Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

delfin skrev (1 time siden):

 

 

 

Det stemmer nok helt sikkert, har ikke sett noe som tyder på noe annet og CDC etc. sier dette.

Du har rett, vaksinepass er en vits når vaksinene ikke beskytter nevneverdig mot smitte og videre smitte slik situasjonen er i dag, og fungerer utelukkende som et incentiv for å ta vaksinen og muligens også dessverre falsk trygghet for folk som ikke følger med og tror de er trygge, slik vi ser i Israel. Helt enig med det du skriver.

Man er mer mye immun med naturlig immunitet enn med vaksine, men om man først får infeksjon er jeg usikker på hvor stor forskjellen er i videre smitte. Jeg har ikke sett noen studier men vil ikke bli overrasket uansett hva resultatet er, det er fornuftige argumenter for begge. Immuniteten mot smitte er mye bedre som sagt, så slik sett er man en mye mindre risiko. En studie fra Israel viste ~13 ganger bedre beskyttelse om man hadde hatt korona for et halvt år siden sammenlignet med vaksine.

Comparing SARS-CoV-2 natural immunity to vaccine-induced immunity: reinfections versus breakthrough infections (medrxiv.org)

 

Ja, det er nettopp det. Noen har snakket om "flokkimmunitet gjennom vaksinering" og jeg begynner å tvile sterkt på om det i det hele tatt er noe realistisk for et virus som covid-19; for andre ja, men kanskje ikke for covid. Vaksinene virker godt mot alvorlig sykdom og død, men flokkimmunitet ser det helt tydelig og klart ut til at de ikke bidrar til i det hele tatt. Jeg tror nok desverre kanskje at den eneste måten å oppnå flokkimmunitet for corona er "the hard way" slik epidemier og pandemier har brent seg ut av seg selv tidligere i historien. Selv om det er uopulært å mene dette er det sannheten. Men om man nå "slipper opp alt" som man kaller det og begrunner det med vaksinene vil det nok skje før eller siden likevel. Men jeg tror naturlig flokkimmunitet før eller siden vil bre seg i dent tredje verden hvor de ikke har muligheter og ressurser til noe særlig av kontaktbegrensede tiltak og også mangler vaksiner. Muligens er det det som skjer i India nå, men jeg har ingen fasit.

Men logikken ut i fra dette betyr likevel at det kun bør være de som har hatt covid som kan få immunitetspass.

Mye er uklart om dette viruset og feil har blitt gjort og vil bli gjort.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
delfin skrev (1 time siden):

Man er mer mye immun med naturlig immunitet enn med vaksine

Jeg tror dette kommer veldig an på hvilke studier man lener seg på. Se litt på denne, immunitet fra én variant beskytter ikke nødvendigvis mot en annen.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0092867421007558?dgcid=rss_sd_all

WHO er ute og advarer mot oppfatningen om at "naturlig immunitet er best". Nå vet jeg ikke akkurat hva de støtter seg på, men et kjapt googlesøk gir plenty med artikler.

 

E9pQgr5XoAoOXXF.jpg

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Morromann said:

Ja, det er nettopp det. Noen har snakket om "flokkimmunitet gjennom vaksinering" og jeg begynner å tvile sterkt på om det i det hele tatt er noe realistisk for et virus som covid-19; for andre ja, men kanskje ikke for covid. Vaksinene virker godt mot alvorlig sykdom og død, men flokkimmunitet ser det helt tydelig og klart ut til at de ikke bidrar til i det hele tatt.

Jeg tror fortsatt det er mulig. Men kanskje ikke med dagens vaksiner. Får vi derimot justert vaksinene for Delta, og viruset ikke muterer til betydelig verre varianter i de månedene man vaksinerer, så er det ikke usannsynlig at man kan slå ned spredningen og til slutt klare å utrydde viruset i naturen.

Men det er så klart også mulig at det muterer for raskt til at vi rekker å slå ned spredningen, ala influensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, :utakt said:

Jeg tror dette kommer veldig an på hvilke studier man lener seg på. Se litt på denne, immunitet fra én variant beskytter ikke nødvendigvis mot en annen.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0092867421007558?dgcid=rss_sd_all

WHO er ute og advarer mot oppfatningen om at "naturlig immunitet er best". Nå vet jeg ikke akkurat hva de støtter seg på, men et kjapt googlesøk gir plenty med artikler.

Jeg er klar over at beskyttelsen mot Delta er lavere men disste studiene fra Israel hvor de har tatt statistiske beregninger basert på hele befolkningen må være noe av det mest solide vi har?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal se på i lenken din, og jeg tror den greia fra WHO må være utdatert...?

Lenke til kommentar
delfin skrev (1 time siden):

Jeg er klar over at beskyttelsen mot Delta er lavere men disste studiene fra Israel hvor de har tatt statistiske beregninger basert på hele befolkningen må være noe av det mest solide vi har?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal se på i lenken din, og jeg tror den greia fra WHO må være utdatert...?

WHO har hvertfall liknende 'infographic' liggende ute fremdeles, så helt utdatert er det nå ikke.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/covid-19-vaccines/advice

Lite fruktbart å sitte her og slå hverandre i huet med studier som motsier hverandre. Tenker det er bedre å følge de rådene som gis fra helsemyndigheter og WHO, jeg stoler på at de følger med og har best oversikt.

En lang tråd her som også antyder at smitte gir bedre immunitet enn vaksine, men samtidig så er smitte også vesentlig mer risikabelt enn vaksine.

