Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, DaniNichi said:

Skal ikke ta noe blandings vaksine så hvis jeg blir tilbudt  Moderna så står jeg over dose 2.Så enkelt.

Latterlig at de tvinger dette på folk og nekter opplyse dem, Gestapo greier.

De nekter å opplyse om 2. dose? Har du prøvd å ringe? Kan være de er mer snakkesalige.

Tror ikke jeg kommer til å ta 2. dose jeg heller med mindre det er fra samme produsent.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

De nekter å opplyse om 2. dose? Har du prøvd å ringe? Kan være de er mer snakkesalige.

Tror ikke jeg kommer til å ta 2. dose jeg heller med mindre det er fra samme produsent.

Man får ikke lenger vite hva slags type dose 2 blir inntil du sitter i stolen.

Lenke til kommentar

Dette er hva FHI sier om kombinasjon av mRNA-vaksinene.

Det går bra å kombinere vaksiner fra BioNTech/Pfizer og Moderna
https://www.fhi.no/nyheter/2021/det-gar-bra-a-kombinere-mrna-vaksiner/

Sitat

Flere nordmenn tilbys vaksine fra legemiddelprodusenten Moderna når de skal ta 2. dose, selv om de fikk vaksine fra BioNTech/Pfizer som første dose. Det å kombinere vaksiner gir like god beskyttelse og medfører ingen større risiko for alvorlige bivirkninger, enn det å få vaksine fra samme produsent. 

– Vi vet at begge mRNA-vaksinene er effektive, også mot Delta-varianten, og at vaksinen fra Moderna ser ut til å ha minst like god vaksineeffekt som BioNTech/Pfizer-vaksinen. Vaksinasjon er det viktigste redskapet vi har for å bekjempe denne pandemien, og FHI anbefaler alle å takke ja til vaksinasjon, uavhengig av hvilken mRNA-vaksine de får tilbud om. Det sier smitteverndirektør og assisterende direktør i FHI, Geir Bukholm.

Sitat

mRNA-vaksinene bygger på lik teknologi  

Vaksinene fra Moderna og BioNTech/Pfizer bygger på den samme teknologien og beskytter mot den samme delen av koronaviruset som kalles spike-proteinet. Etter den første dosen med én av mRNA-vaksinene, har kroppen lært seg å kjenne igjen dette proteinet. Når den andre dosen mRNA-vaksine gis, forsterkes beskyttelsen som oppstod etter første dose. Dette skjer uavhengig av hvilken av de to mRNA-vaksinene som gis, og hvilken av dem som er gitt tidligere.  

– Dette er det samme som skjer når en har hatt koronainfeksjon og bare trenger en vaksinedose, siden immunforsvaret også da gjenkjenner spike-proteinet. Det tyder på at immunforsvaret reagerer godt, selv om man stimulerer det på to forskjellige måter, forklarer Bukholm.   

Sitat

Gode erfaringer fra andre land  

Kombinasjon av ulike koronavaksiner anbefales av det europeiske smittevernbyrået (ECDC) når den samme vaksinetypen ikke er tilgjengelig. Land som blant annet Canada og Storbritannia kombinerer som Norge også forskjellige koronavaksiner.  

– Kombinasjon av to forskjellige vaksiner har her vist seg å ikke ha noen andre typer bivirkninger enn det som er sett ved bruk av to doser av samme vaksine. Når vi anbefaler alle å takke ja til den vaksinen de får tilbudt, bygger vi dette på flere typer av vaksinefaglige vurderinger, samt erfaringer fra de landene dette praktiseres i, sier Bukholm. 

Det foreligger ikke resultater enda fra studier som tester kombinasjon av mRNA-vaksinene, men studier av kombinasjon av virusvektorvaksine (som AstraZeneca-vaksinen) med mRNA-vaksine, har gitt gode resultater. 

– Det er stor sannsynlighet for at det samme vil gjelde for kombinasjon av mRNA-vaksinene, og vi har ingen kunnskap som skulle tilsi at det er noen problemer med en slik kombinasjon, påpeker smitteverndirektøren.  

Sitat

Si "ja" til den vaksinetypen du tilbys

Ettersom Norge nå mottar flere vaksine-doser av Moderna og færre av BioNTech/Pfizer enn først antatt, kan innbyggerne få andre dose fra Moderna dersom det er den vaksinen som er tilgjengelig på vaksinasjonstidspunktet. 

