Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SuperKrokodille skrev (3 timer siden):

Som @Gouldfan skriver, får folk hjerte- og hjerteposebetennelser av koronainfeksjon også. Sist jeg så på tall for dette, var det mange ganger høyere sannsynlighet for å få en slik i forlengelse av koronasykdom, som etter vaksine.

Jeg vet at hjerterytmeforstyrrelser kan være kjipe, men det er vel noe tidlig å trekke konklusjoner om langvarigheten til eventuelle slike man pådrar seg etter vaksine. Og ikke minst, fem sekunder med google forteller meg: "Early studies suggest that coronavirus disease 2019 (COVID-19) is associated with a high incidence of cardiac arrhythmias. Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 infection may cause injury to cardiac myocytes and increase arrhythmia risk."

(https://www.heartrhythmjournal.com/article/S1547-5271(20)30594-4/fulltext)

Svarte bare på at gouldfan mente ingen hadde hatt det i Norge.

Tror de fleste som er over gjennomsnitt interessert i ting rundt covid vet alt du poster om inkludert meg selv.

Det tar ikke bort risikoen ved vaksinen at noe annet er litt verre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden):

Men det gjør at en fornuftig konklusjon på risikovurderingen ved å ta vaksinen blir annerledes hvis alternativet er verre. 

Ja absolutt, men det fjerner ikke risikoen ved vaksinen og uante bivirkninger som kan komme med tiden..Spesielt med tanke på de yngre..

Hadde ikke selv stått over om jeg kunne gå tilbake hadde kun valgt bort kryss vaksinering da jeg tror Moderna gir for kraftig immunrespons hos folk med sterkt immunforsvar..Jeg ville også ha sjekket om jeg har hatt covid infeksjon før jeg tok dose 2 om jeg kunne gått tilbake, men lett være etterpåkloke.

Lenke til kommentar

Hei alle!

Usikker om jeg skulle lage ny tråd eller ikke, men for å spare plass svarer jeg her, så håper jeg noen kan hjelpe meg med en bekymring som har gnaget meg de siste ukene.

Så veldig frem til å bli vaksinert og bli ferdig med dette i sommer. Dessverre ble jeg utrolig dårlig av denne vaksinen (førstedose Pfizer), hvor det føltes som om jeg hadde blitt påkjørt av et tog de neste dagene. Er frisk og fin nå, men dere kan tenke dere at jeg er utrolig nervøs før andre dose.

Denne uken får jeg famøse andre dosen (antagelig Moderna), da det er 10 uker siden første dose, og jeg er utrolig usikker om jeg skal ta den eller ikke.

Hva skjer hvis jeg utsetter vaksinen mer enn 12 uker? Gjelder ikke da første dose? Må jeg ta begge doser om igjen?

Hva hvis det kun blir med første dose? Er det noe bivirkninger som går mer utover å kun ha første dose enn begge? Finnes det noe tall på dette? 

Kjenner jeg meg rett kommer jeg nok til å ta andre dose, da jeg også reiser mye med jobb. Er bare noe pinglete av meg, og vil høre hva dere tenker. Kjenner også en som har fått hjertebetennelse pga vaksinen (vet det ikke gjelder de fleste), men er nok derfor jeg er ekstra nervøs nå. Analyserte ikke så mye før første dose 😂.

Ser også noen foreslår å teste seg om de har hatt covid tidligere før 2 dosen. Hvordan gjøres dette?

Håper på gode og betryggende ord!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår bekymringen din. Jeg kjenner også flere som har blitt veldig dårlige av både dose én og to i noen dager. Forventet selv at jeg kunne bli skikkelig dårlig av Moderna-vaksinen, men det gikk helt greit. Var sliten og dårlig i noen dager, men så gir det seg like raskt som det kommer. Noen jeg kjenner har ikke blitt dårlige av dose to i det hele tatt, de "fikk det" på dose én.

Du får nesten bare gjøre det du tenker er best selv. For min egen del personlig har det aldri vært noen tvil, og jeg vet at sannsynligheten for at man får covid-19 etterhvert er veldig stor, så det å være beskyttet synes jeg er ekstremt verdt å bli dårlig noen dager for. Ikke minst at man hjelper samfunnet forøvrig med å vaksinere seg.

Kanskje du kan ta en telefon til legen din først hvis det gjør at du kan føle deg tryggere på at det går bra :) 

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig en risiko for alvorlige bivirkninger, men den er ganske liten. Det virker dessuten som om de flest som har fått hjerte problemer har klart seg helt fin. Det er selvfølgelig ikke noe artig å bli så syk som du ble, men det er noe du overlever og kommer deg gjennom.

