Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Nidar2 said:

Ja, som sagt ingenting med selve vaksinen i seg selv å gjøre. ADE kan oppstå ved reinfeksjon etter naturlig sykdom også. Vanlig f.eks ved Denguefeber. 

Vi har jo sett tilfeller der reinfeksjon har vært mer alvorlig enn ved første infeksjon. Tyder på at ADE kan være i spill. Vi vet nok ikke mer til effekten av vaksinene avtar - altså når antistoffene i kroppen er på et lavt nivå 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Benbjo skrev (8 minutter siden):

Ja, som sagt ingenting med selve vaksinen i seg selv å gjøre. ADE kan oppstå ved reinfeksjon etter naturlig sykdom også. Vanlig f.eks ved Denguefeber. 

Vi har jo sett tilfeller der reinfeksjon har vært mer alvorlig enn ved første infeksjon. Tyder på at ADE kan være i spill. Vi vet nok ikke mer til effekten av vaksinene avtar - altså når antistoffene i kroppen er på et lavt nivå 

Dette har vært en viktig tema under vaksineutviklingen. Den blir ikke mindre viktig nå når det er påvist nye mutasjoner. Selv om ADE kan oppstå ved vanlig sykdom gjør ikke dette det mindre viktig når man knytter det opp mot vaksiner.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (12 minutter siden):

Noen som vet hvorfor helsepersonell verden rundt, men også i Norge velger å ikke ta vaksinen?

Jeg vet ikke om at helsepersonell verden rundt, ei heller her i Norge, velger å avstå fra vaksine. 

Drøyt å komme med en slik påstand, uten å kunne backe opp med litt dokumentasjon.

Hvor har du dette fra? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
qualbeen skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke om at helsepersonell verden rundt, ei heller her i Norge, velger å avstå fra vaksine. 

Drøyt å komme med en slik påstand, uten å kunne backe opp med litt dokumentasjon.

Hvor har du dette fra? 

Fra nyheter verden rundt. Det er bare å forsøke google om du lurer på dokumentasjon.
Har du forøvrig dokumentasjon på det motsatte?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Benbjo skrev (1 time siden):

Sitat fra Berg i FHI: – Det stemmer at me veit litt lite om kort- og langtidseffekten. Men effekten her og nå er det veldig gode studiar på, seier han.

Det er altså grunn til å frykte langtidseffekten siden ingen vet noen ting om den. Tradisjonelle vaksiner vet man altså mer om, men ikke denne. Det er ikke bivirkningene på kort sikt man trenger frykte fordi de er dokumentert og man har nå noe erfaring. Langtidseffekten vet man derimot lite om som ADE.

Selv om det nå har begynt å lekke at vaksinen ikke virker på enkelte mutasjoner er det verken bekreftet eller avkreftet - man har heller ikke vurdert om faren for ADE er økt i takt med nye mutasjoner.

Lenke til kommentar

Faren for ADE er til stede, men har som sagt ingenting med mutasjoner eller vaksinene å gjøre i utgangspunktet. 

Når det gjelder mRNA-vaksiner generelt har det blitt utviklet mot andre virus også, men ikke godkjent av ymse grunner. Zika-viruset for eksempel. Det er ikke meldt om langtidseffekter av selve vaksinen her og den er utprøvd på en god del personer. 

Teoretisk sett skal mRNA være en tryggere teknologi enn tradisjonelle vaksiner. De inneholder bare en slags kodesekvens som forteller cellene at de skal produsere antistoffer. Deretter brytes vaksinen forøvrig raskt ned. 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Benbjo skrev (17 minutter siden):

Faren for ADE er til stede, men har som sagt ingenting med mutasjoner eller vaksinene å gjøre i utgangspunktet. 

Når det gjelder mRNA-vaksiner generelt har det blitt utviklet mot andre virus også, men ikke godkjent av ymse grunner. Zika-viruset for eksempel. Det er ikke meldt om langtidseffekter av selve vaksinen her og den er utprøvd på en god del personer. 

Teoretisk sett skal mRNA være en tryggere teknologi enn tradisjonelle vaksiner. De inneholder bare en slags kodesekvens som forteller cellene at de skal produsere antistoffer. Deretter brytes vaksinen forøvrig raskt ned. 

Problemet kommer når kodesekvensen slår inn for andre virus og sykdommer og forsvaret i kroppen ikke slutter/forstår at det er feil virus.