– Pandemien er ikke over, og vårt fremste mål er å bidra til å beskytte befolkningen mot alvorlig sykdom og død fra covid-19, samt å redusere smittespredningen. Vaksinering er svært viktig i denne kampen. Nå er det opp til befolkningen å si ja til å la seg vaksinere med den vaksinen som tilbys, avslutter smitteverndirektør og assisterende direktør i FHI, Geir Bukholm.  

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Som ansatt på et vaksinesenter kan jeg jo si at jeg er uenig i det prinsippet i å ikke opplyse om det på forhånd. Det selv om en kombinasjon av de to funker greit så har man som mottaker av en helsetjeneste rett på å vite hva man kan forvente mener jeg da. Men som vanlig bestemmer vi på gulvet ingenting, er noen byråkrater som har sittet og synsa litt tenker jeg.  Uansett så vil jeg kunne lett se forskjell på om det er Moderna eller Pifzer i sprøyta. Det er rett og slett mer mengde i Moderna og således er stempelet på sprøyta trukket lenger ut. 

Men må innrømme litt at jeg er litt frustrert om dagen , pga stikkskaden så mener arbgiver at jeg må prioritere Hepatitt B vaksine fremfor å benytte meg av tilbud om dose 2 av coronavaksina tidligere (må gå 1 uke mellom forskjellige vaksiner). Men alt ordner seg vel tilslutt. Nå kan jeg angre på at jeg ikke fulgte opp dose 2 av hepatitt B vaksinen når jeg tok 1 dose i fjor sommer...  Da jeg tok dose 1 i fjor sommer kosta det der meg over 1000 kroner så. I dette tilfellet er nok risikoen for Hepatitt B smitte ganske liten om enn på grensa til 0. Men får se hva de sier da,  de skulle kontakte noen  i bydelen som kan gi en litt mer kvalifisert uttalelse om dette.  En ting er sikkert risikoen for at jeg blir smitta på corona på jobb er mye mye høyere selv om en jo er delvaksinert. Kunne jo fint tatt dose 2 også venta en uke og så stukket til lege og fått hepatitt B vaksine (det er jo hyllevare) 

For ordens skyld - jeg sniker ikke  i køen hva gjelder dose 2, jeg er i samme bolk som vanlige folk som blir flytta frem i disse dager. Fikk SMS i går om at jeg kunne kontakte vaksinesenteret for å få fremskyndet dose 2.  Altså der jeg jobber. 😛 Men enn så lenge så må jeg bare avvente litt og få rydda Hepatitt saken av veien. Nå gleder jeg meg til kveldsvakt senere i dag. Jeg synes jo det - det er liksom første gang på lenge at jeg er litt stolt av  å si hvor jeg jobber. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 779e8...62f

For å si noe positivt om å få Moderna som nr 2 så gir det sannsynligvis bedre immunitet, kanskje betydelig bedre.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.07.25.21261093v1

"Incidence rates of infection among BNT162b2-vaccinated persons [...] without prior infection, were estimated at [...] 11.02 per 10,000 person-weeks. Analogous incidence rates among mRNA-1273-vaccinated persons were [...] 1.83 per 10,000 person-weeks."

Anonymous poster hash: 779e8...62f

Lenke til kommentar
Gjest cc515...5a1

Jeg hadde tenkt å ta dose 1, men er det slik at man ikke vet lengre om man får Fazer eller Moderna? Hva er det for noe tull?

Anonymous poster hash: cc515...5a1

Lenke til kommentar
Gjest cc515...5a1 skrev (59 minutter siden):

Jeg hadde tenkt å ta dose 1, men er det slik at man ikke vet lengre om man får Fazer eller Moderna? Hva er det for noe tull?

Anonymous poster hash: cc515...5a1

Joda, man får vite vaksinetype ved booking av time de fleste steder i landet, eller så opplyser ofte kommunen om det. Det som snakkes om over, er at noen andredoser kan byttes ut fra Pfizer til Moderna uten at man får varsel før man er på plass for dose 2. Dette er for å få vaksineringen til å gå opp, men sannsynligheten er nok størst for at du får samme type på begge dosene.