For meg var ble det ganske lett. Jeg reiser en del, på tvers av landegrenser, jeg er lei av isolasjon og med de vaksinene vi får nå så er risikon veldig liten.  Derfor tok jeg begge dosene med et smil. Jeg får større frihet, jeg er tryggere og jeg beskytter andre. Samtidig er det nok mer risikabelt å få CoVid enn en vaksine. Regnestykket du må tenke på er følgende:

Din personlige risiko for å få CoVid * effekten av CoVid

versus

sannsynligheten for negative effekter av vaksinen.

Din personlige risiko avhenger av hvor mye du beveger deg i samfunnet, hvem du omgåes og generelle helse. Det er ikke så lett å vite akkurat hvor utsatt man er og dessuten trenger man bare å ha uflaks en gang.

 

Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (5 timer siden):

Ble alvorlig syk i 5-6 dager før det bedret seg etter andre dose med Moderna.

De første dagene var helt jævlig, men etter en uke var alt bra så..

Rart hvordan noen ikke får noe bivirkning men andre bare faller i bakken.

Jeg tror det har med genetik og hvordan immunforsvar man har, men dette er totalt synsing fra min side.

Bra det går bra med deg nå, er ekstremt sjeldent vaksiner gir noe bivirkninger over lengre tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (13 timer siden):

Jeg tror det har med genetik og hvordan immunforsvar man har, men dette er totalt synsing fra min side.

Bra det går bra med deg nå, er ekstremt sjeldent vaksiner gir noe bivirkninger over lengre tid.

Det er meldt inn 32000 alvorlige og mindre alvorlige tilfeller av bivirkninger som følge av vaksinen. I forhold til antall vaksiner som er satt i den norske befolkningen kan det synes som lite, men vi vet ennå ikke når langtidsbivirkningen slår inn. Jeg har nektet meg selv å vaksinere fordi forskningen på bivirkninger av koronavaksinen er altfor kort. To til tre års forskning på en vaksine som som settes på milliarder av mennesker er veldig skremmende for meg, sett i lys av at seriøse forskere mener at tjue år er minimum av den tid man burde ha for å teste ut en vaksine.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, [email protected] said:

Det er meldt inn 32000 alvorlige og mindre alvorlige tilfeller av bivirkninger som følge av vaksinen.

Det kalles MISTENKTE bivirkninger av en grunn. Om du tar en medisin og får vondt i hodet neste dag så KAN det skyldes medisinen, men det kan også være helt tilfeldig. Selv om ikke vaksinen hadde gitt en eneste reell bivirkning så ville det kommet tusenvis av rapporter om mistenkte bivirkninger når så mange har fått den, fordi folk får plager med jevne mellomrom uansett hva de gjør.

29 minutes ago, [email protected] said:

To til tre års forskning på en vaksine som som settes på milliarder av mennesker er veldig skremmende for meg, sett i lys av at seriøse forskere mener at tjue år er minimum av den tid man burde ha for å teste ut en vaksine.

Dere blir verre og verre. Til nå er 10 år det høyeste jeg har sett, så gratulerer med ny rekord i vaksinenevroser. Kan du nevne noen vaksiner der det plutselig har dukket opp nye alvorlige bivirkninger etter 20 år hos et betydelig antall? Du kan spare deg for å lenke til youtube-videoer fra steingale konspirasjonsteoretikere, jeg gidder ikke se dem. Det må være seriøs forskning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
[email protected] skrev (53 minutter siden):

Det er meldt inn 32000 alvorlige og mindre alvorlige tilfeller av bivirkninger som følge av vaksinen. I forhold til antall vaksiner som er satt i den norske befolkningen kan det synes som lite, men vi vet ennå ikke når langtidsbivirkningen slår inn. Jeg har nektet meg selv å vaksinere fordi forskningen på bivirkninger av koronavaksinen er altfor kort. To til tre års forskning på en vaksine som som settes på milliarder av mennesker er veldig skremmende for meg, sett i lys av at seriøse forskere mener at tjue år er minimum av den tid man burde ha for å teste ut en vaksine.

https://legemiddelverket.no/nyheter/meldinger-om-mulige-bivirkninger-av-koronavaksine-per-14-september-2021

"Etter at nærmere 7, 5 millioner doser er satt har Legemiddelverket mottatt 32 324 meldinger om mistenkte bivirkninger. Av disse er 17 407 meldinger behandlet. 2 786 er klassifisert som alvorlige og 14 621 er klassifisert som lite alvorlige."

