Gå til innhold

iPhone 12-tråden: Spesifikasjoner, tips og råd


Gjest Slettet-404071

iPhone 12  

147 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone 12 ville du ha kjøpt?

    • iPhone 12
      29
    • iPhone 12 Mini
      28
    • iPhone 12 Pro
      41
    • iPhone 12 Pro Max
      49


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bbios skrev (6 timer siden):

image.thumb.png.5668bb5011e9cd8e842043b715061b4b.png

Eneste aktiviteten jeg kan se, om jeg skjønner riktig?

Men Batteriet har holdt ut dagen i dag da, med moderat bruk 5t med skjermen på. Har 25% igjen.. 

edit : sjekket iOS 14.1

Unnskyld uttrykket, men dette er rævva. Da prøvde jeg det samme over natten igjen. Gikk fra 37% til 32% så 4-5%ish her også.. Dette håper jeg er en software sak de kan optimalisere. Sov 5timer i natt så det betyr roughly 1% i timen eller at en idlende iPhone er 24% ned på et døgn og det har jeg aldri sett før. Samme hos meg med at den ikke viser forbruk.

 

edit: kan det være samme greiene som andre reklamerer med at den lærer seg forbruket i starten? Jeg så ikke dette første natten jeg testet.

Endret av minim
Lenke til kommentar

Det blir nok fikset med software oppdatering. Ikke første gangen apple rusher ut en versjon som sluker batteri, for å så fikse dette noen uker senere. Om ikke så er det som dere selv sier: helt rævva. Huawei telefonen her mistet 1-2% på 8 timer, Apple 5%  på 5 timer..de burde helt klart optimalisere dette bedre mtp de styrer både sw og hw. 

 

Endret av Merko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (16 minutter siden):

Det blir nok fikset med software oppdatering. Ikke første gangen apple rusher ut en versjon som sluker batteri, for å så fikse dette noen uker senere. Om ikke så er det som dere selv sier: helt rævva. Huawei telefonen her mistet 1-2% på 8 timer, Apple 5%  på 5 timer..de burde helt klart optimalisere dette bedre mtp de styrer både sw og hw. 

 

Får håpe det bare er det som skal til. De får fortsatt bra wh/time effektivitet totalt sett, men ikke bra om de blir sloppy med standby drain som de før har vært gode på. Batteritiden er fortsatt bra den, men her kastes det vekk mye på ingenting om en har borti 24% drain i døgnet bare på standby. 

Lenke til kommentar
minim skrev (16 minutter siden):

men ikke bra om de blir sloppy med standby drain

Enig. 

På vanlig dagtid er det jo greit nok, men om man er mye på farten, reise, hytte uten strøm eller andre steder hvor man vil bevare strømmen så lenge som mulig så er jo dette krise. 

Får bare håpe at dersom det kommer en fiks, at de ikke gjør den for bra slik at den stenger ute varslinger osv. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (20 minutter siden):

Enig. 

På vanlig dagtid er det jo greit nok, men om man er mye på farten, reise, hytte uten strøm eller andre steder hvor man vil bevare strømmen så lenge som mulig så er jo dette krise. 

Får bare håpe at dersom det kommer en fiks, at de ikke gjør den for bra slik at den stenger ute varslinger osv. 

Har du endelig vippet over og skal bestille deg en iphone nå? :D

Lenke til kommentar
Merko skrev (23 minutter siden):

Får det gratis av jobben. 

Men den duger på ingen måte som en "daily driver" for mitt bruk, om det var det du tenkte på. Men vil bli brukt ifbm testing. 

Grattis. Du må prøve den som en daily i et halvår så får du sett hvor bra ting kan virke. Jeg har også iPhone på jobben, men da har den ingenting annet enn jobb relaterte apper så en får ikke den fulle opplevelsen da. Men får e-post og møte notifikasjoner da om ikke annet 🤣

Har du prøvd kamera på den? På bilder er det ikke skjedd så altfor mye siden 11pro som allerede var svært bra, men filming i varierende lys/mørket er blitt helt vanvittig med Dolby vision. Må bare prøves/sammenlignes på egenhånd.

Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Du må prøve den som en daily i et halvår så får du sett hvor bra ting kan virke.

Blir vanskelig da jeg har blitt litt avhengig av funksjonaliteten på Android. Ios fungerer nok bra det til sitt bruk, men når man har mye custom ting, så er ikke ios helt på samme linje. 

