Gå til innhold

iPhone 12-tråden: Spesifikasjoner, tips og råd


Gjest Slettet-404071

iPhone 12  

147 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone 12 ville du ha kjøpt?

    • iPhone 12
      29
    • iPhone 12 Mini
      28
    • iPhone 12 Pro
      41
    • iPhone 12 Pro Max
      49


Anbefalte innlegg

Takker for input, alle!

Evil-Duck skrev (1 time siden):

Ryktet sstammer vel tilbake til tiden de aktivt prøvde å omgå norsk reklamasjons lov ved nesten alle klager utenom sin egen garanti periode. Vet ikke om de har endret rutiner nå eller om det er samme greia.

Kan godt hende at mitt inntrykk av Apple sin kundeservice er utdatert nå, men det er ikke lenge siden de var elendige og prøver å være litt 'amerikansk' og nekte folk å fikse ting. De er fortsatt jævlige på Mac osv. Vil selge deg ny foran å reparere. Og Elkjøp har nok lettere for å tvinge Apple til å gjøre noe enn jeg som privatperson har det.

Men det ble uansett bestilt direkte fra Apple. iPhone 12 Mini, blå 128GB. Synes fortsatt de tar en tusenlapp for mye, men de har jo monopol på små telefoner nå ettersom Samsung ikke fulgte opp S10e, så da blir det ikke noe å tenke på.

Bare å bestille skjermbeskytter og case nå. Skal ha mest mulig igjen for den når jeg selger den 😛. Plukker nok opp en Apple Watch 6 også, evt en series 5 som er på 10% tilbud hos Komplett Club atm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Kan godt hende at mitt inntrykk av Apple sin kundeservice er utdatert nå, men det er ikke lenge siden de var elendige og prøver å være litt 'amerikansk' og nekte folk å fikse ting. De er fortsatt jævlige på Mac osv. Vil selge deg ny foran å reparere. Og Elkjøp har nok lettere for å tvinge Apple til å gjøre noe enn jeg som privatperson har det.

På right to repair er Apple de absolutt verste, har fulgt med mye Louis Rossmann, så akkurat det er jeg klar over. På iphone 12 har de eksempelvis lagt inn sperrer slik det er umulig for et ikke autorisert apple verksted å bytte kamera modulen, som er en av de vanligste reprasjonene som blir gjort etter skjermbytte. 

Så alt er ikke bare solskinn og regnbuer, men i forhold til reklamasjoner og slikt må nok bare apple finne seg i  holde seg innenfor det norske lovverk heldigvis :)

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Bare å bestille skjermbeskytter og case nå. Skal ha mest mulig igjen for den når jeg selger den 😛. Plukker nok opp en Apple Watch 6 også, evt en series 5 som er på 10% tilbud hos Komplett Club atm.

 

Tenk nøye igjennom om du faktisk trenger Always on display og EKG. Om du ikke trenger det kan du spare en del på å kjøpe Watch SE isteden.

Kjøpte selv 5'ern når DNB hadde supertilbud hos Power, men angrer litt på at jeg ikke gikk for SE når jeg nå innser hvor lite jeg egentlig bruker AoD og EKG-måling.

Lenke til kommentar
brukernavn331 skrev (6 minutter siden):

Tenk nøye igjennom om du faktisk trenger Always on display og EKG. Om du ikke trenger det kan du spare en del på å kjøpe Watch SE isteden.

Kjøpte selv 5'ern når DNB hadde supertilbud hos Power, men angrer litt på at jeg ikke gikk for SE når jeg nå innser hvor lite jeg egentlig bruker AoD og EKG-måling.

EKG er kult, men samtidig så er det mest avhengig av hvor bra/realistisk den er. Er det en gimimck som ikke gir noen reelle helsefordeler så bryr jeg meg ikke. Kan den fange opp ekte problemer med hjerterytmen så er det verdt det. Ikke lest nok på det.

