan ta gode nok bilder til at jeg lar fotobaggen ligge hjemme hver gang jeg drar på tur.  Og med det jeg nå har testet med iPhone 12 føler jeg for første gang at jeg er der.

Ja som hobbyfotograf er nok kravene annerledes. Jeg er ikke der at all. Har action kameraer, droner og telefonen for helt vanlige bilder, ikke noe form for proft eller sånt 🙂

Lenke til kommentar
Merko skrev (6 minutter siden):

Som jeg dokumenterte i ditt eget eksempel, så blir jo apple laderen dyrere. Så jo, du tok feil enten du ser det selv eller ikke. Når apple laderen er dyrere og du påstår at Samsung sin koster nesten dobbelt så mye...vel 🛶🛶

 

Selvfølgelig gjør det det..? Om et kamera tar 8K opptak med god bitrate, så er det perfekt til croppr inn til fels 4K eller 1080P uten at man mister kvalitet. God zoom mao. Men om man ikke har noe erfaring med videoopptak så forstår jeg at du ikke skjønner det. 

Ja som hobbyfotograf er nok kravene annerledes. Jeg er ikke der at all. Har action kameraer, droner og telefonen for helt vanlige bilder, ikke noe form for proft eller sånt 🙂

jo gjentatte ganger og jeg gidder ikke gjøre det en gang til. Se bakover i tråden her så finner du svaret ditt.
 

Det er vel kanskje nettopp det jeg har og du ikke har åpenbart. Tror du man cropper fra 8k til 4K/1080 uten tap? Så enkelt er det nok ikke. Uansett se igjennom mine forrige spørsmål. Hvordan tenker du at man skal filme 8k med en 12mp sensor? Jeg fatter ikke at du begir deg ut på disse diskusjonene engang når du åpenbart mangler kunnskap nok. 
 

Man trenger ikke å være hobby fotograf for å merke dette med bildene, men man må gjerne ha erfaring med de aktuelle produktene man diskuterer. Det er ihvertfall en god forutsetning for en fruktbar diskusjon. 

Lenke til kommentar
bbios skrev (12 timer siden):

Takker, glemte å nevne d.. 

men Safari visste 32%, FB 29% og snapchat 15%, YouTube 5%, Messenger 4% og hjemskjerm 3%

skjønner ik hvordan de 3 kan trekke når den bare står? Snapchat står det bakgrunns aktivitet , men har slått av den.

Jeg fikk 7t SOT I Dag med 16% igjen. Hadde sikkert klart 8-9t, men nå er det bingen :p Så langt virker batteriet ganske likt 11pro for min del. Det er i ihvertfall sjeldent jeg har sp mye SOT som 7timer så det var bedre enn ventet. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

For å teste ladet jeg mobilen til 100% i går før jeg gikk til sengs for å se hvor mye drain det ble iløpet av natten. La meg i 1 tiden og våknet klokken 10 . Over natten hadde mobilen gått ned til 96%. Så syns ikke det var direkte hårreisende :)

Det er nesten android nivå. Har du lagt til noe som jobber mye i bakgrunnen? Min gikk ikke ned fra 100 første natten jeg hadde den. I natt ladet jeg så da var det vanskelig å se. 
 

Har nå fått filmet litt og som linus er inne på.. dette er next Level. Fy... for en dynamic range man får uten at noe blir for mørkt/lyst 😮 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

For å teste ladet jeg mobilen til 100% i går før jeg gikk til sengs for å se hvor mye drain det ble iløpet av natten. La meg i 1 tiden og våknet klokken 10 . Over natten hadde mobilen gått ned til 96%. Så syns ikke det var direkte hårreisende :)

Nesten dobbelt så mye som på Android telefonen her, men du har kanskje mye kjørende i bakgrunnen 

Lenke til kommentar

 

Slik jeg har forstått det så løftes embargo på tester av iPhone 12 Mini og Pro Max nå på mandag. Ser frem til å se om den nye kameraløsningen på Pro Max utgjør en stor nok forskjell til at den blir verdt å gå for fremfor den vanlige Pro-modellen.

Har en Pro Max i forhåndsbestilling men vil vurdere å kansellere om ikke forskjellen er så stor som jeg håper. Jeg syntes 11 Pro Max er fysisk sett en stor nok mobil og planla å gå for vanlig Pro-modellen i år men så kom jo det beste kameraet kun til Pro Max.

Mini-modellen virker artig for dem som ikke ønsker så stor mobil men mistenker den vil ha laber batteritid når man ser at 12 og 12 Pro ikke imponerer stort på dette feltet. 

For første året på lenge så velger jeg å kun ha iOS istedet for å sjonglere mellom Android og iOS. Var nær å bestille Samsung Galaxy Fold 2 men det ble med tanken. Når den ikke kommer med 512 GB lagring en gang til den prisen så følte jeg det ikke var verdt det, og ikke minst siden innerskjermen ikke tåler særlig mer enn den originale Fold'en. Det ble for ofte at jeg la igjen den originale Fold'en pga regnvær og steder hvor jeg ikke tok sjansen på å ha en såpass "sårbar" mobil i lommen. Om jeg skulle kjøpt Samsung i dag så hadde jeg seriøst vurdert S20 FE 5G men det blir nok å holde seg til iOS i 2020-21. :) 

 

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (20 minutter siden):

Mini-modellen virker artig for dem som ikke ønsker så stor mobil men mistenker den vil ha laber batteritid når man ser at 12 og 12 Pro ikke imponerer stort på dette feltet. 

For første året på lenge så velger jeg å kun ha iOS istedet for å sjonglere mellom Android og iOS. Var nær å bestille Samsung Galaxy Fold 2 men det ble med tanken. Når den ikke kommer med 512 GB lagring en gang til den prisen så følte jeg det ikke var verdt det, og ikke minst siden innerskjermen ikke tåler særlig mer enn den originale Fold'en. Det ble for ofte at jeg la igjen den originale Fold'en pga regnvær og steder hvor jeg ikke tok sjansen på å ha en såpass "sårbar" mobil i lommen. Om jeg skulle kjøpt Samsung i dag så hadde jeg seriøst vurdert S20 FE 5G men det blir nok å holde seg til iOS i 2020-21

Om ikke iOS begrenser deg så er det nok et godt alternativ for årets mobil. Ellers måtte du ha ventet til nyåret når Samsung viser frem sin. Evt Huawei, dersom Biden får orden på handelsavtalen 😅

Ellers enig rundt Fold2. Venter nok 1 eller 2 generasjoner før jeg vurderer en slik. For utsatt slik den er idag. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (14 minutter siden):

Det var ikke mange iPhone 12 eiere gitt. Mtp Oslo by, Lillestrøm og Bergen by har 5G.

I Bergen var det omtrent null 5g dekning når jeg testet til fots tidligere med xiaomi. Tror det er svært lite utbygd her, men mulig Oslo er bedre selv om Telenor kun skriver Spikersuppa og Fornebu på nettsidene sine. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...