Lenke til kommentar

Dette er gode nyheter om Fauci har rett, sammenlignet med hva som ble presentert i norsk presse i går om at vaksine eller tidligere infeksjon ville ha "null effekt" på mutasjonen fra Sør Afrika (sånn jeg leste det). 

The South African mutant — dubbed 501.V2 — is “having an effect on monoclonal antibodies used to treat Covid-19,” he observed. Fauci said that, in the face of 501.V2, “vaccine effectiveness is diminished but still effective.”

Asked whether that means people should not bother to be vaccinated, Fauci insisted that, while less impactful, the vaccine might fall from 95% effective to 80% effective, which still offers much more protection than 0% protection the unvaccinated exhibit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Blir nok mer og mer sikker på at ja jeg kommer til å ta vaksinen. Men vil fremdeles vente da jeg ikke mener det blir rett for meg å ta den helt enda. Venter en stund slik at de som virkelig trenger den får det.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig den store potensielle  langsiktige risikoen ved vaksinener? Jeg mener, vi vet med god sikkerhet nå at risikoen på kort sikt er svært lav for alvorlige bivirkninger. Samtidig har vi nå etter et år god data på hvor skadelig og dødelig Covid 19 er på kort sikt, og samtidig at det er flere som får langvarig sykdom. Evt enda mer langvarige effekter får man vel vite med tiden, men man vet i hvert fall at en del har fått så store skader av sykdommen at man sannsynligvis vil få livsvarige skader. Så når en del som sier de vil vente til vaksinene har vært testet noen år og man ser langtidseffektene, hvilke effekter frykter man? Jeg spør oppriktig, hvilke problemer har det vært med tidligere vaksiner som gjør at noen får  alvorlige problemer år etter vaksineringen? Og hvordan kan en vaksine gi disse problemene? I mitt hode virker det opplagt at en vaksine vil være langt mindre skadelig enn å få Covid 19, men det er tydeligvis en del som frykter at vaksinen gjør enda mer skade, så jeg lurer på grunnen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (30 minutter siden):

Jeg spør oppriktig, hvilke problemer har det vært med tidligere vaksiner som gjør at noen får  alvorlige problemer år etter vaksineringen?

Er egentlig noe du kan finne ut selv, narkolepsi og ME er kjente bivirkninger av enkelte vaksiner. Autisme er en mer omstridt bivirkning, men det var "ingen" som var autister eller hadde ADHD før i tida.  I tillegg kan det skje noe feil med oppdelingen av viruset, slik at vaksinen faktisk smitter dem som vaksineres. Og en blir stadig mer oppmerksom på hvordan systemet og mistenkelige personer, pusher vaksinering og kreft-tester. De kan liksom ikke få nok av det. Jeg blir bare mer skeptisk av slikt. I tillegg kommer det an på om en tror en er immun mot korona, og/eller sjansen for å utvikle en alvorlig variant. Sjansen for å utvikle en alvorlig variant virker ikke stor, og de som lider av long-covid uttaler nå at de er i sakte bedring. 

Tv2 hadde et intervju med en som gikk på skitur. Han merket fortsatt at noe manglet i kroppen, men det var en bedring siden desember. 

Videre, en person som har sluttet å stole på myndighetene vil helst ikke ha en innsprøyting av noe middel fra myndighetene. I verste fall kan det være noe annet enn vaksinen de sprøyter inn, kan være rene giften for den del. Dette ler du nok av, men ser ikke bort fra at en del tenker slik. De vil ikke ha noe annet med myndighetene å gjøre, enn den uregistrerte hjelpa de kan motta.  

Lenke til kommentar

Da har jeg fått registrert meg i vaksinekøen i min kommune og satt meg opp på drop in liste hvor en kan få vaksinen tidligere om en kan møte opp innen 20 minutter dersom de har en dose til overs pga noen som ikke møter opp til timen sin. Ser stort frem til å få stikket om forhåpentligvis ikke alt for lenge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Evil-Duck said:

Da har jeg fått registrert meg i vaksinekøen i min kommune og satt meg opp på drop in liste hvor en kan få vaksinen tidligere om en kan møte opp innen 20 minutter dersom de har en dose til overs pga noen som ikke møter opp til timen sin. Ser stort frem til å få stikket om forhåpentligvis ikke alt for lenge :)

Er dette mulig i alle kommuner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...