AOD er derimot noe jeg føler jeg må ha. Har hatt det i flere år på WearOS og er såpass vant til det at jeg blir ikke å kunne gå uten. Så da blir det enten Series 5 eller 6. Kommer mest an på prisforskjellen nå hvilken jeg skal gå for. Begge gjør jobben godt nok.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Comma Chameleon said:

EKG er kult, men samtidig så er det mest avhengig av hvor bra/realistisk den er. Er det en gimimck som ikke gir noen reelle helsefordeler så bryr jeg meg ikke. Kan den fange opp ekte problemer med hjerterytmen så er det verdt det. Ikke lest nok på det.

AOD er derimot noe jeg føler jeg må ha. Har hatt det i flere år på WearOS og er såpass vant til det at jeg blir ikke å kunne gå uten. Så da blir det enten Series 5 eller 6. Kommer mest an på prisforskjellen nå hvilken jeg skal gå for. Begge gjør jobben godt nok.

Jeg gikk fra en Series 4 til en 6, EKG funker, men oksygenmåleren er litt mere kronglete. AOD er for meg ett must. 
Var jeg deg ville jeg kjøpt en Series 5 og spart en del penger.

Lenke til kommentar

Da var jeg å hentet min hos power, men dette tullet med bindingstid synst jeg er utrolig dårlig håndtert av power.
 

Fair enough at de ikke ønsker at kunder kjøper med Telenor og ikke fortsetter med aboet, men i vilkårene er helt klare hos Telenor og de sier ingen binding. DnB sine er også klare på at man må videreføre eller nytegne hos Telenor, men binding er ikke nevnt noen steder så da gjelder de generelle vilkårene til Telenor slik jeg forstår det. Man kan ikke akseptere vilkår man ikke er presentert for. 

Jeg tok opp dette i dag og spurte igjen. Da var det 2mnd og ikke 4mnd som ble sagt sist. Så spurte jeg om dette sto noen steder i vilkårene, men da ble det dårlig stemning og de sa at de kunne nekte meg å handle om de mistenkte at jeg hadde intensjoner om å si opp aboet. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal bli nektet å handle om man ikke bryter vilkårene som er satt i tilbudet. Her burde de feiet for egen dør, fått inn en bindingstid i vilkårene for tilbudet og ikke bli sure på kunder som følger vilkår imo. Jeg følger gjerne spillereglene, men da må det være gjort riktig også. 

Lenke til kommentar
43 minutes ago, minim said:

Da var jeg å hentet min hos power, men dette tullet med bindingstid synst jeg er utrolig dårlig håndtert av power.
 

Fair enough at de ikke ønsker at kunder kjøper med Telenor og ikke fortsetter med aboet, men i vilkårene er helt klare hos Telenor og de sier ingen binding. DnB sine er også klare på at man må videreføre eller nytegne hos Telenor, men binding er ikke nevnt noen steder så da gjelder de generelle vilkårene til Telenor slik jeg forstår det. Man kan ikke akseptere vilkår man ikke er presentert for. 

Jeg tok opp dette i dag og spurte igjen. Da var det 2mnd og ikke 4mnd som ble sagt sist. Så spurte jeg om dette sto noen steder i vilkårene, men da ble det dårlig stemning og de sa at de kunne nekte meg å handle om de mistenkte at jeg hadde intensjoner om å si opp aboet. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal bli nektet å handle om man ikke bryter vilkårene som er satt i tilbudet. Her burde de feiet for egen dør, fått inn en bindingstid i vilkårene for tilbudet og ikke bli sure på kunder som følger vilkår imo. Jeg følger gjerne spillereglene, men da må det være gjort riktig også. 

Fikk du opplyst om at det var bindingstid på abonnementet? , jeg ble heller ikke opplyst om det, men siden jeg skal ha Telenor videre så går det greit for meg. Jeg endte for øvrig opp med å selge min 12 Pro da den ble for stor og tung (Har nå bestilt 12 Mini), nedgraderte også til ett abonnement med færre GB uten noe problem. Tok kontakt med Telenor før jeg solgte den og de bekreftet ihvertfall at det ikke var noen operatørlås etc. og at jeg bare kunne selge telefonen videre. 