 

minim skrev (5 minutter siden):

Har du prøvd kamera på den? På bilder er det ikke skjedd så altfor mye siden 11pro som allerede var svært bra,

Har ikke fått testet tlf enda da jeg i stor grad har vært sengeliggende i noen uker nå. Men overrasket over at det ikke er så stor forskjell på kamera som forgjengeren da hobby fotograf i tråden her kjøpte denne da det ikke var måte på hvor bra kameraet var i forhold til andre telefoner 😛

I tillegg har jeg jo masse annet "Android stuff", så. Hadde blitt dyrt om jeg skulle ha gått over til Apple økosystemet. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Blir vanskelig da jeg har blitt litt avhengig av funksjonaliteten på Android. Ios fungerer nok bra det til sitt bruk, men når man har mye custom ting, så er ikke ios helt på samme linje. 

 

Har ikke fått testet tlf enda da jeg i stor grad har vært sengeliggende i noen uker nå. Men overrasket over at det ikke er så stor forskjell på kamera som forgjengeren da hobby fotograf i tråden her kjøpte denne da det ikke var måte på hvor bra kameraet var i forhold til andre telefoner 😛

I tillegg har jeg jo masse annet "Android stuff", så. Hadde blitt dyrt om jeg skulle ha gått over til Apple økosystemet. 


Det går bare mye på vaner. Er det samme når jeg skifer til android, men det går seg til når man tilpasser workflowen. 

På filming er det kvantesprang. Stillbilder er bare jevnt over bedre enn allerede markedsledende 11 pro. Noen ser muligens større forbedringer, men det er min mening. Kanskje det var akkurat det siste lille som skulle til før en kunne legge igjen fullframe kameraet. 

Lenke til kommentar
minim skrev (4 minutter siden):

Det går bare mye på vaner. Er det samme når jeg skifer til android, men det går seg til når man tilpasser workflowen. 

Det er klart at det meste går på vaner, men jeg vil ikke gjøre workflowen min tregere eller mer tungvindt 😛"if it ain't broken don't fix it". 

Jeg gjør såpass mye rart på Android som ikke er mulig med ios så da er det ikke vits for min del. 

 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (15 minutter siden):

Håper de legger tilrette for ekte widgets etterhvert. Godt steg opp i alle fall.


Jeg som kommer fra Android med nova launcher og fullscreen widgets og custom innstillinger og alt blir å savne det. Men skal vel klare å venne seg til det. Verste blir nok å ikke ha en tilbake-knapp.

Sveip opp :D 

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

Sveip opp blir vel tilsvarende knappen for hjem, ikke tilbake.

Jeg savner også tilbakeknappen til tider når jeg bruker iphone, men de aller fleste apper støtter heldigvis sveip fra høyre kant på skjermen for å gå tilbake.

Ahh ja tilbake er sveip fra venstre mot midt på skjermen. Men er det på app nivå da? Det skal nå virke i alt av apps det vel? 

Lenke til kommentar
Merko skrev (2 timer siden):

 Men overrasket over at det ikke er så stor forskjell på kamera som forgjengeren da hobby fotograf i tråden her kjøpte denne da det ikke var måte på hvor bra kameraet var i forhold til andre telefoner 😛

I tillegg har jeg jo masse annet "Android stuff", så. Hadde blitt dyrt om jeg skulle ha gått over til Apple økosystemet. 

Hehe, 12 mot 11 har et par nøkkelforskjeller på hvordan den takler nattmodus, en har blant annet nattmodus for vidvinkel kameraet. Dog grunnen til at jeg ikke kjøpte 11 men 12  er jeg ikke var helt klar for å gå over til IOS før 14 kom ut da det å få endre på hjemskjermen og sette opp telefonen slik jeg vil var vesentlig faktor for meg. Men jeg kiket og mye på iPhone 11 før jeg gikk for en ny android telefon for et års tiden siden.

Ellers er jeg og så dypt inn i google sitt økosystem med 2 chromcast enheter, en android enhet, 4 google home enheter og google Wifi at jeg aldri kunne gått over til iPhone om det sluttet å fungere av den grunn, men som jeg nevnte tilbake i tråden, så fungerer iPhone akkurat like godt oppimot disse enhetene som en android telefon .

Bare ut av nysgjerrighet, hva konkret savner du av det du får på android men ikke iPhone?  

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (18 minutter siden):

Bare ut av nysgjerrighet, hva konkret savner du av det du får på android men ikke iPhone?  

Føler det spørsmålet fort kan føre ut til en "Android vs iPhone"-debatt. Da blir det fort veldig rot her. :p 

Litt vanskelig spørsmål, da "workflowen" er såpass godt bakt inn i hverdagen at man selv ikke alltid tenker på hva som er mulig / ikke mulig med iOS på det man gjør, men kan gi et par eksempler.

