Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

delfin skrev (På 26.8.2021 den 15.34):

Det er over hele verden og har dyrereservoar. Jeg håper selvfølgelig du har rett, men det høres litt ut som ønsketenkning...

Enig. Dette viruset forsvinner ikke. Vi må finne en måte å leve med det på, etter hvert som det og vi utvikler oss. Den lave viruliteten i yngre aldersgrupper tilsier vel at dette går mot en happy ending, etter en periode med prøvelser. Jeg håper og tror at om 5-10 år er vaksine noe som kun særlig utsatte bør vurdere, omtrent som influensa i dag.

Men jeg er jo bare en optimistisk teknolog :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
delfin skrev (På 26.8.2021 den 10.29):

Fake news, vær så snill. Jeg som er "skeptisk til vaksine" er så lei av å bli ledd av fordi folk ikke klarer å lese enkle studier...

Studien sammenligner Delta mot Wuhan-strain, ikke vaksinerte mot de med naturlig immunitet. At Delta gir mye større virusmengde enn alfa burde ikke overraske noen på dette tidspunktet, men det er ingen merkbar forskjell på om man er vaksinert eller ikke. Om faller virusmengden marginalt raskere hos vaksinerte.

 

 

Det stemmer nok helt sikkert, har ikke sett noe som tyder på noe annet og CDC etc. sier dette.

Du har rett, vaksinepass er en vits når vaksinene ikke beskytter nevneverdig mot smitte og videre smitte slik situasjonen er i dag, og fungerer utelukkende som et incentiv for å ta vaksinen og muligens også dessverre falsk trygghet for folk som ikke følger med og tror de er trygge, slik vi ser i Israel. Helt enig med det du skriver.

Man er mer mye immun med naturlig immunitet enn med vaksine, men om man først får infeksjon er jeg usikker på hvor stor forskjellen er i videre smitte. Jeg har ikke sett noen studier men vil ikke bli overrasket uansett hva resultatet er, det er fornuftige argumenter for begge. Immuniteten mot smitte er mye bedre som sagt, så slik sett er man en mye mindre risiko. En studie fra Israel viste ~13 ganger bedre beskyttelse om man hadde hatt korona for et halvt år siden sammenlignet med vaksine.

Comparing SARS-CoV-2 natural immunity to vaccine-induced immunity: reinfections versus breakthrough infections (medrxiv.org)

 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-27/previous-covid-prevents-delta-infection-better-than-pfizer-shot

  • Liker 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (23 timer siden):

Litt merkelig spørsmål “If a vaccine to prevent COVID-19 were offered to you today, would you choose to get vaccinated.”, men det er kanskje bevisst å lage et tvetydig spørsmål. Svaret avhenger jo av mange ting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

EMA registers nerve disorder as AZ shot site-effect

https://www.breakingthenews.net/Article/EMA-registers-nerve-disorder-as-AZ-shot-site-effect/56332331

The European Medicines Agency added on Wednesday Guillain-Barré syndrome, a rare nerve-damaging disorder to the list of possible side-effects of AstraZeneca's COVID-19 vaccine.

Meanwhile, the US drug agency has also found GBS to be a side-effect in the Johnson&Johnson COVID-19 jab.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (På 8.9.2021 den 20.52):

Venter på 2. dose. Null problemer ved første injeksjon. Ypperlig organisert, fabelaktige frivillige. Bare å glede seg.

Ja, det er en slags opplevelse - i mangel på bedre beskrivelse. Først rader på rader med folk som venter (hvor noen inniblant prøver å snike). Også går man til èn av flere avlukker, hvor legene raskt og systematisk setter sprøyta. Deretter er det nye rader med folk igjen, hvor man må sitte og vente ut observasjonstiden. Og alle man ser bruker munnbind. Mer enn èn gang tenkte jeg at jeg jammen lever i en rar tid. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LEGEMIDDELVERKET: SAMMENHENG MELLOM CORONAVAKSINER OG BETENNELSE I HJERTET

Per 14. september 2021 var det meldt om 141 tilfeller av perikarditt i Norge. 112 av disse var etter vaksinering med Pfizer, 22 etter vaksinering med Moderna. 3 av tilfellene var etter AstraZeneca-vaksinen, 2 etter kryssvaksinering med Pfizer og Moderna og 1 tilfelle etter kryssvaksinering med AstraZeneca og Pfizer.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/legemiddelverket-sammenheng-mellom-coronavaksiner-og-betennelse-i-hjertet.gBvIB1_Mq?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row23_pos1

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

Og ingen opplysninger om hvor mange som ikke har fått perikarditt etter vaksinen.