Lenke til kommentar
MacBain skrev (17 minutter siden):

Fikk du opplyst om at det var bindingstid på abonnementet? , jeg ble heller ikke opplyst om det, men siden jeg skal ha Telenor videre så går det greit for meg. Jeg endte for øvrig opp med å selge min 12 Pro da den ble for stor og tung (Har nå bestilt 12 Mini), nedgraderte også til ett abonnement med færre GB uten noe problem. Tok kontakt med Telenor før jeg solgte den og de bekreftet ihvertfall at det ikke var noen operatørlås etc. og at jeg bare kunne selge telefonen videre. 

Nei han ville ikke kalle det bindingstid når jeg spurte. Han sa bare at de kunne nekte meg å kjøpe om jeg ikke beholdt abo i 4mnd (han andre sa 2mnd i dag når jeg hentet den). Jeg skjønner ikke helt at de kan det så lenge jeg ikke bryter noen vilkår men.. 

Telenor har bekreftet dette for meg også. Det er jo ingen big deal å være kunde det en stund, men av prinsipp synst jeg de bør overholde sine egne vilkår og ikke kalle kunder som følger vilkårene for misbrukere. Da må de heller endre vilkårene sine.

Lenke til kommentar
1 hour ago, minim said:

Nei han ville ikke kalle det bindingstid når jeg spurte. Han sa bare at de kunne nekte meg å kjøpe om jeg ikke beholdt abo i 4mnd (han andre sa 2mnd i dag når jeg hentet den). Jeg skjønner ikke helt at de kan det så lenge jeg ikke bryter noen vilkår men.. 

Telenor har bekreftet dette for meg også. Det er jo ingen big deal å være kunde det en stund, men av prinsipp synst jeg de bør overholde sine egne vilkår og ikke kalle kunder som følger vilkårene for misbrukere. Da må de heller endre vilkårene sine.

Har ikke mye til overs av sympati for en ordning som potensielt skaper flere kredittkort slaver.
Tror jaggu meg jeg skal kjøpe en iPhone hver eneste gang de har det tilbudet og selge den i etterkant med profitt uten å ha dårlig samvittighet 😀.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MacBain skrev (29 minutter siden):

Har ikke mye til overs av sympati for en ordning som potensielt skaper flere kredittkort slaver.
Tror jaggu meg jeg skal kjøpe en iPhone hver eneste gang de har det tilbudet og selge den i etterkant med profitt uten å ha dårlig samvittighet 😀.

Enig. Det er nesten litt synd å tenke på at alle de som ikke betaler ned mastercardet med en gang er de som gjør at jeg nærmest gratis kan bytte iPhone hvert år siden avslaget er omtrent verdifallet på telefonen. 
 

Null dårlig samvittighet her også, men jeg lar meg provosere når de begynner med sånne eventyr og kaller meg som kunde for misbruker når jeg overholder vilkårene som er nedskrevet. Enten får de korrigere vilkårene sine eller så bør de behandle kundene sine bedre.. Det blir vel til at jeg blir nektet å kjøpe der ved neste bytte siden jeg kverrulerte sånn. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

EKG er kult, men samtidig så er det mest avhengig av hvor bra/realistisk den er. Er det en gimimck som ikke gir noen reelle helsefordeler så bryr jeg meg ikke. Kan den fange opp ekte problemer med hjerterytmen så er det verdt det. Ikke lest nok på det.

AOD er derimot noe jeg føler jeg må ha. Har hatt det i flere år på WearOS og er såpass vant til det at jeg blir ikke å kunne gå uten. Så da blir det enten Series 5 eller 6. Kommer mest an på prisforskjellen nå hvilken jeg skal gå for. Begge gjør jobben godt nok.

Det kommer egentlig litt an på. Om du vet selv at du har hjerteproblemer og tar et EKG når du kjenner symptomer så fungerer det godt nok til det. Er du derimot frisk så er det ikke slik at den automatisk oppdager en hjertefeil. AW kan derimot gi et varsel om man har uregelmessig puls, men det startet allerede på AW3.