Widgets er en stor del, hvor jeg kan sette opp alt mulig av widgets som gjør akkurat det jeg ønsker. Meg bekjent på iOS kan man kun bruke widgets fra Apper som støtter det, ikke lage sine egne som utfører XX commands ol.(?).

Tasker er en app jeg ikke kan være uten, en app som gjør at man kan gjøre så ekstremt mye forskjellig med telefonen at man ikke vet helt hvor man skal begynne.

Fingeravtrykksensor bruker jeg oftere enn jeg tror. Ikke alltid jeg vil ta opp telefonen som om jeg skulle kikket i et speil for å låse den opp. "Din Mobil" som jeg bruker med Windows 10 har dårlig/begrenset støtte for iOS, for fjernstyring av telefon eller bare få opp varslinger, svare på meldinger ol. Ellers generell opp sett av Homescreen som er mye mer brukerstyrt på en Android enhet enn iOS.

Lenke til kommentar

Du kan bruke en kombinasjon av widgets og «snarveier» til dette vil jeg tro. «Snarveier» er litt som tasker på android, men jeg har igrunnen ikke brukt hverken den eller tasker annet enn lekt såvidt med det så vet ikke om begge har like god funksjonalitet. sjekk ut snarveier apper så ser du at den har sinnsykt mange avanserte funksjoner også så tipper du får utført det samme som i tasker egentlig. 
 

fingeravtrykk tipper jeg du ikke vil savne. På kontoret dobbelttapper jeg på skjermen for å vekke den og skuler såvidt over på telefonen om jeg vil låse den opp også. Det er nærmest «finger avtrykk 2.0» og kommer nok til å bli mye mer utbredt på alt av telefoner når de klarer å bake det inn bak skjermen. Fingeravtrykk føles som å gå flere år tilbake når jeg skifter til telefoner som kun har det :( 

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Merko skrev (4 timer siden):

Det er klart at det meste går på vaner, men jeg vil ikke gjøre workflowen min tregere eller mer tungvindt 😛"if it ain't broken don't fix it". 

Jeg gjør såpass mye rart på Android som ikke er mulig med ios så da er det ikke vits for min del. 

 

Når jeg følger samtalen deres så høres det som du virkelig sitter på en android enhet versjon Petter smart med en enorm bøtte med funksjoner. Som igjen er justert og skrudd og vurdert fram og tilbake. Som igjen gir deg en overmultifunksjonell hverdag som gjør at både fritid og firma hadde gått dunken om ikke hele dette store apparatet ditt begynte å lekke atomkraft. 😂😂😂 

hva jobber du med eller driver med på fritid  som gjør at en vanlig iPhone ikke duger ?  
 

( ikke ta det ille opp. Bare morsomt å se for seg denne samtalen deres i real life. Noe med å overdramatisere sine behov og mulighetene man har og trenger ) 😂😂😂

Lenke til kommentar
minim skrev (20 minutter siden):

Du kan bruke en kombinasjon av widgets og «snarveier» til dette vil jeg tro. «Snarveier» er litt som tasker på android, men jeg har igrunnen ikke brukt hverken den eller tasker annet enn lekt såvidt med det så vet ikke om begge har like god funksjonalitet. sjekk ut snarveier apper så ser du at den har sinnsykt mange avanserte funksjoner også så tipper du får utført det samme som i tasker egentlig. 

Dersom «snarveier» kan: 1) sende command til en webserver, hente ned JSON-responsen, outpute dette i label/tekstfelter på homescreen. 2) Når jeg åpner en app, så når den er ferdig "lastet inn" åpne det automatisk opp en custom meny som jeg selv har laget som utfører X commands i appen. 3) Lese innkommende anrop, for å deretter slå dette opp mot gulesiders API, for å outpute dette som et "overlay" uansett hvilket app som informerer om hvem som ringer. Så er kanskje det et alternativ, men jeg har en liten mistanke om at ingen av de punktene over er mulig med «snarveier» 😂

minim skrev (23 minutter siden):

fingeravtrykk tipper jeg du ikke vil savne.

Som nevnt over så bruker jeg den jo mer en jeg selv er klar over. Kjekt når jeg skal åpne den opp fra en vinkel, eller om jeg har noe annet i ansiktet som av en eller annen grunn skulle dekke det til slik at sensoren ikke får nok data. Har både fingeravtrykk og ansikt lesing aktivert. Kjekt med alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...