Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
34 minutes ago, Simen1 said:

Fortell heller hvilke fagfolk du ikke stoler på og hvorfor. Tråden handler om coronavaksiner.

Jeg er klar over hva tråden handler om. Synes bare det er merkelig at du kritiserer andre fagfolk så det synger etter i andre tråder, men her skal det være et argument at det er fagfolk. Ut ifra reaksjonen traff vel jeg et punkt...

Skal vi overlate alt til fagfolk og ikke kritisere eller diskutere noe kunne vi lagt ned denne forumdelen.

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fyr løs, jeg har kritisert koronahåndteringen og vaksinestrategien en drøss med ganger i disse trådene. Jeg skjønner bare ikke hva du kritiserer nå. Her er innlegget jeg ble kalt naiv for:

Sitat

Hvermansen er ikke lege. At noen ikke skjønner at noen virkninger er ønskelig, og at ubetydelige bivirkninger er ubetydelige, og rapporterer alt inn som bivirkning, selv om det ikke er det, må vi nesten bare regne med. Noen sånne vil det alltids være blant de vaksinerte. Heldigvis har vi fagfolk til å vurdere og klassifisere de rapportene som kommer inn. Vi som lesere bør se på antallet som sorteres i bunken alvorlige bivirkninger og helst få en faglig vurdering over hvilke typer bivirkninger det er. Fagfolk har også ansvar for at vi lekfolk får god og forholdsmessig informasjon. Det kan være smart å måle det opp mot alle de ønskede virkningene av vaksinene så folk får servert begge sider av saken samtidig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dagsnytt NRK,  under den siste influensaepidemien for noen år siden, ble det vist en reportasje om en ung jente (14 år) som hadde fått bivirkninger av vaksinen som lignet på ME, Myalgisk Encefalopati. Jeg gråt meg i søvn den kvelden fordi jeg følte så sterkt med henne der hun gråtende fortalte at hun ikke orket noe lenger. Hun fortalte at hun var konstant trett, hadde muskelsmerter, konsentrasjonsproblemer, hukommelsesproblemer, var svimmel, hadde feber og dårlig søvn. Det som tok meg var hennes siste, gråtende kommentar. "Jeg vil så gjerne gå på skolen og være sammen med mine venner, men jeg klarer ikke det lenger."

Hvordan det gikk med denne jenten vet jeg ikke, men det skulle vise seg å bli det avgjørende for mitt standpunkt om ikke å ta koronavaksinen. Vi vet så lite om senskadene av en koronainfeksjon. Jeg ser i kommentarfeltene her i denne tråden at vi som ikke tar vaksinen blir satt i bås med konspirasjonsteoretikerne. Det liker jeg dårlig, for jeg har rett til selv å bestemme over mitt liv. Når jeg hører statsminister Solberg uttale nylig at dem som ikke tar vaksinen ikke gjør sin borgerplikt (eller noe i den duren), da blir jeg glad for at hun nå går av.

Til sist. Forskere har begynt å spekulere på om tegnene på senskader av koronainfeksjon kan sammenlignes med ME, en sykdom som det ennå ikke finnes effektiv behandling for. Jeg er alvorlig bekymret for at senskadene kan vokse i et stort omfang med tiden. Kanskje vil det vise seg at vaksinen på lengre sikt skader menneskene mer enn om vi ikke hadde vaksine.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Wisd0m said:

Stoler du like blint på fagfolk på andre tema?

Man må ha en sunn skeptisisme i bunn, og fortløpende vurdere hvor mye man skal stole på fagfolk utifra hvilke fagfolk det er, hva de uttaler seg om og hvordan deres påstander passer inn med annen pålitelig informasjon.

F.eks om en sykepleier sier at koronaviruset kan kurereres med hvitløk, så må den påstanden sees mye mer kritisk på enn om en epidemiolog sier at vaksinene virker og er trygge. Begge er fagpersoner, men kompetansen er ikke i nærheten av å være likeverdig. Og påstandene er heller ikke likeverdige, utifra hva man vet ellers om menneskelig fysiologi.

Jeg vil si at når det kommer til forskjellige fagfolk, så er spesialist-leger ganske nært toppen av pålitlighet. Man må være flink og jobbe med sitt felt ganske mange år for å komme seg dit.

Nær bunnen er f.eks yrker som man kan komme inn i ved å kjenne riktig person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, [email protected] said:

Hvordan det gikk med denne jenten vet jeg ikke, men det skulle vise seg å bli det avgjørende for mitt standpunkt om ikke å ta koronavaksinen. Vi vet så lite om senskadene av en koronainfeksjon.

Det er vel kanskje akkurat fordi man vet så lite om senskadene av koronainfeksjon at man bør ta vaksinen?

Ved å ta koronavaksinen har man en god sjanse for å unngå koronainfeksjon, og om man skulle bli smittet vil sykdomsforløpet tilnærmet alltid være betydelig mildere.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, [email protected] said:

Har du fått med deg hvor mange som er døde på tross av at de er vaksinert?

Dette argumentet er tilsvarende "Har du hørt hvor mange som har dødd i bilulykker til tross for å ha hatt på seg sikkerhetsbelte?"

Det er ikke er godt argument for å ikke ta vaksinen, eller ikke ta på seg sikkerhetsbeltet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Dette argumentet er tilsvarende "Har du hørt hvor mange som har dødd i bilulykker til tross for å ha hatt på seg sikkerhetsbelte?"

Det er ikke er godt argument for å ikke ta vaksinen, eller ikke ta på seg sikkerhetsbeltet.

Kommentaren min var bare et svar til Simen 1 som begynte å lekse opp alle dem som var døde fordi de ikke hadde tatt vaksinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, [email protected] said:

Kommentaren min var bare et svar til Simen 1 som begynte å lekse opp alle dem som var døde fordi de ikke hadde tatt vaksinen.

Simen1's kommentar var helt grei. Man kan så klart ikke si med absolutt sikkerhet at de personene som det var snakk om i artiklene ville vært i live i dag om de hadde tatt vaksinen, de kunne så klart fortsatt blitt smittet, blitt syk og dødd. 

Men ser man på sannsynlighet utifra statistikk om hvor effektive vaksinene er på å unngå alvorlig sykdom, så er det noe området av 95% sikkert at disse personene ville ha vært i live i dag om de hadde tatt vaksinen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje ikke heelt innenfor temaet, men da var influensavaksine bestilt. Etter 2-3 år uten å ha hatt influensa (og en tendens til å få det og bli relativt slått ut), så tenker jeg det er lurt. Da slipper jeg også (forhåpentligvis) å spre denne sykdommen også.

De sier det ikke skal være mangel på influensavaksiner i år, ettersom de økte innkjøpet drastisk fra i fjor. Så da er det bare å løpe og kjøpe for de som ikke er i risikogrupper også. (Kan fås på de fleste apotek for noen hundrelapper.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Cinemarxism skrev (3 minutter siden):

Fortsetter litt i samme sidespor: Noen som vet om det er retningslinjer angående tidsintervall mellom covid- og influensavaksinering?

https://www.fhi.no/nyheter/2021/oppdatert-vaksineanbefaling-for-gravide/

Sitat

Det anbefales ikke at koronavaksine og influensavaksine gis samtidig fordi det foreløpig er begrenset erfaring med de nye koronavaksinene, men vaksinene kan gis med minimum én ukes intervall.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...