 

https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210923 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

"Alvorlige bivirkninger
De fleste av de alvorlige mistenkte bivirkningene som er meldt gjelder sykdommer eller symptomer som opptrer ganske ofte i befolkningen. Hendelsene kan derfor være tilfeldig sammenfall i tid med vaksinering. Meldinger om alvorlige hendelser prioriteres og behandles før lite alvorlige meldinger. Alvorlige meldinger omtales i eget avsnitt på side 5."

 

Ikke så ille som tallet kanskje skal ha det til..

Utviklingen av mRNA-vaksine startet i 1989 og mennesklige forsøk i 2011, det er ikke så nytt som man tror, det som jo så klart er nytt er at det virker mot covid.

Endret av aklla
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (2 timer siden):

https://legemiddelverket.no/nyheter/meldinger-om-mulige-bivirkninger-av-koronavaksine-per-14-september-2021

"Etter at nærmere 7, 5 millioner doser er satt har Legemiddelverket mottatt 32 324 meldinger om mistenkte bivirkninger. Av disse er 17 407 meldinger behandlet. 2 786 er klassifisert som alvorlige og 14 621 er klassifisert som lite alvorlige."

 

https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210923 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

"Alvorlige bivirkninger
De fleste av de alvorlige mistenkte bivirkningene som er meldt gjelder sykdommer eller symptomer som opptrer ganske ofte i befolkningen. Hendelsene kan derfor være tilfeldig sammenfall i tid med vaksinering. Meldinger om alvorlige hendelser prioriteres og behandles før lite alvorlige meldinger. Alvorlige meldinger omtales i eget avsnitt på side 5."

 

Ikke så ille som tallet kanskje skal ha det til..

Utviklingen av mRNA-vaksine startet i 1989 og mennesklige forsøk i 2011, det er ikke så nytt som man tror, det som jo så klart er nytt er at det virker mot covid.

Nå glemmer du at mørketall på innmeldte bivirkninger rundt vaksiner alltid er høyt.

Ingen jeg kjenner har meldt inn sår vond arm eller litt feber som et eks.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (36 minutter siden):

Nå glemmer du at mørketall på innmeldte bivirkninger rundt vaksiner alltid er høyt.

Ingen jeg kjenner har meldt inn sår vond arm eller litt feber som et eks.

Det stemmer nok ja, man kan nok skyte de ganske ubetydelig og selvfølgelige bivirkningene til himmels.
Men hva har egentlig det å si? Er det ikke de som faktisk er alvorlige å betydelige som er viktig?

At man f.eks har litt vondt i armen en liten stund etterpå er ganske ubetydelige og meningsløst å melde inn..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (9 minutter siden):

Det stemmer nok ja, man kan nok skyte de ganske ubetydelig og selvfølgelige bivirkningene til himmels.
Men hva har egentlig det å si? Er det ikke de som faktisk er alvorlige å betydelige som er viktig?

At man f.eks har litt vondt i armen en liten stund etterpå er ganske ubetydelige og meningsløst å melde inn..

Også alvorlige bivirkninger kan ofte glippe..Spesielt hos eldre..

Du klarer liksom dra det at mange ikke melder inn til at det skal bare gjelde vondt i armen.

Lenke til kommentar

Hvermansen er ikke lege. At noen ikke skjønner at noen virkninger er ønskelig, og at ubetydelige bivirkninger er ubetydelige, og rapporterer alt inn som bivirkning, selv om det ikke er det, må vi nesten bare regne med. Noen sånne vil det alltids være blant de vaksinerte. Heldigvis har vi fagfolk til å vurdere og klassifisere de rapportene som kommer inn. Vi som lesere bør se på antallet som sorteres i bunken alvorlige bivirkninger og helst få en faglig vurdering over hvilke typer bivirkninger det er. Fagfolk har også ansvar for at vi lekfolk får god og forholdsmessig informasjon. Det kan være smart å måle det opp mot alle de ønskede virkningene av vaksinene så folk får servert begge sider av saken samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Hvermansen er ikke lege. At noen ikke skjønner at noen virkninger er ønskelig, og at ubetydelige bivirkninger er ubetydelige, og rapporterer alt inn som bivirkning, selv om det ikke er det, må vi nesten bare regne med. Noen sånne vil det alltids være blant de vaksinerte. Heldigvis har vi fagfolk til å vurdere og klassifisere de rapportene som kommer inn. Vi som lesere bør se på antallet som sorteres i bunken alvorlige bivirkninger og helst få en faglig vurdering over hvilke typer bivirkninger det er. Fagfolk har også ansvar for at vi lekfolk får god og forholdsmessig informasjon. Det kan være smart å måle det opp mot alle de ønskede virkningene av vaksinene så folk får servert begge sider av saken samtidig.

Stoler du like blint på fagfolk på andre tema?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...