Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Jeg tror nå godt at det kan skje også i Norge, i hvert fall i en periode hvor man ønsker å åpne opp samfunnet igjen samtidig som det er smitte i populasjonen. Så ville det overraske meg stort om dette videreføres den dagen vi ikke har en pandemi lenger. Men så tror nå ikke jeg at styresmaktene verken prøver å drepe meg eller å frarøve meg all frihet heller da, men heller at politikerne i bunn og grunn er vanlige mennesker som gleder seg til den dagen man slipper å ha pandemien i bakhodet hver gang man skal gjøre noe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste i Daily Mail, at visse av sykepleierne i England nekter å ta vaksinen. Det var "opp til en femtedel" som ikke ville ta den. Spørs om de har råd til å si opp så mange av sykepleierne. Det vil føye seg inn i rekken av alle andre som har mistet jobben. 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9156501/Care-homes-legal-advice-force-reluctant-staff-Covid-jabs.html

Husker fra svineinfluensa-perioden, at mange helsearbeidere ikke ville ta vaksinen da. Tror ikke vi i Norge har råd til å si opp så mange i helsevesenet. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (41 minutter siden):

Leste i Daily Mail, at visse av sykepleierne i England nekter å ta vaksinen. Det var "opp til en femtedel" som ikke ville ta den. Spørs om de har råd til å si opp så mange av sykepleierne. Det vil føye seg inn i rekken av alle andre som har mistet jobben. 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9156501/Care-homes-legal-advice-force-reluctant-staff-Covid-jabs.html

Ikke sykepleiere, men folk som arbeider på sykehjem. Dette kan være alt fra hjelpepeiere, omsorgsarbeidere, assistenter osv. Det er et fåtall utdannede sykepleiere på et sykehjem. At vaksnieskepsisen er høy i storbritania er dog intet nytt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helsearbeidere da, men tror det også vil gjelde leger og sykepleiere. Siden arbeidsplasser ikke settes pris på lenger, kan det likevel være at vi kan se masseoppsigelser på grunn av slike ting. 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/M35zyo/alarm-om-ny-vekst-i-antall-ufoere-fra-et-historisk-hoeyt-nivaa

Men da vil en del av disse bli uføre, da de vil ha problemer med å komme seg inn i arbeidslivet igjen. Som igjen kan skape en belastning for velferdsstaten. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (7 minutter siden):

Helsearbeidere da, men tror det også vil gjelde leger og sykepleiere. Siden arbeidsplasser ikke settes pris på lenger, kan det likevel være at vi kan se masseoppsigelser på grunn av slike ting. 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/M35zyo/alarm-om-ny-vekst-i-antall-ufoere-fra-et-historisk-hoeyt-nivaa

Men da vil en del av disse bli uføre, da de vil ha problemer med å komme seg inn i arbeidslivet igjen. Som igjen kan skape en belastning for velferdsstaten. 

Nå tror jeg du koker suppe på en spiker. Ingen indikasjoner sier at helsearbeidere i norge ikke vil ta vaksinen, og det blir nok ingen økning av uføre av den grunn.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Etter ~500 dødsfall, derav kanskje halvparten sykehjemsbeboere, så går nok arbeidstrykket noe ned

Det spørs om de ville ha dødd i dette tidsrommet uansett, og det spørs om det er ventelister til sykehjemmene. Er det det, vil plassene bli fylt opp igjen. 

Lenke til kommentar

Har ikke bestemt meg enda om ja eller nei. Logget inn for å se litt på prosedyren.
Der sto at du skulle komme i egen bil, og oppgi bilmerke og farge. Men i brevet sto det jo at du skulle være passasjer i bil, så da vet jeg ikke hvem sin bil jeg kommer i, vet jo ikke hvem som er hjemme og hvem som kan kjøre når man ikke vet timen, og andre har ikke lov å kjøre med min bil.
Det sto også at ditt svar uansett ja eller nei, ville bli lagret i kommunens journaler. Stoppet der og gikk ikke videre, og ønsker helst ikke gjøre det heller.  Er veldig i villrede her altså. Vil ikke vaksinere meg, men vil jo ikke risikere smitte andre heller. Har inntrykk av at egoister overlever bedre enn andre, men er det verdt det? Det er mange tanker og dilemmaer som svirrer i mitt hode nå. Dette er ikke lett.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Delvis skrev (29 minutter siden):

Logget inn for å se litt på prosedyren.

Du kan enten glemme det hele, eller se om det kan legges inn en merknad på slutten. Der det kan forklares hvorfor bilnummer mangler. Hvis ikke, kan det ende med at du føler deg nødt til å ringe til dem for å spørre. Siden du ikke vil vaksinere deg, bør du kanskje ikke gjøre det. Hørtes komplisert ut, å oppgi bilmerke og farge. Er kanskje fordi de er redde for at folk vil stille seg i kø og få vaksine, uten å ha meldt seg på. 

Lenke til kommentar
neijanei skrev (3 minutter siden):

Det er utrolig for meg at så mange folk vil ta den uansett.

Ja, noen sa til meg at "den er da så godt utprøvd". Utrolig hvordan vedkommende kunne si det. Og mange eldre har allerede tatt vaksine mot lungebetennelse, og skal nå ha flere doser med koronavaksine. De har en stor tillit til at sprøytene er bra for dem. 