Lenke til kommentar
Megaoctane skrev (6 timer siden):

jeg hadde ikke tenkt å returnere min 12 Pro. men etter 4 dager ble jeg så oppmerksom på den dårlige batteritiden. 3 timer ekstra "videostreaming" kan oversettes til mange timer med surfing eller meldinger. så da gikk den i retur. 

Behold ALT av emballasje. ellers må du ut og kjøpe retur eske som jeg endte opp med å gjøre.

Ikke fornøyd med batteritiden her heller kontra 11 pro.. så har tenkt tanken om å returnere og prøve på 12mini ( 12 mini kan æ på en måte forsvare mindre batteri) 

Lenke til kommentar
bbios skrev (1 time siden):

Ikke fornøyd med batteritiden her heller kontra 11 pro.. så har tenkt tanken om å returnere og prøve på 12mini ( 12 mini kan æ på en måte forsvare mindre batteri) 

Håper ikke jeg får den opplevelsen av 12ern, men jeg har vært innom en android telefon i mellomtiden så da merker man det ikke så godt. Strålende fornøyd så langt ihvertfall. Veldig rask, bildene blir top notch og alt var igrunnen som forventet ellers. 

Lenke til kommentar
minim skrev (4 minutter siden):

Håper ikke jeg får den opplevelsen av 12ern, men jeg har vært innom en android telefon i mellomtiden så da merker man det ikke så godt. Strålende fornøyd så langt ihvertfall. Veldig rask, bildene blir top notch og alt var igrunnen som forventet ellers. 

Superfornøyd utenom batteriet,  11 pro trengte kun en lading hver dag.. ikke klart det med 12 hittil.. vanligvis bruker nye telefoner hos mæi  mer strøm i børjan grunnet all fikling da.. 

Lenke til kommentar
bbios skrev (14 minutter siden):

Superfornøyd utenom batteriet,  11 pro trengte kun en lading hver dag.. ikke klart det med 12 hittil.. vanligvis bruker nye telefoner hos mæi  mer strøm i børjan grunnet all fikling da.. 

Jeg hadde også nok med batteriet på 11pro. Det var omtrent som xiaomien som hadde 4500mAh batteri :p Håper denne holder like greit. Jeg kommer ikke til å fikle så mye med denne siden den var ferdig satt opp når jeg logget inn, men får gi det noen dager å se hvordan batteriet er. Er ikke fremmed for å kjøpe inn en 12max om det ikke holder, men det er digg å kunne bruke en hånd igjen så liker egentlig sizen. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (22 minutter siden):

Et tips til lading er å ha flere trådløse ladere rundt om i hus (ikke mag-safe) og en på jobb. Da er det bare å legge ned telefonen på laderen og ta den opp som om det var et vanlig bord og du har massevis av strøm hele tiden

Ikea sine plater er veldig fine. Jeg har kjøpt av typen som nedfelles i bordet då de tar ikke noe plass på nattbordet/hjørnebordet/kontoret heller. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (59 minutter siden):

Et tips til lading er å ha flere trådløse ladere rundt om i hus (ikke mag-safe) og en på jobb. Da er det bare å legge ned telefonen på laderen og ta den opp som om det var et vanlig bord og du har massevis av strøm hele tiden

Godt tips det. Det jeg har gjort på mine Android telefoner i noen år nå. Får billig QI ladere på ebay også . 

Lenke til kommentar
Merko skrev (10 minutter siden):

Godt tips det. Det jeg har gjort på mine Android telefoner i noen år nå. Får billig QI ladere på ebay også . 

Begynner å bli ganske lenge siden iPhone fikk det også. iPhone 8, se, xr, x og 11 har vel hatt dette så det går flere generasjoner bakover. Helt genialt til nattbords lading og nå med en magsafe som sørger for god kontakt også så kan en være trygg på at den lettere treffer rett på platen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...