Er jo bare regne vekk alle alvorlig bivirkninger så har du et nummer, men med tanke på hvor ekstremt underrapportert bivirkninger er så vil tallet ikke være korrekt uansett.

Jeg tror det er noe bivirkninger de ikke fanger opp som går på hjerte, leser til stadighet folk som melder om forandret puls etter vaksinen..Bare de siste 2-3dagene vet jeg om 2 som har blitt sendt med ambulanse fra fastlegen sin til sykehus for sjekk av hjerte..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (8 timer siden):

Er jo bare regne vekk alle alvorlig bivirkninger så har du et nummer, men med tanke på hvor ekstremt underrapportert bivirkninger er så vil tallet ikke være korrekt uansett.

Jeg tror det er noe bivirkninger de ikke fanger opp som går på hjerte, leser til stadighet folk som melder om forandret puls etter vaksinen..Bare de siste 2-3dagene vet jeg om 2 som har blitt sendt med ambulanse fra fastlegen sin til sykehus for sjekk av hjerte..

Ingen tilfeller i Norge fortsatt, så vidt jeg vet med periakarditt men kommer vel noen snart.

Betennelse i hjertet er bieffekt av Covid19 sykdom, så ikke så ikke så rart om noen promille får dette av vaksine.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/safety/myocarditis.html

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Her er nylige data fra USA

 

According to the data in the US Vaccine Adverse Events Reporting System (VAERS), approximately 40.6 cases of myocarditis per million second doses among males and 4.2 cases per million among females have been reported as of 11 June 2021  in persons 12-29 years of age who received the mRNA COVID-19 vaccines. For persons over 30 years of age, the reporting rates were 2.4 and 1.0 per million second doses, respectively, for males and females.

Her er linken fra data...

https://www.who.int/news/item/09-07-2021-gacvs-guidance-myocarditis-pericarditis-covid-19-mrna-vaccines

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Ingen tilfeller i Norge fortsatt, så vidt jeg vet med periakarditt men kommer vel noen snart.

Betennelse i hjertet er bieffekt av Covid19 sykdom, så ikke så ikke så rart om noen promille får dette av vaksine.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/safety/myocarditis.html

 

Over 141 tilfeller bare i Norge og er ikke dette jeg snakker om.

Jeg snakker om forandringer i pulsen som ikke går tilbake, noe de fleste som ikke er opptatt av helse eller bruker pulsklokke vil merke.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (17 minutter siden):

 

Over 141 tilfeller bare i Norge og er ikke dette jeg snakker om.

Jeg snakker om forandringer i pulsen som ikke går tilbake, noe de fleste som ikke er opptatt av helse eller bruker pulsklokke vil merke.

 

Som @Gouldfan skriver, får folk hjerte- og hjerteposebetennelser av koronainfeksjon også. Sist jeg så på tall for dette, var det mange ganger høyere sannsynlighet for å få en slik i forlengelse av koronasykdom, som etter vaksine.

Jeg vet at hjerterytmeforstyrrelser kan være kjipe, men det er vel noe tidlig å trekke konklusjoner om langvarigheten til eventuelle slike man pådrar seg etter vaksine. Og ikke minst, fem sekunder med google forteller meg: "Early studies suggest that coronavirus disease 2019 (COVID-19) is associated with a high incidence of cardiac arrhythmias. Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 infection may cause injury to cardiac myocytes and increase arrhythmia risk."

(https://www.heartrhythmjournal.com/article/S1547-5271(20)30594-4/fulltext)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...