Lenke til kommentar
neijanei skrev (20 minutter siden):

Nei, jeg skal ikke ta denne vaksinen. Ser ikke noen god grunn til å ta den. Vi får ikke data om den er effekitv og trygg før 2023. 


Israel regner med å ha gode data på hvor effektiv vaksinen er i mars, når mesteparten av befolkningen er vaksinert.

Per i dag er ca 30% av befolkningen vaksinert, å de ser angivelig allerede en nedgang, men tallene vil bli nøye gjennomgått av Pfizer/BioNTech.
 

Budeia skrev (17 minutter siden):

Ja, noen sa til meg at "den er da så godt utprøvd". Utrolig hvordan vedkommende kunne si det. Og mange eldre har allerede tatt vaksine mot lungebetennelse, og skal nå ha flere doser med koronavaksine.


Vaksinen til Pfizer ble testet på godt over 40 000 mennesker, de andre vaksinene på tilsvarende antall osv.
Det er ikke rapportert om alvorlige bivirkninger, og selv mindre alvorlige bivirkninger ser ut til å være svært sjeldne, etter at flere titalls millioner mennesker nå har fått vaksine.

Det er ingenting i veien for at man får flere vaksiner mot forskjellige ting, de aller fleste av oss får dette i barndommen også, uten at det er noe problem, noen vaksiner inneholder til og med stoffer som aktiverer immunforsvaret for flere virus samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, 0laf said:

Israel regner med å ha gode data på hvor effektiv vaksinen er i mars, når mesteparten av befolkningen er vaksinert.

Noen få måneder er ikke nok til å kunne bedømme bivirkninger på lang sikt.

7 hours ago, 0laf said:

Vaksinen til Pfizer ble testet på godt over 40 000 mennesker

Hvis vi kan stole på data fra Phizer da. Jeg har hørt at de ikke engang har testet "vaksinen" på dyr engang, så at den skal være godt testet på over 40 000 mennesker, har jeg mine tvil til.

Dessuten burde ikke Covid vaksinene kalles for en vaksine i det hele tatt, iallefall ikke de til Phizer og Moderna. Det mest passende å si er at de er et "eksperimentell mRNA leveranse system". Som forklart av Dr Tom Cowan og andre, så er dette gen manipulering slik mange hevder. Kilde.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (På 16.1.2021 den 9.06):

Som jeg har nevnt på flere ganger før her inne, myndighetene trenger ikke direkte tvinge noen til å ta vaksine. Det holder med at utvalgte bedrifter nekter sine kunder adgang uten å kunne bevise at dem er vaksinert. De kan også nekte å ansette folk som ikke er vaksinert med begrunnelse av at de ikke tar en sjangse på ny nedstengning av økonomiske årsaker også. Fly selskaper har lenge snakket om vaksinepass nå, om du har gått glipp av det. Google it.

 

I Norge og en god del andre land vil slikt faktisk være ulovlig da man har krav på å ha medisinske opplysninger privat og bedrifter og andre har ikke krav på å få utlevert pasientopplysninger. Om de skulle prøve seg vil det garantert være advokater på saken. Det er brudd på grunnleggende etikk.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Morromann said:

I Norge og en god del andre land vil slikt faktisk være ulovlig da man har krav på å ha medisinske opplysninger privat og bedrifter og andre har ikke krav på å få utlevert pasientopplysninger. Om de skulle prøve seg vil det garantert være advokater på saken. Det er brudd på grunnleggende etikk.

Så sant de ikke endrer lovverket. Utrolig hvilke kompromisser med friheten folk er villig til å ta når dem er redde for et virus. Jeg tror ikke Erna og gjengen får et problem med det, og deretter selskapene.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (17 minutter siden):

Jeg har hørt at de ikke engang har testet "vaksinen" på dyr engang, så at den skal være godt testet på over 40 000 mennesker, har jeg mine tvil til.

Jeg har også hørt at vann fryser ved 20 grader, men det er vel ikke sant for det? Du vil kunne høre alt mulig idioti uten at du bør ta det til deg, og bruke det som "jeg har hørt at". Så kjenner jeg deg godt nok fra tidligere diskusjoner til at jeg vet at du vil forsvare deg med "jeg sa ikke at det var sant, jeg prøver bare å belyse diskusjonen med flere sider". Hvorfor skulle de ikke ha testet vaksinen som de sier? Og kontrollspørsmål ved alle konspirasjonsteorier: hvordan har så mange innvolverte mennesker enten vært med på konspirasjonen eller klart å bli lurt? 

Lenke til kommentar
Betroz skrev (45 minutter siden):

Dessuten burde ikke Covid vaksinene kalles for en vaksine i det hele tatt, iallefall ikke de til Phizer og Moderna. Det mest passende å si er at de er et "eksperimentell mRNA leveranse system". Som forklart av Dr Tom Cowan og andre, så er dette gen manipulering slik mange hevder. Kilde.

Kan du forklare hva mRNA-vaksinen faktisk gjør? Satt deg inn i det selv?

Lenke til kommentar
aklla skrev (2 minutter siden):

Kan du forklare hva mRNA-vaksinen faktisk gjør? Satt deg inn i det selv?

Vel det er vel ikke feil å si at vaksinen er utviklet via gen manipulering.. dog på samme måte som alt vi kjøper i butikken med få unntak som visse typer sopp og bær. Så det bør vel ikke være et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...