Å blande vaksinetyper er gjort lenge i en del store land uten problemer, og ifølge FHI og ECDC er det ikke noe som tyder på at dette skal være problematisk. Faktisk tyder forskning så langt på at dette med å kombinere de svært like Pfizer+Moderna-vaksinene gir en bedre beskyttelse enn f.eks. Pfizer+Pfizer, kanskje til og med mye bedre, som gjestebrukeren over deg påpeker.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Faktisk tyder forskning så langt på at dette med å kombinere de svært like Pfizer+Moderna-vaksinene gir en bedre beskyttelse enn f.eks. Pfizer+Pfizer, kanskje til og med mye bedre, som gjestebrukeren over deg påpeker.

Det er overraskende. Jeg ville ha trodd at om Vaksine A koder for egenskap X ved viruset, og Vaksine B koder for egenskap Y ved viruset, og imunforsvaret har et "minne" som først finner en "nøkkel" for å drepe et patogen som blir dytta ut av arkivet hvis det ikke trengs i løpet av 12 mnd, men hvis det da trengs igjen så puttes det på langtidslager. Derfor booster vaksiner. Da ville ikke nødvendigvis en kombinasjon av to vaksiner mot samme virus gi den samme langtidsvirkningen.

På den andre siden så ville jeg (gitt all synsingen over) anta at to forskjellige vaksiner kunne gi bedre robusthet mot mutasjoner i viruset (siden det da måtte mutere med to egenskaper, heller enn en).

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Det er overraskende. Jeg ville ha trodd at om Vaksine A koder for egenskap X ved viruset, og Vaksine B koder for egenskap Y ved viruset, og imunforsvaret har et "minne" som først finner en "nøkkel" for å drepe et patogen som blir dytta ut av arkivet hvis det ikke trengs i løpet av 12 mnd, men hvis det da trengs igjen så puttes det på langtidslager. Derfor booster vaksiner. Da ville ikke nødvendigvis en kombinasjon av to vaksiner mot samme virus gi den samme langtidsvirkningen.

På den andre siden så ville jeg (gitt all synsingen over) anta at to forskjellige vaksiner kunne gi bedre robusthet mot mutasjoner i viruset (siden det da måtte mutere med to egenskaper, heller enn en).

-k

Dette kan jeg for lite om til å komme med noe annet enn referanser til hva eksperter/foreløpig forskning sier, så jeg vet ikke om det er overraskende eller ikke. Uansett er det gledelig at dette tyder på at det gir bedre immunitet og at det ikke er noen indikasjoner på at det gir flere eller annerledes bivirkninger enn to doser av samme type.

Her er litt mer om blanding av vaksinetyper, dette er med AZ+Pfizer som jo også er interessant siden det er forskjellige teknologier.

Vaksine-blanding ga best beskyttelse mot covid-19
https://forskning.no/covid19-vaksiner/vaksine-blanding-ga-best-beskyttelse-mot-covid-19/1894232

Sitat

En blanding av AstraZeneca- og Pfizer-BioNTech-vaksinen ga bedre beskyttelse enn to doser av AstraZeneca. Kanskje til og med bedre enn to doser Pfizer.

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (15 timer siden):

Skal ikke ta noe blandings vaksine så hvis jeg blir tilbudt  Moderna så står jeg over dose 2.Så enkelt.

Latterlig at de tvinger dette på folk og nekter opplyse dem, Gestapo greier.

Ja rimelig rart at ikke klarer å organisere det slik at man får samme vaksinen to ganger og ikke må blande. Leveransene er vel ikke så vilkårlige fra produsent.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
1 minute ago, bruker-540634 said:

Ja rimelig tafatt at ikke klarer å organisere det slik at man får samme vaksinen to ganger og ikke må blande. Ren latskap.

Hur går man hvis man får 90% av en vaksine i juni, juli och 90% av den andra vaksinen i augusti september?

Situationen i Norge är väl noen sånt eftersom det mest leverades phizer i början men nu leveras många doser moderna. 

Tidigare var det också bara på östlanden man kunde få annat än phizer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Togreiseren skrev (5 minutter siden):

Noe slikt. En vaksine trigger kroppen til å produsere antistoffer, slik at du blir immun. Det er vel ikke det som skjer nå?

Anbefaler deg å se denne. :) 10 minutter, men det er veldig fint forklart. På norsk.

 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...