 

 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg tror fortsatt det er mulig. Men kanskje ikke med dagens vaksiner. Får vi derimot justert vaksinene for Delta, og viruset ikke muterer til betydelig verre varianter i de månedene man vaksinerer, så er det ikke usannsynlig at man kan slå ned spredningen og til slutt klare å utrydde viruset i naturen.

Men det er så klart også mulig at det muterer for raskt til at vi rekker å slå ned spredningen, ala influensa.

Har du noen som helst fagpersoner med deg i dette? Med et virus som er så smittsomt som Delta-varianten av SARS-CoV-2 og uten immuniserende vaksiner høres det helt usannsynlig ut å nærme seg noe som heter utryddelse. Det er over hele verden og har dyrereservoar. Jeg håper selvfølgelig du har rett, men det høres litt ut som ønsketenkning...

 

3 hours ago, :utakt said:

WHO har hvertfall liknende 'infographic' liggende ute fremdeles, så helt utdatert er det nå ikke.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/covid-19-vaccines/advice

Lite fruktbart å sitte her og slå hverandre i huet med studier som motsier hverandre. Tenker det er bedre å følge de rådene som gis fra helsemyndigheter og WHO, jeg stoler på at de følger med og har best oversikt.

En lang tråd her som også antyder at smitte gir bedre immunitet enn vaksine, men samtidig så er smitte også vesentlig mer risikabelt enn vaksine.

Det var ikke meningen å påstå at det er bedre å få naturlig COVID enn å unngå det eller få vaksine, kun å ta dette med immunitet. Det var som jeg skrev, jeg så gjennom lenken din raskt og fant ikke noe om dette og syntes også det var rart med den illustrasjonen fra WHO, men vet at de har endret mening om en rekke ting i løpet av pandemien :) WHO har vært sen på ballen ved mange anledninger hittil.

Jeg har aldri ment at naturlig immunisering er en god idé mot alvorlige sykdommer og er en stor tilhenger av fungerende og trygge vaksiner...

Lenke til kommentar

Noen som har reflektert noe over om ett av sprøytestikkene kjentes verre ut enn det andre?

Ved mitt første stikk kjentes det ut som det ble brukt rusten spiker .. Andre stikket derimot (i går) var mer som å stikke seg på synål. En liten stund grublet jeg faktisk på om de i det hele tatt hadde sprøytet inn noe. Men er litt verk idag så antar dette er tilfellet ..

Første stikket var via drop-in en annen plass enn der jeg bor, kanskje de brukte større/feil sprøytespissdiameter? Sprøyta igår hadde litt rød tupp og selve nåla virket liten og kort. Dessverre husker jeg ikke hvordan den første sprøyta så ut. Kanskje kanskje var det litt blått på den muligens. (Jeg tittet stort sett vekk fordi jeg hater sprøyter ..)

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
nightowl skrev (6 minutter siden):

Noen som har reflektert noe over om ett av sprøytestikkene kjentes verre ut enn det andre?

Jeg sleit med å kjenne noe i det hele tatt til selve stikket. Jeg klarer ikke si noe om det var noe forskjell mellom en og to, men jeg tenkte begge gangene at det var overraskende hvor lite jeg kjente. Jeg er ikke særlig vant til sprøyter, men har tatt en del blodprøver og gitt blod og det er definitivt verre enn denne sprøyta.

Ellers; takk på vegne av oss alle for at du tok vaksinen på tross av å hare sprøyter.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Er fullvaksinert. Ble ganske dårlig av dose 1 og armen helt ødelagt i en dag. Dose to ble jeg bare litt dårlig av, men like vondt i armen.

Har kuttet ut alle jeg kjenner som ikke skal ta vaksinen, har ingen grunn til å ha et vennskap med idioter. Heldigvis var det bare et par stk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nstin skrev (5 timer siden):

Er fullvaksinert. Ble ganske dårlig av dose 1 og armen helt ødelagt i en dag. Dose to ble jeg bare litt dårlig av, men like vondt i armen.

Har kuttet ut alle jeg kjenner som ikke skal ta vaksinen, har ingen grunn til å ha et vennskap med idioter. Heldigvis var det bare et par stk.

Vaksineskepsisen er størst blant folk med doktorgrad, så å kalle de idioter setter deg i dårlig lys.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Nstin said:

Er fullvaksinert. Ble ganske dårlig av dose 1 og armen helt ødelagt i en dag. Dose to ble jeg bare litt dårlig av, men like vondt i armen.

Har kuttet ut alle jeg kjenner som ikke skal ta vaksinen, har ingen grunn til å ha et vennskap med idioter. Heldigvis var det bare et par stk.

Så de jeg har skal jeg slutte å være venner med fordi de ikke har samme mening som meg?

Så slutte å være venner med dem fordi de stemmer feil parti?

Er de idioter for det.

Å si venner er idioter på grunn av en vaksine:shrug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (25 minutter siden):

Så de jeg har skal jeg slutte å være venner med fordi de ikke har samme mening som meg?

Så slutte å være venner med dem fordi de stemmer feil parti?

Er de idioter for det.

Å si venner er idioter på grunn av en vaksine:shrug:

Du likestiller covid vaksinen med relativt trivielle valg? Det forteller meg alt jeg trenger å vite om deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 timer siden):

Fikk dose to i dag tidlig, kjente absolutt ingenting av stikket denne gangen, selv om jeg prøvde å kjenne litt etter. På dose en kjente jeg såvidt et veldig lite, nærmest ubetydelig stikk. Andre vaksiner har vært mer merkbare og et par har vært småvonde mener jeg å huske.

Fikk du Pfizer ? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...